Ford Mustang Mach E – marketingový úlet nebo právoplatný Mustang?

Ford Mustang Mach E – marketingový úlet nebo právoplatný Mustang?

Mustang na elektriku? SUV? A za dvě mega? Zjistili jsme, jak ta věc jezdí a jestli je s ní aspoň trochu zábava.

Dolů

Mnozí z vás se, čtouc že Ford vyrobí plně elektrického Mustanga, nejspíš zhrozili, a že se bude jednat o SUV, to vás dost možná odrovnalo nadobro. Zda si marketingové oddělení totálně uletělo, nebo zda tu máme právoplatného člena rodiny Mustangů, to se vám pokusím přiblížit v testu. Tak čtěte dál…

Proč sakra Mustang a ještě jako SUV?

Důvodů bude vícero. Hned ten první bude nejspíš pocházet z hlav marketingového oddělení. Elektromobily jsou, i přes postupně klesající ceny, stále nákladnou záležitostí a Mach E není výjimkou. Ford proto nejspíš využil divizi Mustang, aby svému vůbec prvnímu elektromobilu dodal punc prémiovosti a exotiky a zákazníkům se tak z naditých šrajtoflí vytahovaly ty necelé dva miliony snadněji.

Červená Lucid vypadá skvěle, dostupná je mmj. i oranžová Cyber, také velmi zajímavá varianta.

Vůz také díky tomuto zařazení mohl dostat atraktivní a agresivní vzhled, který se k Mustangům hodí. No a proč crossover? Všichni vidíme, že tento segment vozů je poslední léta na obrovském vzestupu a Ford potřebuje prodávat. Navíc se tím portfolio Mustangů rozroste a Mach E si může pořídit i člověk, který už má doma toho se spalovacím motorem. Elektrický kůň tak není v žádném případě náhradou toho motorového, ale pouhým rozšířením nabídky a možná zčásti i díky němu se dočkáme další generace toho s V8.

Záď jasně evokuje příslušnost k divizi Mustang.

Důležité je také nezapomínat na to, jak vůbec původní Mustang vznikl. Šlo také o čistě marketingový tah, jak prodat víc aut a dodnes se o tomto marketingovém úspěchu Fordu mluví. O samotném původu Mustangu se dá napsat mnoho a velmi pěkně o tom pojednal Vojta Dobeš, kdo si chce oživit paměť nebo si doplnit znalosti, doporučuji jeho článek ZDE.

Nové Mustangy už nemusí jezdit jen rovně, co tenhle?

Předně uvedu, že do rukou se mi dostala varianta s pohonem všech kol a větší baterií. Zejména z jízdního projevu jsem měl obavy, poslední Mustangy už umí jezdit i jinak než rovně a dokonce umí spolehlivě brzdit. Těžký úkol pro těžké SUV. Už první metry mi ale napověděly, že tohle auto nebude žádná unylá houpající se kocábka. V první táhlé zatáčce při nájezdu na dálnici jsem ihned pocítil, že tohle půjde… a taky šlo. 

Když eko, tak nesmí chybět zelené lístečky.

Začneme volantem, ten je při sportovní jízdě tak akorát tuhý a přesný, Fordu se dokonce povedlo navodit pocit, že občas cítíte i nějakou informaci směrem od vozovky přes kola až do volantu, což při rychlejší jízdě oceníte. Samozřejmostí je pak příjemně lehounké řízení po městě nebo při parkování, univerzálnosti tak v tomto ohledu bylo učiněno za dost.

Podvozek je naladěn do sportovna a to do té správné míry, po městě nebo na  rozbité okresce nebudete trpět a v zatáčkách získáte pocit potřebné jistoty. To je třeba problém asi největšího konkurenta Mustangu, Tesly Y. Ta totiž funguje skvěle na hezkém asfaltu, při menších nerovnostech už ale nervózně poskakuje a necítíte se v ní jistě. To se povedlo Fordu odladit mnohem lépe.

