Mám prachy a nechci jezdit ve vysavači

Mám prachy a nechci jezdit ve vysavači

Není nač čekat, jde se pro novou káru. Funglovku. Americkou. S benzínovou V8 nebo přinejhorším s V6. Pickup, SUV, MPV, sedan, to je fuk. Dá se něco takovýho ještě dneska v ČR koupit?


Dolů

Rozbili jste opravdu velké prasátko a před domem vám stojí dosluhující V8, rozhodnete se tedy poohlédnout se po funglovce. Tříválcové vysavače vám ale nic neříkají a za důstojný počet považujete alespoň dvojnásobek a jak jinak než do V. Pojďme se tedy podívat, z čeho vlastně dnes ještě můžete vybírat.

SUV - V6

Pokud Vám stačí 6 válců, poohlédnout se můžete u dealerů Fordu a Lincolnu. Do oka by vám mohl padnout Expedition respektive Navigator. Ford nabízí 3,5L EcoBoost o výkonu 380 koní, trhač asfaltu to úplně nebude, ale zase třeba udělá radost, až budete stát u benzinové pumpy. Lincoln vám pod kapotu uloží motor o stejném objemu, ale přifoukne vám ho rovnou dvěma turby – woalá, rázem jsme na 440 koních. Jsme u nových automobilů, počítejte tedy s tím, že jsou všechny vozy napěchovány elektronikou, různými kontrolními systémy… Bez toho už to dnes zkrátka nejde. Nicméně se snad shodneme, že ne všechny elektronické serepetičky jsou k ničemu. Start-Stop systém asi spousta z vás nenávidí, ale takový adaptivní tempomat, to už je parádička, která cestu opravdu dokáže zpříjemnit.

Ford Expedition

V tomto článku hledáme vozy s motory V6 a V8, které ještě v některých vozech dostanete, ale zpravidla musíte investovat do vyšších či dokonce těch úplně nejvyšších výbavových stupňů, kde už se stejně s veškerou elektronikou musíte zkamarádit. V opačném případě asi nebudete schopni nový vůz pohodlně používat.

Lincoln Navigator

SUV – V8

Je čas na Vosmy, odstartujeme rovnou drobečkem ze stáje Chevroletu, který má stále v nabídce už legendární Suburban. Na výběr jsou dokonce rovnou dva osmiválce, 5,3L a 6,2L, oba jsou spojené s 10-stupňovou automatickou převodovkou – jak taky jinak. Suburban jinak marketingově velmi sází na dostatek místa pro pasažéry, kteří mohou sedět až ve třech řadách, a největší zavazadelník ve své třídě. Máte-li velkou rodinu, nemůže být snad ideálnější auto.

Chevrolet Suburban

U koncernu General Motors zůstaneme, je běžné, že si automobilky jednoho koncernu půjčují technologie. Stejné pohonné jednotky, jako má Suburban, tak dostanete i u Cadillacu Escalade a GMC Yukon. Jaký vůz z této trojice vás nejvíc zaujal?

Cadillac Escalade

U mě asi stále vede Cadillac a to pro jeho stále nejprémiovější vzezření, za což si tedy mimochodem také musíte zaplatit. Nejvyšší stupeň Yukon Denali vyjde na 70 000 dolarů, za to nepořídíte ani nejlevnější Escalade, ten totiž startuje až na 76 tisících zelených bankovek.

GMC Yukon

Opomenout pak nesmíme Dodge, který jde stále tak trochu proti proudu a snaží se do svých aut cpát obrovsky silné motory. V segmentu SUV tak nesmí chybět a do nelítostného trhu vysílá model Durango. Kromě nejvyšší specifikace SRT 392, která je dostupná jen s pohonem všech kol, si stále můžete vybrat i starou dobrou zadokolku se kterou, jak jistě víte, se dá užít hromada zábavy, i když pohání velké SUV. Pod kapotu pak samozřejmě dostanete Hemi o objemu 5,7L a výkonu 360 koní spojený s 8-stupňovým automatem.

Dodge Durango

Výčet obývacích pokojů na kolech, které ještě pohání motor s důstojným počtem válců je poměrně dlouhý, nenechte se ale zmást, je to hlavně tím, že se jedná o opravdu velká auta. Teď se přesuneme do dalších segmentů a záhy zjistíte, že pořídit třeba MPV s V8 je už nemožné.

Svůj názor na to, kam současný vývoj automobilismu směřuje, můžete podpořit i nějakým tím stylovým hadříkem. V našem vidláckém eshopu DixieGear.cz jich najdete docela dost...

Trucky

Chvíli ale ještě zůstaneme u větších aut, kde je také stále ještě z čeho vybírat. Otázkou je, jak dlouho tomu tak ještě bude. V posledním článku ZDE jsem totiž shrnul novinky pro letošní rok v tomto segmentu a přechod od čerpacích pistolí k prodlužovačkám je, zdá se, nevyhnutelný.

