Když se řekne „cestování po severní Americe“, leckdo se už jistě vidí, jak frčí na Harleyi při západu slunce po nekonečné dálnici. Nebo jak sedí pohodlně zabořen v Cadillacu ze šedesátých let a míjí proslulé Monument Valley. Vyznavači pohodlí by zase nepohrdli cestováním v obytném voze velikosti školní Karosy. Ale Amerika se dá docela dobře poznat i z vlaku.
V následujícím článku vám představím nejhezčí, nejznámější nebo nejkurióznější tratě severoamerického kontinentu. Zaměřím se na osobní dopravu, protože předpokládám, že pokud se za „velkou louži“ dostanete, zvolíte spíš pohodlí Amtraku, než že se budete snažit přepravovat líně opření o otevřené dveře „dobytčáku“. I když ne že by to nebyla romantika…
V žádném případě nejde o žebříček, kde číslo jedna znamená nejlepší. Co se líbí jednomu, nemusí se líbit druhému. Někdo dává přednost trati v horách, jiný zase podél pobřeží. Ceny jsou udávány vždy za lístek pro jednu dospělou osobu a mohou se lišit v závislosti na zakoupeném balíčku.
Jak si vybrat správný vagón
Teď nemám na mysli zmatené pobíhání po nástupišti, ale uvážlivou volbu vagónu, ve kterém strávíte několik hodin nebo i dní. Leckdy můžete ušetřit nějaké ty dolary a jet v běžném osobním voze. Ale pro maximální možný požitek z jízdy je dobré si něco připlatit a vybrat si vůz, který je určený speciálně pro co nejlepší výhled. Americké železnice jich nabízejí hned několik.
Populární jsou tzv. Sightseer Lounge cars. Ty jsou známé především z Amtraku, státní železniční sítě pro osobní přepravu. Ale používají je i jiné společnosti. Jde o vozy, kde sedíte bokem ke směru jízdy, tedy čelem k oknu. Vaše hrdla, která při pohledu na přírodní scenérie nadšeně vykřikují „oh yes“ a „wow“, Vám zchladí nápoje, které po celou cestu servírují perfektně oblečení číšníci. Pití si můžete odložit do speciálních držáků zabudovaných pod okny. Držáky také kde kdo využívá jako opěrky pod nohy.
Oblíbené jsou také Dome cars. Zatímco u výše popsaného typu Vám v dokonalém výhledu může bránit střecha, tady sedíte nad úrovní střechy pod vystouplou prosklenou kopulí. Kromě krásné přírody Rocky Mountains tak můžete obdivovat třeba i nádherně modrou oblohu. Panorama je tak téměř dokonalé.
Někdy se na konec vlaku připojují vozy, které mají zaoblenou a neprůchodnou záď s velkými panoramatickými okny. V oblouku bývá většinou kavárna či bar. Takovým vozům se říká Observation cars. Existuje také varianta, kde je místo oblouku krytá nástupní plošina, taková malá „verandička“, ze které výhled na trať, kterou jste právě projeli, také není k zahození.
Menší železnice zase nabízejí svým klientům jednodušeji vybavené otevřené vozy (Open observation car), zakryté pouze střechou. Zde Vám ve výhledu nebrání žádné okno, takže se můžete při obdivování krajiny nechat dle libosti fackovat větvemi. I když, to je spíš specialitou našeho Posázavského Pacifiku…
10. Grand Canyon Railway
Tato železnice funguje už více než jedno století. Na 130 mil dlouhé trati z arizonského Williamsu k jižnímu okraji Grand Canyonu dnes vozí své pasažéry převážně ve vozech z dvacátých až padesátých let. Celou jízdu tam a zpět absolvujete za více jak osm hodin. Samotná jedna jízda trvá 2 hodiny a 15 minut. Nejlevnější obousměrná jízdenka ve vagonu typu Pullman (z roku 1923) Vás vyjde na $65. Budete-li se chtít kochat výhledem na piniové lesy a vysoko položené pouštní oblasti ze speciálního vyhlídkového vozu (Dome car), lístek Vás už bude stát $180. Snobové si mohou ještě $35 připlatit a svézt se v salónním voze. Pokud se nebudete chtít vracet ten samý den, můžete si přikoupit nocleh v hotelu. Nejlevnější pokoj spolu s jízdenkou ve voze Pullman Vás vyjde na $210, nejdražší kombinace (salónní vůz a luxusní pokoj) pak na necelých $520.
