Mark Chesnutt patří mezi největší hvězdy zlatých 90. let a do dnešních dnů je jedním z nejvýznamnějších ambasadorů tradiční country. Ze svých vysokých standardů nikdy neslevil, což ho činí jednou z nejvyhledávanějších koncertních atrakcí. Na jeho dráhu se blíže podíváme v dnešním profilovém článku.
Nejprve si však dáme obvyklý přehled těch nejzajímavějších novinek za poslední měsíc.
Country zprávy – březen 2022
Ned LeDoux, syn slavného
Chrise LeDouxe, pokračuje v rodinné tradici a právě vydal své třetí sólové album. Ned již jako mladík hrál na bicí v doprovodné kapele svého otce a od roku 1998 točí vlastní nahrávky. Jeho písně se nejčastěji věnují kovbojské tématice a jinak tomu není ani na novinkovém albu
Buckskin, které vyšlo 11. března. K 11 původním písním natočil i slavný hit svého otce
She Rides The Wild Horses.
Ned LeDoux
Smutná zpráva přichází v nashvillské Broadwaye, kde během jara definitivně skončí legendární prodejna hudebnin Ernest Tubb Record Shop. Její budovu totiž koupil nový majitel, který s ní má jiné plány a je jisté, že v době streamování již není pro prodejnu fyzických nosičů místo. Ikonický podnik založil Ernest Tubb roku 1947, který po desítky let rovněž hostoval rozhlasovou show Midnite Jamboree – hvězdy, které hrály v Opry, obvykle z Rymana přeběhly ulici k Tubbovi, kde pak následovaly slavné afterparty. Hlavní třída v Nashvillu se však během posledních let dramaticky proměnila a nyní jí dominují mnohapatrové budovy s bary a živou hudbou, která má často s country pramálo společného. Přesné záměry nového majitele budovy Ernest Tubb Record Shopu nejsou známy, ale obecně se očekává, že budova bude srovnána se zemí a na jejím místě vyroste pěti až šesti-patrový komerční podnik.
Ernest Tubb Record Shop – kus historie country music nenávratně v háji…
Miranda Lambert oznámila vydání svého osmého studiového alba. Novinka se bude jmenovat Palomino a vyjde 29. srpna. Z dosud vydaných písní se zdá, že se deska ponese v lehce kovbojském duchu. Na albu se objeví nedávný singl If I Was A Cowboy, aktuální píseň Strange a dále i tři nově přetočené písně z loňského neformálního kolaborativního alba The Marfa Tapes, které Miranda natočila s Jackem Ingramem a Jonem Randallem.
První březnový týden proběhlo předávání cen
ACM Awards, které moderovala
Dolly Parton. Zpěvákem roku se opět stal
Chris Stapleton, zpěvačkou roku
Carly Pearce, skupinou roku
Old Dominion a duem roku
Brothers Osborne. Albem roku byla vyhlášena kolekce
Dangerous: The Double Album od
Morgana Wallena a nejvyšší trofej pro umělce roku si poprvé odnesla
Miranda Lambert.
Kralující zpěvačka roku Carly Pearce
V požehnaném věku 91 let zemřela Bobbie Nelson, starší sestra Willieho Nelsona. Roku 1973 se stala členkou Willieho doprovodné kapely, ve které pak hrála na klávesy bezmála 50 let až do loňského října. V roce 2020 pak společně se svým slavnějším bratrem sepsala paměti nazvané Me and Sister Bobbie: True Tales of the Family Band.
R.I.P Bobbie Nelson
Alan Jackson na letošní léto oznámil turné
Last Call: One More For The Road. Ačkoliv se dle ujištění nejedná o rozlučkové turné, jak název chystané šňůry napovídá, jedná se o „poslední výzvu“. Jackson totiž v loňském roce přiznal, že trpí dědičnou chorobou Charcot-Marie-Tooth, která ho již začíná pohybově omezovat a časem ho prý zcela paralyzuje. Jak ale ubezpečil, bude se snažit vystupovat, jak dlouho to jen bude možné, ale jeho tým zároveň uvedl, že v některých městech letos zazpívá už naposledy.
