David Allan Coe byl v country hudební branži odjakživa označován jako „psanec psanců“. Se svou excentrickou osobností, rebelskými songy a nekonvenčním životním stylem si získal tisíce fanoušků, ale ze stejných důvodů se mu nikdy nepodařilo výrazněji prorazit v hlavním proudu country hudby. Pro nashvillský establishment byl zarostlý tetovaný týpek, s vyjadřováním mírně řečeno přisprostlým a písněmi někdy až oplzle vulgárními, těžce stravitelné sousto. Přesto, nebo nejspíš právě proto i ve svých bezmála pětaosmdesáti zůstává David Allan Coe ikonou žánru. Navíc je jeho život ověnčen neuvěřitelným množstvím historek a mýtů. Je toho zkrátka tolik, že jeho příběh by zabral několik dílů speciálu Country Heroes, my se pokusíme vše podstatné zvládnout ve dvou pokračováních.
David Allan Coe se narodil 6. září 1939 v Akronu, ve státě Ohio. První zmiňovanou událostí v jeho životopise je jeho umístění, coby devítiletého spratka, do polepšovny Starr Commonwealth For Boys v Michiganu. Coe často vzpomínal, jak byl trestán pomocí výprasků pádlem, děti tam často tloukli přes ruce, až jim tekla krev.
DAC jakožto mladistvý delikvent
Do nějakých osmnácti let vystřídal hned několik dalších polepšoven a dětských domovů. Nezvladatelný mladík nakonec skončil ve státní ohijské věznici a posléze v nápravném zařízení v Marionu, kde za držení drog, loupež a krádež auta pykal do roku 1967.
Sám Coe tvrdil, že se tehdy dostal až do cely smrti poté, co byl obviněn, že zabil spoluvězně, který po něm vyžadoval orální sex. To později vyvraceli novináři, pracovníci věznice i právní experti. Coe ale trval na svém a v reakci na článek, který v 70. letech zveřejnil časopis Rolling Stone, napsal píseň I'd Like To Kick The Shit Out Of You. Říká se dokonce, že v cele smrti sloužil po boku svého pěstouna, že učil Charlese Mansona hrát na kytaru a že tu také poznal Screamin' Jay Hawkinse.
Screamin' Jay Hawkins byl pro DAC nepochybně velkou inspirací
Na tom posledním nejspíš něco bude. Tento nonkonformní zpěvák, který vystupoval v prapodivném klobouku oděn do leopardí kůže a voodoo rekvizit, byl prý tím, kdo přitáhl Coea k hudbě a povzbudil ho, aby začal psát vlastní písně. (Mimochodem, Hawkinsův hit I Put a Spell on You z roku 1956, převzali později mimo jiné Jeff Beck, Joe Cocker nebo Marylin Manson a také Hana Zagorová.)
Původně pohřebácký cadillac posloužil Coeovi jako poutač i jako garsonka
Faktem je, že v roce 1967 se David Alan Coe po propuštění z vězení přestěhoval do Nashvillu, aby se pokusil o kariéru hudebníka. Protože neměl kde bydlet, usadil se v červeném pohřebním voze Cadillac přímo před Rymanovým Auditoriem. Jako reklamu na sebe sama provozoval vždy před konáním koncertu Grand Ole Opry busking. Nakonec se mu podařilo upoutat pozornost Shelbyho Singletona, majitele nezávislé nahrávací společnosti Plantation Records, který dlouho neotálel a v roce 1970 Coeovi vydal jeho první album Penitentiary Blues.
Raritní promo video k albu Penitentiary Blues
Tahle výtečná dřevní bluesová deska měla k country, jak ji od Coea známe, zatím ale docela daleko. Před pobytem v Nashvillu totiž country hudbu moc neznal a zajímal se hlavně o rock'n'roll a rhythm and blues. Jak Coe přiznává „To trvalo, dokud Kris Kristofferson a další nezačali psát písně, které byly něčím víc než jen ‚Oh Baby I Miss You‘.“
Ve zmiňovaném roce 1970 vyšla Coeovi ještě jedna deska Requiem for a Harlequin kombinující rock a blues s mluveným slovem. Pak se už ale naplno vrhnul na country.