9. Napa Valley Wine Train
Kalifornie není jen státem Beach Boys, ale také krajem dobrého vína, kterým zásobuje supermarkety po celém světě. Není divu, že se každoročně spojí milovníci všech vinoték a proudí do jedné z nejznámějších vinařských oblastí, Napa Valley. Kromě jiného se sem lze dostat speciálním vlakem, a to po trati, která byla položena už v roce 1860. Tehdy sloužila k dopravě hostů do tamějších lázní. Dnes je tu k tomu, aby za cenu od $120 do $230 (záleží na doplňkovém programu) potěšila při pohledu na mírně zvlněné kopce s vinohrady Vaše oči, ale také polechtala chuťové pohárky. Třeba ve voze typu Pullman z let 1915 – 1917. Jo, tam ten steak s červeným Zinfandelem panečku chutná. To zas bude ve Valley… ale nic.
8. Cass Scenic Railroad
Pokud jste milovníky parních vláčků a dorazíte někdy do Západní Virginie, možná využijete nabídky svést se 11 mil dlouhou tratí z roku 1901, která vede malebným prostředím kolem bývalých lokomotivních dep, starých pil (myslím fabriku, ne zrezivělé krámy nějakého Joea), potůčků a vodopádů. Ti, co už moc vlasů na hlavě nemají, možná ocení krásný výhled z hory Bald Knob (dá se to přeložit jako „Plešatá kebule“), třetího nejvýše položeného místa (1 475 m) v Západní Virgínii. Cena za celý čtyři a půl hodiny trvající výlet není až tak vysoká. Pokud se rozhodnete absolvovat ho za jediný den, přijde Vás na nějakých $30 až $50. Rozhodnete-li se pro dvoudenní výlet, může se cena vyšplhat až na nějakých $130.
7. Mount Washington Cog Railway
Představte si starou horskou dráhu přemístěnou z lunaparku do hor, po níž jezdí ne vozíky, ale lokomotiva s jedním vagónem… Jedna z pouhých dvou ozubnicových drah ve Spojených státech se nachází ve státě New Hampshire. Pochází z roku 1869 a zprvu to vypadalo, že nebude možno trať na 6 288 stop (1 917 m) vysokou horu Mount Washington vůbec postavit. Dnes tahle „šílenost“ vozí pasažéry do stejnojmenného parku, kde se nachází turistické trasy, návštěvnické centrum a vyhlídka. Z ní můžete za jasného počasí vidět dokonce čtyři státy. Mezitím se už lokomotiva při své těžké práci snaží nahoru vytlačit další várku turistů. Pokud se rozhodnete jet nahoru i dolů, celý lehce adrenalinový zážitek Vás přijde na necelých $70. Sportovci si mohou koupit pouze jízdu nahoru za $46.
6. Royal Gorge Route Railroad
Colorado. Stát proslulý nádhernou přírodou, vyhledávaný lyžaři, objevující se v mnoha písničkách. Nejste-li příznivci splašených prkýnek, možná oceníte zážitek, kterým může být cesta krásným údolím ve vlaku taženém působivě vyhlížející „klasikou“ americké železnice – lokomotivou F7. Tamější turistická železnice nabízí populární balíčky jako Dinner Train (cca $90 – $115) nebo Murdery Train (za necelých $120; jízda včetně divadelního představení, kdy cestující musí odhalit vraha). Fandové železnice ale spíše sáhnou po balíčku, kde se mohou za $150 svézt v kabině zmíněné F7.
5. Pacific Surfliner
„Pacifický surfař“ by sice měl patřit až na konec článku, protože jde o spoj provozovaný Amtrakem, nicméně tato trať podél pobřeží slunné Kalifornie si svou krásou zaslouží samostatnou příčku. Na trati ze San Luis Obispo – Santa Barbara – Los Angeles – San Diego můžete obdivovat muskulaturu koupajících se svalovců, bujné vnady opálených krasavic nebo hledat, kde nechal Hasselhoff své červené trenýrky. Kdyby šla otevřít okna, mohla by Vás možná ocáknout sprška mořské vody. K moři se stříbrno-modré vozy přiblíží několikrát opravdu blízko. Celou trasu projedete za téměř devět hodin. Pokud budete spořiví, bude Vás stát lístek kolem $60. Dáváte-li přednost pohodlí, můžete si připlatit nějakých $30 navíc za sedadlo v Business Class.
