V desátém dílu Americana Expressu se ohlédneme za dosavadní tvorbou a životem Ray Wylie Hubbarda, autora psanecké hymny Up Against the Wall, Redneck Mother a zároveň jedné z vůdčích osobností texaské písničkářské komunity. V jeho písních uslyšíme také Bobbyho Barea, Erica Churche, Lucindu Williams či Pam Tillis.
Ray Wylie Hubbard – kultovní postava outlaw country a poněkud drsnější americany. Poprvé se proslavil už v první polovině sedmdesátých let jako autor psanecké hymny Up Against the Wall, Redneck Mother. Jeho pozdější tvorba mu vynesla pověst jedné z vůdčích osobností texaské písničkářské komunity. Když se v červenci roku 2019 poprvé představil ve společnosti Pam Tillis, Larkin Poe a svého syna Lucase v Grand Ole Opry, bylo mu dvaasedmdesát.
„Chci, aby se následující představení povedlo, protože je pro mě strašně důležité,“ řekla Pam Tillis poté, co odehrála svůj vlastní set ve slavné show a která Hubbardův debut v Opry sama zosnovala. „Tenhle pán, kterého se vám chystám představit, si získal tak různorodé fanoušky jako Stevie Ray Vaughana, Willieho Nelsona, Waylona Jenningse, Patty Griffin, Ringo Starra, Steve Earlea, Lee Ann Womack,… Tolik lidí k tomuto muži vzhlíží jako ke ztělesnění skutečného umělce, skutečného spisovatele. Ovlivnil celou generaci texaských hudebníků a písničkářů. Hudbu dělá už 55 let. Poté, co debutoval v pořadu Davida Lettermana, jsem mu řekla: Víš, Rayi Wylie Hubbarde, je načase, abys taky zahrál v Grand Ole Opry.“
Ray Wylie Hubbard se narodil 13. listopadu 1946 ve městě Soper v Oklahomě. Otec vyučoval angličtinu a synkovi spíše než pohádky předčítal Poeova Havrana a další dospěláckou literaturu. Je dost možné, že už tehdy pochopil malý Ray Wylie kouzlo ukryté v poezii a slovech. Před nástupem do čtvrté třídy se rodina přestěhovala na předměstí Dallasu. Tady se chlapec naučil hrát na kytaru, našel si partičku nonkonformních spolužáků a ochutnal své první pivo. Přibližně v té době uviděl svého budoucího spoluhráče z kapely, jak prstokladem vybrnkává písničky na kytaru. „V tu chvíli jsem prozřel," vzpomínal později Hubbard.
Three Faces West v roce 1969. Ray Wylie uprostřed
V jedenácté třídě ale také začal se svým zvykem vyžahnout každý páteční večer bedýnku piva. V sedmnácti založil spolu s dalším začínajícím hudebníkem Michaelem Martinem Murpheym folkovou skupinu. Stalo se tak poté, co odpověděl na inzerát na školní nástěnce, že chce vystupovat v klubu Outpost v Red River v Novém Mexiku. Spolu se dvěma přáteli bydlel v zadní části letoviska, přes den se staral o kuchyň a v noci se věnoval muzice. Z trojice se nakonec stala skupina Three Faces West a začala objíždět honky-tonkové bary v Coloradu a Texasu.
Ray Wylie se svým přítelem Jerry Jeffem Walkerem někdy v půlce sedmdesátých let
Hubbard se mezitím spřátelil s Jerrym Jeffem Walkerem a Ramblin' Jackem Elliottem a po rozpadu Three Faces West sólově vystupoval v barech na Jihozápadě, než založil další skupinu Texas Fever. Ta však neměla dlouhého trvání a Hubbard se vrátil do Nového Mexika a klubu Outpost.
kapela Three Faces West: Rick Fowler, Wayne Kidd & Ray Wylie Hubbard - 1971
Psanecká pohoda na pódiu někdy v roce 1974, Ray Wylie druhý zleva s lahví piva
Na počátku a v polovině 70. let se Ray Wylie Hubbard připojil k psancům Waylonu Jenningsovi a Williemu Nelsonovi jako součást progresivní texaské countryové avantgardy. Na rozdíl od uhlazených zpěváků z Nashvillu si tito kovbojové z Austinu a Dallasu nechali narůst dlouhé vlasy a do své hudby narvali pořádnou dávku rock'n'rollu. „Dalo by se říci,“ napsal Mario Tarradell v deníku Dallas Morning News, „že Ray Wylie Hubbard byl produktem tehdejší bouřlivé doby.“ Hubbard sice neměl štěstí na velká nahrávací studia, přesto se stal kultovním autorem poté, co Jerry Jeff Walker v roce 1973 nahrál na své proslulé LP Viva Terlingua jeho skladbu Up Against The Wall, Redneck Mother. Paradoxem je, že i když tato píseň pomohla nastartovat Hubbardovu kariéru, nebyla pro něho jako písničkáře ani trochu typická.