Pokud jste ještě neviděli Alana Jacksona naživo, máte posledních pár příležitostí…
Mezi nejčerstvějšími novinkami v našem vidláckém eshopu DixieGear.cz najdete i tyhle dva motivy, které by vám rozhodně mohly padnout do oka. V reálu vypadají ještě líp než na obrázku…
Mark Chesnutt – Zachránce honky tonků
Mark Chesnutt se narodil roku 1963 v rodišti
George Jonese – v Beaumontu v jihovýchodním Texasu. Jeho otec
Bob Chesnutt byl místním zpěvákem a vášnivým sběratelem desek, a mladý Mark měl díky tomuto vlivu o svém životě jasno velmi brzy. Školy nechal hned, jak to jen šlo, a začal hrát po barech v okolí. Od 17 let ho otec začal brát na pravidelné cesty do Nashvillu a Mark začal brzy nahrávat vlastní nezávislé nahrávky. V 80. letech získal stálé angažmá v klubu Cutters v Beaumontu, kde hrál řadu let noc co noc, a postupně se mu začalo říkat „živý jukebox“, jelikož znal nazpaměť stovky písní a na přání dokázal zahrát prakticky cokoliv.
Po čase se jedna z jeho nahrávek dostala ke slavnému producentu Tonymu Brownovi, který Marka doporučil producentu Marku Wrightovi a ten mu pomohl získat nahrávací smlouvu s MCA. Mark se tím pádem vydal nahrávat do Nashvillu a jeho uvolněné místo v klubu Cutters obsadil mladíček jménem Tracy Byrd, později též velká country hvězda 90. let. Markovi se tak splnil sen a mohl ve velkém rozjet vlastní dráhu. Než se však stihl proslavit, jeho otec Bob náhle zemřel na infarkt, což Marka hluboce zasáhlo.
Mark se svým velkým vzorem Georgem Jonesem
Své debutové album
Too Cold At Home vydal ještě roku 1990 a záštitu nad ním převzal Markův životní vzor
George Jones, jenž mu rovněž napsal průvodní text do bookletu alba. Titulní skladba
Too Cold At Home vyletěla na 1. místo hitparády a Mark rovněž zabodoval s písněmi jako
Brother Jukebox a
Blame It On Texas. Zajímavostí je, že na albu se rovněž objevila píseň
Friends In Low Places.
Garth Brooks ji původně natočil jako demo, které si pak Mark vybral pro svou debutovou desku a píseň natočil. Pak se ovšem tuto skladbu rozhodl natočit i Brooks a mezi jeho a Chesnuttovým managementem vypukla právní bitva. Chesnutt však nehodlal skladbu vydat jako singl, Brooks ji natočil na své druhé album
No Fences a proměnil ji ve svůj životní hit.
Desky Too Cold At Home se prodalo přes milion kusů a Mark Chesnutt vyjel na turné jako předskokan veteránů George Jonese a Conwaye Twittyho. Druhé album Longnecks & Short Stories vyšlo na jaře 1992 a přineslo hity Old Flames Have New Names, Ol‘ Country a I’ll Think Of Something, ze kterého byl další #1 hit. Na tomto albu se rovněž objevila píseň Bubba Shot The Jukebox, která byla původně v Nashvillu nabízena zpěvákům jako vtip a nikdo ji nebral vážně, ale Chesnutt poznal její potenciál a díky ohromnému ohlasu od posluchačů se z ní nakonec stal obří hit a jeden ze zlatých hřebů jeho koncertů.
Mark si na druhé desce rovněž splnil sen a natočil duet s Georgem Jonesem nazvaný Talkin‘ To Hank. Třetí album Almost Goodbye bylo ještě úspěšnější a Chesnutt na něm zabodoval s #1 hity It Sure Is Monday, I Just Wanted You To Know a titulní Almost Goodbye. Do videoklipu k písni Almost Goodbye angažoval svou manželku Tracie, která je onou kráskou prohánějící se na koni.