4. Durango & Silverton Narrow Gauge Railroad
Pojedete-li náhodou někdy kolem Colorada, zastavte se ve městě jménem Durango. Leží o téměř 400 m výše než Sněžka (1 984 m). Odtud se můžete nechat vyvézt více jak 130 let starou úzkorozchodnou železnicí (914 mm) až do 2 836 m vysoko položeného Silvertonu. Trať byla postavena v roce 1882 a sloužila původně k přepravě uhlí. Dnes si můžete užít jízdu typicky žlutými starými vagóny, taženými parní lokomotivou z dvacátých let minulého století. Pravý ráj pro milovníky páry a westernové železnice! Vlak, který zde návštěvníky vozí, si dokonce zahrál v roce 1969 ve slavném westernu Butch Cassidy a Sundance Kid, a nepřepadl ho nikdo jiný než proslulí desperáti Paul Newman a Robert Redford! Cena jednosměrné jízdenky se pohybuje v rozmezí $70 – $180.
3. Alaska Railorad Travel
Přestože je Aljaška rozlohou největší stát USA, nachází se na jeho území jediná trať. Vede z města Seward směrem na sever přes Anchorage do Fairbanksu. Skrblíci si mohou pořídit nejlevnější jízdenku za necelých $60, na kterou se dostanou z Anchorage do první stanice Wasilla. Tady se třeba mohou podívat, jak vypadá domov bývalé guvernérky státu Aljaška a prezidentské kandidátky Sarah Palinové. Vlajkovou lodí tamější železnice je ale vlak Denali Star jezdící (jen v létě) z Anchorage do Fairbanksu. Trať dlouhou přes 350 mil ujede zhruba za 20 hodin. Za jízdenku zaplatíte přes $230, ale ten pravý výhled si užijete z patrového vyhlídkového vozu GoldStar. Cena už je ovšem trochu někde jinde – přes $400.
Chcete-li poznat krásný, ale drsný kraj zlatokopů, opět záleží, jak moc velký zlatokop jste a jak budete chtít ulevit své kapse obtěžkané dolary. Ale zase můžete s Jardou Uhlířem souhlasit, že severní vítr je (opravdu) krutý…
Fanoušci americké železnice si možná nenechali ujít dokumentární seriál Aljašská železnice (Railroad Alaska), který před časem běžel na kanálu Discovery.
2. Rocky Mountaineer
Z Aljašky je to do krásné přírody Britské Kolumbie jen kousek. Pokud někde zvoláte „To jsou ale panorámata!“, tak určitě při jízdě vlakem společnosti Rocky Mountaineer. Tedy pokud zrovna nepojedete skrz nějaký proslulý spirálovitý tunel. Jízda modrožlutými vlaky jednou z nejkrásnějších oblastí severní Ameriky není levná záležitost. Cestující za dech beroucí výhledy na kaňony a divoké řeky musí sáhnout opravdu hluboko do své devizové kapsy. Jedna z nejkratších tras k jezeru Lake Louise trvá dva dny a jednu noc a stojí $1 700. Delší pobyt, např. na 5 dní a 4 noci, Vás vyjde na $2 500. Je běžnou praxí, že vlak zastaví v podvečer v nějaké atraktivní lokalitě. Cestující vystoupí, ubytují se na noc v luxusním hotelu a ráno pokračují vlakem dál. No nekupte to, za tu cenu…
1. Amtrak
Společnost Amtrak vznikla v roce 1971, kdy za pomoci vládních dotací skoupila řadu malých osobních přepravců. Dnes jde o jedinou síť osobní železniční přepravy, která se rozkládá po celých státech. Mluvit tak o nejkrásnější trati – nebo vůbec o jedné trati – je poněkud ošidné. Při cestě napříč Státy ve vlacích této společnosti totiž dozajista zažijete nudná předměstí, šedé průmyslové zóny i beztvarou a plochou krajinu. Ale je nutné si uvědomit, že strávíte ve vlaku klidně i dva dny a za tu dobu budete odměněni krásnými výhledy na majestátní hory, které se odrážejí v lesknoucích se hladinách jezer, monumentální vodopády, divoké řeky nebo zajímavá města. Amtrak opravdu projíždí patrně všechna nejznámější a nejhezčí zákoutí a proto na pomyslné první místo patří.
