Když přes naše území projíždějí konvoje americké armády, kromě transportérů Stryker a vozů HMMWV v nich můžete spatřit i nákladní automobily firmy Oshkosh Corporation. Jedná se o vskutku nesmírně úspěšnou značku, která produkuje výkonná vozidla pro americké ozbrojené síly, požární sbory, správy letišť, stavební společnosti a další náročné klienty. Z brány továrny ve Wisconsinu tedy již více než sto let vyjíždějí nákladní auta, k nimž se následně připojovaly také např. tahače, stavební stroje nebo lehké obrněnce.
Mezi vysoce úspěšné produkty značky Oshkosh náleží i požární vozy série Striker
Vznik automobilky z Wisconsinu
Není mnoho automobilek, které se mohou chlubit tím, že jejich první výrobek je stále funkční, avšak firma Oshkosh mezi ně patří. Současně náleží mezi společnosti, jejichž kořeny sahají až do časů před první světovou válkou. U zrodu stál William Besserdich (1867–1959), jenž se do historie zapsal zejména jako tvůrce prvního skutečně použitelného vozu s pohonem všech čtyř kol, jenž vznikl v roce 1908.
„The Old Betsy“, první vůz automobilky, jež později začala užívat jméno Oshkosh, se dosud nachází v perfektně funkčním stavu
Na této tehdy přelomové technologii poté stavěla úspěšná značka FWD (Four Wheel Drive), kde Besserdich nějakou dobu působil, jenže jeho pohled na byznys se pak rozešel s míněním většiny akcionářů, takže prodal svůj podíl a rozhodl se založit novou firmu. Jeho společníkem se stal bohatý podnikatel Bernard Mosling (1881–1968), díky němuž získal Besserdich dostatečný kapitál. V letech 1914 a 1915 si přihlásili několik patentů, našli i další investory a v roce 1916 začali stavět první nákladní automobil. Dokončili jej v roce 1917 a dali mu jméno Betsy.
Proslavená firma Oshkosh již desítky let vyrábí i podvozky pro požární automobily
Použili řadu již existujících součástek, mj. čtyřválec LeRoi Model 2C, převodovku Fuller nebo kola a prvky kapoty z automobilů Buick, avšak úplně nově postavený byl podvozek, jenž představoval aplikaci oněch patentů. Většina prací probíhala v Millwaukee ve státě Wisconsin, a tudíž Besserdich a Mosling nazvali svou novou firmu Wisconsin Duplex Auto Company.
S výrobky firmy Oshkosh se v Americe často potkáte také jako se sněžnými pluhy, které udržují města, silnice, dálnice nebo letiště
Následně se ovšem rozhodli pro přesun do nedalekého města Oshkosh, což se projevilo ve změně jména společnosti na Oshkosh Motor Truck Company. Je nutno zdůraznit, že Betsy sloužila zejména jako demonstrátor pro investory, a proto jezdila poměrně krátce, ale naštěstí neputovala do šrotu. Nynější firma Oshkosh Corporation tuto vzácnost dosud vlastní a pod názvem „The Old Betsy“ ji často veřejně předvádí.
Na oslavu sta let existence uspořádala firma Oshkosh přehlídku svých výrobků.
Cesta do vojenského sektoru trhu
V každém případě tento vůz splnil účel, protože nalákal investory a zákazníky, takže se mohla rozběhnout sériová produkce nových nákladních vozů. Značka Oshkosh se záhy zařadila mezi respektované výrobce užitkových automobilů s pohonem všech čtyř kol a patřila i mezi první, které u svých vozů standardně dodávaly gumové pneumatiky. Zpočátku musela (tak jako řada jiných firem) bojovat o místo na trhu, který byl zaplněn levnými vozy z výprodeje, protože po první světové válce se US Army zbavovala velké části vozového parku, avšak od poloviny 20. let se již Oshkosh pevně etabloval.
Požární automobil M1142 TFFT vznikl pro službu v US Army, ale řada exemplářů se pak dostala i do výbavy civilních požárních sborů
Jeho automobily se proslavily nejen jako klasické nákladní vozy, ale také např. jako sněžné pluhy či platformy pro hasičské stříkačky. Firma tak přečkala i velkou hospodářskou krizi ve 30. letech a po začátku druhé světové války se začala ucházet i o armádní zakázky. Oshkosh sice nepatřil mezi firmy, jež produkovaly tisícové série středních nákladních automobilů, které se staly jedním z úhelných kamenů válečného úsilí Spojenců, do ozbrojených sil však mířila řada jeho speciálních výrobků.
Vojenský tahač M911 byl dlouho užíván především k tažení podvalníků s obrněnci
Americká armáda a námořnictvo si hodně pochvalovaly zejména sněžné pluhy pro údržbu letišť, tahače, stavební stroje či požární stříkačky. Firma Oshkosh obdržela prestižní ocenění Excellence in Wartime a vojenský sektor již neopustila. Zůstala jedním z hlavních producentů letištní techniky a v roce 1976 si připsala velký úspěch v podobě kontraktu na tahače M911, jež se pak dlouho používaly především pro tažení podvalníků s tanky a dalšími obrněnci. Klíčový průlom se však dostavil roku 1981, kdy firma z Wisconsinu vyhrála výběrové řízení HEMTT.