Chevrolet Silverado

Jedním z trucků dostupných s osmiválcem je Chevy Silverado, opět je na výběr mezi 5,3L a 6,2L. Motory, zcela logicky sdílí s již probíraným Suburbanem a bude tomu tak i u dalších trucků. Nejedná se ale samozřejmě o nic neobvyklého, právě díky sdílení motorů mezi modely značky či v koncernu významně pomáhá udržet ceny vývoje, tudíž i ceny aut, na uzdě. Vyvíjet v dnešní době motor pro každý model zvlášť by zkrátka nedávalo smysl. Lišit se motory ale přeci jen v něčem mohou, protože prochází laděním a to bývá různé, truck totiž potřebuje třeba vyšší točivý moment víc, než sedan…

GMC Sierra 1500

Dalším vozem z rodiny General Motors je GMC Sierra 1500, parametry motorů jsou se Silveradem stejné. 5,3L tedy dodá 355 koní a 6,2L 420 koní. Hodně tu zmiňuji motory, protože pokud bych vybíral auto, tak bych se zajímal hlavně o ně. Navštívíte-li ale stránky dealerů, a že jsem jich kvůli tomuto článku navštívil, musíte se prokousat horou informací o asistentech, velikostí obrazovek, pohodlných sedadlech, barvách a až skoro dole se konečně dozvíte, s jakým motorem si můžete vůz pořídit.

Interiér GMC Sierry

Klientela, minimálně v USA, už asi tolik neřeší, jaký motor dostane, ale mnohem víc se zajímá o to, jaký komfort a styl se jim v novém voze dostane. Jinak si tohle uspořádání neumím vysvětlit. Jak jste na tom vlastně vy? Co vás při výběru auta zajímá jako první?

Ford F-150

Ford už vám do ikonické F-150 namontuje jen V6 EcoBoost, shodný se zmiňovaným Expeditionem. A do blízké budoucnosti už má nachystanou plně elektrickou stopadesátku. Ve Fordu už tak „doba temna“ nastala.

Jeep Gladiator

Trochu stranou těchto, primárně užitkových, trucků stojí Jeep Gladiator, který ponouká nabídku dvou V6, benzínového 3,6 litrového Pentastaru (285 koní) a třílitrového Ecodieselu (260 koní). Na Gladiatora to ale stačí, přeci jen je spíš určen pro zábavu při zdolávání terénu, než na tahání těžkých přívěsů s plnou korbou harampádí. A ještě jednu výhodu Gladiator skýtá, pořídit jej můžete oficiálně i v ČR a nemusíte tak řešit a připlácet za dovoz. Koho by tenhle mazlík zajímal, doporučuji přečíst pěkný test od Marka Bednáře ZDE.

No a pak tu máme Berana od Dodge. RAMka vám nabídne samozřejmě oba Dodgí osmiválce, tedy 5,7 i 6,2 Hemi. K tomu slabšímu je navíc dostupná fíčura e-torque, což je mild hybridní systém pro zvýšení točivého momentu, na tahání ideální. Dodge do toho prostě šlape.

Dodge Ram 1500

Za samostatnou kategorii bych pak označil větší trucky, pro příklad třeba Ford F-250. Tam je samozřejmě svět ještě v pořádku, Fordka vám třeba nabídne hned 3 osmiválce o objemech 6,2L, 6,7 litrový Powerstroke a 7,3L. Otázkou je, jak by se tyto pevnosti na kolech daly používat u nás a zda by to třeba pro podnikání dávalo smysl. Vlastníci těchto větších trucků, schválně dejte vědět v komentářích, jak se vám s těmito velkými auty žije.

Ford F250

Sedany

Jak jsem již psal, dostáváme se ke kategoriím, kde sehnat V8 začíná být problém. Začněme s Cadillacem, ten je ochoten vám do sedanů z jeho nabídky namontovat maximálně V6, u CT4 si ale budete muset připlatit za provedení CT-4V Blackwing, jinak skončíte u sice velkého 2,7 litrového motoru, který má ale jen 4 válce. Zatímco u Blackwingu dostanete 3,6 litrový šestiválec, u vyšší řady CT5 je dostupný V6 třílitr, pro oba motory platí, že jsou přeplňovány dvěma turby. Vývoj směřuje k elektřině, pokud by tomu tak nebylo, kdo ví, kolika turb bychom se dočkali...

Cadillac CT-4V Blackwing

300 od Chrysleru jistě znáte, jezdí jich u nás poměrně dost. I ta se zatím drží, v nabídce je jak s V6 Pentastarem, tak se starým dobrým 5,7 litrovým Hemi. A když nebudu počítat Dodge, ke kterému se záhy přesuneme, je to poslední mohykán.

