Jeep Loco Hauk: Šestikolové monstrum na parní pohon

Jeep Loco Hauk: Šestikolové monstrum na parní pohon

Vypadá jako hybrid staré lokomotivy a vozu do postapokalyptického světa. Má šest kol, chrlí oblaka kouře a páry a dokáže projet takřka všude.


Dolů

Kdejaký nablýskaný automobil s trochu větší světlou výškou se dnes nabízí jako „terénní“, ale znalci dobře vědí, že pravých „tvrdých“ off-roadů je podstatně méně. Nepochybně k nim patří i opakovaně modernizovaný, ale stále skvělý Jeep Wrangler, jenže ani jeho schopnosti některé nadšence neuspokojí. Pro ty nejnáročnější se tedy nabízejí různé speciální úpravy včetně vozu se šesti koly, ovšem jednomu vynalézavému podnikateli z Pensylvánie nestačilo ani to, a tudíž postavil šestikolový Wrangler poháněný parním strojem.

Díky ohromnému točivému momentu si Loco Hauk vede výtečně i v těžkém terénu

Historický parní motor

Onen konstruktér se jmenuje Kenny Hauk a ve městě Chambersburg ve státě Pennsylvania má firmu jménem Hauk Designs, která se zabývá zakázkovými stavbami či přestavbami terénních vozů. Před několika lety se ale Kenny rozhodl postavit něco pro vlastní potěšení. Něco, z čeho sice nebude mít přímý zisk, ale co mu udělá radost a potěší diváky, a tak bude výsledkem také reklama pro jeho firmu. 

Groteskní parní terénní vozidlo Loco Hauk pochází od společnosti Hauk Designs

V roce 2017 tedy představil skutečně mimořádné vozidlo, jež vzniklo konverzí automobilu Jeep Wrangler Unlimited z roku 2008. Dostalo jméno Loco Hauk, což je vskutku přiléhavé, jelikož tahle ohromující hračka působí jako kříženec terénního auta a parní lokomotivy. V přední kapotě se nachází nízký komín, ze kterého vychází tmavý kouř, zatímco z dalších otvorů se valí bílá pára. Nezůstává tudíž prostor pro pochybnosti, že Kenny pro tohle překrásné vozidlo použil úžasné síly zdroj, tedy parní stroj. 

Těžký terén je samozřejmě správné prostředí i pro standardní vozy Jeep Wrangler

Konkrétně se jedná o agregát, jenž vznikl počátkem 60. let, kdy řada nadšenců uvažovala o „vzkříšení“ parovozů. Patřil mezi ně i jistý Charles Keen, který stavěl vozy řady Keen Steamliner. Právě pro jeden z nich vznikl také čtyřválcový parní motor s objemem 1,6 litru, který dodával výkon asi 100 kW a který pohání i dnešní vůz Loco Hauk. Hořáky pod kotlem používají kerosin (tj. letecký petrolej) a nejvyšších parametrů se dosahuje při tlaku zhruba 55 atmosfér.

Loco Hauk představuje skutečně úžasnou ukázku strojního inženýrství.

Od parních strojů k velkým dieselům pohánějícím americké trucky není zas až tak daleko. V našem vidláckém eshopu DixieGear.cz najdete určitě to pravé triko i pro vás. Jukněte třeba na novinky nebo do slev!

Úžasný točivý moment

Parní šestikolka váží asi 6 tun, a proto by se mohlo zdát, že takový motor je pro ni příliš slabý, avšak zdání v tomto případě opravdu klame. Loco Hauk sice není z nejrychlejších, neboť jeho maximální rychlost se pohybuje těsně pod 100 km/h, jenže onen nevelký parní stroj produkuje takřka neuvěřitelný točivý moment 3390 Nm. Jen tak pro srovnání, dieselový motor v běžném vozu Jeep Wrangler produkuje točivý moment zhruba 450 Nm. Není tedy divu, že Loco Hauk musel obdržet i jiný způsob přenosu momentu, a to klikový hřídelový systém značky Ford. Na místě sice zůstala převodovka NSG370, ale byla přestavěna, takže místo šesti stupňů už nabízí jen dvě rychlosti vpřed a zpátečku. 

