Nový Ram 1500 s úsporným naftovým motorem Ecodiesel už jsme jednou testovali. Tentokrát jsme ale namísto novináře-teoretika posadili za volant protřelého, léty a praxí ostříleného profíka.
Kdo by neznal klasický, velký americký pickupy, prostě tahouny a makáče na práci a dejme tomu pro někoho i na parádu a masírku do města. Někdo mi snad dokonce říkal, že se na to dají dobře balit slečny a dámy.
V každým případě tahle paráda něco stojí a když nepočítám prvotní harpunu za nákup takový hračky tak potom i samotný provoz a nakrmení takový obludy může skutečně tak trochu vyluxovat vaši peněženku. Vždycky když se na takovou káru podívám, připomíná mi to tak trochu Halinu Pavlovskou a říkám si co asi tak musí sežrat aby se vysápala třeba na Sněžku.
Jenže svět se točí, techologie letí závratným tempem vpřed ale to hlavní je to že si pánové v Ram Trucks, jak si říká nová divize koncernu FiatChrysler (nojo, už je to tak...) sundali růžový brejle a dostali rozum.
Tudíž konečně někoho napadlo, že do trucku se prostě dává nafta. Pokud s tím má ortodoxní amerikanista problém tak to klukům od RAM TRUCKs skutečně žílu nerve. Nelíbí se ti to? Není problém, kup si klidně benzínovýho dinosaura. Klasické osmiválce v nabídce stále mají. A ani by to jinak nešlo. Kultura a zvyk jsou železné košile a benzínový motory většina majitelů v takovéhle káře pořád ještě vyžaduje poctivou benzínovou osmičku.
Amerika s nohama na zemi
Jsem amerikanista, ale jak rád říkám, stojím pevně nohama na zemi. Takže když mi Martin z redakce řekl že se mám jet projet dieselovým Ram 1500, ze všeho nejdřív jsem se lekl. Tak trochu jsem se bál, že mne pošlou k nějakýmu vidlákovi do garáže, kde proběhla rychlá proměna vozrezlýho ráměte implementací kdo ví jakýho dýzl klepáku a hle máme spořínka na dvorečku.
Ale chyba lávky! Na dvorku společnosti Denker na nás čekala krásná, bílá, nová a voňavá Ramka. A už od prvního pohledu měla koule. Bylo to jako by tam stála Halina Pawlovská celá v bílém, s neuvěřitelným nápisem na tričku: „NEŽERU!“ Sliby chyby, říkal jsem si. Zásadně nevěřím pohádkám o udávané spotřebě, dosažené v nesmyslných podmínkách někde v laboratoři.
Takže nastupovat. Hm, bezklíčový otvírání. Dobrý!
Náklaďák i na neděli
Koukám do příplatkovýho interiéru Laramie a padá mi brada. Tohle že je pracovní truck? Nejistě sedám do káry a mám trošku pocit, že jsem právě vlezl do špatnejch dveří. Není to náhodou Mercedes?
Ne, sedím dobře. Ale interiér vážně překvapil. Super zpracování, všechno je tady hezky úhledné, žádné zbytečné ptákoviny tu nejsou. Přehledná, ergonomicky skvělá palubka s pořádným středovým panelem a fákt obrovskou konzolí mezi sedačkami.
Tak to nakopnem. Tlačítkový startování už dneska nikoho neohromí ale v Ramce je to prostě takový nový, fajnový. Rozsvítí se moderní budíky - ale pozor furt to jsou prostě klasický budíky který sem prostě patří - a mezi nimi pak multimediální display.
Vážení, tohle je opravdu pokojíček. Na budících se objevuje všechno to, co byste tu čekali, a pak taky pár věcí, co v Ramce působí trošku nepatřičně. Jak jako žhavení a filtr pevnejch částic?
Nafta, která nerachtá
Motor naskočí. No ne, voni fakt nekecali. Nafta. Ale běží to krásně. Prostě tichej common rail v týhle bestii. Pořád ale moc nevěřím řečem téhle dámy o tom, že nežere. A jestli nežere, tak ale taky nic moc nepředvede.
To jsem ale ještě nevěděl, jak moc jsem na omylu, a jak bude moje brada celé odpoledne padat hloub a hloub.
PŘEČTĚTE SI:
Jízda v městském provozu nedovoluje žádné excesy a tak jedu spořádaně a užívám si klídek a ticho. V prostorném interiéru nic nechrastí, neškvrká, na palubě naprostá pohoda. Navíc tu máme příplatkový vzduchový podvozek, který za nějaké ty peníze navíc rozhodně stojí. Kára se nese úplně klidně, bez nervózního poskakování, obvyklého u pracovních pickupů. Jsem vážně zvědav, jak se bude chovat na okreskách a s párem kobyl v zapřaženém vozíku.
Asi hodinku se couráme po městě a sem tam zkoušíme, co nafťák dovede. Je to o kousek veselejší, když vedle nás zastaví nějaký chlápek s Volkswagenem Amarok. Asi si myslel, že má velké auto. Trošku jsme mu zkazili den. Mám škodolibou radost a moje skepse pomalu mizí. Ono to prostě funguje.