Ještě jedna raritní fotka z roku 1969
A když se do toho pustil, opravdu si dal záležet a když chtěl, dokázal skvěle napodobit mnoho umělců country hudby. Během své kariéry složil bezmála 300 písní – ať už je nazpíval sám, nebo jiní. Jednou z prvních, kdo nahrála jeho píseň (Souvenirs and California Memories), byla v roce 1972 Billie Jo Spears. Song Would You Lay With Me (In a Field of Stone) se v roce 1974 stal country hitem číslo 1 pro mladičkou Tanyu Tucker.
Rok 1970 a Coeova dámská úderka Ladysmiths
Mimochodem, často je propírán komplikovaný vztah Coea k ženám, Byl minimálně šestkrát ženatý, o přesném počtu jeho manželství se vedou spory, některé jeho svazky byly krátkodobé či neoficiální a nejspíše se i překrývaly, neboť jako aktivní člen mormonské církve praktikoval polygamii. Přesto ženy, jako interpretky, nemívaly s jeho songy problém. A za zmínku stojí ještě jedna skutečnost: Traduje se, že prvním countryovým umělcem, který měl čistě ženský doprovodný sbor, byl Porter Wagoner. Což je ovšem omyl, protože už pár let před ním doprovázely Davida Allana Coea dívky říkající si Ladysmith. V jednom rozhovoru se Coe zmínil, že sboristky byly z New Jersey, ale protože v té době nebyl moc známý, nikdo tomu nevěnoval patřičnou pozornost a on to vlastně vůbec neřešil.
DAC byl dokonce řádným členem motorkářského klubu Outlaws MC
Už v počátcích své kariéry Coe proslul svými nepředvídatelnými živými vystoupeními, při nichž občas vjížděl na pódium na motocyklu Harley-Davidson a sprostě nadával publiku. A podobnými excesy postupně vyšperkoval i svoji diskografii.
Tajemný kovboj v obleku s třpytivými kamínky přichází na scénu
Jeho třetí album (1974) nese název The Mysterious Rhinestone Cowboy (Glen Campbell natočil svůj velký hit Rhinestone Cowboy až v roce následujícím). V té době už Coe koncertoval a nahrával jako tajemný kovboj s třpytivými kamínky (rhinestones) a nosil masku osamělého jezdce. Coe později vzpomínal: „Myslím, že za to může Mel Tillis. Potkal jsem ho, když jsem poprvé přijel do Nashvillu a on měl kancelář dole na Music Row. Mluvil jsem s ním v jeho kanceláři a on otevřel skříň, aby si něco vzal, a měl tam celou skříň plnou obleků s kamínky. To mě úplně pobláznilo. Podíval se na mě a řekl, že jestli se mi ty sračky líbí, že je nenosí, ať si je klidně vezmu. Dal mi ty kamínkové obleky a já v nich všude chodil. Nápad na masku byl od mého otce. Zeptal se mě: ‚Víš, jak se Osamělý jezdec může dostat do města?‘ Odpověděl jsem: ‚Ne, nevím, co tím myslíš.‘ Řekl, že si musí sundat masku. Pomyslel jsem si, o čem to táta mluví a co se mi snaží říct? On na to: ‚No, synku, musíš nosit masku, a když pak nechceš být David Allan Coe, můžeš si ji sundat a jít kamkoli a nebýt jako Elvis, když si z tebe lidi pořád dělají srandu.“
David Allan Coe jako The Mysterious Rhinestone Cowboy – Federální věznice ve Fort Worth, srpen 1975
DAC někdy kolem roku 1975
Tohle triko by David Allan Coe určitě ocenil. A modelku zcela jistě taky. V našem vidláckém eshopu DixieGear.cz je k mání ZDE a nějaký koťátko už si budete muset odchytit sami…
Coeovo další album Once Upon a Rhyme obsahuje jeden z jeho největších hitů You Never Even Called Me by My Name, který napsali Steve Goodman a John Prine a který se poprvé objevil na Goodmanově debutovém albu z roku 1971. Coeova verze se stala jeho prvním countryovým Top 10 hitem, v roce 1975 se dostala na 8. místo, a obsahuje mluvený epilog, v němž Coe vypráví o korespondenci s Goodmanem, který mu tvrdil, že zrovna napsal „dokonalý country & western song". Coe mu odepsal, že žádná píseň nemůže odpovídat tomuto popisu, aniž by v ní nebyla zastoupená patřičná klišé – máma, nebo vlaky, nebo náklaďáky, nebo vězení, nebo ožírání. Goodmanovou vtipnou odpovědí byla dodatečná sloka, která zahrnovala všech pět Coeových požadavků, a po jejím obdržení Coe uznal, že hotový produkt je skutečně „dokonalý country & western song", a zařadil poslední sloku na desku:
No, byl jsem opilý v den, kdy moji mámu pustili z vězení.
