S filmovým duchem a dědictvím legendy: na český trh přichází Bullitt Mustang Steve McQueen Edition

S filmovým duchem a dědictvím legendy: na český trh přichází Bullitt Mustang Steve McQueen Edition

Steeda, jeden z nejznámějších amerických úpravců Fordu Mustang, se spojil s Chadem McQueenem, synem legendárního herce. Výsledkem je Steve McQueen™ Edition Bullitt Mustang.


Dolů

Popularita Fordu Mustang vždycky stále z velké části na filmech. Atraktivní design sice stačil jeho první generaci k tomu, aby se stala nejrychleji prodávaným autem na americkém trhu, ale to, že i po desítkách let zůstává v myslích a snech lidí po celém světě, to by nešlo bez filmů.

Kdybyste udělali seznam jeho filmových rolí, zařadil by se Mustang mezi ty nejpilnější hollywoodské herce – nebo by je spíše všechny překonal. Internetová databáze aut ve filmech IMCDB.com obsahuje 6 971 výskytů Mustangu ve filmech. Z toho ve 332 případech hraje Mustang hlavní nebo alespoň významnou vedlejší roli. 

Slavnou Eleanor zná asi každý

Z té záplavy filmů však vyčnívá pár takových, které zůstaly s Mustangem spojeny na věky. Pro generaci dnešních třicátníků to bude nejspíše remake filmů 60 sekund se slavnou Eleanor, která byla inspirována původním Mustangem Shelby GT500. Starší generace si zase vzpomenou na Belmondova obrněného Mustanga ve filmu Dobrodruh, milovníci Bondovek nezapomenou na divokou honičku Seana Conneryho s červeným 1971 Machem 1 v Las Vegas. Mladší ročníky zase sledovaly bastardizaci nebohého 1968 fastbacku motorem z Toyoty anebo cestu Keanu Reevese za zloději jeho 1969 Mustangu a vrahy jeho psa ve filmu John Wick.

Nad tím vším ale ční jeden Mustang. Legenda, kterou zbožňují staří i mladí, milovníci klasických amerik i nadšenci do starých sportovních aut. Hlavní hrdina nejslavnější filmové honičky všech dob a auto nejvíc cool chlápka, který kdy chodil po téhle planetě. Ano, řeč je o tmavě zeleném Mustangu 390 GT v barvě Highland Green z filmu Bullittův případ.

O honičce, která je nejpůsobivější částí filmů a vlastně důvodem, proč se na něj nezapomnělo, už toho bylo napsáno dost, stejně jako o autě, které v ní účinkovalo. I my jsme jí zařadili na seznam našich oblíbených automobilových honiček a já se také (patřičně oháknutý) vydal otestovat modrého bratříčka filmového vozu.

Na úspěch filmu nezapomněl ani Ford, který si legendární film připomněl při jeho 35. výročí speciální edicí Fordu Mustang. Tehdy šlo ještě o jeho čtvrtou generaci, označovanou jako SN95. Vůz dostal mírná vylepšení motoru a podvozku, kola připomínající liťáky TorqThrust na původním autě, zelený lak a pár dalších drobností. Byl to úspěch, ale něco tomu chybělo. Třeba retro vzhled samotného auta.

4.generace – něco tomu pořád chybí…

Proto Ford o pět let později přišel s dalším Bullittem, tentokrát už založeném na retro-look modelu S197. Podle skromného názoru autora je to možná nejpohlednější Mustang všech dob – kombinace prostých, ostře řezaných tvarů s nenápadnou a přitom cool zelenou a černými středy kol a očesáním zbytečností jako byl kůň v masce, prostě fungovala.

Mustang Bullitt 2008

Od Mustangu Bullitt z roku 2008/2009 už však uplynulo dalších deset let a proto je tady další edice. O tom, jak jezdí standardní Mustang Bullitt, který je k dostání i na našem trhu, se snad ještě někdy vrátíme. Teď tu ale máme jednu specialitku, která právě dorazila na český trh.

Steeda, jeden z nejznámějších amerických úpravců Fordu Mustang se totiž spojil s Chadem McQueenem, synem legendárního herce, aby společně vytvořili auto, pro které „obyčejný“ Bullitt není dost exkluzivní. Výsledkem je Steve McQueen™ Edition Bullitt Mustang.

