V jednom z minulých článků jsem psal o filmu Nezastavitelný, který je asi jediný pouze o vlacích, a kde jsou mašinky téměř v každém záběru. Kromě tohoto kultovního hitu všech fandů americké železnice je ale řada dalších snímků, kde se vlaky hojně objevují, i když leckdy tvoří jen kulisu akčnímu příběhu.
Pokusil jsem se sestavit žebříček těchto filmů (na westerny dojde možná jindy). Nejlepší tituly jsem si nechal na konec. Původně jsem uvažoval o řazení podle toho, kolik procent děje vlakové scény zabírají, ale nakonec jsem usoudil, že i když se vlak vyskytuje třeba v devadesáti procentech záběrů, ještě to neznamená, že musí být film nutně nejlepší. Samozřejmě jde jen o moje subjektivní hodnocení, možná máte jiné favority…
9. Nebezpečný vlak - Final Run, 1999
O čem to je: Rodinka s nesympatickým spratkem obdrží volné jízdenky na prázdninovou cestu vlakem. Ten je sice řízený nejmodernější lokomotivou, vybavenou počítači (něco mezi Knight Riderem a kosmickou lodí ze Star Treku), ale když fíra nešťastnou náhodou v kabině převrhne do panelu kelímek vody, všechny systémy zkolabují a vlak se stává neovladatelný. Když jde tenhle šikula nahodit z boční strany mašiny pojistky (jako někde v činžáku!), je z lokomotivy odmrštěn elektrickým výbojem. Vše nakonec musí zachránit hlava oné rodinky (Robert Urich). Je to takový hrdina, že i spratek vyměkne a maceše na konci říká „mámo“.
Voda, to je prevít, ta vám rozbila lokomotivu!
Co tam jezdí: Kanadští filmaři si pro natáčení zapůjčili mašinu od krajanské společnosti BC Rail. Konkrétně sáhli po typu MLW M420W, která se v polovině sedmdesátých let vyráběla v Montrealu. Lokomotiva s číslem 647 byla společně s několika vozy typu Horizon přetřena do barev fiktivní společnosti Americana. Celý příběh se měl odehrávat na trase ze Seattlu do San Francisca, ale natáčelo se v kanadské provincii Britská Kolumbie.
Proč na to koukat: Snad jedině kvůli důkazu, že lze natočit ještě horší film, než Atomový vlak (viz níže). Pro zasmání, jak hlavní postava žasne nad dieselelektrickým motorem jako nad novou kosmickou technologií. Pobavit se, že vlakem cestující senátor vyjadřuje údiv nad tím, zdali může být soukromá společnost lepší než státní. Nebo jak se ujišťuje, jestli i cestování po železnici může být pohodlné… Kdybych nevěděl, že tenhle televizní film byl natočen v roce 1999, řekl bych, že ho natáčeli někdy v době páry. Supermoderní mašinu vyřadí převržený kelímek, na hlavní obrazovce řídícího panelu blikají vyskakovací okna jako na nějaké porno stránce, objeví se dokonce i pověstná obrazovka „modré smrti“. Tu tvůrci nejspíš ukradli z Windows 98.
Vlaky: 95 % ČSFD: 18 %
8. Atomový vlak - Atomic Train, 1999
O čem to je: Vlaku s hořlavými chemikáliemi, do kterého byla vpašována ruská jaderná hlavice, selžou brzdy a souprava se nezadržitelně řítí horskou krajinou k Denveru. Zastavit se ho pokouší člen ochrany bezpečnosti dopravy (Rob Lowe). Pokud se mu to včas nepovede, armáda hodlá vlak sestřelit raketou ještě v horách. Když to vyjde, jeho nevlastní syn mu možná začne říkat „táto“.
