Nejnovější ostrý Mustang bude… čtyřválec? Aneb Ecoboost High Performance Package přichází!

Nejnovější ostrý Mustang bude… čtyřválec? Aneb Ecoboost High Performance Package přichází!

Chtěli byste ostrý sportovní Mustang se čtyřválcovou „dvatrojkou“? Nebo vám taková věc přijde jako svatokrádež? U Fordu si očividně myslí, že je to dobrý nápad. A co víc, ona je to vlastně i tak trochu tradice!

Dolů

I když je představa, že každý Mustang musí být řvoucí osmiválcová bestie, tak trochu pomýlená – nejvyráběnější bývaly vždycky šestiválce a většina Mustangů byly spíše dostupné stylovky než drsné muscle cars – minimálně u jeho ostřejších verzí bylo osm válců téměř vždycky standardním počtem.

U varianty Ecoboost High Performance Package tomu tak není. Novinka se sice chlubí agresivnějším vzhledem, spoilerem pod předním nárazníkem, černými koly s pneumatikami o šířce 255 mm, velkými brzdami, samosvorným diferenciálem, přídavnými výztuhami a dalšími vylepšeními, ale pod kapotou najdete čtyřválec o objemu 2,3 litru ze základního modelu.

Tedy, abychom byli přesnější, jeho upravenou verzi s výkonem zvýšeným na 330 koní a točivým momentem 475 Nm. To je sice pořád méně než ze stejného motoru nabízí Ford Focus RS, ale zároveň víc, než měla až do roku 2010 většina osmiválcových Mustangů. A stačí to na zrychlení z nuly na stovku za 4,5 sekund…

Takto to vypadá pod kapotou. Stejně tam ta druhá řada válců nějak chybí...

Samozřejmě, nebudete k tomu mít ten úžasný osmiválcový soundtrack a odpovídat na dotaz, co máte pod kapotou toho amerického bouráku, slovy „dvatrojku čtyřválec“ taky není to pravé. Ale pokud Mustang berete jako dostupné, rychlé a stylové kupé, tak může mít i čtyřválec svůj smysl.

A takhle nějak to zní...

Výlet do historie první: Fox body Mustangem s 2.3 někteří z nás měli tu čest jet. Opravdu to není nic pro netrpělivé řidiče.

Většina z nich přitom byla opravdu příšerná. Pokud si dnes stěžujeme, že se Mustang vyrábí i s nuzným oturbeným čtyřválcem o „pouhých“ přibližně 300 koňských silách, měli bychom si vzpomenout na časy, kdy byl základní motorizací čtyřválec o sice stejném objemu, ale drasticky jiném výkonu, konkrétně o osmdesáti osmi koních. V kombinaci se třístupňovým automatem to muselo být poježděníčko – na měření akcelerace už jste nejspíš museli používat geologické metody, termíny a časové jednotky.

Na Mustangy se čtyřválcem bez turba je tedy asi lepší zapomenout. Ale v osmdesátých letech nebyl čtyřválec jen základním modelem. Mezi léty 1984 a 1986 byl čtyřválcový Mustang také modelem vrcholným, nejdražším a nejrychlejším.

Existovala totiž věc, která se jmenovala Mustang SVO, podle továrního oddělení Special Vehicle Operations, tehdejší obdoby Shelbyho. Čtyřválec o známém objemu 2,3 litru měl tentokrát turbo a výkon původně 175 koní, který se později zvýšil na 205 k. To bylo víc než mohla nabídnout tehdejší pětilitrová V8 s karburátorem.

Druhý výlet do historie: Oturbené SVO byla trochu jiná písnička

Navíc mělo SVO tužší podvozek s tlumiči od Koni, ostřejší řízení, širší kola, kotoučové brzdy i vzadu a další věci, které z ní dělaly na poměry Mustangů překvapivě schopného krouhače zatáček. Hlavním důvodem, proč se jich prodalo jen málo, byla patrně cena – o zhruba polovinu vyšších než u osmiválcového GT.

Takže křiklavě barevný Mustang s ostrým čtyřválcem a sportovním naladěním vlastně není nic nového. A je dost možné, že Ecoboost High Performance Package není v tomto směru posledním výkřikem.

Současná generace Mustangu má na trhu zůstat do roku 2026 a v nabídce nejrůznějších osmiválcových variant začíná být trochu těsno. Navíc víme, že 2.3 Ecoboost ve Focusu RS umí 350 koní a kdo ví, jestli by nesnesl ještě více. Je tedy první ostrý čtyřválec jen průzkum terénu, a přijde za pár let skutečný nástupce SVO? Uvidíme…

Ať tu není jen ten oranžový...

Mezitím zůstává otázkou – koupili byste si Mustang se čtyřválcem? Nebo přesněji, koupili byste si zatraceně rychlý Mustang se čtyřválcem, vědomi si toho, že už budete muset navždycky odpovídat na rýpavé dotazy a poslouchat vrčení namísto pořádného bublání? 

Na salónu se pochlubili, ale ti sousedi jsou nějací divní. Snad to nenaznačuje, že mají k sobě o něco blíže, než by se skalním fanouškům líbilo...

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

10 nejbizarnějších amerických aut

10 nejbizarnějších amerických aut

Vojta Dobeš , Američtí automobiloví designéři byli vždycky známí tím, že příliš nedali na přízemní praktičnost a nenápadnou eleganci. Tady jsou jejich nejbizarnější díla.

Cadillac CT6 vs. Lincoln Continental: Návrat amerických korábů?

Cadillac CT6 vs. Lincoln Continental: Návrat amerických korábů?

Vojta Dobeš , Na velké luxusní sedany se v Detroitu tak trochu zapomnělo. Ale zdá se, že nyní přichází jejich renesance…

Nesmrtelný Cadillac: Podrobná historie auta, které můžete vyhrát na Dixie On The Road 2019

Nesmrtelný Cadillac: Podrobná historie auta, které můžete vyhrát na Dixie On The Road 2019

Martin Pešek , Má osmiválec, přední náhon, pohodlí, eleganci, bílý značky a sedm životů. Představuje se Cadillac DeVille 1987.