Obluda z Mexika – Pontiac Aztek

Obluda z Mexika – Pontiac Aztek

V Evropě máme Multiplu, v Americe má tento všem dobře známý Fiat svého kamaráda – Pontiac Aztek.

Dolů

Multiplu zná snad každý, i ten, kdo o autech nemá přehled. Internet je plný uštěpačných poznámek na její vzhled a její název se stal ne zrovna lichotivým příměrem. Když už je ale pro něco chválena, je to pohodlí a prostornost. V Pontiacu si zřejmě řekli, že také potřebují něco neotřelého a praktického, vůz, který osloví tzv. Generaci X a tak se zrodil Aztek.

Docela možná nejvšestrannější auto na planetě!

Automobil se začal prodávat v létě roku 2000 a už jeho představení na autosalonu v Detroitu bylo vážně bizardní. Na tiskovou konferenci totiž Pontiac najal lidi, aby stáli v hloučku kolem vozu s různými transparenty, které byly popsány informacemi jako "It’s The Versatility, Baby!", někteří zase měli duhovou paruku. Tohle všechno je vážně divné, ovšem pozor, to ještě není všechno, korunu tomuto představení totiž nasadil vedoucí marketingu Don Butler, který po skončení svého projevu, zřejmě v euforii z krásy představovaného vozu, skočil do davu najatých lidí a nechal se jimi nosit na rukou, no hotovej Woodstock... Výroba pak byla zastavena v roce 2005, ovšem prodej byl ukončen až v roce 2007. To auto prostě nikdo nechtěl.

Mělo by takhle vypadat představení vozu? Asi ne, že?

Aztek je středně velký crossover. Vůz jste mohli pořídit s pohonem předních nebo všech kol, pod jeho kapotou se ukrýval motor o objemu 3,4 litru s 6-ti válci do V, nabízející výkon 185-ti koní. K motoru byla připojena 4-stupňová automatická převodovka.  Jeho výroba probíhala ve měste Ramos Arizpe v Mexiku. Automobil byl od samého začátku propagován jako zrozený pro volný čas a sport a jeho výbava tomu opravdu odpovídala.

Interiér nevypadal zase tak špatně, alespoň v kontextu své doby.

Interiér byl řešen velmi prakticky, včetně loketní opěrky, středové konzole jako vyjímatelného chladícího boxu,... K vozu jste mohli dokoupit nafukovací matraci, která pasovala do zavazadelníku, stojan na kola či dokonce stan. Zadní čelo bylo navíc dvoudílné, dalo se na něm tak sedět a dokonce bylo opatřeno držáky na nápoje. Příplatkový audiosystém značky Pioneer měl v kufru ovládání, aby si majitelé mohli užít třeba pořádnou party na pláži. Možností, jak si vůz přízpůsobit tak byla spousta. Kromě designu, jenž je háčkem již na první pohled, možná přemýšlíte, kde je vlastně ten problém, proč se aut neprodalo víc a proč je tento model tak zatracován. No, pojďme se na to společně podívat.

Originální stan včetně originální nafukovací matrace, panečku, tady se někdo plácnul přes kapsu!

Problém č.1 - design

V roce 1999 byl představen koncept, ten byl přijat veskrze pozitivně a v tuto dobu zřejmě vznikly představy o prodejích, ke kterým se dostaneme později. Jaké to bylo ale překvapení, když v létě roku 2000 přijel na trh Aztek značně pozměněn a nutno podotknout, že k horšímu.

Tak takhle měl Aztek původně vypadat, hodí se dodat věta Anatolije Ďatlova ze seriálu Černobyl: "not great, not terrible"

Možná vás zajímá, kdo tuhle ošklivku vůbec navrhl. Hlavním návrhářem byl Tom Peters, který mimojiné později navrhl sedmou generaci Chevroletu Corvette. Je až s podivem, že jeden a ten samý člověk zvládne navrhnout, podle ankety z roku 2008, která vyšla v The Daily Telegraph, nejošklivější auto na světě a o pár let později navrhne Corvettu. Peters ale vůz takto zamýšlel, jeho design měl být opravdu výrazný a neměl se líbit každému. Dle jeho slov mělo jít o obrození designu v koncernu General Motors, zároveň měl vzhled vozu prolomit jakousi dosavadní opatrnost GM.

