Pryč jsou doby, kdy vojáci jezdili v otevřených a odkrytých Jeepech s téměř nulovou ochranou proti nepřátelské střelbě, minám i nástražným náložím, tak oblíbeným mezi džihádisty v Afghánistánu i Iráku. A už nestačí ani masivní, pancéřovaná HumVee. Dnešní americká armáda potřebuje stroje, které obstojí v dnešním svět, který je mnohem složitější než černobílá doba studené války, ve které vznikalo HMMWV.
Proto vypsala tendr na jeho náhradu, známou pod označením JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Výsledkem má být stroj, který nabídne odolnost mnohem větších a těžších náklaďáků třídy MRAP (Mine-Resistant, Ambush Protected), které jsou schopny přežít i výbuch miny.
Zároveň má novinka nabídnout obratnost a terénní schopnosti srovnatelné s Hum-Vee, maximální rychlost alespoň 110 km/h a především nižší spotřebu. Možná se vám zdá podivné, proč armáda tolik řeší spotřebu, ale nezapomínejme, že vojenská auta často operují v místech, kde standardní zásobovací cesty nefungují. A palivo, které je nutno dopravovat na místo letecky, vyjde na opravdu hodně peněz. V některých případech prý cena paliva, dopraveného do afghánských hor, dosahovala 400 dolarů za galon. Hups.
A tady je naše trojice kandidátů:
Lockheed Martin JLTV
Vojenskoprůmyslový gigant Lockheed Martin už dávno nevyrábí jen letadla. Jeho projekt JLTV má nezávislé zavěšení všech čtyř kol se vzduchovým odpružením kvůli lepší manévrovatelnosti v terénu a komfortu jízdy (ta je důležitá nejen kvůli únavě posádky, ale třeba i střelbě za jízdy). Pod kapotou má, možná poněkud nečekaně, naftový čtyřválec (!) Cummins o objemu 4,5 litru. Vozidlo je transportovatelné pod vrtulníky a dokáže dodávat až 70 kW elektrické energie. Výzbroj a výbava odpovídá požadavkům armády - výzbroj tedy sahá od kulometu 7,62 mm až po neřízené rakety Hydra nebo řízené střely Hellfire a vozidlo může dle nástavby fungovat jako lehké bojové, nákladní nebo sloužit k přepravě vojáků.
AM General BRV-O
V podstatě přímý následník HMMWV (jeho výrobcem byla právě firma AM General) využívá podvozek podobný svému předchůdci, ale doplněný o jedinečný systém udržování světlé výšky - ten stejně jako v případě Lockheedu přispívá nejen k pohodlí a tím menší únavě posády, ale také k lepšímu zaměřování zbraní. Oproti svému konkurentovi má BRV-O o dva válce navíc, což však vyrovnává menším objemem. Jeho řadový šestiválec má objem pouhých tří litrů, ale díky dvojici turbodmychadel dosahuje výkonu 300 koní a točivého momentu kolem 800 Nm. Verze vybavená kulometem má otočnou věž s neprůstřelnými skly, která střelci poskytuje výhled v rozsahu 360 stupňů.
Oshkosh L-ATV
Jako jediný z trojice zůstal Oshkosh u tradiční pohonné jednotky, známé z HMMWV - tedy u turbodieselového osmiválce. I tak ale udělá radost ekologům a účetním, protože je možné ho doplnit o elektromotor, čímž vznikne diesel-elektrický hybridní pohon. Kromě toho, že dokáže v případě potřeby dodat až 120 kW elektrické energie, může také snížit spotřebu paliva až o 35 procent. Stejně jako oba konkurenti má i Oshkosh celkovou hmotnost kolem 7 tun a podle potřeby může být chráněn dvěma variantami pancíře - základním (A-kit) nebo dodatečným (B-kit), který zvýší jeho balistickou odolnost a umožňuje vyvíjet další varianty a instalovat je dodatečně.
Než tato vozidla přijdou do výzbroje, uplyne ještě hezkých pár let - a mnohem déle bude trvat, než se k nim budou mít šanci dostat civilisté. Ale kdyby se to náhodou povedlo a vzniklo by z nich něco na způsob civilních Hummerů - které byste si vybrali?