Mach Ečko v zatáčkách perfektně sedí a svým charakterem vás opravdu ponouká k rychlejší jízdě, kterou zdatně zvládá. A jak jsem již zmínil, pro zábavnou jízdu nebudete muset ani hledat nejlepší asfalt v republice. Při větších nerovnostech je ale přeci jen znát vyšší hmotnost vozu. Tlumiče pak zkrátka úplně nezvládnou pohltit to dosednutí 2,1 tun těžkého auta a dají to najevo. Jinak ale svojí hmotnost Mustang celkem úspěšně maskuje.

Na motivech triček DixieGear.cz najdete mimo jiné i pořádné fordí muscle káry a to ZDE.

Umí to jet rychle?

Z 0 na 100 se Mach E dostane za 5,1 vteřiny, takže ano, v přímce to umí jet rychle – u elektromobilu těchto parametrů žádné překvapení. Nicméně ta rychlost není úplně nesmyslná, což je, dle mého, správně. Je nutné brát v potaz, že se tu bavíme o rodinném crossoveru, který většinu času bude sloužit právě k rodinným účelům. I pružná rychlost je naprosto dostatečná, ani při dálničních 130 km/h nebudete mít problém předjet, zastaví vás až omezovač na 180. Kdo chce jezdit rychleji, pro ty Ford připravil verzi GT, které to trvá z nuly na sto 3,1 vteřiny, omezovač je posunutý na rovných 200 km/h. Od GTčka očekávám právě tu šílenost, u nižších verzí naopak vítám, že se vás auto nesnaží pořád ohromovat přehršlem výkonu a působí civilizovaně.

Trocha deště a jet bokem můžete už jen při pomyšlení.

Mach E ale není vždycky jen hodný rodinný sluha, o pohon zadních kol se stará dvojnásobně velký motor než ten, který pohání kola přední – to mluví samo za sebe. Velmi příjemnou fíčurou je možnost vypnutí kontroly trakce ve všech jízdních režimech a nemusíte za to ani připlácet, oproti třeba zmiňované Tesle. No a co by to bylo za test, kdybych nezkusil i tuhle ostrou tvář Mustangu.

Je letní sobotní podvečer, jsem na Červenovodském sedle. Silničáři zde nedávno položili nový asfaltový koberec, proto už když jsem si cestu plánoval, věděl jsem, že tam pár procent z 99kWh baterie nechám. Dojíždím tedy na pomyslný start, volím režim Unbrindled, vypínám kontrolu trakce,  svírám volant a vyrážím vstříc kopci přede mnou. Ve vracákách Mustang krásně sedí a dodává mi svojí stabilitou příjemnou jistotu. Zatáčky jsou krásně široké, díky čemuž se vůbec neostýchám si na výjezdu hodit bůčkem nebo naopak z apexu co nejrychleji vystřelit ven. 

Chvílemi jsem se bavil až nekřesťansky, což mě teda jako ateistu naštěstí nijak netrápilo.

To, s jakou lehkostí a čitelností auto lze uvést do smyku, je až k nevíře. Díky dlouhému rozvoru máte spoooustu času zareagovat a užít si skučení pneumatik. Přiznám se, že jsem ani vteřinku nezapochyboval, jestli tu jsem s Mach E správně, tomu autu i takovéhle zacházení vyhovuje a jízdu jsem si patřičně užíval. Ano, je spousta aut, ve kterých bych si to užil ještě víc, ale vzhledem ke kategorii vozu bych asi hledal vhodnější vůz jen těžko.
Mach E prostě umí být i zajímavou víkendovkou. Zkrátka a dobře, myslím, že jízdně tohle auto klidně Mustang být může.

Už na polňačkách bych ale byl s autem opravdu opatrný.

Kde ale auto ztrácí, je terén. Už překlad slova crossover napovídá, že by vůz měl umět přes něco přejet a to Machu moc nejde. Jeho problémem je povislé bříško. Baterie jsou uloženy pod autem a významně snižují jeho světlou výšku, která se vyškrábala na pouhých 145 mm, což je jen o 6 milimetrů víc, než třeba Octavia 3. Do terénu, ani na polňačku s vyjetými kolejemi bych se tak raději nepouštěl. Trochu škoda...

Brzdy? 

