Každý sport má svoje osobnosti, které danému odvětví zvyšují popularitu. Většinou se jedná o sportovce samotné, Schumacher – F1, Robby Gordon – SST atd. Jungle Pam je ale tváří motorsportu, kterého se vlastně účastnila jen jako jakási mechanička/pozorovatelka a přesto jej proslavila.
Funny Car Drag Racing
Tenhle motorsport asi nepatří k těm nejznámějším, takže věřím, že spousta z vás se při přečtení názvu podrbala na hlavě. Ačkoliv se nejedná o AAA motorsport, za volantem závodních speciálů se objevila i známá jména, například Don Pruddhome, Tony Pedregon či John Force. No a nesmíme opomenout ani Jima Libermana, který je pro náš příběh ze zmíněného výčtu nejdůležitější.
Jedno ze závodních aut tohoto seriálu.
Nedílnou součástí těchto závodů byl totiž i zákulisní aspekt, nešlo jen o ty hvězdy za volantem, ale i lidi kolem. Což tedy není úplně běžné, většinou znáte řidiče, méně lidí už zná třeba navigátory no a kdo zná například mechaniky... Receptem na úspěch v FCDR bylo být skvělý za volantem a umět dělat show i za pomoci dalších člěnů týmu.
Klasika, skořepina připomíná civilní vůz, pod ní je ale brutální motor.
Sedmdesátá léta byla prý zlatou érou drag racingu. A právě tehdy se odehrál příběh, který vám dnes budeme vyprávět.
Nerozdělitelný pár
Russell James “Jungle Jim” Liberman (* 12.9 1945 - † 9.9. 1977)
Jim Liberman, úspěšný jezdec a showman, který díky svému vystupování získal od svých fans přezdívku “Jungle Jim”. Na jeho oblíbenosti u diváků měla velký vliv i jedna slečna. Pamela Hardy (*1957). Zatímco Jim byl skvělý řidič, Pam byla krásná a inteligentní žena, které mu pomáhala v kariéře a nesměla chybět na žádném závodě. Diváci jejich souhru a chemii mezi nimi milovali a velmi brzy se staly jak nerozdělitelným párem, tak nedílnou součástí FCDR.
Jeden z nejpopulárnějších záběrů Jungle Pam. Takováhle fotka se povede jednou za X let…
Seznámili se spolu vlastně náhodou a v dnešní době už by se něco takového jen těžko stalo. Jednoho dne Liberman projížděl městem, ne zrovna legální rychlostí. Cestou zbystřil po chodníku jdoucí, tehdy 18-letou a nádhernou Pam, její krása mu nedovolila pokračovat v cestě a tak u ní zastavil, aby jí pozval na setkání s jeho přáteli.
Do tohoto světa měla Pam zanedlouho vstoupit.
Pamele Jim padl do oka, udělal na ní mimo jiné dojem i rychlou jízdou a ona, světe div se, souhlasila. Do vozu nasedla a samozřejmě netušila, že jí tento, do jisté míry odvážný, čin změní život.
Tak přiznejte se, kdo z vás by kvůli ní taky zastavil?
Dnes už těžko uvěřitelná situace, že? Pokud by se takovéto setkání mělo odehrát dnes, buď by probíhalo přes sociální sítě a když už by probíhalo z očí do očí, dost možná by Jim skončil s obličejem plným pepřového spreje a s želízkami na rukách za obtěžování žen a sexismus. Každá doba má holt svá kulturní specifika. V roce 1975 to prostě bylo všechno jinak.
Žádnej silikon, holenci, poctivý dílo přírody...
Pamela se později rozhodla spolu s Jimem vyrazit na jeden ze závodů, kde ji Jimova závodní dominance uhranula. Uvědomila si, že tyhle pocity chce zažívat častěji a to nejen mezi diváky na tribunách, Jim to cítil stejně a nabídl jí členství v jeho týmu. Odpověď byla samozřejmě kladná a tak už nic nebránilo vzniku této legendární dvojice. Jungle Jim & Jungle Pam.
Na tribuně to zkrátka nebylo ono.
Pánská záležitost
Funny Car drag racing byly ryze pánskou záležitostí, otázkou tedy bylo, jak vlastně Jungle Pam fanoušci přijmou. Jak asi podle fotek očekáváte, přijali ji prakticky okamžitě a strhla na sebe velkou pozornost. Byla tak oblíbená, že někteří fanoušci dokonce jezdili na závody jen kvůli ní. Byla Jimovi vždy po boku a zdá se, že se jí i vyplatilo odejít ze školy 2 týdny před “zkouškou dospělosti”.
Že by tam jezdili kvůli tomuhle? Hmm..