„Sakra, kdo dal do mýho vlaku atomovku?“
Co tam jezdí: Televizním film se má odehrávat na trati z Utahu do Colorada, ale natáčelo se opět v Britské Kolumbii. Stejně jako v Nebezpečném vlaku (viz výše) si i tentokrát ve filmu zahrály kanadské červenomodrobílé lokomotivy společnosti BC Rail. Stroje typu MLW M420W s čísly 642 a 644 byly přemalovány na šedou barvu fiktivní společnosti West Rail. Štáb si vypůjčil ještě další dva stroje stejného typu pro „záchranné lokomotivy“, které byly sice ponechány v barvách BC Rail, nicméně na boku měly znaky fiktivní TCNR. Zřejmě jen Bůh a ten, kdo to měl ve štábu na starosti, ví, proč měla řídící lokomotiva na čele kabiny číslo 643, zatímco na boku 4920.
Proč na to koukat: První polovina, kde je pár záběrů na vlak jedoucí po pěkné horské trati, ještě s přimhouřením oka jakžtakž ujde. Pak se ale film změní na rádoby akční thriller o likvidaci hořících chemikálií, doplněný otřepaným tématem rabování a chaosu v nedalekém Denveru. Odtud se pak hlavní hrdina ještě snaží zachránit svou rodinu. Celá druhá půle už je nuda plná všech možných klišé. Jen málokdy se vidí tak zpackaný a nesourodý film plný hrubých chyb.
Vlaky: 45 % ČSFD: 28 %
7. Past - Switchback, 1997
O čem to je: Rok předtím, než si Danny Glover střihnul počtvrté seržanta Murtaugha (série Smrtonosná zbraň), si zahrál netradiční roli sériového vraha. Zabíjí pro potěšení, přemisťuje se po západě USA v bílém Cadillacu Eldorado 1977, polepeném uvnitř fotkami nahých bab. Společnost mu dělá stopař (Jared Leto), který až do poslední chvíle netuší, s kým má tu čest. Až dokud nezasáhne zarputilý agent FBI (Dennis Quaid), kterému vrah unesl syna.
„Seržant Murtaugh“ rozpoutává teror ve skalách.
Co tam jezdí: V akčním thrilleru lze vidět lokomotivy v nátěru společnosti Denver & Rio Grande Western (DRGW), což je trochu kuriozita, protože jde o typy SD39, které ale nikdy pro DRGW nejezdily. Oba stroje byly vyrobeny v roce 1970 pro společnost Southern Pacific (SP). Ta byla v roce 1988 sloučena s DRGW a celá společnost pak přešla v roce 1996 pod Union Pacific (UP). O rok později pak UP pronajala filmařům dva stroje původní SP, s čísly 5319 a 5325 (ve filmu mají čísla 2010 a 218), které ale byly pro natáčení přemalovány na design DRGW. SD39 jsou celkem raritní lokomotivy i z důvodu, že jich bylo vyrobeno pouhých 54 kusů.
Proč na to koukat: I když se tu více než polovinu filmu vlaky neobjeví, ušmudlané prostředí obyčejných železničářů v závěru, kombinované se zasněženou krajinou, příznivce železnice jistě potěší. Zvlášť je-li korunováno zajímavou rvačkou za jízdy na rozevíracím křídle sněhového pluhu. K tomu přidejte jako vždy výborného Dannyho Glovera. Film se Vám to líbit, pokud máte rádi muže zákona v texaských kloboucích, zaplivané bary, vesnické burany a nehostinnou zimní krajinu, kde všichni poslouchají country.
Vlaky: 35 % ČSFD: 66 %
6. Vládce severní dráhy - Emperor of the North Pole, 1973
O čem to je: V době hospodářské krize v roce 1933 se dva „hoboes“ – železniční tuláci – (Lee Marvin a Keith Carradine) snaží dostat co nejdále na nákladním vlaku. Ten ale má na starosti sadistický vlakvedoucí Shack (Ernest Borgnine) a neváhá černé pasažéry s klidem srazit pod kola vlaku…
Co tam jezdí: Společnost Oregon, Pacific and Eastern (OPE) umožnila štábu neomezený přístup k vozovému parku společnosti. Parní lokomotiva typu 2-8-2- “Mikado” s číslem 19 byla postavena už v roce 1915. Z aktivní služby byla vyřazena v roce 1953 a o něco později prodána kalifornské regionální železnici Yreka Western (YW). Tam sloužila až do roku 1971. Poté byla pronajata sesterské OPE, kde ještě deset dalších let jezdila v čele výletních vlaků, než se vrátila zpět do YW, kde je dodnes. Protože byla už v roce 1920 předělána pro spalování oleje, musela být kvůli natáčení upravena tak, aby vypadala jako mašina poháněná uhlím.