Tohle video určitě skoukněte. O zvuk nejde, ale záběry muzikantů i diváků naprosto přesně vystihují atmosféru půlky sedmdesátých let, kdy se v Texasu zrodila outlaw country.
Hubbard mezitím dal do kupy novou doprovodnou kapelu, The Cowboy Twinkies. Mnozí je dodnes považují za první cowpunkovou skupinu – jejich pravidelný setlist zahrnoval vše od písní Merle Haggarda až po coververzi Communication Breakdown od Led Zeppelin. Hudba Cowboy Twinkies se setkala se značným odporem jak v countryových, tak v rockových kruzích – Hubbard tím byl značně frustrován, ale nakonec sám financoval demokazetu, která skupině vynesla smlouvu s Atlantic Records. Vydavatelství však nechalo kapelu v nejistotě a ta nakonec přešla k Warner Brothers, u nichž v Nashvillu nahrála debutovou desku Ray Wylie Hubbard & the Cowboy Twinkies.
Album vyšlo v roce 1975, ale trpělo nadprodukcí ze strany vydavatelství a dopadlo naprosto mizerně. Producenti Bob Johnston v Muscle Shoals v Alabamě a Michael Brovsky v Nashvillu v Tennessee zasahovali do nahrávek tak, že Hubbarda zdeptali natolik, že jeho problémy s alkoholem a drogami (bylo mu tou dobou 29 let), vyústily v hospitalizaci. Vedle toho tu přibyla i další frustrace: „Hráli jsme a vyprodávali stejné sály jako Willie a Jerry Jeff, ale přitom jsme nemohli získat nahrávací smlouvu,“ vzpomíná Hubbard.
V roce 1978 podepsal Hubbard smlouvu s krátce existujícím vydavatelstvím Lone Star Willieho Nelsona a nahrál album Off the Wall, které obsahovalo jeho vlastní verzi písně Redneck Mother. Následujícího roku získal Hubbard novou doprovodnou skupinu v podobě Lost Gonzo Bandu (původní Walkerovy doprovodné skupiny), s níž nahrál živé LP Caught in the Act.
Stylová trička i leccos dalšího s tématikou vaší oblíbené muziky najdete v našem vidláckém eshopu DixieGear.cz
Hubbardova třicátá léta byla ale poznamenána mnoha ztrátami, které ho přivedly na úplné dno. Jeho první manželství skončilo rozvodem, zemřeli mu oba rodiče a závislost na alkoholu a kokainu dospěla až k nekontrolovatelnému chování, výpadkům paměti a úvahám o sebevraždě.
I used to take comfort from the loneliness with whiskey
It tore up my soul and it turned against me
I stood at the fire with my hand on a knife
I didn’t have a prayer
No, I didn’t have a prayer to save my life
Kdysi jsem se od samoty utěšoval whisky
Roztrhalo mi to duši a obrátilo se to proti mně
Stál jsem u ohně s rukou na noži
Neměl jsem žádnou modlitbu
Ne, neměl jsem žádnou modlitbu k záchraně mého života.
(I Didn’t Have A Prayer)
Texaský bluesový kytarový mág Stevie Ray Vaughan se na problémy svého přítele nemohl koukat a vzal Hubbarda, kterému bylo tehdy 41 let, na jeho první setkání Anonymních alkoholiků (AA). Vše se jako zázrakem začalo v Hubbardově životě měnit - psychicky, duchovně i hudebně.
„Dostalo se to do bodu, kdy už to nebyla zábava, bylo to nebezpečné. Tak jsem se dal na léčení se Steviem Rayem a on byl první, koho jsem viděl, že je čistý a střízlivý a přitom se vlastně nezměnil. Pořád měl v sobě kousavost a oheň. Díky tomu jsem od Stevieho Raye dostal malou naději, že i když přestanu pít a fetovat, možná se ze mě nestane suchar.“
V době, kdy vstoupil do AA, se Hubbard podle svých slov považoval za „dost militantního agnostika“. Aby si však zachránil život, dodržoval 12 kroků AA a odevzdal se „vyšší moci“. Vlivný člen AA dokonce Hubbarda přesvědčil, aby si klekl na kolena a modlil se. Tento okamžik později inspiroval jeho píseň Prayer.