Chesnuttova kariéra se rozbíhala jako po drátkách – každé ze tří prvních desek se prodalo přes milion kusů a Mark na předávání cen
CMA Awards na podzim 1993 získal cenu
Horizon Award pro nejlepšího nového umělce. Roku 1994 byl Mark Chesnutt jedním z umělců, kteří natočili duety s
Georgem Jonesem na jeho legendární album
The Bradley Barn Sessions a ve stejném roce pak vydal své čtvrté sólové album
What A Way To Live. Lehce swingující titulní skladba byla převzata z repertoáru
Willieho Nelsona a deska přinesla obří hity s písněmi
Gonna Get A Life a
Going Through The Big D.
Mark & Waylon při společném natáčení
Dalším splněným snem pro Marka Chesnutta pak bylo natočení duetu
Rainy Day Woman s jeho dalším velkým idolem
Waylonem Jenningsem. Jenningsovi se tehdy jeho vlastní píseň z roku 1974 zdála moc krátká, a tak speciálně pro Chesnuttovu nahrávku dopsal sloku navíc. Mark poté svého prvorozeného syna pojmenoval Waylon a později vtipkoval, že jelikož musel něco pojmenovat i po Nelsonovi, začali svému psovi říkat Willie.
Mark Chesnutt roku 1995 vyměnil producenta, protože Mark Wright se ho snažil přimět natáčet country-pop, se kterým by na tehdejší mainstreamové scéně mohl více bodovat, ale Chesnutt nebyl ochotný se ze svého tradičního soundu vzdálit ani o fous. Svou další desku s názvem Wings proto natočil s legendárním producentem Tonym Brownem a společně vytvořili konceptuální honkytonkové album, jež přineslo hity Trouble a It Wouldn’t Hurt To Have Wings.
Následujícího roku pak vyšla výběrovka
Greatest Hits, kde se kromě desítky hitovek objevily novinky
It’s A Little Too Late a
Let It Rain. Cajunová vypalovačka
It’s A Little To Late měla ohromný úspěch, dva týdny se udržela na 1. místě žebříčku a vydavatelství
EMI ji pak dokonce vyhlásilo za nejhranější skladbu v rádiích za rok 1996. Ve videoklipu k písni se v roli sousedky objevila tehdy ještě neznámá začínající zpěvačka
Lee Ann Womack, kterou poté Chesnutt podpořil i tím, že s ní v následujícím roce na její debutové a dnes již kultovní album natočil duet
Make Memories With Me.
Roku 1997 Chesnutt opět spojil síly se svým původním producentem Markem Wrightem a natočili silné album Thank God For Believers, které zabodovalo svou titulní písní. Zrovna když hitparádou stoupal singl Wherever You Are, Chesnutt natočil countryovou verzi I Don’t Want To Miss A Thing, kterou krátce předtím Aerosmith nahráli do filmu Armageddon. Vydavatelství MCA bylo z nahrávky tak nadšeno, že v rádiích sami zařízli aktuální singl a začali propagovat I Don’t Want To Miss A Thing. Z písně se stal #1 hit a skladba se stala titulní skladbou Chesnuttovy příští desky. Navzdory úspěchu této písně však nebyly prodeje alba nijak závratné, a když v roce 2000 vedení MCA chtělo po Markovi natočení dalšího pop coveru, ten to odmítl a natočil další kolekci ryzích countryovek nazvanou Lost In The Feeling.
Tehdejší mainstream byl však už jinde – na hitparádách bodovali country-popoví zpěváci v čele s
Keithem Urbanem a
Faith Hill a pro tradiční country již v hlavním proudu nebylo místo. Krátce po vydání desky, jejíž prodeje vázly a žádná z písní v hitparádě výrazněji nezabodovala, společnost MCA Chesnutta ze svých služeb propustila. I tak měl ovšem Mark Chesnutt za sebou desetiletou neskutečnou jízdu a časopis
Billboard ho označil za 10. nejhranějšího umělce 90. let, což byl vzhledem k tehdejší brutální konkurenci nesmírně dobrý výsledek.