Slavný "Vládce" v čele turistického vlaku (Oregon, 1971)
„Devatenáctka je Shackův vlak!“
Proč na to koukat: Parní lokomotiva, houkající a syčící, v čele nákladního vláčku s dobovými vagóny. Umaštěný strojvedoucí a topič vedou vlak slunnou oregonskou krajinou. Nemusíte být zrovna příznivci páry, ale při sledování filmu musíte uznat, že tyhle stroje mají něco do sebe. Samotný snímek už taková sláva není. Občas je nutné prokousat se nudnými pasážemi (zejména debaty „jednoduchých“ železničářů a bezduchých tuláků). Navíc není v podstatě komu držet palce. Jako fanda železnice na rozdíl od mnohých komentářů nevidím ve snaze dostat se do vlaku za každou cenu (i srážky s jiným vlakem) projev svobody.
Vlaky: 95 % ČSFD: 73 %
5. Stříbrný blesk - Silver Streak, 1976
Nezastavujeme, máme zpoždění!
„Problém nemám já, ale vy máte mrtvého strojvůdce a vlak, který za čtvrt hodiny dorazí do Chicaga! Co s tím budete dělat?“
O čem to je: Nakladatel (Gene Wilder) jede vlakem do Chicaga na svatbu své sestry. Po cestě se seznámí s hezkou ženou (Jill Clayburghová), ale začínající milostné radovánky jsou přerušeny v okamžiku, kdy spatří za oknem kupé viset mrtvolu jejího šéfa. Od té doby se stane středem neuvěřitelných, leckdy až bizarních příhod, za které může honba za ukradenými Rembrandtovými dopisy.
Co tam jezdí: „Stříbrný blesk“ je název vlaku, ve kterém se tato krimi-komedie odehrává. Ve filmu je provozován fiktivní společností AMRoad. Ano, připomíná to Amtrak, jehož oslovení představitelé nebyli nadšeni z představy havárie nikým neřízeného vlaku. Dvojice lokomotiv typu FP7A s čísly 4070 a 4067 v čele vlaku byla ve skutečnosti pronajata od společnosti Canadian Pacific, stejně jako osobní vozy. I natáčení probíhalo v Kanadě – v Torontu se například točily záběry vlaku řítícího se do „chicagského“ nádraží.
AMRoad je také jedna z mála fiktivních filmových železnic, jejíž vozidla se dostala i do vlakového simulátoru.
Proč na to koukat: Určitě kvůli legendární závěrečné scéně. Poté, co hlavní padouch vnikne na lokomotivu a zastřelí strojvůdce, je sám zabit ostřelovačem. Neřízený vlak se pak vřítí až do koncové stanice v Chicagu, kde v nádražní hale „provede pár stavebních úprav“. Ve své době to musela být na plátně pecka. Kromě toho je tu pár pěkných záběrů na vlak v čele s majestátními FP7A. V menší roli se tu mihne obrovitý Richard „Jaws“ Kiel z několika dílů Bondovek. Občas pobaví i společné scény později úspěšné dvojice Gene Wilder a Richard Pryor, stejně jako tupý šerif („A teď mi řekněte, kdo zabil Rembrandta!“).
Vlaky: 95 % ČSFD: 67 %
4. Přepadení 2: Temné území - Under Siege 2: Dark Territory, 1995
„Panebože, kdo je Casey kurva Ryback?!“
O čem to je: Od té doby, co se John McClane připletl na vánoční večírek své ženy, nemají únosci na růžích ustláno. Vymyslí sebelepší vychytralý plán, jak pomoci rukojmích dosáhnout svého, ale vždycky někde zapomenou nějakého „joudu“, který jim to všechno zkazí. Tentokrát narazí únosci vlaku jedoucího z Denveru do Los Angeles na bývalého kapitána protiteroristického komanda Casey Rybacka (Steven Seagal), který v něm cestuje se svou neteří.