Dinosaurus a zatáčky
Opouštíme město a vyrážíme na typické české, nebo spíše moravské okresky. Ramka se pořád chová spíš jako nějaké luxusní SUV než jako pickup na práci. Když si „dobře stavěný“ chlap dá celý den za volantem pracovního teréňáku, vyleze večer s vytahanýma bolavýma trojkama. Z Ramky vylezete svěží a odpočatí, protože vzduchový podvozek odvádí svoji práci na jedničku.
A není to jen o pohodlí. Při vyšších rychlostech si kára zaklekne, takže je aerodynamičtější a zároveň stabilnější. Zkouším Ramku poslat v pořádném tempu do hrbolaté zatáčky, ale na rozdíl od normálních pracovních pickupů se nekoná žádné nepříjemné odskočení. Vážně slušná práce.
Nejvíc mě ale zaskočila jiná věc. Ukazatel spotřeby. Na chvíli se na něm totiž objevilo dokonce ještě nižší číslo, než bylo obřími písmeny napsané na boku auta. To mě trochu zaskočilo. Je pravda, že po pár minutách zmizelo, ale i tak se mi těžko věřilo, že nám počítač nekecá. No jasně. Maj' to rozbitý a ukazuje jim to špatně. Až na pumpě dotankujeme, tak to sčítnem a pravda bude úplně jinde.
Dojíždíme na farmu a protože už vím, že se kára chová fakt klidně, jdu se najíst. Nebo spíš nacpat. Není se čeho bát, kára neskáče, takže by to mohlo být fajn i s přívěsem. Nerad bych změnil dobrej oběd v bolavý břich.
A teď zase pozpátku...
S plným panděrem se rozvaluju do Ramky. Fakt pohodě. Tak kde je ten vozejk?
Koně jsou naložený a vozejk je vzádu za budovou. Couváme k němu a musím uznat že couvací kamera je vážně fajn nápad. Člověk si aspoň perfektně vidí na kouli. Pouštím vzduch úplně dolů a nacouvávám přímo pod čubu vozíku. Jsem přirozeně línej (asi je to tím jak sem se dobře nacpal) a tak pouštím vzduch úplně nahoru a než dojdu dozadu k vozíku slyším cvaknutí čuby. A je zapřažíno! V tu chvíli mi taky dochází, že je to vážně velká kára. Než jí obejdete, bolejí vás nohy. Cvaknem pojistku, zapojíme elektriku, stočíme klečko a jedem.
Na kouli je cca 3,5 tuny a Ramka dělá že se jí to moc netýká. Vzduchový podvozek odvádí svojí práci perfektně a můj oběd je zcela v pohodičce. Velice klidné a přesné je tady i řízení, není třeba ho typicky opravovat a vodit. Díky hřebenovému převodu a standardnímu hydraulickému posilovači je zcela komfortní. Motor si vrní ve středních otáčkách a díky slušnému nástupu točivého momentu má i tak plynulý zátah do kopců i zatáček. Osmikvaltová převodovka řadí hladce a sametově, ale často jí vůbec není potřeba. Motor si poradí i bez zbytečného podřazování.
Bez klacku to není ono
Ale je tu jedna drobná vada. Klasickej truck přeci má mít pořádnej klacek pod volantem. Ale tady vergl na verglování chybí! A není tu ani páka řazení čtyřkolky a redukce!!
Místo toho je tu jakýsi velký stříbrný knoflík. Něco jako na pračce automatce, jejíž ovládání jsem nikdy nepochopil. P jako předpírka, můžeš otočit i do D... co to může u automatický pračky být? Drancování? Pche. Prostě klacek je klacek. Nicméně i volba pracího programu režimu automatu kolečkem funguje skvěle, stejně jako elektronicky přiřazovaná čtyřkolka a redukce. Asi to bude tím, že vyrobit kroutítko na kroucení je lacinější než vykovat pořádnej vergl pod volant (pozn. Vojta: Není, levnější výbavy Ramky mají pořád "poctivý klacek").
Ale zvyknete si. Kroutítko je dobře umístěné, s nastavením teploty ani laděním rádia si ho nespletete, takže v pohodě.
Celý den s Ramkou se chýlí ke konci a my odpřahujeme vozík a vracíme se do města. Ramka si vede fakt skvěle a zcela popírá svůj rodokmen uskákaný rozežraný vobludy, kde všechno chrastí, vrže a interiér vypadá jak v tramvaji.
Tady se vlastně píše nový začátek. Musíme si uvědomit, že Ramka se nedá srovnávat s běžnými v Evropě prodávanými offroady jako je Ranger, Hilux nebo Navara. To všechno jsou malý káry, i když šikovný. Ale Ram s naftou na vzduchu? Tady přepisujeme dějiny. Velký terénní pickup, který utáhne 3,5 tuny na kouli a na sto kiláků si pápne 8,9 litru? A ještě k tomu se rozvalíte na vyhřívanejch, větranejch křeslech a budete poslouchat jižanskej rock z Alpine Soundsystemu. Taková věc tady ještě nebyla.
Foto: Martin Pešek, Vojta Dobeš
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Denker.
Ram 1500 Ecodiesel
- Motor: 3.0 V6, turbodiesel
- Převodovka: osmistupňová automatická
- Pohon: připojitelná 4x4
- Výkon: 240 koní v 3 600 ot./min
- Točivý moment: 567 Nm v 2 000 ot./min
- Spotřeba: 8,7 l/100km mimo město, 12,1 l/100km ve městě
- Tažné zařízení: 4 173 kg