10 nejšílenějších custom cars šedesátých let

10 nejšílenějších custom cars šedesátých let

Telefonní budka na kolech, pojízdná helma nebo stroje jako ze sci-fi komiksu. Takové věci jste mohli vidět na přehlídkách custom vozů v šedesátých a sedmdesátých letech.

Dolů

V šedesátých letech se upravování aut dostalo od snahy udělat svoje auto rychlejší nebo stylovější na zcela novou úroveň. Stalo se z něj svébytné umění a z aut vznikaly pojízdné skulptury. A protože to byla šedesátá léta, vypadaly některé z nich jako výsledek nemírného požívání drog.

10. Phone Booth

Starým Fordům Model T se kvůli jejich vysoké a hranaté karoserii říkalo "telefonní budka". Stavitel customů Carl Casper se ale rozhodl, že je potřeba to vzít doslova. A tak na nebohé Téčko postavil opravdovou telefonní budku...

9. Paddy Wagon

Inspirací pro další dílo Carla Caspera byl Paddy Wagon - staré policejní auto pro převážení policejních jednotek i zločinců, známé ze starých grotesek. Jenomže tahle verze měla obrovská kola a motor se čtyřmi karburátory, takže by mohla fungovat i jako dragster.

8. Red Baron

Symbolika stíhacích letadl první světové války byla u hotrodderů velmi oblíbená. Tom Daniel, návrhář plastikových modelů pro firmu Monogram, to ale posunul na novou úroveň, když na svého Rudého barona posadil německou vojenskou helmu. Model se stal tak populárním, že později vznikla i jeho verze ve skutečné velikosti.

7. Pink Panther

Customy byly v šedesátých letech populární nejen jako záležitost pro automobilové přehlídky, ale také jako rekvizita do filmů či seriálů. Mezi ty nejbláznivější patřil prapodivný kosmický stroj pro Růžového pantera, který navrhl Jay Ohlberg

6. DiDia 150

Tento stroj, známý také jako "auto snů Bobbyho Darina" podle svého druhého majitele, vznikl v roce 1960 v Detroitu a představoval odpověď na otázku, co by se stalo, kdyby se designéři Cadillaku na konci 50. let museli ještě méně zabývat praktičností a umírněností. S cenovkou $150,000 (což by dnes odpovídalo 1,5 milionu) to byl ve své době zdaleka nejdražší custom na světě.

5. Beatnik Bandit

Bublinový překryt kabiny byl sice inspirován Darinovým "autem snů", ale tím podobnost končila. Beatnik Bandit nebyl luxusní a jako první custom byl na přehlídky vožen výhradně na vleku. Možná s tím měla souvislost originální a inovativní, ale také totálně nepraktická páka, která zajišťovala kompletní ovládání vozu.

4. Mantaray

Než se Dean Jeffries vydal na sólovou dráhu stavitele customů, pracoval pro Carolla Shelbyho. Proto není divu, že jeden z jeho prvních strojů, nazvaný Mantaray, vypadá jako závodní auto. Ostatně, na jednom je také postavený - jeho základem byl stará formule Maserati.

3. Orbitron

Jednou z definic umění by mohlo být to, že je to něco, co je krásné a zajímavé, ale nemá to žádný praktický účel. Což z Rothova customu Orbitron dělá bezpochyby umění - protože co jiného může být auto, které má vpředu červené, zelené a modré světlo, které dohromady vytvářejí světlo bílé?

2. Boothill Express

Western se setkává s drag racingem, aneb šasi z dragsteru kategorie Funny Car, na kterém je přidělaný starý pohřební kočár. Jen místo mrtvoly je uvnitř osmiválec. Ve své době byl takovým trhákem, že se jeho plastové modely prodávaly po milionech a byla dokonce vyrobena laminátová verze, která doopravdy závodila.

1. Mysterion

A zase ten Roth. Že se ujetý Orbitron už nedá překonat? Omyl. V případě Mysterionu se Roth rozhodl použít dva motory. Namontované vedle sebe. Může být ještě něco šílenějšího?

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

Bad Guys Toys aneb Čím jezdí zlí hoši v amerických filmech

Bad Guys Toys aneb Čím jezdí zlí hoši v amerických filmech

Vojta Dobeš , Čím horší charakter, tím lepší vkus na auta. Záporní hrdinové často sedlají mnohem zajímavější káry než jejich kladní protivníci. 

Vidlácké Cadillaky aneb Proč v Americe dělali pickupy z osobních aut

Vidlácké Cadillaky aneb Proč v Americe dělali pickupy z osobních aut

Vojta Dobeš , El Camino a Ranchero byly svého času nezbytnou rekvizitou všech městských kovbojů. Co je udělalo tak přitažlivými?

Zombielac: Přízrak zapomenutých vedlejších cest

Zombielac: Přízrak zapomenutých vedlejších cest

Vojta Dobeš , Tenhle strašidelný Cadillac jezdí nejradši v noci nebo za úsvitu. Za popraskaným volantem možná sedí podivínský redneck a poslouchá Hanka Williamse.