Při zpomalování pomáhá elektromotor, čímž zároveň rekuperujete, a později se přidají velké kotoučové brzdy. Pedál je tuhý a chce to si naň chviličku zvyknout, jelikož je opravdu citlivý. Elektromotor umí brzdit opravdu intenzivně, a když se k tomu přidají velké kotoučové brzdy, zvládnete i tak těžké auto zastavit skoro na pětníku. Což se hodí jak při lovení okresek, tak když vám rozjařený fanoušek Marka Ztraceného, jedoucí z jeho koncertu, nedá přednost… Kdyby radši poslouchal něco kloudnýho, třeba by mu dotekly i pravidla silničního provozu.

Kompletní LED světla jsou samozřejmostí.

Jak je na tom dojezd?

Zvídavých lidí, kteří se mě přišli na auto ptát, byla spousta a jejich první otázka zpravidla zněla, kolik auto reálně ujede. Na 80% baterie se dostanete zhruba k 350km a při úplném nabití bude dojezd přelézat číslo 500, ale 99kWh baterii budete do 100% nabíjet jen málokdy.

Zavazadelník tolik neutrpěl, na dovolenou se vám věci nejspíš vejdou.

Každý elektromobil má jakousi rezervu, pomocí které chrání baterii. Inženýři v Detroitu ale z baterie pro tento účel uzmuli rovnou celých 10%, což není málo. Využitelných vám tedy zbyde cca 88kWh. Nabíjet Mustang zvládne rychlostí až 150kWh, ta se postupně snižuje, ale ne nijak výrazně. Nepříjemné překvapení vás čeká právě na zmíněných 80%, kdy se rychlost sníží na až směšných 11kWh. To ve výsledku znamená, že posledních dvacet procent vám potrvá nabít stejně dlouhou dobu, jako z 10% na 80. Ford jakoby svým bateriím zatím tolik nevěřil, jinak si nedokážu vysvětlit, proč autu vůči zákazníkům ubližuje jak velkým bufferem, tak zejména příliš pomalým nabíjením. Snad časem přijde aktualizace, která rychlost zvýší minimálně na dvojnásobnou hodnotu.

Jako v pokojíčku

Interiér i výbava jsou poplatné nynější době. Co si budeme povídat, americká auta často trpí na horší zpracování, Mustang je ale vyroben kvalitně. Díly hezky lícují a v interiéru nic nevrže. Přecijen mi ale přijde, že jsem si v dříve testovaném Fordu Kuga mohl s reprosoustavou Bang&Olufsen dovolit víc, než vůz prohrál souboj se šťavnatými basy tohoto prémiového audio systému. A když jsme u hudby, reproduktory v Mach E se staly zajímavým designovým prvkem a jsou hezky zakomponovány do celku, ačkoliv se přiznám, že na materiál potahu jsem si musel maličko zvyknout, než se mi zalíbil.

Umístění reproduktorů navíc umocňuje pocit, že sedíte uprostřed hudebního dění.

Vnitřku vévodí centrální displej, ve kterém je schované vše, od navigace a rádia, přes náhled 360° kamer až po prvky tepelného komfortu. Světe div se, dokonce se dostalo i na manuální otočný volič, jenž je vkusně vsazen do displeje, za to palec nahoru. Naneštěstí s ním ale ovládáte pouze hlasitost. Pro úpravu klimatizace už musíte ovládat dotykově, což je, obzvlášť na horší silnici kdy vám ruka lítá všude možně po displeji, poněkud složité a zbytečně moc tyto úkony odvádí pozornost řidiče. Snad i Ford časem zase fyzické ovladače přidá, některé značky se totiž k manuálnímu ovládání vrací. Jinak je ale infotainment s novým systémem Sync 4 přehledný a vizuálně čistý, i plynulost systému dostála vylepšení a nezaznamenal jsem snad jediný zásek. Na co jsem si dodnes nezvykl je prázdno v prostoru za volantem, k mému potěšení tedy Ford nezanevřel na klasický přístrojový štít, ačkoliv se jedná spíš o takový lepší head-up display, i to ale stačí a vidíte na něm vše potřebné k jízdě. 

Zákazníci to tak prý chtějí...

