Americká armáda (U.S. Army) pokračuje v programu velmi lehkého bojového vozidla ULCV (Ultra Light Combat Vehicle). Podle americké armády ULCV zvýší mobilitu a palebnou sílu americké lehké pěchoty při výsadkových nebo aeromobilních operacích. Vozidlo ULCV má zájem americké armádě dodat řada firem.
PO SVÝCH DO BOJE
Při aeromobilních operacích (Air Assault) se vojáci dostávají na místo určení pomocí vrtulníků. Na americké straně provádí aeromobilní operace (a výsadkové) například slavná 101. výsadková divize a 82. výsadková divize.
Při výsadkových operacích (Airborne) jsou vojáci a technika vysazovány z letadel pomocí padáků. Jak výsadkové tak aeromobilní operace mají jedno společné – rychlou vzdušnou dopravu vojáků na velké vzdálenosti.
Ve Spojených státech výsadkové a aeromobilní operace provádí lehká pěchota. Výhodou lehké pěchoty jsou nízké nároky na logistiku (zásobování, náhradní díly, munice, palivo), velká samostatnost a strategická mobilita (schopnost přepravy na velké vzdálenosti). Nevýhodu pak nízká palebná síla a nízká taktická mobilita (omezená schopnost pohybovat se “po svých” na zemi).
Při aeromobilních a výsadkových operacích je třeba mít se na pozoru před protivzdušnou obranou protivníka. Již těžké kulomety představují pro vrtulníky smrtelnou hrozbu, nemluvě o specializovaných raketových protivzdušných systémech.
Američtí vojáci lehké pěchoty jsou proto při aeromobilních nebo výsadkových operacích vysazováni v dostatečné vzdálenosti od cíle, mimo ohrožení systémy protivzdušné obrany. Na místo určení vojáci putují pěšky a výbavu si nesou na zádech. Hmotnost batohu přitom snadno dosáhne až 50 kg. Zde se tedy projevuje zmíněná nízká taktická mobilita.
Americká armáda již několik let pracuje na způsobu jak vysazeným vojákům poskytnout větší taktickou mobilitu i palebnou sílu. Cílem je dostat vojáky z přistávací zóny na místo určení rychleji, s větším množstvím vybavení, s co nejnižší mírou fyzické námahy, která jim překáží v boji.
VELMI LEHKÉ TERÉNNÍ VOZIDLO ULCV
Větší mobilitu a palebnou sílu lehké pěchotě poskytne velmi lehké terénní vozidlo ULCV (Ultra Light Combat Vehicle). Americká armáda ULCV definovala jako vozidlo schopné výsadkových i aeromobilních operací, tedy jako vozidlo, které lze dopravit na místo určení pomocí vrtulníků nebo vysazovat pomocí padáků.
Typickým úkolem lehké pěchoty je například obsazení předsunutého letiště protivníka. Díky nasazení vozidel ULCV lze vojáky vysadit v bezpečné vzdálenosti a dostat se rychle k obsazovanému letišti.
Dagor od firmy Polaris Defense
Cílem je obsadit letiště mnohem rychleji, než protivník stačí přivolat těžší síly. Lehká pěchota letiště zajistí do té doby, než pomocí dopravních letadel dorazí těžší síly s obrněnými vozidly (bojové vozidla pěchoty, tanky).
Vozidlo ULCV musí jednu četu (9 vojáků) podporovat jeden týden. Žádoucí je také velká rychlost, průchodnost terénem a agilita. Pancéřová ochrana je požadována jen základní (hlavní roli hraje rychlost a agilita), dojezd s interními nádržemi minimálně 480 km.
General Dynamics Flyer 72
Americká armáda požaduje 300 vozidel ULCV, především pro 82. výsadkovou divizi, která je určená pro provádění rychlých vojenských akcí po celém světě.
Zásadní podmínkou je možnost dopravy pomocí vrtulníků. Díky maximální hmotnosti 2000 kg lze ULCV přepravit v podvěsu vrtulníku UH-60 Black Hawk. Větší dvou-motorový vrtulník CH-47 Chinnook dokáže přepravit hned tři automobily ULCV – jeden uvnitř nákladového prostoru (případně dva uvnitř), dva v podvěsu.
Commando Jeep se do vrtulníku CH-47 Chinnook vejde tak akorát
KANDIDÁTI
Mezi favority soutěže patří vozidlo Dagor od firmy Polaris Defense. Vozidlo již využívají speciální síly ze Spojených států, Austrálie nebo ze Spojených arabských emirátů. Navíc Polaris Defense dodá americkým speciálním silám 1700 terénních bugin MRZR-4 a 300 lehčích MRZR-2. Připomeňme, že speciální síly, tedy síly, které jsou podřízené tzv. velitelství speciálních sil SOCOM (Special Operations Command), jsou organizačně oddělené a mají jiné úkoly než výsadkové a aeromobilní jednotky americké armády.
Předností vozidla Dagor je vynikající průchodnost terénem. „Slyšeli jsem od našich zákazníků ze speciálních sil, že Dagor je dostal do míst, kde dříve nemohli jít s jinými vozidly," říká Rich Haddad, hlavní manažér Polaris Defense.
Dalším favoritem je vozidlo Flyer 72 od společnost General Dynamics. V neprospěch General Dynamics však hraje vytíženost výrobní linky. Až do konce roku 2020 všechna vozidla Flyer 60/72 poputují americkým speciálním silám. Americká armáda přitom požaduje získat první vozidla ULCV již příští rok.
Dalšími kandidáty programu ULCV jsou Vyper VX4 od společnosti Vyper Adamas, HVTV (High Versatility Tactical Vehicle) od firmy Lockheed Martin odvozený od britského terénního auta Supacat LRV 400 a Hendrick Dynamics Commando 4x4 odvozený od civilní verze populárního Jeepu Wrangler.
Tento článek vznikl ve spolupráci s portálem www.armadninoviny.cz