Koncert k narozeninám Jerry Jeff Walkera na počátku osmdesátých let. Jeden z mála záznamů živého vystoupení Ray Wylie Hubbarda a jeho doprovodného Gonzo Bandu
Tenkrát také potkal svou životní lásku Judy Stone, která se stala jeho manželkou a obchodní manažerkou. „Nebýt Judy, měl bych všechno, co mám, v krabici od bot a hledal bych si místo v Happy Hour,“ vzpomíná Hubbard. Judy mu prý tehdy oznámila: „Piš, co chceš psát, a natáčej desky, který chceš natočit, a já se nějak pokusím ty tvoje zatracený věci prodat.'“
Ray Wylie s manželkou Judy Stone
Hubbardovo hudební znovuzrození začalo brzy po jeho duchovním přerodu: Inspirován knihou Rainera Marii Rilkeho Dopisy mladému básníkovi a povzbuzen kamarádem z anonymních alkoholiků, začal Hubbard ve 42 letech chodit na hodiny hry na kytaru a učit se hrát prsty.
První píseň, v níž se projevuje jeho nově nabytá kytarová dovednost – The Messenger – je pro Hubbarda důležitá. Hrál ji svému ještě nenarozenému synovi, je to první píseň uvedená v jeho autobiografii, je to jediná píseň, kterou Hubbard nahrál na třech samostatných albech, a je to jedna ze tří písní, které se Hubbard rozhodl zazpívat na svém debutu v Grand Ole Opry v roce 2019.
Now I have a mission and a small code of honor
To stand and deliver by whatever measures
And the message I give ya, I got from this old poet, Rilke
He said, “Our fears are like dragons guarding our most precious treasures”
Nyní mám poslání a malý zákoník cti
Postavit se na nohy a doručit je jakýmkoliv způsobem
A poselství, které ti dávám, mám od starého básníka Rilkeho
Řekl: „Naše úzkosti jsou jako draci, kteří střeží naše nejcennější poklady.“
(The Messenger)
Dlouhých osm let Hubbard sice nic nenahrál, ale díky neustálému koncertování si udržoval věrné, nicméně nepočetné publikum. Až v roce 1992 vydal na vlastním labelu Misery Loves Co. album Lost Train of Thought.
V roce 1995 přišla deska Loco Gringos Lament. Nahrávka je o poznání temnější a osobnější než „honky tonk-friendly“ nahrávka Lost Train of Thought a má jen málo společného s hnutím outlaw, které Hubbardovi přineslo první chvíle slávy. Na druhou stranu ho ale staví na roveň Joe Elymu, Butchi Hancockovi a poetičtějším hlasům mezi jeho texaskými souputníky.
Albová diskografie texaského barda se začala utěšeně rozrůstat. V roce 1997 vyšlo album Dangerous Spirits a o dva roky později se Hubbard vrátil s deskou Crusades of the Restless Nights. Album Eternal & Lowdown, které vyšlo v létě 2001, zachytilo jeho strhující poetiku na témata náboženství, filozofie a spásy. V roce 2003 následovalo syrové a úchvatné album Growl.
Rok 2005 přinesl uvolněné a navzdory názvu docela pohodové LP s názvem Delirium Tremolos s řadou převzatých písní. Na albu hostují i písničkářky Eliza Gilkyson, Patty Griffin a Kimmie Rhodes. V roce 2006 pak přichází jedna z nejvýraznějších položek Hubbardovy diskografie, album Snake Farm.
Hubbardovy texty zde vyprávějí o obchodech s ďáblem, setkáních s různými obtížnými ženami a sladkých i špinavých pokušeních všech podob. A taky jako už mnohokrát dříve o životě muzikanta.
Some of us are born to run, out on Highway 61
The Clash, Ramones and MC5
Nobody gets out of here alive
It’s live and die rock and roll
Někteří z nás se narodili, aby mohli zdrhnout kamsi na Highway 61
The Clash, Ramones a MC5 – nikdo odtud nevyvázne živý
Je ti souzeno žít a zemřít s rock and rollem…
(Live And Die Rock And Roll)
Hubbardův téměř nepřetržitý koncertní program a kurátorství vlastního festivalu Grit 'n Groove ho zaměstnávaly natolik, že další nahrávku s trochu podivným názvem A. Enlightenment B. Endarkenment (Hint: There Is No C) vydal až v roce 2011. Hned v roce následujícím na něj navázal albem The Grifter's Hymnal.
V dubnu 2015 vydal Hubbard další vlastnoručně produkovaný set The Ruffian's Misfortune, který stejně jako předchozí dvě alba vyšel u jeho vlastního vydavatelství Bordello Records. V témže roce vydal Hubbard také svou dlouho očekávanou autobiografii A Life... Well, Lived.