Výbava je jinak bohatá, jen na odvětrávané sedačky se opět bohužel nedostalo. Co se týče jízdních režimů, na výběr máte ze třech: Whisper (Šepot), Active a Unbrindled (Nespoutaný). Eco, Comfort a Sport holt už asi nezní tak fresh a cool… V nespoutaném režimu se přidá i obligátní zvuk pouštěný do reproduktorů, ale jednak je vcelku tichý a příjemný a druhak se dá vypnout, takže proč ne? Mám rád, když si elektroauta nehrají na ty spalovací a Mach E se tím řídí a je opravdu sám sebou.

Mustang umí skvěle ještě jednu věc. Ve většině aut mi moc nevyhovoval systém ovládání jedním pedálem, ale tady jsme se po pár kilometrech skamarádili a tuto možnost jsem pak vypínal už jen při sportovnější jízdě. Pro ty kdo neví, oč jde. Vůz ovládáte prakticky pouze akcelerátorem, zrychlujete jak jste zvyklí, ale podle toho, jak pedál pouštíte, začíná vůz elektromotorem zpomalovat. Při úplném puštění pedálu začne auto vyloženě brzdit, na brzdový pedál tak šlápnete opravdu jen v krizových situacích.

Suma sumárum

Může podle mého vůz nést název Mustang? S hrdostí. Vůz rozšířil nabídku zajímavým směrem, přišel s atraktivním designem ve spojení se zajímavými barvami, dobře jezdí a přesto, že nevydává žádný zvuk, lidé si ho už z dálky všímají a budí možná více pozornosti, než ten s V8. A pokud je vám tolik proti srsti, můžete si ho prostě jen nekoupit. Osobně vlastně moc nechápu, kde se bere ta velká vlna nenávisti vůči tomuhle autu, které jen nabízí alternativu a nenahrazuje ten „správnej“ Mustang. Pokud jste jedním z těchto skalních haterů, pravděpodobně jste po čas čtení článku bili pěstičkama do stolu, protože se jedná o zajímavý vůz, který zastane mnoho práce a obstará spoustu zábavy. Naštěstí jsem skrz týden mého užívání zjistil, že většina nenávisti vůči tomuhle autu se odehrává na soc. sítích a v realitě běžného života se setkáte spíše se zvídavostí, zalíbením nebo alespoň respektem.

Mně se to auto prostě líbí a takhle v dešti snad ještě víc.

A jaké emoce Mustang Mach E budí ve vás? Dokázali byste si jej představit u sebe doma?

Základní cena: 1 522 900,-
Základní cena testované verze: 1 824 900,-
Cena testovaného vozu: 1 901 900,-
Pohon: AWD – všech kol
Výkon: 258kW / 351 koní
Točivý moment: 580 Nm
0-100 km/h: 5,1 s
Kapacita baterie: 98,7 kWh
D x Š x V [mm]: 4 713 x 2 097 x 1 624
Pohotovostní hmotnost: 2 257 kg
Objem zadního / předního zavazadelníku: 402 litrů / 100 litrů
Spotřeba na konci testu: 18 kWh/100km

Za zapůjčení vozu děkujeme Ford ČR.

A pokud vás zajímá zákulisí testů a další informace, doporučuji sledovat můj Instagram, nebo ten RadiaDixie.  ​

Lukáš Kudrna

Lukáš Kudrna

Fotograf a milovník všeho pojízdného železa.

Všechny články autora

Jungle Pam – když osobnost zastíní celý sport

Jungle Pam – když osobnost zastíní celý sport

Lukáš Kudrna , Závody dragsterů, to prostě musí být show. Dvojice Jungle Jim a Jungle Pam to v sedmdesátých letech pochopila dokonale.

Mám prachy a nechci jezdit ve vysavači

Mám prachy a nechci jezdit ve vysavači

Lukáš Kudrna , Není nač čekat, jde se pro novou káru. Funglovku. Americkou. S benzínovou V8 nebo přinejhorším s V6. Pickup, SUV, MPV, sedan, to je fuk. Dá se něco takovýho ještě dneska v ČR koupit?

Ford Ranger Stormtrak – Odcházení

Ford Ranger Stormtrak – Odcházení

Lukáš Kudrna , Pojďme se rozloučit s touto generací Rangera v jeho speciální edici Stormtrak a zjistit, zda jde jen o pracanta, nebo si v něm můžete užít i nějakou tu zábavu.