Chrysler 300

Dámy a pánové z Dodge si jdou svojí cestou, zatímco zbytek zmenšuje motory, snižuje spotřebu a do aut se snaží nacpat velkoplošné obrazovky, inženýří z Dodge si do svého Chargeru narvali bestii. Bestii o výkonu 797 koní a objemu 6,2L – právem se tak chlubí, že je Charger nejsilnějším sériově vyráběným sedanem na světě. Dalším plusem je, že se stále jedná o zadokolku, od kterých spousta automobilek upustila či postupně upouští. Pokud tedy chcete být slyšet, rvát asfalt při každém rozjezdu, pak je Charger tou správnou volbou.

Dodge Charger

No a tím jsme se sedany skončili, uvažujete-li tedy nad sedanem s velkým motorem, spěchejte, moc dlouho už tu s námi asi nebudou.

Mámavany

Z širokého portfolia značky Chrysler, který čítá 2 modely – ano, opravdu celé dva modely, se tedy podíváme i na ten druhý. Chrysler Pacifica vám nabídne V6, na MPV ale dostačující. Pohon u vyšších specifikací je volitelný mezi pohonem předních nebo všech kol.

Já vím, že ty auta jsou praktický a pohodlný a že k jejich vlastnění není potřeba mít 4 děti, uříznutý penis, nebo se před opuštěním bytu hodinu zkrášlovat, ale sranda musí být. Ostatně i náš šéfredaktor Marty jeden mámavan vlastní, takže je tohle možná můj poslední článek tady :)

Ještě pro úplnost je Pacifica dostupná i jako hybrid. Jo a koho by dráždilo, že MPV přezdívám jako mámavan, jen se podívejte na propagační materiály, všude maminky s dětmi. Dozvědět se pak na oficiálních stránkách něco o motoru bych přirovnal k návštěvě prodejny bot vaší drahé polovičky, ví, že někde tam ty pravé jsou, ale hledat je bude celé odpoledne.

Chrysler Pacifica

Za to se ale dozvíte, že dostanete 10'' infotainment, polštářky a snadno sklopíte sedadla a že byste si vlastně měli nákup asi rozmyslet a pořídidt raději hybrid.

Pro fajnšmekry

Ještě vás stále nic neoslovilo? Pak tu ještě máme jednu specifickou kategorii plnou aut, které ale všichni jistě velmi dobře znáte. Stále totiž lze pořídit Ford Mustang, Chevrolet Camaro/Corvette, Dodge Charger nebo třeba šestiválcový Jeep Wrangler.

Chevrolet Corvette C8. Jak se vám vlastně líbí zcela nová podoba Corvetty?

A je dobře, že i tato auta spíš pro zábavu, než praktické užití, si stále drží své místo na trhu a stále si i drží motory, které je do značné míry dělají právě tak zajímavými.

Chevrolet Camaro v nové oranžové barvě

Jeep Wrangler, taktéž už naprosto legendární vůz.

Závěrem

Dovolím si připomenout, že s výjimkou Jeepů a Mustangů, byste si museli ostatní vozy nechat do Česka přivézt třetí stranou, oficiálně se tu neprodávají. Výběr dovozců je ale u nás již široký a například AutoOutlet má i skladovky a webové stránky se spoustou podrobných informací a fotek.

To je oč tu běží... Staršími vozy ale samozřejmě nemyslím jen takovéto klasiky, ale i třeba z let okolo přelomu milenia.

Prošli jsme spolu nabídku nových vozů, který z nich by byl či dokonce opravdu bude vaším favoritem? Nebo raději zůstanete u starších vozů, které nejsou tak svázány různými emisními normami, elektronikou atd. atd.? 

V dalším pokračování se na záměr koupit v roce 2022 v ČR novou ameriku s V8/6 podíváme pohledem člověka, který tahle auta vlastníma rukama udržuje a opravuje. A nejen tahle nová, ale i ta několik desetiletí stará…

Lukáš Kudrna

Lukáš Kudrna

Fotograf a milovník všeho pojízdného železa.

Všechny články autora

Corvette pod rebelskou vlajkou

Corvette pod rebelskou vlajkou

Vojta Dobeš , General Lee nebyl jediným slavným autem s konfederační vlajkou. Celé roky předtím, než se Dukes of Hazzard objevili na obrazovkách, závodila na těch nejvýznamnějších amerických okruzích jedna nenápadná Corvette...

Pickup trucky, které byste letos neměli minout

Pickup trucky, které byste letos neměli minout

Lukáš Kudrna , Může si movitější vidlák nebo farmář mezi nejnovějšími trucky ještě vybrat něco na benzín či naftu anebo bude muset přikoupit kilometry prodlužovaček?

Univerzální voják - Chevrolet Express 2019

Univerzální voják - Chevrolet Express 2019

Petr Bellinger , Automobilový dinosaurus, který vás nikdy nenechá ve štychu.