Nákladní vozy HEMTT reprezentují jeden z úhelných kamenů logistiky US Army
Obrovský úspěch jménem HEMTT
Americká armáda totiž hledala nový těžký nákladní automobil s nosností 10 „amerických“ tun (tedy kolem 9100 kg), který by vytvořil páteř její pozemní logistiky. Za favorita dlouho platila firma GMC, vojáci však nakonec přidělili zakázku firmě Oshkosh, která díky opcím a exportu vyrobila již přes 35 000 vozů HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck).
Pro námořní pěchotu vznikla řada desetikolových vozů LVSR, které jsou vzdáleně příbuzné armádním automobilům HEMTT a PLS
Jedná se o „rodinu“ osmikolových automobilů, jejímž základním členem je valník M977. Vedle něj patří do této řady mj. cisterna M978 s kapacitou 9500 litrů, vyprošťovací vozidlo M984 nebo tahač M983, který slouží mj. k tažení návěsů s protivzdušnými raketami MIM-104 Patriot. Vojáci si objednali též požární vozy M1142 TFFT (Tactical Fire Fighting Truck), které se potom začaly dodávat i civilním požárním sborům.
Podvozky Oshkosh slouží v armádě pro opravdu pestrou škálu aplikací, jak ukazuje pokusný laserový zbraňový systém Boeing HEL MD
Do řady HEMTT patří také nákladní vozidlo M1120, jež nese hákový systém, jenž umožňuje pozoruhodně rychlou manipulaci s paletami a kontejnery. Tento princip se pak použil u větších desetikolových vozidel M1074 a M1075, jež představují prvky systému PLS (Palletized Load System) a přepraví náklad téměř 15 tun. Automobily řad HEMTT a PLS jsou v US Army skutečně životně důležitými prostředky a dočkaly se i mnoha vývozních úspěchů, neboť je používá např. Egypt, Izrael, Jordánsko, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty, Tchaj-wan či Turecko.
Osmikolový tahač M1070 HET si poradí i s podvalníkem s tankem M1A2 Abrams
Americká námořní pěchota zavedla v roce 1985 dosti podobný osmikolový vůz LVS (Logistics Vehicle System) s nosností asi 20 tun a v roce 2009 jej začala nahrazovat novým desetikolovým typem LVSR. Jako zajímavost lze dodat, že když firma Oshkosh získala zakázku na LVSR, zvítězila nad automobilem značky ATC, což nebylo nic jiného než „amerikanizovaná“ varianta Tatry 815.
Nákladní vozy řady HEMTT zajišťují zásobování US Army ve všech podmínkách.
Výroba středních nákladních vozů
Nástupce se v 90. letech dočkal též tahač M911, na jehož místo nastoupil typ Oshkosh M1070 HET (Heavy Equipment Trailer), který má trochu neobvyklé řešení s jednou nápravou vpředu a třemi vzadu. Pro zahraniční uživatele se však nabízí i verze Global HET, která má klasickou konfiguraci s celkem šesti nápravami. V oblasti těžkých nákladních vozidel se firma Oshkosh stala takřka monopolním dodavatelem amerických ozbrojených sil, avšak rozhodla se prorazit i do sektoru středních vozů.
Do řady HEMTT patří i tahač M983, který se používá např. pro tažení raketových systémů Patriot a je i vděčnou předlohou modelů
Cesta k tomu byla ovšem dosti komplikovaná, neboť US Army se v polovině 90. let rozhodla zavést automobily FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) o nosnosti 2,5 tuny či 5 tun (podle varianty), což je derivát rakouské konstrukce Steyr. Produkce v USA běžela nejprve u firmy Stewart and Stevenson a potom se přesunula do podniku Armor Holdings, který posléze koupila korporace BAE Systems, jež před několika lety prodala práva firmě Oshkosh Corporation. Nabídka verzí se ještě rozšířila, takže dnes jde o „rodinu“ vozidel se čtyřmi a šesti koly a s nosností od 2,5 tuny do 10 tun. Také vozy FMTV si připsaly vývozní úspěchy a celkový počet vyrobených kusů překračuje 75 000.
„Rodina“ středních nákladních vozů FMTV vystřídala několik producentů, aby se nakonec usídlila v nabídce automobilky Oshkosh
Nový střední nákladní vůz měla v hledáčku i námořní pěchota, která tedy oslovila firmu Oshkosh, jež tentokrát vytvořila úplně nový design přesně podle specifikací „mariňáků“. Automobil zvaný Medium Tactical Vehicle Replacement (MTVR) dopraví náklad 5 tun a pro US Marine Corps vzniklo přes 11 000 kusů, kromě nichž běží dodávky i pro zahraniční zákazníky. MTVR může být (stejně jako další auta značky Oshkosh) opatřen přídavným pancéřováním.
