Godzilla od Forda aneb Návrat obřích osmiválců

Godzilla od Forda aneb Návrat obřích osmiválců

Ford bude vyrábět zbrusu nový benzínový bigblock o objemu 7,3 litru. Prý kvůli nižší spotřebě paliva. Hurá!

Dolů

Milovníci velkých motorů to mají v dnešním světě těžké. Automobilky přicházejí na další a další způsoby, jak potřebný výkon „vymáčknout“ z čím dál menšího zdvihového objemu, často pomocí přeplňování či hybridních pohonů. Typickým příkladem tohoto vývoje je Ford. Mustang už má i sportovní verzi se čtyřválcovým motorem, většinu prodejů modelu F-150 tvoří šestiválce Ecoboost a dokonce i největší monstrum v nabídce, F-150 Raptor, má dvakrát oturbený šestiválec.

Raptor je fajn hračka, ale i tady fanouškům dva válce chybějí

Proto je možná trochu překvapivé, že právě tahle automobilka, která jako první z americké „velké trojky“ začala masivně sázet na downsizing i u svých fullsize modelů, chystá do výroby naprostý opak tohoto trendu. Brzy totiž začne vyrábět věc, která si bez jakýchkoliv pochyb zaslouží označení „bigblock“. Motor, který už teď získal přezdívku „Godzilla“, bude mít litinový blok, rozvod OHV se dvěma ventily na válec a hlavně – 7,3 litrů objemu. Vypadá to jako sen milovníka klasiky, že?

To je on, objemový šampion

Asi nejparadoxnější je ale důvod, proč to celé Ford dělá. Novinka má totiž přinést úsporu paliva. Proti čemu? Proti desetilitru nebo motoru z lodi? Nikoliv, proti stávajícím motorům. A když si poslechnete jejich zdůvodnění, dává překvapivě dobrý smysl.

Onen „moderní bigblock“ je totiž určený výhradně pro pickupy série Super Duty, u kterých se počítá s tím, že budou často tahat těžké přívěsy. Jde o auta, která mají celkovou hmotnost přesahující 8 500 liber (3 850 kg) a celková hmotnost s přívěsem se taky bude pravidelně pohybovat nad 14 000 liber (6 350 kg). U takového auta je, podle slov Joela Beltrama, manažera pro benzínové osmiválce v automobilce Ford, naprosto zásadní, aby jeho motor byl provozován s oblasti maximálního výkonu s optimálním poměrem vzduchu a paliva (stechiometrickou směsí).

Tahání přívěsů je asi hlavní důvod pro vznik nové jednotky

Z toho u Fordu vyšli a potom se logickými kroky dostali zpět, k určení ideálního objemu. „Vytvořili jsme mapu toho, jak lze motor provozovat na stechiometrickou směs s rozumným předstihem“, říká Joel Beltramo. „Z toho nám vyšla hodnoty výkonu a točivého momentu na litr, a odtud jsme se dostali k objemu 7,3 litrů. Právě požadavek na to, aby měl motor maximum výkonu i točivého momentu v relativně nízkých otáčkách, vedl k volbě dvouventilového rozvodu OHV. Pro tahání těžkých přívěsů, s celkovou hmotností soupravy přes 6,4 tuny, je to ideální řešení.

Konečně si s sebou na chalupu můžete vzít i svůj oblíbený bagřík

Zatímco motory OHV produkují nejvíce výkonu a točivého momentu v nízkých otáčkách, jejich OHC sourozenci, jako například Fordův 5.0 Coyote z Mustangu nebo F-150, mají nejvyšší výkon relativně vysoko.

To také vysvětluje, proč jsou naděje, že by se tento motor objevil v „malých“ pickupech jako je F-150, nebo dokonce v Mustangu, liché. Beltramo vysvětluje, že u aut, která tráví většinu svého provozu v lehké zátěži, jsou stávající motory výrazně efektivnější volbou. Ať už jde o 5.0 Coyote nebo 3.5 Ecoboost, nabízejí nižší spotřebu paliva a pravděpodobně (oficiální údaje o výkonu „Godzilly“ ještě nejsou známé) i vyšší výkon.

