Celá historie cruiser biků začíná po druhé světové válce. Po krizi a globálním konfliktu přišla konečně konjunktura a najednou byly peníze i na věci, jejichž pořizování bylo před dvaceti lety čirým nesmyslem. Včetně dětských kol. Co udělá malému klukovi větší radost než možnost vlastní mobility, navíc na stroji inspirovaném motocykly té doby?
Správný papperboy se v padesátkách neobešel bez spolehlivého bicyklu, tehdy se cruisery vyráběly hlavně pro děti. Legendární model s ,,nádrží“ se s mírnými úpravami vyrábí dodnes.
Stará láska téměř nerezaví.
Pokud jste četli Kingův opus magna To, víte, že Billův Stříbrňák nebylo jenom kolo. Byl to kamarád, kůň, kultovní předmět i fetiš a v příběhu hraje důležitou roli. Protáhlý rám, v horní části rozšířený do podoby „nádrže“, široké ráfky a pneumatiky se silničním vzorkem, široká řidítka typu vlaštovka, sedlo odpružené dvěma pružinami a jediný převod tak akorát. Legenda byla na světě.
Detail rámů klasiky z nejklasičtější.
Současná produkce Schwinnu má o poznání sportovnější charakter. Takhle nějak vypadal můj první cruiser. Láska na celý život.
Kdo byl dítětem v padesátkách, byl v letech šedesátých v nejlepším věku. A začala ta správná jízda!
Jasně, mohli jste si kopit motorku, ale s tou na kalifornskou pláž nemůžete a nosit prkno ručně je vzhledem k velikosti surfů v šedesátkách věc docela nepraktická. Ne všude se dá kytičkami pomalovaná dodávka od volkswagenu zaparkovat hned u pláže. Navíc hippies kromě míru akcentovali i ekologii. Široká kola beachbiků se tolik neboří do písku a robusní kolo uveze i velké surfové prkno.
Hurá na pláž!
Alternativní způsob uchycení prkna. Jsa gentleman, odpustím si vtipy na téma, jak se na takovém ,,kole“ asi jezdí.
Tenhle způsob dopravy je, jako většina věcí, o kterých bude ještě řeč, k vidění dodnes. Jsou ale dny, kdy vítr nefouká a vlny nemají ty správné grády ani na nejoblíbenějších plážích Kalifornie. Jednou možností bylo opatřit prkno (samozřejmě o dost menší) kolečky. Tak vznikl skateboarding. Další možností je dopravit svůj beachbike do kopců a vyplavit adrenalin při pořádném downhillu.
Další klasický model. Za povšimnutí stojí použití dvouramenného stojánku, u cruiseru dost neobvyklého.
Tady se poprvé začal naplno projevovat typicky americký rys, totiž tunění a vylepšování. Městské, potažmo plážové kolo rozhodně nebylo ideální na prudké sešupy po horských cestách plných kamenů a kořenů. O to větší to musela být zábava. Faktem ale zůstává, že cruisery stojí za vznikem fenoménu horských kol.
Moderní verze beachbiků. Široká kola dovolují pokračovat v jízdě i v místech, kde beton přechází v písek.
Na další dějství si musíme počkat až do devadesátek, rozkročených mezi nadějí konce studené války a nihilismem konce milénia. Městské gangy předměstí LA obohatili svět nejen o pouliční módu, hiphop a káry opatřené brutální hydraulikou, ale i o spoustu originálních šlapadel. Hispánci i afroameričané objevili kouzlo šlapacích kol, díky kterým se lépe objevují zkratky v betonové džungli, pomocí kterých se pouličním obchodníkům s látkami ovlivňujícími lidské vědomí dobře uniká nástrahám obchodních konkurentů i orgánů činných v trestním řízení.
Bad boy z předměstí?
A protože organizovaný zločin generuje zisk i na nejnižší úrovni, bylo načase svoje kola řádně vyšperkovat. Na scéně se objevily superdlouhé vidlice z krouceného materiálu, dlouhá sedla s vysokými opěrkami, zlacení a hlavně hustý americký výplet. A protože gangstas byli pro teenagery vždycky zajímaví, záhy se majiteli vyšperkovaných krasavců stávali i jedinci, kteří si na živobytí vydělávají i jinak než dýlováním. Po celých Státech a hlavně ve velkých městech se začaly jako houby po dešti objevovat malé dílny zaměřené na vývoj a výrobu originálních šlapohybů. Někdy je originalita na úkor praktičnosti, ale fantazii se meze nekladou.
Nové milénium přineslo kromě jiného i obrovský rozmach městské cyklistiky. Mladé a úspěšné yuppies, hipstery a metrosexuály přirozeně napadlo, že postávání v dopravních zácpách je jednak nudné a zdlouhavé, a na fyzické kondici vám taky nepřidá. Obyčejné kolo z vás ale hvězdu neudělá, chce to něco originálního.