Pokud chceme poznat Ameriku z Amtraku, je dobré zvolit si vhodný spoj. Vlaky na jednotlivých spojeních jsou pro snazší orientaci pojmenovány.
Mezi nejpopulárnější patří California Zephyr. Na trase z Chicaga do kalifornského Emeryville (poblíž San Francisca) projedete sedm států, přičemž překonáte legendární Mississippi, projedete kaňonem řeky Colorado, pouštěmi v Utahu a Nevadě a přes proslulý průsmyk Donner Pass v pohoří Sierra Nevada sklouznete do cíle Vaší cesty, slunné Kalifornie. Z webových stránek Amtraku si můžete stáhnout příručku, ze které se dozvíte, co všechno můžete na jaké míli vidět. Krásný výhled bude beze sporu z tunelu Moffat, který měří přes 6 mil. Vlak jinak v podstatě kopíruje cestu, kterou kdysi noví osadníci mířili na západ. Zatímco oni na cestách trávili celé týdny, Vám na to bude stačit zhruba 51 hodin. Jo a ještě minimálně $200. To je ale za lístek k sezení – raději si zakupte mnohem pohodlnější lůžkové kupé. Sice Vás vyjde na $900, ale co by člověk neudělal, aby si mohl pohodlně natáhnout nohy, že…
Neméně oblíbený je Coast Starlight. Jízdenka na dvoudenní cestu z Los Angeles do Seattlu začíná na $115. Zpočátku budete obdivovat krásu západního pobřeží. Později se vlak odkloní od moře a Vy můžete pro Váš Instagram nasbírat pěkné záběry třeba Mt. Rainier a Mt. St. Helens. Ti nesmělejší budou moci políbit svého partnera či partnerku v jednom z 22 tunelů v Oregonském Kaskádovém pohoří.
Toužíte-li být jedním z pasažérů vlaku The Empire Builder, pak si na šestačtyřicetihodinovou jízdu připravte minimálně $175. Ledovce v Glacier National Park, stejně jako rozlehlé lesy a hory Montany, si ale nejlépe vychutnáte, když si připlatíte a zakoupíte místenku ve zmíněném Observation car. Pokud můžete, neškudlete. Vždyť jen pro Vás Amtrak připravil jízdní řád tak, abyste těmi nejhezčími oblastmi projížděli vždy za denního světla…
Trošku dobrodružnější povahy by možná spíše zaujala cesta vlakem The Sunset Limited. Nejjižnější tratí Amtraku byste se dostali z Los Angeles přes Tuscon a El Paso do New Orleans, a to krajinou podél nechvalně proslulé americko-mexické hranice. Šestačtyřicetihodinová jízda začíná na $160. Doporučuji předtím shlédnout „propagační“ film Sicario: nájemný vrah.
Pomyslnou pětici „The Best of Amtrak“ uzavře Amtrak Cascades, jedoucí z kanadského Vancouveru přes Seattle do měst Albany a Eugene. Pohled na krásné mořské scenérie, majestátní hory a husté lesy. Krajina bělohlavých orlů i mořských vyder. Co si přát víc? Snad jen těch $100 (plus mínus 30) na zhruba osmihodinovou cestu…
Další tratě
Samozřejmě, že v severní Americe najdete spoustu dalších menších či větších železnic (mj. Great Smoky Mountain Railroad, Lehigh Gorge Scenic Railway nebo The Adirondack či The Vermonter a The City of New Orleans od Amtraku). Vyjmenovat je všechny nelze, bylo by to na hodně dlouhý článek. Představil jsem Vám ty, které za návštěvu, resp. jízdu určitě stojí. Vždyť co může být lepšího než spojit zálibu ve vlacích s krásnou přírodou? Takže až se dostanete do Států, přeji Vám, abyste někde uslyšeli ono typické zvolání „all aboard“. Zážitek, na který se nezapomíná, může začít…
Zdroje: wikipedia.org, gearpatrol.com, northamericabyrail.info, fourstjames.com, Brian Janes (youtube.com), flickr.com, sirencommunications.com, athomemagazine.co.uk, babble.com, cheapvacationholiday.com, alaskarailroad.com, anchorage.net, colorado.com, railpictures.net, winetrain.com, coloradoscenicrails.com, Bruce Schwierske (Pacific Surfliner, flickr.com), Victoria Wlaka (Napa Valley Wine Train, Flickr)