A šel jsem ji vyzvednout v dešti.
Ale než jsem dojel na nádraží v pickupu,
přejel ji zatracenej vlak.
David Allan Coe také vystupoval v pozoruhodném a dodnes fascinujícím dokumentárním filmu Heartworn Highways z roku 1975. Mezi dalšími účinkujícími byli Guy Clark, Townes Van Zandt, Rodney Crowell, Steve Young, Steve Earle a Charlie Daniels Band. Coe také napsal skladbu Cocaine Carolina pro Johnnyho Cashe a na nahrávce, která vyšla na Cashově albu John R. Cash (1975), nelze přeslechnout i jeho doprovodný vokál.
V roce 1976 už měl David Allan Coe plné zuby toho, že ho dýdžejové rádií ignorují. Jeho divoké, dlouhé vlasy, četné náušnice, křiklavé, třpytivé obleky s kamínky, motorkářské boty Harley Davidson a přezky velikosti fotbalového míče pro ně byly překážkou, aby ho brali vážně jako nahrávacího umělce. Zatímco ostatní zpěváci uspěli s jeho materiálem, on sám, ač byl stejně dobrý zpěvák jako téměř kdokoli jiný a lepší než většina ostatních, živořil v neznámu. Místo toho, aby Coe ustoupil, vmetl jim stereotypy do tváře. Zbavil se postavy tajemného kovboje a své nové album označil jako „David Allan Coe jede jako dlouhovlasý redneck“, což bylo pro papaláše z institucí neméně odpudivé.
DAC s Johnnym Cashem
Album Longhaired Redneck začíná titulní skladbou, psaneckou hymnou ne nepodobnou Up Against the Wall Redneck Mother od Raye Wylieho Hubbarda. Zpívá se v ní o hraní v putyce, kde motorkáři zírají na kovboje, kteří se smějí hipíkům, kteří se modlí, aby se odtamtud dostali živí. Na desce je ale i pár dalších Coeových důležitých písní: Revenge, Family Reunion nebo Livin' on the Run. Dvě klíčové skladby alba se pak nacházejí v závěru. Free Born Rambling Man s kytarovými linkami Allman Brothers je poklonou hitu Coeova přítele Dickeyho Bettse Ramblin' Man. Vše podstatné pak Coe shrnuje v písni Spotlight:
Všechna moje hudba je osamělá, všechny mý srdceboly byly nadarmo
Neplýtvejte svým časem ani svou energií, příliš mnoho hrdinů je po smrti
Rádi žijete ve městě, já rád žiju ve své hlavě...
Trávím své noci v žalu, trávím svá rána sám
Utratili jste své prachy, abyste mě dneska viděli
Jo a já jsem utratil všechny svoje, abych se zhulil
Každý lže o životě a já jsem unavený ze života ve lži…
Po nepříliš úspěšném albu Rides Again vydal Coe v roce 1977 další mimořádnou desku Tattoo. Dle serveru AllMusic.com „jde bezpochyby o jednu z nejlepších countryových desek vydaných v sedmdesátých letech“. Album je plné písní milostných, písní o podvádění i rozvodech. Nahrávky jsou skvělé i po hudební stránce, na natáčení tohoto šťavnatého honky-tonku se podílela řada hvězdných muzikantů.
