Proč Američani nechtějí auta s manuální převodovkou?

Proč Američani nechtějí auta s manuální převodovkou?

Jak nejlépe v USA zabezpečit auto proti krádeži? Mít v něm manuální převodovku. Tak zní asi všem dobře známý vtip, proč ale Američanům manuál nesedí? Na to vám zkusím odpovědět dále v článku.

Dolů

Ve Státech je automat prostě král už od padesátých let. Zkusili jsme zjistit proč…

Vážně Američani nechtěji řadit manuálně?

Ano, vážně nechtějí a dokládají to i statistiky a to opravdu jednoznačně. Podle CarMaxu řídí 96% Američanů vůz s automatickou převodovkou a podle dalšího serveru se v USA v roce 2018 prodala jen 2% aut s manuální převodovkou, to jsou čísla, která jasně dokládají, že Amíci se rozhodně nechtějí zaobírat nějakým klackem mezi sedačkami.


Mustang je jedno z mála aut, kde ještě šaltrpáku najdete, většina majitelů ale stejně volí automat.

Například v Evropě podíl automobilů s automatickou převodovkou také roste,  a to hlavně u nově prodávaných aut, kdy někdy už ani není manuální převodovka na výběr nebo se nabízí jen pro ty slabší motorizace. V Americe to je ale už dlouho zažitý trend, budete-li někdy na srazu amerických aut (například se nám blíží Hradecká V8, kde mimochodem najdete i stánek DixieGear), zkuste si schválně všímat, kolik vozů bude mít manuální převodovku. Zjistíte, že jich ani mezi veterány moc nebude.


Máte radši volič převodovky pod volantem nebo mezi sedadly?

Soustředit se na řízení?

Amíci mají prostě svůj svět, v němž věnování se řízení nehraje až takový prim jako u Evropanů. Každý z vás si občas zanadává, že někdo místo používání blinkru hrdě drží svůj telefon velikosti průměrné LCD televize u ucha, nebo si tlačí svačinu do hlavy – takové a podobné situace zažíváme na našich silnicích nezřídka. V USA je to ale ještě častější, na čemž se shodlo hned několik organizací zabývajících se bezpečností na amerických silnicích.


Větru, dešti a ani hladu holt neporučíš...

Američani si prostě během řízení rádi vyřídí spoustu věcí a na spojku a řadící páku už pak prostě ten čas nezbývá. Do jisté míry za to možná může i opravdu hustý provoz ve velkých městech, či dlouhé přejezdy mezi městečky a vesnicemi – pak to prostě svádí si cestou něco zařídit.


Dámy se pro změnu zase rády cestou zkrášlí.

Kolik to žere? I děti kolem cesty!

Spotřeba je v Evropě velké téma, automobilky se jí snaží tlačit dolů všemožnými způsoby a lidé na to slyší. Lví podíl na velkém zájmu o nízkou spotřebu mají samozřejmě samotné ceny pohonných hmot. Kdo jezdí americkou károu tak to jistojistě zná. Otázka jaký to má objem motoru (v horším případě obsah motoru, což je mi dodnes neznámá veličina), na kterou hned navazuje otázka na spotřebu – a na tu zase občas navazuje alergická reakce po celém těle majitele ameriky, který na takovou otázku odpovídá na každé benzince. A že je na nich často... 


Tak na téhle benzince by ale člověk zastavoval snad i rád, no ne?

Američani na tom tak špatně s cenou benzinu a nafty nejsou, proto neřeší, že vůz s automatickou převodovkou si toho pápne o něco víc než stejný vůz s převodovkou manuální. V posledních letech se ale i toto mění a díky modernějším technologiím mají vozy s AT převodovkou stejnou, leckdy i lepší spotřebu než jejich manuální protějšky a i to přispívá k oblíbenosti automatů v Evropě.


Rozdíly ve spotřebě AT a MT asi nejlíp vystihuje tento graf.

A zase ty prachy!

Američan si chce koupit nový vůz, při výběru převodovky svého nového plechového parťáka však často vidí stejné ceny, zatímco Evropan musí za automat připlácet i desítky tisíc a často spolu s ním je nucen zvolit ještě silnější motorizaci, než původně chtěl (čímž se mimochodem zase trochu vracíme ke spotřebě), no a to už leckoho odradí. A na to, logicky, navazuje i trh s ojetinami, kdy v USA jsou automatů plné bazary a můžete vybírat, v Evropě to tak slavné není.


V USA je nové auto prostě s automatem, málokterý dealer má vůbec vozy s manuálem skladem.

Řidič, ten tvrdej chleba má

Někteří z vás možná měli tu čest usednout za volant V3Sky, Liazky a podobných náklaďáků. Jistě se shodneme, že jejich řízení nebyla úplně odpočinková záležitost a člověk musel mít pro jejich řízení cit a taky, díky chybějícím posilovačům, sílu. Doba postoupila a dnešní nákladní auta se řídí vlastně jako osobáky, volantem otočíte pomocí malíčku, řazení je přesné a většinou i automatické, interiéry moderní, zkrátka, být řidičem už není taková dřina, jako bývala před 40 lety.


Ne každému to šlo takhle pěkně, jen si vzpomeňte na počítání zubů převodovky..

V Americe to jde ale z nějakého důvodu v tomto odvětví pomalu. Ani pár let staré tahače nemají synchronizovanou převodovku, natož aby měly automat a jejich interiéry a vybavenost vypadají jako by se zasekly před 25 lety. Zajímavý kontrast oproti osobním vozům, kde si Američani potrpí na pohodlí a určitou formu bezstarostnosti, že?


Nahlédněme, spolu s Truckerem v Kanadě, do tahače z roku 2012, který je tak trochu stroj času.

A aby to bylo ještě zajímavější, můžete se v americkejch trucích setkat i s takovouhle šíleností, při které by si leckdo ruce smotal do vánočky, za kterou by vás pochválila i vaše babička. Jaká změna to pro takového řidiče musí být, když přijede do práce svým automatem, kde se o nic moc nestará a přesedne do náklaďáku, kde na něj čekají 3 páky a 18 rychlostních stupňů.


To je panečku cvrkot!

Ještě obligátní otázka na závěr, jak jste na tom vy, preferujete manuální nebo automatickou převodovku?

Lukáš Kudrna

Lukáš Kudrna

Fotograf a milovník všeho pojízdného železa.

Všechny články autora

10 nejbizarnějších amerických aut

10 nejbizarnějších amerických aut

Vojta Dobeš , Američtí automobiloví designéři byli vždycky známí tím, že příliš nedali na přízemní praktičnost a nenápadnou eleganci. Tady jsou jejich nejbizarnější díla.

Americký automobil – víkendová hračka nebo dopravní prostředek na každý den?

Americký automobil – víkendová hračka nebo dopravní prostředek na každý den?

Vojta Dobeš , Kdo by někdy nezatoužil jezdit klasickou amerikou. Ale dá se taková věc vůbec provozovat jako normální auto nebo si jí musíte pořídit jako hračku na víkendy? 

Jeep Loco Hauk: Šestikolové monstrum na parní pohon

Jeep Loco Hauk: Šestikolové monstrum na parní pohon

Lukáš Visingr , Vypadá jako hybrid staré lokomotivy a vozu do postapokalyptického světa. Má šest kol, chrlí oblaka kouře a páry a dokáže projet takřka všude.