Možná už některým z vás naskočila myšlenka, že když se hezká a prsatá ženština ukazuje u aut, tak bodejť by jí neměli lidé rádi, ale kdyby měla vzít do rukou klíč, jen by si ublížila. Opak je ale pravdou, Pamela nebyla jen hezká tvářička. O závody a auta se opravdu zajímala, její znalosti, které postupně o vozech získávala, nakonec byly výhodou i pro tým.
Sláva nerovná se bohatství
Dnes tato rovnice platí o poznání méně, než v 70. letech. Naše džunglová dvojice byla sice velmi populární, stejně tak rostla popularita závodů, ale finančně to pro Jima s Pam nebylo tak růžové, jak by se mohlo zdát. Výdělek tak akorát pokryl výdaje a i když časem přišly honoráře za různá focení a podobné aktivity, stále to nebylo na žádné velké vyskakování si.
Motorsport v sedmdesátkách byl samozřejmě nebezpečnější, než dnes. Už jen ta výbava jezdce.
Vzhledem k jejím získaným zkušenostem by si Pam určitě mohla přivydělat tím, že by sama závodila, nicméně po dobu Jimova života nikdy za volant neusedla. Důvodem mohlo být i množství nehod, které při závodech viděla.
Máma
Pam byla pro spoustu žen své doby módní ikonou, ráda se ukazovala a byla si vědoma své krásy. I z fotek je vám asi jasné, že se ráda líbila a uměla volit oblečení tak, aby dala své přednosti na odiv. Ale našel se někdo, komu to nebylo po chute. Její matka. Otce již neměla a s matkou nevycházela příliš dobře a to nejen skrze rozličný názor na oblékání, ale její matce se nepozdávaly ani Pameliny aktivity kolem motorsportu.
No nebylo se věru za co stydět, co myslíte?
Rozkol mezi nimi došel po ošklivých vyjádřeních její matky až do bodu, kdy spolu několik měsíců vůbec nemluvily. Pam to ale bylo líto a tak se snažila věci urovnat, což se nakonec do jisté míry podařilo. Sama Pamela vztahy se svojí matkou popsala v jednom rozhovoru jako “lepší, než nic”.
Začátek a konec
Vzpomínáte ještě na začátek článku, kde jsem psal, jak se tato dvojice seznámila? Ano, bylo to na běžné silnici, kterou se Jim řítil. Kde to celé začalo, tam to bohužel ale i skončilo. Jim Liberman tragicky zahynul při automobilové nehodě v září roku 1977 ve věku pouhých 31 let.
Svých 32. narozenin se Jungle Jim bohužel nedožil, 3 dny před nimi zemřel.
Pam byla jeho ztrátou samozřejmě velmi šokovaná a dokonce přemýšlela i nad svým koncem. Oporou se jí v této době nakonec stala její matka, která dala stranou všechny nesváry a dceři pomohla nejtěžší chvíle překonat. Ty nejchmurnější myšlenky Pam naštěstí přešly a rozhodla se dál šířit svou velkou vášeň pro motorsport a to až do dnešních dní.
Perfektní pár, jenž byl rozdělen nepřízní osudu.
O Jimovi se Pamela poté dlouho odmítala bavit, protože to pro ní bylo velmi citlivé téma. Až po mnoha letech byla schopna detailně popsat celou tragickou událost, při které ztratila svého životního partnera. Mimo jiné litovala toho, že měl Jim v plánu začít závodní automobily stavět, namísto toho, aby je jen řídil, což už ale nestihl realizovat.
Jeden z funny cars speciálů Jungle Jima oblečený do karoserie Chevroletu Nova
A dnes?
Pam, někdy také přezdívaná “Jungle Queen”, objela svět skrze různé závody a motorsport nikdy neopustila. Často kritizuje vývoj drag racingu, protože podle ní by měl být hlavní hvězdou řidič sám a ne sponzor, který vše platí. Stejně tak jí nejsou po chuti ani zvyšující se náklady pro týmy, i snižování atraktivity tohoto sportu.
Pam můžete potkat v zákulisí nejrůznějších amerických závodů i dnes
Dále také hlídá používání značky “Jungle”, která je prý dokonce zakletá. Kdokoliv se totiž prý chtěl finančně svézt na vlně tohoto přízviska, záhy zkrachoval.
Část rozhovoru s Pam z roku 2017.
Pam také razí názor, že by si měl každý vybudovat své jméno a být sám něčím zajímavý, ne se přiživovat na ostatních. Proto ani neuvidíte Libermanovo jméno na žádném z aut, s čím se dá souhlasit.
Tak jak se vám líbil příběh dvojice Jungle Jim a Jungle Pam? Napadá vás nějaký další takovýto pár ve vodách (nejlépe amerického) motorsportu?