V rozhovoru pro The Boot k tomu Hubbard poznamenal: „Pro mě je to tak, že se pořád snažím učit nové věci. Ve 42 letech jsem se naučil fingerpicking, poté jsem zvládl otevřené ladění, pak přidal slide kytaru a také si pořídil mandolínu. Tím, že umíte nové věci, otvíráte písničce dveře, kterými předtím nemohla projít. Kdybych neznal otevřené ladění D, nenapsal bych All Loose Things. Když jsem se teď učil psát knihu, musel jsem tak trochu zapojit i části svého mozku, které jsem doposud nebyl zvyklý používat.“
V srpnu 2017 se vrátil se studiovým albem Tell the Devil I'm Getting There as Fast as I Can, na kterém hostovali Eric Church, Lucinda Williams či Patty Griffin. Sám Hubbard nahrávku označuje jako rock'n'roll a ze svého spojování s country si dělá legraci v písni Lucifer and the Fallen Angels, kde zpívá: „Proč jít do Nashvillu s vědomím, že nikdy, nikdy nebudeš mainstream? Je lepší vládnout v pekle než sloužit v nebi.“ K tomu dodává: „Baví mě, že mám svobodu takovou píseň napsat, když vím, že ji nikdo jiný nikdy nenatočí. A pravděpodobně ji nebudou hrát ani rádia“.
Ericu Churchovi budiž čest a sláva za protlačení Ray Wylieho Hubbarda do nashvillské první ligy. Píseň Desperate Man tomu hodně napomohla.
Hubbardovo zviditelnění v hlavním proudu dostalo nový impuls, když ho jeho dlouholetý fanoušek Eric Church přizval ke spoluautorství písně, která se stala titulní skladbou Churchova alba Desperate Man z roku 2018. Společnost Big Machine Records následně podepsala s Hubbardem nahrávací smlouvu a album Co-Starring (2020) se stalo jeho první nahrávkou u velkého labelu od roku 1978. Mezi zúčastněnými najdeme třeba Pam Tillis, Ashley McBride, Petera Rowana nebo kapely Larkin Poe či Cadillac Three. Na úvodní skladbě Bad Trick se podíleli Ringo Starr, Joe Walsh, Don Was a frontman skupiny Black Crowes Chris Robinson.
Před nedávnem Ray Wylie Hubbard opět spojil síly s hudebními osobnostmi pro svůj nejnovější projekt Co-Starring Too, který vyjde 18. března. Album je plnohodnotným pokračováním svého předchůdce a mohu slíbit, že se s ním blíže seznámíme v dubnových Country Heroes. Jako upoutávku uveďme, že Hubbard pro svou chystanou desítku písní angažoval Steva Earlea, Willieho Nelsona, Hayese Carlla, Jamese McMurtryho, Gurfa Morlixe, Daltona Domina, Wynonnu, Jaimee Harris a další.
Jak Hubbard napsal ve své knize, rozhodl se psát písně, „aby lidem zlepšil život, ať už je rozesměje, přiměje k tanci, inspiruje je ke zpěvu, nebo třeba napíše text, který jim dá na pár okamžiků zapomenout, že na ně dolehlo něco zlého a dostalo je do úzkých“. Je lepší vládnout v pekle než sloužit v nebi…
Jeden cover ze stovek dalších. Takhle si s outlaw hymnou Up Against The Wall Redneck Mother poradila trojice Miranda Lambert, Jack Ingram a Jon Randall. Z jejich loňského společného alba The Marfa Tapes sice vypadla, ale tuhle desku si určitě taky pusťte.
Playlist
Bobby Bare - Up Against The Wall, Redneck Mother
Ray Wylie Hubbard ft. Patty Griffin – The Messenger
Ray Wylie Hubbard – Here Comes The Night
Ray Wylie Hubbard – Love Never Dies
Ray Wylie Hubbard – If Heaven Is Not A PlaceTo Go
Ray Wylie Hubbard – The Knives Of Spain
Ray Wylie Hubbard – The Beauty Way
Ray Wylie Hubbard – Mother Hubbard’s Blues
Ray Wylie Hubbard – Live And Die Rock And Roll
Ray Wylie Hubbard – Down Home Country Blues
Ray Wylie Hubbard – Coricidin Bottle
Ray Wylie Hubbard – Chick Singer, Badass Rockin’
Eric Church – Desperate Man
Ray Wylie Hubbard & Pam Tillis – Mississippi John Hurt
Ray Wylie Hubbard, Eric Church & Lucinda Williams – Tell The Devil I’m Getting There As Fast As I Can