Mustang za cenu Fabie aneb 10 amerik, které byste si měli koupit

Mustang za cenu Fabie aneb 10 amerik, které byste si měli koupit

Splnit si svůj sen o americkém autě nebylo snad nikdy jednodušší než dnes. Vybrali jsme 10 aut, která si můžete dovolit i vy.

Dolů

Americká auta jsou pro spoustu lidí vzdáleným snem. Něčím, co obdivují  ve filmech a časopisech, ale nikdy by je nenapadlo, že si to mohou  koupit. Vlastnit "ameriku" přitom není ani drahé, ani složité. Přinášíme pár tipů na auta, která si můžete dovolit i vy. Ale pozor - nezapomeňte připočítat náklady na kvalitní údržbu a servis. Ale o tom až někdy příště...

1. Chevrolet Caprice

Esence „klasické ameriky“. Obří sedan na rámovém podvozku, s předimenzovaným osmiválcovým motorem, primitivní a nezničitelnou automatickou převodovkou, a chromovanými nárazníky velikosti traverzy. Dlouholetý oblíbenec policajtů a newyorských taxikářů. Asi nejdostupnější cesta k nezaměnitelnému zážitku z jízdy plhohodnotným sedanem, za cenu mnohem nižší než „pravé klasiky z 60. nebo 70. let a navíc s neuvěřitelnou výdrží.

  • Proč ho máte chtít: Klasika za málo peněz s nenáročným provozem.
  • Rok výroby: 1977 - 1996
  • Cena: 50 - 200 tisíc Kč

2. Chevrolet Camaro/Pontiac Firebird

Americký sporťák pro chudé studenty. Vozy třetí nebo čtvrté generace jsou dnes vyloženě laciné – koupíte je už za pár desítek tisíc – a téměř vždycky narazíte na nějaký k prodeji. Šestiválcové modely sice nejsou zrovna trhači asfaltu, ale ke svižnému pohybu po silnici stačí a na pohled vypadají vážně cool. Bonusem je za příplatek montovatelná odnímatelná střecha T-tops. Co může být na léto lepší, než placaté auto se sundavací střechou?

  • Proč ho máte chtít: Levný, stylový sporťák za málo peněz a (u verze t-top) s větrem ve vlasech.
  • Rok výroby: 1983 - 2002
  • Cena: 50 - 200 tisíc Kč

3. Jeep Cherokee (XJ)

První generace slavného off-roadu dnes nabízí skvělý poměr ceny a hodnoty. Původní Cherokee sice není na dnešní poměry nijak velké auto – což přijde na druhou stranu docela vhod při parkování – ale přesto je velmi praktický a hlavně nabízí fantastické schopnosti v terénu. Možná ještě důležitější je fakt, že Cherokee je auto takřka nesmrtelné, zvláště pokud má pod kapotou čtyřlitrový šestiválec. Není to žádný spořílek, ale co byste za těch pár drobných chtěli?

  • Proč ho máte chtít: Všestranný offroad s úžasným poměrem cena/hodnota.
  • Rok výroby: 1984 - 2001
  • Cena: 20 - 100 tisíc Kč

4. Chevrolet G20

Jak jsme psali nedávno, neexistuje nic pohodlnějšího na dlouhé cesty než luxusní verze americké dodávky. V případě potřeby v ní můžete tak trochu bydlet, odvézt šest kamarádů na výlet, přestěhovat gauč a vůbec dělat spoustu dalších zajímavých věcí. Navíc je zábava s ní jezdit, na ulici jí nikdo nepřehlédne a přitom se dá pořídit za překvapivě rozumné peníze. A i s tou spotřebou se dá docela dobře žít.

  • Proč ho máte chtít: Obývák na kolech, luxusní cestování a stylovka na srazy v jednom.
  • Rok výroby: 1971 - 1994
  • Cena: 60 - 180 tisíc Kč

5. Ford Mustang

Tohle auto sice nekoupíte zrovna „za pár šlupek“, ale na poměry ikonických aut ze šedesátých let je pořád velmi dostupné. Navíc je to skvělá investice. Klasický Mustang lidé milovali od chvíle, kdy před půl stoletím přišel na trh, a nikdy nepřestali. To znamená nejen spoustu potenciálních kupců a jistotu slušné ceny (pokud byste se ho někdy chtěli zbavit), ale také snadno dostupné náhradní díly. Výsledkem je jedno z mála aut, které můžete zrenovovat a neprodělat na tom.

  • Proč ho máte chtít: Klasický veterán s dostupnými díly a trvalou hodnotou.
  • Rok výroby: 1964 - 1970
  • Cena: 250 tisíc Kč a více

6. Chrysler Voyager

Minivan je možná trochu nuda, neláká davy zvědavců a na srazu amerik vás každý přehlédne, ale na druhou stranu je to jedno z nejužitečnějších aut, které si můžete koupit. Zvláště exempláře z 90. let dnes stojí legrační částky, jsou na ně snadno dostupné náhradní díly, pojmou obrovské množství lidí i věcí, jsou pohodlné a při tom všem dokáží věrně a spolehlivě sloužit za relativně málo peněz.