Co tam jezdí: Vlak fiktivní společnosti Grand Continental je tažen dvěma lokomotivami. Stroje typu GP7 s čísly 1804 a 1810 byly postaveny už v roce 1951, kdy je zakoupila americká armáda. Později patřily společnosti Alaska Railroad. Řídící lokomotiva 1804 si pak prošla mnoha železničními společnostmi, až nakonec skončila ve floridském železničním muzeu. Ve filmu si mezitím zahrála ještě jednou, a to v roce 1998 ve čtvrtém dílu Smrtonosné zbrani (srážka s autem na přejezdu). Lokomotiva 1810 už měla jednu „hereckou zkušenost“ za sebou – v roce 1985 se stala jednou ze čtyř lokomotiv ve filmu Splašený vlak (viz níže). Pět let po dokončení Přepadení byla odkoupena společností Oregon Pacific Railroad, a po dalších osmi letech prodána soukromé železnici SFGX z jihovýchodního Kansasu, kde stále slouží.
lokomotiva č. 1804
Stříbrno-hnědé osobní vozy byly postavené speciálně pro film společností Colorado Railcar. Ta sice v roce 2008 zanikla, ale většina vagónů z filmu jezdí dodnes.
Proč na to koukat: Skoro celý film se odehrává ve vlaku. Uvidíte nezbytné propriety podobných filmů – pobíhání po střeše, vypadnutí z vlaku, naskakování za jízdy, bitky ve všech možných částech vagónů, nebo slušně natočenou přestřelku na lokomotivě. Seagal kosí padouchy jednoho po druhém. K tomu zazní řada suchých hlášek. Závěrečná srážka na mostě sice křičí „jsme jen modely“, ale dojem z celkem slušného „vlakového“ filmu nezkazí.
Vlaky: 95 % ČSFD: 56 %
3. Nebezpečný útěk - Narrow Margin, 1990
„Nevím, proč se v každém filmu o vlacích věčně všichni serou na střechu…“ (komentář uživatele Pepinec, ČSFD)
O čem to je: Okresní státní zástupce (Gene Hackman) se při cestě vlakem napříč Kanadou snaží ochránit svědkyni vraždy (Anne Archerová). Ta viděla, jak mafiánský boss nechal zastřelit svého právníka, protože si ulil něco z jeho peněz. Bohužel do vlaku nastoupí také bossovi najatí zabijáci.
Co tam jezdí: Ve filmu můžeme vidět vlak v barvách reálné společnosti VIA Rail Canada. V čele vlaku je zapojena lokomotiva typu SD40-2 s číslem 757, která ale byla zapůjčena od společnosti BC Rail a přemalována do barev VIA. Jedině tak mohl vlak jezdit v místech, kde se má příběh odehrávat, a to na trati mezi Torontem a Vancouverem. BC Rail rovněž zapůjčila pro natáčení 12 osobních vozů, které byly také přemalovány do barev VIA Rail.
lokomotiva BC Rail 757 v barvách VIA
Proč na to koukat: Kvůli výbornému Hackmanovi, který celý thriller táhne, krásné kanadské přírodě, paranoidnímu pocitu, že není komu věřit a v neposlední řadě i díky poctivé filmařině a slušným kaskadérským výkonům samotných herců. Doporučuji shlédnout bonusy na DVD, které jsou toho důkazem.