Jednoduchý sportovní singlespeed.
Vedle amstelů, festek, moderních skládaček a praktických cargo kol se na scénu vrací i cruisery. Tedy vrací, ony ze scény vlastně nikdy nezmizely, pouze prostě zažívaly časy slabší i silnější a současnost je pro ně přímo zlatou érou.
Městská cyklistika je fenomén, který pronikl do všech společenských vrstev.
Pokud si chcete rychle pořídit fešáka na běžné pojíždění, při kterém se vyhříváte v odlescích závisti v očích okolojdoucích, máte v podstatě na výběr ze tří značek. Schwinn je klasa, po které sáhnou tradicionalisté a milovníci klasických tvarů, Felt nabízí pestrou škálu stylově designovaných modelů navazujících na sebe v sezónních modifikacích a Electra v roli benjamínka, hbitě zaplňující mezery na trhu svými robustními koly s velkou nabídkou kompatibilních doplňků.
Můj vysněný model. Felt Military Police model 2004 v pouštním designu. Kdyby se ho někdo chtěl zbavit, ať se určitě ozve.
Pokud vás ale láká originální produkce mimo velké série, musíte zalovit hlouběji v hlubinách internetu i vlastní kapsy. V poslední době je běžné vlastnictví dvou kol, jedné sériovky na denní dojíždění a vytuněného speciálu pro zvláštní příležitosti typu spanilých jízd.
Originalitě se meze nekladou.
Opravdoví hardcore fanoušci se stávají vlastně sběrateli, limitovanými pouze prostorem pro ustájení svých šlapacích miláčků. A tím se plynule dostáváme ke cruisrařské komunitě. Od vesele pohastroštených retrocyklistů, vyznávajících klasický styl oblékání s dresscodem ne nepodobným golfovému, se transformovala do mnohem punkovější skvadry s image přebírající prvky motorkářských klubů včetně džínových vest pošitých klubovými nášivkami. Stejně tak klasické beachbiky nahrazují originální choppery.
Svět cruiserů v poslední době válcují dlouhé choppery.
Klubů v tuzemsku není mnoho, ale o to je komunita sevřenější. Neznamená to ale, že by se jednalo o nějaké uzavřené gangy. Naopak, každý další jezdec je nadšeně vítán a okamžitě pozná, že je mezi svými. Výhody oproti motorkám jsou jasné, síla vlastních nohou eliminuje spotřebu pohonných hmot a naopak navyšuje konzumaci omamných jedů nejrůznějších druhů. A to je potom teprve jízda!
Tady fakt chybí už jen motor…
Autor tohoto článku je občasným účastníkem pravidelných srazů cruiserské komunity a musím konstatovat, že je to zábava skutečně na úrovni. Letos v červnu naše dvoučlenná posádka východočeského klubu Urban Riders vyrazila do Soběslavi na víkendovou akci pořádanou místními Punk Beer Bastards. V kempu v Roudné na nás čekala vzorně připravená grilovačka, naražený sud a dostatečně hlasitý soundsystém.
Takhle to vypadalo na sraze Punk Beer Bastards v Roudné.
A hlavně banda lidí s podobnými názory na život, formovanými pohledem na svět ze sedla pohodlného kola. Řeč se zcela logicky točí kolem tuningu cruiserů a protože většina klubů má i svoji dílnu, i kolem výroby originálních partů. Páteční večírek do brzkých ranních hodin je pouze prologem ke skvěle strávenému víkendu. Sobota se nesla ve znamení spanilé jízdy směrem k Táboru, kde nás čekal pestrý program namíchaný z místních zajímavostí a pojíždění mezi stylovými osvěžovnami.
Naše spanilá jízda budila oprávněnou pozornost, už jen pro svou prostorovou náročnost.
Každá zastávka v hospodě vypadala jako přehlídka neobvyklých kol.
Naše česko-slovensko-ukrajinská posádka v počtu asi pětadvaceti jezdců budila zaslouženou pozornost a po zdolání asi padesátikilometrové celodenní jízdy následoval další řádně rozjetý večírek.
Témeř kompletní vozový park srazu. Moje je ta černá Electra uprostřed.
Stylové foto členů česko-slovenského klubu Knights on Wheels.
Tak takhle si my cruisraři žijeme. Jezdíme na pohodlných, skvěle vypadajících kolech, sportujeme a ještě u toho dobře vypadáme. Jsme dobrá parta a kámoši, i když se vidíme třeba poprvé v životě. A co vy, nepřidáte se?
A tady nějaké ty pohyblivé obrázky, abyste viděli, jak vypadá takový sraz v zahraničí...