Celé tohle auto je jako kdybyste vzali standardního Bullitta a otočili volume na dvanáctku. Ke jménu filmu se přidává i jméno legendárního herce. Výsledkem je více exkluzivity, více plaketek, více detailů, které můžete ukazovat každému, komu budete mít potřebu vysvětlit, proč je váš zelený Mustang o tři čtvrtě milionu dražší než jiné zelené Mustangy.

Je otázkou, nakolik je zrovna tahle část celého balíčku doopravdy cool. Steve McQueen byl opravdu cool. Možná tak cool, jako nikdo jiný. Ale sedl by si někdy do auta, na kterém by bylo všude napsáno jeho jméno? Nebo ostatně jakékoliv jiné jméno mimo jméno toho, kdo dané auto zkonstruoval a vyrobil? Myslím, že ne – spíše měl tendence ze svých aut všechny zbytečnosti odstraňovat.

Mnoha lidem však speciální edice a odkazy na slavnou minulost zkrátka imponují. A jestliže vám standardní Bullitt dokáže zprostředkovat i cestou pro rohlíky nebo na pracovní schůzku trochu toho pocitu, že jste vlastně ve slavném filmu, tohle auto to bude umět ještě líp. V této úpravě jsou totiž plaketky, štítky a koberečky se jménem jen drobností. To opravdu podstatné se odehrává jinde. A to už by se Stevu McQueenovi rozhodně líbilo.

A co na to Steve McQueen?

Jeho auta měla vždycky společných pár věcí. Nebyla křiklavá – jeho smysl pro to, co je doopravdy cool, zahrnoval spíše odměřený vzhled, decentní barvy a jednoduchost. Tady všechno zůstává takové, jako u standardního Bullittu, s výjimkou výraznějšího předního spoileru. Pořád je to prostě relativně nenápadný zelený Mustang s černými koly.

Další věcí, na které si McQueen dával záležet, bylo to, že jeho auta byla rychlá. Ať už je rychlá koupil, nebo na jejich rychlosti ještě trochu zapracoval, záleželo mu na tom, aby měl k dispozici opravdu kvalitní řidičské náčiní. Ostatně i filmový Mustang prošel poměrně masivními úpravami, aby dokázal bez problémů stačit sériovému Dodge Chargeru

Tady jde Steeda se svou úpravou mnohem dál, než kam se vydal Ford se sériovou podobou Bullitta. Ta vám nabídne jen pár drobných úprav, jako vylepšené sání a výfuky, a také mimo působivějšího vzhledu a zvuku nenabídne mnoho navíc. Má sice o něco vyšší výkon, ale je dost pravděpodobné, že v reálu to ani nepoznáte. Pokud by nějakému nestačil sériový Mustang (ne že by to bylo příliš pravděpodobné), pak úpravy Bullitta to nezmění.

Steve McQueen Edition je ale jiné kafe. Hotové Mustangy Bullitt jsou převezeny do jednoho z několika světových montážních center firmy Steeda – to evropské je u pardubického dealera Fordu, společnosti AutoIN – kde dostane celou řádku vylepšení. Nové stabilizátory a jejich uchycení, úpravy a výztuhy podvozku, nové pružiny, ostřejší řízení a tužší tlumiče ho naučí zatáčet ještě o kus lépe, než to dokáže (ze zkušenosti podotýkáme, že velmi schopný) standardní Mustang Bullitt.

K tomu se přidává motor vyladěný na 550 koní, tedy zhruba o stovku víc než má normální Mustang, a k tomu zkrácené řazení a posílená spojka. Aby se všechen ten výkon dal přenést na silnici, objevila se v blatnících kola Steve McQueen Edition o průměru 20 palců a s designem vycházejícím z původních TorqThrustů. Obuta jsou do pneumatik o úctyhodném rozměru 275/35-20 vpředu a 315/35-20 vzadu.

Je pravděpodobné, že s touhle sadou úprav nejenže nebudete mít problém pronásledovat jakýkoliv černý Dodge, který by si mohli padouši vybrat (ujede vám jedině Hellcat, ale jen rovně). Nejspíš si klidně poradíte i s velkou částí Mercedesů od AMG a BMW od M. Už standardní Mustang není pomalé auto, tohle už bude dosti seriózní náčiní.