Oblaka páry a dýmu nenechávají žádný prostor pro pochybnosti o způsobu pohonu

V těžkém terénu si vůz vede skvěle, k čemuž připívají také 41,5palcové pneumatiky Pit Bull Rocker. Loco Hauk zaujme i zvláštním řešením zádě, kde se nalézá palivová nádrž na 60 litrů kerosinu a nádrž na vodu o objemu 208 litrů. Dalších 76 litrů vody obsahuje kotel samotného parního stroje. Právě s tím ovšem souvisí také největší slabina tohoto unikátního vozidla, neboť jeho zásoba vody omezuje jeho praktický dojezd na pouhých 2,4 km. S použitím vhodného systému kondenzace a recyklace by to tak nemuselo být a drtivá většina páry by se mohla vracet do oběhu, ale pak by Loco Hauk nedovedl chrlit ona působivá bílá oblaka. Nesmíme totiž zapomínat, že Kenny Hauk postavil tento vůz pro pobavení diváků i sebe samotného, nikoli pro normální silniční provoz.

V neobvykle tvarované zádi vozu Loco Hauk se nacházejí nádrže na palivo a vodu

Fenomenální Loco Hauk budí zaslouženou pozornost všude, kde se objeví.

Možná i zdroj inspirace

Na silnice Loco Hauk samozřejmě stejně nemůže, protože neodpovídá předpisům dokonce ani v jinak velmi benevolentní Americe. Objevuje se tedy pouze na různých show, kde budí velký zájem, který ještě podtrhuje neobyčejné zpracování interiéru, které také vyvolává dojem, že to je něco mezi parní lokomotivou a vozidlem do světa po apokalypse. Loco Hauk je dokonce na prodej, ale bez svého v podstatě historického parního motoru, který patří spíše do muzea. Tam se motor podle Kennyho slov také odstěhuje, pokud se najde zákazník pro automobil. 

Také provedení vnitřních prostorů tohoto vozidla vyvolává správný „retro“ dojem

Jiná věc však je, že ačkoli je Loco Hauk skutečně jen recesistickou atrakcí, parní motory stále vzbuzují nemalý zájem. Na světě působí několik firem, které dodávají parní generátory schopné zajistit točivý moment, elektřinu, teplo či pitnou vodu. Jejich obrovskou výhodou je schopnost užívat různé druhy kapalných či tuhých paliv včetně těch ne právě kvalitních, a tudíž se docela dobře prodávají zejména ve třetím světě. 

Podobnost automobilu Loco Hauk a parní lokomotivy opravdu není dílem náhody

Vedle toho jsou jednoduché a spolehlivé, takže US Army a agentura DARPA studují i možnost vybavit parmím motorem vozy pro speciální jednotky, jež operují v extrémních podmínkách, kde je o kvalitní palivo nouze. Ze stejného důvodu se parní stroj těší značné oblibě rovněž v komunitě prepperů. Loco Hauk je vlastně jen zábavný nápad, ale mohl by představovat i velmi užitečnou inspiraci.

Loco Hauk není z nejrychlejších, ovšem v terénu se rozhodně neztratí.

Lukáš Visingr

Lukáš Visingr

Vojenský a bezpečnostní analytik, publicista, konzervativní vlastenec, sionista a milovník života, který chce vidět smrt politické korektnosti.

Všechny články autora

Mám parní stroj a nebojím se ho použít: Kulturní fenomén jménem steampunk

Mám parní stroj a nebojím se ho použít: Kulturní fenomén jménem steampunk

Lukáš Visingr , Vzducholodě a válečná plavidla, odvážní hrdinové a krásné ženy, lesklá kůže a naleštěný kov, bílé krajky i oblaka kouře. Vítejte ve století páry!

O. Winston Link: Příběh parní železnice v jediném záběru

O. Winston Link: Příběh parní železnice v jediném záběru

Richard Spitzer , Příběh fotografa, který dokázal neopakovatelným způsobem podat svědectví o konci parní éry prostřednictvím působivých nočních záběrů.

Parní motocykl Roper: Dvě kola s kotlem a první oběť motocyklové havárie

Parní motocykl Roper: Dvě kola s kotlem a první oběť motocyklové havárie

Lukáš Visingr , Americký vynálezce Sylvester Howard Roper postavil možná první motocykl na světě, ovšem jeho výtvor s parním strojem se mu nakonec stal osudným.