Následovala krátká zastávka u
Sony Music, kde roku 2002 vyšlo nové album jednoduše nazvané
Mark Chesnutt. Celkově velmi zdařilé album vyneslo píseň S
he Was nejvýše na 11. místo hitparády, a když se další písně nedostaly ani to Top 40, musel jít Mark zase o dům dál. V dalším období pak střídal jedno nezávislé vydavatelství za druhým, kdy u každého natočil jedno album. Tento fakt však nijak neubíral na kvalitě natáčené muziky a deska
Savin‘ The Honky Tonk z roku 2004 naopak patří mezi nejlepší alba celé Chesnuttovy dráhy. Tímto albem rovněž vzdal hold tehdy nedávno zesnulému
Waylonu Jenningsovi a na obal bookletu se se svou kapelou vyfotil stejně jako Jennnings na obal své slavné desky
Honky Tonk Heroes, jejíž titulní skladbu Chesnutt rovněž zařadil v akustické podobě jako bonus na závěr. Další zajímavý projekt pak vyšel roku 2006, kdy Mark Chesnut vydal album cover verzí s titulní skladbou vypůjčenou od
The Marshall Tucker Bandu -
Heard It In A Love Song a deska dále obsahovala např.
Jenningsovu baladu
Dreaming My Dreams With You nebo
Williamsovu klasiku
Lost Highway.
Další krásné nové album Chesnutt natočil roku 2008, kdy vyšla deska
Rollin‘ With The Flow. Titulní píseň, která byla předělávkou klasického hitu
Charlieho Riche z roku 1977 (a u nás známého v podání
Tomáše Linky jako
Chci být vodou na tvůj mlýn), se v Markově podání dostala na 25. místo hitparády a Chesnutt tak i po skončení své komerční dráhy zaznamenal ještě jeden menší hit. Celé album obsahovalo spoustu velmi silných písní, např. skladbu
Long Way To Go, která popisuje setkání s
Waylonem Jenningsem v roce 1979 a jeho rady, které začínajícímu zpěvákovi tehdy udělil, nebo
She Never Got Me Over You, která byla vůbec poslední písní, kterou ve svém životě napsal
Keith Whitley a až do této doby ji nikdo nenatočil.
V roce 2010 přijal Mark Chesnutt nabídku společnosti
Time Life na natočení desky klasických písní hnutí outlaws pod taktovkou producenta
Peta Andersona, dvorního producenta
Dwighta Yoakama. Vzniklo tak pozoruhodné album
Outlaw, jež nabídlo kolekci songů, které předtím proslavili
Billy Joe Shaver,
Hank Williams Jr.,
Kris Kristofferson či
Guy Clark. Pete Anderson později vypověděl, že se za celou svou dráhu nesetkal s talentem jako je Chesnutt – veškeré vokály na celé album totiž prý s neuvěřitelnou lehkostí nazpíval za necelé tři hodiny a to tak perfektně, že na nich už nebylo co opravovat a deska byla prakticky hotová.
V roce 2012 pak Mark podnikl odvážný čin, kdy vydal album pouze na BluRay disku. Se svou kapelou natočili 15 hitů ve studiu před množstvím 3D kamer, a na výsledném nosiči nazvaném Your Room pak mohli diváci sami doma přepínat úhly jednotlivých záběrů. Záměrem bylo, aby měl každý při poslechu pocit, že Mark s kapelou hrají komorní koncert přímo v jeho obýváku. Počin to byl vskutku pokrokový a nejeden fanoušek si kvůli tomuto albu koupil svůj první BluRay přehrávač v životě.