Vlaky: 90 % ČSFD: 62 %
2. Splašený vlak - Runaway Train, 1985
Buck: „Jsi zvíře.“ Manny: „Ne. Ještě něco horšího. Člověk.“
O čem to je: Dva trestanci Manny (Jon Voight) a Buck (Eric Roberts) uprchnou z aljašské věznice. Dorazí na seřaďovací nádraží, kde se ukryjí v kabině jedné ze čtyř spřažených lokomotiv. Ty se posléze rozjedou, ale než jejich stačí strojvedoucí připojit vagony, dostane infarkt a vypadne z lokomotivy. Uprchlíci tak zprvu vůbec netuší, že jsou úplně sami v soupravě, která se stále rychleji řítí nehostinnou Aljaškou krajinou…
Co tam jezdí: Aljašská železnice k natáčení propůjčila trať a tři ze čtyř lokomotiv, ale vymínila si, že se nikde ve filmu neobjeví její jméno ani logo. V čele splašeného vlaku je zapojena lokomotiva typu GP40, tehdy ze čtveřice strojů nejnovější a nejsilnější. Je to také jediná lokomotiva, která se zachránila do dnešní doby. Stále jezdí s číslem 3010 ve flotile Aljašské železnice (ARR).
Filmová herečka 3010, jak vypadá dnes
Za ní je zapojena lokomotiva F7, která má odlišnou kapotáž bez „lávek“, což ve filmu sehraje důležitou roli, když se dvojice hlavních hrdinů snaží dostat z poslední lokomotivy na první. Tuto lokomotivu zapůjčila tvůrcům turistická železnice z Montany. Stroj byl vyřazen z provozu v roce 1992 a věnován aljašskému dopravnímu muzeu.
Třetí a čtvrtá lokomotiva jsou obě typu GP7 a byly původně zakoupeny americkou armádou. Teprve později přešly do majetku ARR. Třetí mašina byla vyřazena z její flotily v roce 1996. Hrozilo jí sešrotování, ale nakonec prošla ještě řadou společností a byla několikrát přemalována a přečíslována.
Poslední lokomotiva soupravy (ve které se zpočátku trestanci ukrývají) si zahrála později ve filmu Přepadení II: Temné území, o kterém píšu i v tomto článku. Její další historii tedy už znáte.
Další filmový hrdina, lokomotiva F7. Dnes si hoví v aljašském muzeu
Proč na to koukat: Až do Nezastavitelného tohle byl pro mě film s vlaky číslo jedna. Kromě nádherných, ale také mrazivých, lehce melancholických až depresivních záběrů Aljašky, má totiž tohle dobrodružné drama i pár filosofických myšlenek.
Souprava čtyř ponurých, respekt vzbuzujících, hnědě natřených a sněhem ošlehaných lokomotiv, je pro mě na filmu to nejpůsobivější. Když pak ještě lokomotivy pokračují ve své šílené jízdě se zbytky služebního vozu na špici prvního stroje, vypadá celá souprava skoro jako nějaký vesmírný vetřelec, seslaný na Zem a nemilosrdně postupující dál a dál.
Pak je tu nezapomenutelný a působivý závěr, kdy Jon Voight stojí vzdorovitě sám na střeše odpojené první lokomotivy, která mizí v mlze a jede tam, kde už víme, že za chvíli kolej (a vlastně všechno) končí. To vše za zvuku patetické hudby. Přiznám se, že i když nemám Voighta rád a postava Mannyho mi byla nesympatická, při téhle scéně jsem byl dost naměkko…
Souprava v době natáčení (tentokrát spolu s dalšími připojenými vozy)
Vlaky: 75 % ČSFD: 74 %
1. Nezastavitelný - Unstoppable, 2010
O filmu jsme psali v tomto článku…Jednička mezi vlakovými filmy si to bezesporu zasloužila.
Existuje řada dalších filmů, ve kterých se vlaky objeví, ale už nehrají tak zásadní úlohu a článek by jen zbytečně nafukovaly. Doufám, že si z předchozích devíti i tak něco vyberete…
Zdroje: alaskarails.org, blu-ray.com, cineplex.media.baselineresearch.com, s3.amazonaws.com, commentaramafilms.blogspot.com, muvibg.com, pnwr.qstation.org, rutor.org, cs.trains.com, csfd.cz, rrpicturearchives.net, crashlanden.wordpress.com, dvdactive.com, thesupernaughts.com, nowverybad.com, filmap.tumblr.com, fuzzyworld3.com, en.wikipedia.org, imdb.com