Většina řidičů samozřejmě něco takového nedokáže využít ani na silnici, ani na okruhu. A pokud se chcete vlastnictvím nějakého auta připodobňovat k McQueenovi, bylo by trochu trapné neumět ho používat. Konec konců, Steve byl opravdu skvělý závodník. Na to mysleli i tvůrci této speciální edice a tak si spolu s ní můžete objednat i individuální řidičský kurz, který vás naučí zelený Mustang krotit o dost efektivněji. Na honičky ulicemi San Francisca to ale pořád asi nebude.

Pokud si však objednáváte zatraceně rychlý Mustang zrovna v číslované speciální edici s podpisem, je možné, že pro vás budou důležitější jiné věci. Štítek na palubní desce, speciální klíčky, potvrzení autenticity vozu, očíslovaný archivní tisk a dokonce sada oblečení Exclusive Steve McQueen Edition. Jste-li majitelem garážového a sběratelského typu, tyhle věci vám určitě udělají radost.

Anebo si můžete s objednávkou vašeho kusu ještě pořádně vyhrát – všechny jsou totiž stavěny víceméně na zakázku a podle přání zákazníka. Takže si můžete objednat auto s ochrannou klecí, bez zadních sedaček či se šestibodovými bezpečnostními pásy, pokud byste snad svoje závodnické sklony chtěli posunout o něco dál. Dostat můžete i volant z Alcantary. Ale ty, kteří to s přiblížením se duchovi Steve McQueena myslí opravdu vážně, bude nejvíc ze všeho zajímat kompresor Whipple, který posune výkon na poněkud monstrózních 775 koní. Tedy, ještě si musíte objednat vyztužené poloosy a raději i kardan. Sériový by nemusel vydržet…

O autě polepeném podpisy, nesoucím jméno slavného herce a firmu zároveň, a dodávaném s číslovanými plaketkami a certifikáty, o tom si můžete myslet co chcete. Stejně tak můžete mít své pochybnosti o tom, jestli v takové věci a s čepicí Steve McQueen na hlavě budete vypadat opravdu cool.

Ale víte co? Tohle všechno není podstatné. Mnohem důležitější je to, že si i dnes můžete objednat šílený Mustang s benzínovým osmiválcem a kompresorem. A co víc – nemusíte kvůli tomu do Ameriky a podstupovat anabázi s dovozem. Nemusíte se bát, co na vaše úpravy řeknou na STK. Zkrátka přijdete k prodejci Fordů, který vám naposledy prodal rodinné Mondeo nebo firemního Transita, a říct si o skoro osmisetkoňového Mustanga s plaketkou. 

Ještě před 20 lety, ba dokonce i jen před deseti, by vám byl odpovědí jen tázavý výraz, spojený s matným povědomím o tom, že existuje něco jako Mustang. Dnes se vás jen zeptají, jestli chcete také karbonový kardan a závodní ochrannou klec. A to je pro kluka, který vyrůstal v dobách, kdy vidět Ford Sierra bylo zajímavým úkazem, skoro neuvěřitelné…

No, ale originál zůstane vždycky jen jeden…

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

1965 Ford Mustang Shelby GT350H: Víkendový závodník

1965 Ford Mustang Shelby GT350H: Víkendový závodník

Vojta Dobeš , Skočili jsme v L.A. k Hertzovi a půjčili si na víkend něco pro radost. Na Mullholand Drive možná potkáme Steve McQueena…

Corvette pod rebelskou vlajkou

Corvette pod rebelskou vlajkou

Vojta Dobeš , General Lee nebyl jediným slavným autem s konfederační vlajkou. Celé roky předtím, než se Dukes of Hazzard objevili na obrazovkách, závodila na těch nejvýznamnějších amerických okruzích jedna nenápadná Corvette...

Jak se jezdí s klasickým Mustangem?

Jak se jezdí s klasickým Mustangem?

Vojta Dobeš , Původní Ford Mustang je typickou „vstupní amerikou“. Autem, které si zamilujete prostřednictvím filmu či televize a které vás k americkým vozům přiveze. Jak se s ním ale jezdí v opravdovém světě?