Mark Chesnutt za celý svůj život neslevil ze svých standardů ohledně točení té nejprvotřídnější country muziky a mimo jiné na rozdíl od svých někdejších a rovněž stárnoucích souputníků z 90. let odmítl snížit svůj koncertní honorář, díky čemuž si i nadále může dovolit mít ve své kapele pouze špičkové muzikanty a kvalita jeho živých vystoupení proto nemá široko daleko konkurenci. Také se nikdy nepřestěhoval do Nashvillu – celý svůj život žije v Beaumontu a do Music City jezdí jen natáčet do studia nebo naskočit na svůj zájezdní autobus před odjezdem na další šňůru.
Oblast na jihovýchodě Texasu, ze které Mark Chesnutt pochází a které vždy zůstal věrný, je pozoruhodná tím, že právě zde se na konci 19. století usadily tisíce českých emigrantů, a potomci těchto přistěhovalců tam dodnes drží české tradice. Řada z nich dokonce stále umí trochu česky, přestože jde už o čtvrtou či pátou generaci narozenou v Americe. České kořeny má i Chesnuttův letitý manažer, legendární DJ z Houstonu a člen síně slávy
Country Music DJ Hall of Fame Joe Ladd, občanským jménem
Ladislav Mácha, jehož prarodiče z otcovy i matčiny strany se narodili na Moravě. Joe Ladd se svou dcerou
April před pár lety navštívil Českou republiku, kde pátrali po svých předcích, o čemž jsme vás informovali v samostatném článku
ZDE.
Management Marka Chesnutta je vůbec celkem unikátní a svým příznivcům dlouhodobě poskytuje ten nejlepší „fan service“ široko daleko. Chesnuttův publicista Mike McCary pro Markovy fanoušky s železnou pravidelností vydává nejrůznější živáky, maxisingly, vánoční maxisingly, výběrovky s bonusy, alba duetů, tribute desky, rané demáče z 80. let, starší desky vydané na vinylu apod., přičemž každý rok vyjde aspoň jedna novinka. Pravdou sice je, že většinou jde o 20 let staré a dříve nepoužité nahrávky a sám Chesnutt se na vydání těchto archivních kompilací částo sám ani nepodílí, z hlediska fanoušků jde však o naprosto skvělé dárky. Už jen soubor tří DVD s názvem Video Collection nabízející rozsáhlý archiv videoklipů, záznamů starých televizních vystoupení a rozhovorů, představuje poklad, který by si přál mít od svého oblíbeného interpreta každý.
Zatím poslední nové album Mark Chesnutt natočil roku 2016, kdy vyšla deska Tradition Lives, které je s přihlédnutím na stav současného mainstreamu skutečným pohlazením na duši. Za zmínku pak ještě stojí maxisingl Numbers On The Jukebox z roku 2020, na kterém se objevila naprosto skvělá nová pecka I Found Another You (And She Hates Me Too). Mark Chesnutt je zkrátka legendou, která pochodeň tradiční country ponese ještě velmi dlouho a navíc si již také zajistil svého nástupce. Na dráhu profesionálního zpěváka se totiž vydal i jeho prostřední syn Casey Chesnutt, který si nyní v Texasu buduje vlastní posluchačskou základnu a nedávno vydal svůj debutový singl Even Texas Couldn’t Hold Her.
PLAYLIST:
Ned Ledoux - Rodeo Dreams
Alan Jackson - Third Rate Romance (Live at Ernest Tubb Record Shop)
Miranda Lambert - If I Was A Cowboy
Carly Pearce - Next Girl
Willie Nelson - Heaven And Hell
Alan Jackson - The Older I Get
Mark Chesnutt - Brother Jukebox
Mark Chesnutt - Bubba Shot The Jukebox
Mark Chesnutt - Going Through The Big D
Mark Chesnutt - It’s A Little Too Late
Mark Chesnutt - I Don’t Want To Miss A Thing
Mark Chesnutt - Lord Loves The Drinkin Man
Mark Chesnutt - Rollin‘ With The Flow
Mark Chesnutt - I Found Another You (And She Hates Me Too)