Píseň Just to Prove My Love for You otvírá album Tattoo
Rok 1977 ale také přinesl největší hit v kariéře Johnnyho Paychecka a nejslavnější song Davida Allana Coea – Take This Job and Shove It. Podrobné povídání o této písni přinesl 29. díl Country Heroes, takže jen připomeňme, že Coe sám ji vydal až na své desce Family Album z roku 1978. Na „Rodinném albu“ byl i pro Coea po hudební stránce netypický song Divers Do It Deeper, s příběhem pro něho naopak docela příznačným.
DAC a Johnny Paycheck (vlevo) by mohli klidně soupeřit o titul „Král psanců“
David Allan Coe tenkrát bydlel na jihu Floridy v Key Westu stejně jako Shel Silverstein a Jimmy Buffett. Právě poslech Silversteinových ujetých komediálních kousků inspiroval Coea k natočení dvou ještě ujetějších alb s označením X (o nich bude řeč v druhém dílu). Coe se dostal do sporu s Jimmym Buffettem, když Buffett Coea obvinil, že ukradl melodii jeho písně Changes In Latitudes, Changes in Attitudes pro svou píseň Divers Do It Deeper (která mimochodem svým obsahem předznamenává zmiňovaná X alba). Buffet později prohlásil: „Byl bych ho zažaloval, ale nechtěl jsem Coeovi dopřát to potěšení, že se jeho jméno objeví v novinách.“
V závěru prvního dílu věnovaného letošnímu pětaosmdesátníkovi se zkratkou D.A.C. si dovolím citovat z webu Savingcountrymusic.com: „David Allan Coe je živoucí dichotomie. Je to děsivý podivín a ztroskotanec; jeden z těch, které jsme všichni znali ve škole nebo v sousedství, když jsme vyrůstali, který byl pořád někomu na očích a který se mohl kdykoli zvrtnout. Zároveň je David Allan Coe americkým pokladem a legendou country. A country hudba i celý svět by bez něj byly mnohem méně pestré. Protože ať už ho máte rádi, respektujete ho, nebo ho nenávidíte, v country hudbě a americké kultuře už nikdy nebude žádná taková osoba nebo interpret, jako je David Allan Coe.“
Tenhle dokumentární film určitě stojí za zhlédnutí už kvůli raritním archivním filmovým záběrům
Pro dnešek se rozlučme alternativní verzi nejslavnějšího Coeova songu s narážkou na Johnnyho Paychecka, který ho prý zradil tím, že veřejně naznačoval, že píseň napsal sám:
This ain't the first job I ever quit
And I know it won't be my last
Paycheck, who knows after today
You may be a thing of the past
Tohle není první práce, se kterou jsem skončil
A vím, že nebude ani poslední
Výplatní pásko, kdo ví po dnešku
Možná už jsi minulostí
(Take This Job and Shove It Too)
Playlist
David Allan Coe – Longhaired Redneck
David Allan Coe – Penitentiary Blues
Billie Jo Spears – Souvenirs And California Memories
Tanya Tucker – Would You Lay with Me (In a Field of Stones)
David Allan Coe – A Sad Country Song
David Allan Coe – I Still Sing the Old Songs
David Allan Coe – You Never Even Called Me by My Name
David Allan Coe – Jody Like a Melody
Johnny Cash – Cocaine Carolina
David Allan Coe – Revenge
David Allan Coe – Living on the Run
David Allan Coe – Free Born Rambling Man
The Oak Ridge Boys – Family Reunion
David Allan Coe – Just to Prove My Love for You
David Allan Coe – Divers Do It Deeper
David Allan Coe – Také This Job and Shove It Too