Když se nad tím zamyslíte, je to logické. U auta, které většinu času jezdí prázdné a je (relativně) lehké, s obrovskou rezervou výkonu pro dravou akceleraci, dává smysl motor, který v běžných otáčkách nabízí relativně málo výkonu a je tak efektivní „na čtvrt plynu“. Točivý pětilitr, nebo šestiválec, který nabízí spousty výkonu až tehdy, když mu „tam foukne turbo“. Situací, kdy F-150 naplno využije svých více než 400 koní, je v běžném provozu naprosté minimum a obvykle trvají jen chviličku. Nemluvě o něčem ještě menším, jako je Mustang.

Tohle budí celkem respekt

Taková Super Duty ale sama o sobě potřebuje spoustu výkonu, aby se vůbec rozhýbala, a když za ní zapřáhnete vlek, tak i u mnohasetkoňového motoru budete nezřídka používat plný plyn. Dává tedy smysl mít motor, který je nejefektivnější právě v tomto režimu.

Trochu podobné u nás mají energetici také. Ale fakt jen trochu.

Paradoxně tak samotná existence „Godzilly“ svým způsobem dokazuje, že i ty malé motory mají smysl. Za přeplňovanými 2.3 Ecoboost pro Mustang a 3.5 Ecoboost pro F-150 totiž stojí stejní lidé jako za sedmilitrovým monstrem – jen prostě usoudili, že zatímco pro jednu aplikaci a jeden typ použití jsou dobré přeplňované motory, na velké zátěže potřebujete velký objem.

Myslíte si, že když pořizujete pracovní káru, budete se v tom cítit jako nuzáci? Omyl, vše je jen na zaškrtnutí správných položek v konfigurátoru.

Pro nadšence do klasických amerik je ale možná ještě důležitější úplně jiná otázka. Půjde tahle věc koupit jako „crate engine“? A do čeho všeho půjde zastavět? Podle inženýrů od Fordu je „novodobý bigblock“ dostatečně kompaktní na to, aby se vešel do F-150 i do Mustangu, jen pro ně nedává žádný logický smysl ho tam továrně instalovat (což ale nezbytně znamená, že to za ně udělá někdo jiný).

Už toho drobečka vidíte ve svém autě? Ten záběr v malých otáčkách – přesně, jak to mají mazlíčci rádi...

Tím pádem to znamená i to, že se novinka vejde do většiny klasických Fordů. A moc bychom se divili, kdyby Ford nezařadil právě tento motor do široké nabídky svých „motorů v krabici“. Jen si představte starou Galaxii nebo třeba starého Lincolna se „sedmtrojkou“ v moderní podobě, s nižší spotřebou, vyšším výkonem a bezproblémovějším provozem než starý bigblock…

Možná budoucnost i nadšencům do starých aut přinese leccos pozitivního.

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

TOP 10 bizarních amerických hasičských vozidel

TOP 10 bizarních amerických hasičských vozidel

Lukáš Visingr , Armádní přebytky, pásové obrněnce, tahače s návěsy, futuristické nápady i vozy Tatra. Co lze objevit ve zbrojnicích amerických požárních sborů?

1958 Chevrolet Apache: Pracovitý Indián

1958 Chevrolet Apache: Pracovitý Indián

Vojta Dobeš , Dnešní pickupy už jsou často spíše luxusními limuzínami s korbou. Před půl stoletím ale šlo o praktické a účelné nástroje bez zbytečných vychytávek. Jaký je takový truck z pohledu dnešního řidiče?

9 nejdražších muscle cars

9 nejdražších muscle cars

Vojta Dobeš , Původně to byly levné sporťáky pro mladé a neklidné Američany. Dnes se z nich staly sběratelské kousky, které svou cenou strčí do kapsy i nový Rolls nebo Ferrari. Kolik se dnes platí za nejdražší muscle cars?