Střední nákladní vůz MTVR byl vyvinut pro náročné požadavky námořní pěchoty
Vozidla proti výbušným hrozbám
Společnost Oshkosh zareagovala také na žádost Pentagonu o lehké obrněné automobily, jež se budou vyznačovat vysokou odolností proti minám a výbušným nástrahám. V rámci programu, který dostal název MRAP (Mine-Resistant, Ambush-Protected), se kupovaly tisíce obrněnců a tato koncepce se postupně etablovala po celém světě. Spektrum typů je však hodně různorodé, protože zahrnuje jak poněkud provizorní záležitosti, tak špičkově propracované konstrukce od renomovaných značek.
Mezi vojenskými výrobky značky Oshkosh dosáhl velkých úspěchů též obrněnec M-ATV, který již vznikl ve více než 10 000 kusech
Mezi ty druhé zajisté patří i typ M-ATV (MRAP All Terrain Vehicle), který roku 2009 začala vyrábět firma Oshkosh. Vzniklo již přes 10 000 exemplářů, z nichž víc než polovina směřovala k US Army a US Marine Corps, kdežto zbytek koupily mj. ozbrojené síly Chorvatska, Polska, Portugalska, Saúdské Arábie či Spojených arabských emirátů. Dosud platí za jeden z nejúspěšnějších vozů své kategorie a jeho technologie se využily též při vývoji nového lehkého obrněnce, který zvítězil ve výběrovém řízení na nástupce HMMWV. Vozidlu jménem JLTV jsme již věnovali samostatný článek.
Automobil Oshkosh L-ATV dorazil rovněž na brněnský veletrh IDET 2019, kde se nacházel v expozici české společnosti STV GROUP
Tím však aktivity firmy Oshkosh v oboru obrněných vozidel rozhodně nekončí, jelikož se podílí také např. na programu SandCat. Jedná se o lehký obrněný automobil, jenž používá podvozek Ford F550 a pancéřovanou karosérii od izraelské společnosti Plasan. Vůz totiž na trhu vzbudil takový zájem, že firma Plasan shledala, že její kapacity nestačí na uspokojení poptávky a řízení marketingu. Spojila tudíž síly s firmou Oshkosh, jež zabezpečuje produkci pro Nový svět, takže „Písečné kočky“ mohou sloužit např. vojákům a policistům v Kanadě, Kolumbii nebo Mexiku.
Oshkosh se podílí také na dodávkách obrněnců SandCat od izraelské firmy Plasan
Pokusné vozidlo HEMTT A3 dostalo novou dieselelektrickou pohonnou soustavu
Další zajímavosti z nabídky firmy
Navzdory svým obrovským úspěchům ale Oshkosh pochopitelně neusíná na vavřínech a snaží se zachycovat některé nejnovější technologické trendy. Prokazuje to např. experimentální vůz HEMTT A3, který reagoval na vzestup koncepce hybridního pohonu a obdržel kombinovanou dieselelektrickou pohonnou soustavu. Z jeho zkoušek vyplynulo, že u takového vozu lze čekat pokles spotřeby paliva až o 40 %.
Do portfolia značky Oshkosh patří i letištní tahače jako U-30, který dokáže táhnout i obrovský strategický dopravní letoun C-5 Galaxy
Společnost z Wisconsinu dodala osmikolový podvozek také pro jednu perspektivní zbraň US Army, a sice pro mobilní laser HEL MD (High Energy Laser Mobile Demonstrator) firmy Boeing. Prototyp nabízí výkon asi 10 kW, což postačuje k ničení malých dronů na vzdálenost asi 1 km, výrobce však chce postupně dojít až na 100 kW, což by už umožnilo použití v roli regulérní protivzdušné zbraně.
V Evropě zpravidla potkáváme domíchávače betonu se sklápěním dozadu, zatímco v USA se běžně užívají i „mixy“ sklápějící se vpřed
Oshkosh samozřejmě nadále dodává též civilní techniku a kromě nákladních vozů produkuje různé speciální prostředky. Příkladem mohou být požární automobily mimořádně úspěšné řady Striker, které se uplatňují zejména na letištích nebo v rizikových průmyslových provozech. O údržbu letišť se starají sněžné pluhy a frézy na šasi Oshkosh a ve stejných lokalitách můžeme potkávat výkonné letištní tahače, které také pocházejí z továrny ve Wisconsinu. Mezi nejsilnější náleží typ U-30, jenž může táhnout i strategický dopravní letoun C-5 Galaxy.
Snad nic neilustruje tradici značky Oshkosh jako tato fotografie současného vozu PLS, který převáží zrestaurovanou „The Old Betsy“
Další běžnou aplikací podvozků Oshkosh představují domíchávače betonu, které se v Americe často řeší jinak než v Evropě, protože mají vyklápění směrem vpřed. Ve výčtu nástaveb na šasi Oshkosh by se dalo pokračovat určitě velice dlouho, a tudíž se už omezíme jenom na závěr, že potomci Besserdichovy a Moslingovy „Staré Betsy“ nadále odvádějí (nejen) pro Ameriku vynikající práci.
Požární stříkačky série Oshkosh Striker se uplatňují především na letištích.