Hlavní strůjce tohoto designového propadáku, sám Tom Peters.

Jak tato revoluce dopadla již víme – debaklem, byla dalším hřebíkem do rakve značky Pontiac. V té době právě nastupující generální manažer General Motors, Bob Lutz vůz počastoval přirovnáním k "rozzlobenému kuchyňskému zařízení". Karl Brauer o vozu zase napsal, že "vypadá jako kombík, ve kterém vybuchla bomba" a podobných přirovnání naleznete na internetu spousty. Aztek se tedy měl líbit jen někomu, nakonec se nelíbil nikomu.

Nebýt tam to auto, byla by to bývala celkem pěkná fotka.

Problém č.2 – cena : kvalita

Dalším problémem byla cena, pro jeho cílovou skupinu, Generaci X, byl příliš drahý. Cena startovala na $21 530, což bylo zkrátka moc. Za tuto částku jste dostali ošklivé auto jehož kvalita zpracování interiéru byla opravdu mizerná, což zastiňovalo i neodiskutovatelnou praktičnost. Tyto nedostatky prostě nešlo za tak vysokou cenu přehlížet a prodeje podle toho také tak vypadaly. Pontiac sice Azteka propagoval ve velkém, mohli jste ho například vyhrát jako jednu z hlavních cen v úspěšné reality show Survivor stanice CBS (Kdo přežije), ale ani to nestačilo k odvrácení tohoto propadáku.

Ach ty plasty…

Jak si Aztek (ne)vedl v prodejích? Pontiac předpovídal prodej 75-ti tisíc aut ročně, ale aby byl vůz výdělečný, stačilo jich prodat za rok 30 000 – světe div se, tuto kvótu se jim nepodařilo splnit ani v jednom roce. Za 7 let prodeje se jich podařilo udat necelých 120 000. V prvním celém roce, kdy se prodával si pro něj ke svému dealerovi přišlo pouhých 27 322, zřejmě nevidomých, lidí.


Chcete vidět reklamu, která ukazuje, jak správně Aztekem přejet zločince? Jak je libo.

Alespoň trochu té pozitivní slávy Aztekovi přinesl až seriál Breaking Bad (Perníkový táta) stanice AMC, kde s ním jezdil Walter White alias Heisenberg.
  

Heisenberg se svým automobilovým společníkem.

Tohle byl Pontiac Aztek, propadák z dílny General Motors. Zajímalo by mě, zda někdo z vás měl to "štěstí" se v Aztekovi svézt, pokud ano, podělte se o své dojmy v komentářích! Také bych se od vás rád dozvěděl, které americké auto je podle vás nejošklivější – a proč je to právě Aztek.

Lukáš Kudrna

Lukáš Kudrna

Fotograf a milovník všeho pojízdného železa.

Všechny články autora

Corvette C8 s motorem uprostřed: Svatokrádež nebo návrat k tradicím?

Corvette C8 s motorem uprostřed: Svatokrádež nebo návrat k tradicím?

Vojta Dobeš , Největší změna v téměř sedmdesátileté historii Corvette je tady. Motor se přestěhoval za kabinu. Část fanoušků je nadšená, část se bouří. Je to opravdu znesvěcení legendy, nebo se Corvette vrací ke kořenům tak hlubokým, že nejsou na první pohled vidět?

Nejnovější ostrý Mustang bude… čtyřválec? Aneb Ecoboost High Performance Package přichází!

Nejnovější ostrý Mustang bude… čtyřválec? Aneb Ecoboost High Performance Package přichází!

Vojta Dobeš , Chtěli byste ostrý sportovní Mustang se čtyřválcovou „dvatrojkou“? Nebo vám taková věc přijde jako svatokrádež? U Fordu si očividně myslí, že je to dobrý nápad. A co víc, ona je to vlastně i tak trochu tradice!

Tyto bydlíky vás dostanou. Nejdivnější a nejúžasnější americká obytná auta!

Tyto bydlíky vás dostanou. Nejdivnější a nejúžasnější americká obytná auta!

Vojta Dobeš , Rozlehlé pláně a nekonečné silnice Ameriky přímo lákají k „životu na cestě“. Pořídit si karavan a procestovat s ním celou zemi je důchodovým snem mnoha Američanů.