  • Proč ho máte chtít: Nejužitečnější druh auta na světě. Pohodlí a prostor za babku.
  • Rok výroby: 1984 - 2000
  • Cena: 20 - 100 tisíc Kč

7. Chevrolet Tahoe/Suburban

Od doby, co víceméně vymřely klasické americké sedany a kombíky, je SUV na rámu jedinou cestou ke „klasické americe“, jež můžete používat každý den. Exempláře ze začátku století se dnes pohybují v cenové relaci nové Škody Fabia. Motor 5.3 Vortec nabízí kromě spousty výkonu i přijatelnou spotřebu (není problém se držet kolem 13 litrů), což v kombinaci s LPG znamená super úsporný provoz, a technický základ z trucku je zárukou fantastické trvanlivosti.

  • Proč ho máte chtít: Odolná konstrukce náklaďáku a praktičnost obřího kombíku
  • Rok výroby: 1992 - 2005
  • Cena: 100 - 300 tisíc Kč

8. Chrysler Lebaron

Čtyřmístná kabria se od poloviny sedmdesátých let minulého století stala celkem vzácnou záležitostí, stejně jako kabria stavěná na poklidné projížďky a nikoliv jako sportovní náčiní. Lebaron (případně jeho nástupce Sebring)  nabízí kousek „té pravé ameriky“ - s měkkým podvozkem, pohodlnými křesílky a dostatkem výkonu – byť v poněkud kapesním podání. A koupíte jej za vskutku malé peníze.

  • Proč ho máte chtít: Protože k Americe kabriolet patří. A tenhle je nejen hezký, ale i levný.
  • Rok výroby: 1987 - 1993
  • Cena: 20 - 80 tisíc Kč

9. Lincoln Town Car

Spolu se sesterskými modely Ford Crown VictoriaMercury Grand Marquis jde o „posledního mohykána“ klasického sedanu na rámovém podvozku. Pokud chcete něco jako již zmiňovaný Chevy Caprice, ale bojíte se příliš starého auta, je tohle volba pro vás. Veškerou techniku prověřila desetiletí výroby a stavěná jsou především s ohledem na taxikáře a policii. Výdrž přes půl milionu kilometrů není neobvyklá. A motor 4.6 V8 je překvapivě úsporný – mimo město se dostanete pod 10 litrů!

  • Proč ho máte chtít: Poslední americký sedan tradiční konstrukce. A vydrží navěky.
  • Rok výroby: 1990 - 2011
  • Cena: 50 - 200 tisíc Kč

10. Chevrolet Corvette Stingray (C3)

Ani tohle není zrovna auto, jež pořídíte za výdělek z letní brigády. Ale pokud chcete klasický, ikonický sporťák, je Stingray neuvěřitelně levné auto. Jeho konkurenty jsou stroje jako Jaguar E-type, klasické Porsche 911 nebo stará Ferrari. Ve srovnání s nimi je Corvette nejen laciná, ale především úžasně nenáročná na provoz i údržbu. Díly jsou dostupné a v mnoha případech sdílené s lacinějšími Chevrolety. A levnější už nikdy nebudou!

  • Proč ho máte chtít: Designová ikona, kterou si můžete dovolit.
  • Rok výroby: 1968 - 1982
  • Cena: od 250 tisíc Kč

Poznámka: Uvádíme vždy roky, v nichž vyráběli generace, které máme v textu na mysli. Ceny, za něž můžete pořídit plně funkční automobil, způsobilý k legálnímu provozu - nikoliv "projekt k renovaci".

Fotky:
Radek "Caddy" Beneš, Chrysler

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

Chevrolet Camaro Z28: Utajený závoďák

Chevrolet Camaro Z28: Utajený závoďák

Vojta Dobeš , Většina muscle cars byla stavěná na to, aby jezdila rychle v přímce, byla co nejnápadnější a stála co nejméně peněz. Camaro Z28 na to šlo trochu jinak, spíše po evropsku...

I tohle je Dixie: Deset filmů z amerického jihu

I tohle je Dixie: Deset filmů z amerického jihu

Mr. Beman , Morgan Freeman, Gene Hackman, Tommy Lee Jones, George Clooney a pár filmů, které vás přenesou tam dolů, na jih od Mason-Dixon Line. Některé z nich jste určitě ještě neviděli.

Nablýskaná patina aneb Zachraňte Chevyho!

Nablýskaná patina aneb Zachraňte Chevyho!

Vojta Dobeš , Na první pohled vypadá jako ošuntělý náklaďák starého řemeslníka. Ale proč se ty chromy tak lesknou? A co ta zvláštní rez? Tohle nebude náklaďák vytažený z polí...