Poslední desetiletí nebylo pro milovníky luxusních amerických sedanů zrovna šťastnou dobou. Detroit hledal svou cestu, soustředil se na pohádkové zisky z pickupů a SUV, a na velké sedany se tak trochu zapomnělo. Ale zdá se, že přichází jejich renesance...
Velké luxusní sedany bývaly symbolem amerického bohatství a úspěchu. Vlastnit jeden z nich znamenalo, že jste dosáhli svého „amerického snu“ a stali se konečně někým. A až do šedesátých nebo začátku sedmdesátých let také představovaly světovou špičku v moderní technice i zpracování. Jenomže potom přišla ropná krize, která detroitské výrobce, zvyklé na snadný výkon z obrovských motorů, zasáhla na citlivém místě. Evropské a japonské automobilky využily situace, začaly si uzurpovat stále větší část trhu a nakonec někdy v průběhu osmdesátých či devadesátých let vystrnadily své americké kolegy z vrcholu žebříčku.
Nová vlajková loď značky Lincoln - Continental 2017
Ani nové století nic zásadního nezměnilo. Americké sedany ztratily mnoho ze své vizuální působivosti a ještě víc ze svého technického náskoku. Pořád sice existovaly modely jako Lincoln Town Car nebo Cadillac Deville (později DTS), ale jejich typickými zákazníky už nebyli čtyřicetiletí manažeři na vrcholu sil nebo špičkoví právníci. Takoví začali dávno sahat po Mercedesech, Lexusech či BMW. Luxus z Detroitu žádaly především dva druhy zákazníků. Důchodci, kteří si už odmítali zvykat na něco nového, a navíc nechtěli kupovat auta ze zemí, které za druhé světové války bombardoval nebo dobývali. A majitelé limuzínservisů a pohřebních ústavů, kterým vyhovovala nízká cena, příznivé servisní náklady a dlouhá životnost amerických sedanů ve srovnání s německou konkurencí.
Americký luxus v podání Cadillaku CT6
Skutečnými vlajkovými loděmi dvou nejprestižnějších amerických automobilek, Lincolnu a Cadillaku, se taky stala obří SUV, postavená na technickém základě velkých pickupů. Cadillac Escalade a Lincoln Navigator převzaly štafetu americké opulence a nestřídmosti, a jejich kombinace šokující velikosti, nestřídmého designu a jednoduché, spolehlivé techniky si užívají vyznavači okázalého luxusu po celém světě. Najdete je jako „služební auta“ amerických rapperů, mafiánů limuzíny celebrit nebo rodinné kočáry evropských zbohatlíků.
Pro mnoho řidičů je ale SUV velikosti menší stodoly poněkud nepřijatelnou volbou. Některým vadí pozornost, kterou takové monstrum vyvolává, jiní dávají přednost obratnosti a stabilitě nízkých sedanů a dalším zase z ekonomických či morálních důvodů nesedí gigantická spotřeba. Štíhlý, elegantní sedan je zkrátka pro spoustu účelů optimální volbou.
Nový Lincoln Continental zatím nikdo z novinářů v ruce neměl
Dlouhá léta to ale vypadalo, že milovníci luxusních amerických sedanů mají takříkajíc útrum. Zatímco Cadillac, vlajková loď koncernu General Motors, doháněl mílovými kroky svou německou konkurenci v použité technice, výkonech a kvalitě zpracování, onen „americký charakter“ začal kamsi mizet. Nejobdivovanějším vozem značky byl model CTS-V – manažerský supersedan s kompresorovým motorem z Corvette, který dokázal na okruhu Nürburgring směle konkurovat BMW M5. Elegantní koráb, v tichosti plynoucí po bulváru? No, mohli jste dostat model XTS, postavený na stejné platformě jako Opel Insignia a šitý na míru limuzínservisům.
Design nového Cadillaku CT6 pokračuje v duchu ostře řezaných liní
U Lincolnu byla situace ještě horší. Kdysi slavná značka zabředla do bahna nafintěných Fordů s písmenkovou polévkou místo jmen, a zákazníci hledající tradiční luxus byli ztraceni. Chcete MKS, neboli načančaný Taurus? MKT, neboli luxusní verzi crossoveru Flex? MKX alias Ford Edge? Snad jen nový model MKZ, sdílející základ s evropským Mondeem, ale zabalený do působivého designu, a malý luxusní crossover MKC mohly situaci napravit.
Proto motoristická veřejnost zareagovala s neskrývaným nadšením, když Lincoln před necelým rokem představil koncept s tradičním jménem Continental. Najednou tu stálo auto, které nejenže mělo opravdové jméno místo změti písmenek, ale také vypadalo tak, jak by člověk od Lincolnu čekal. Dlouhý, nízký sedan s prostornou kabinou, propracovanými detaily a spoustou luxusu. Bez zbytečných zmínek o výkonech, sportovnosti a podobných věcech, které správného majitele Lincolnu nezajímají. Panovaly ale pochybnosti o tom, jestli se značka skutečně „pochlapí“ a tento koncept vypustí na trh. Na nedávném autosalonu NAIAS v Detroitu se tak ale stalo a nový Continental si budete moci zanedlouho koupit u dealerů značky Lincoln Motor Company.
Datum, kdy se nový Continental objeví v showroomech, zatím neznáme.
Zároveň s představením nového Lincolnu také přichází na trh první z nové generace Cadillaků. Model CT6 je průkopníkem nového systému označování modelů značky – namísto dřívější nelogické směsi písmen budou Cadillaky napříště označovány logickým systémem, zahrnujícím čísla i písmena. Sedany mají nově nést označení ve formátu CTx, kde X bude číslo tím vyšší, čím větší a luxusnější daný model je. CT6 tak očividně nemá být skutečnou „vlajkovou lodí“, což naznačují i jeho rozměry – o něco málo menší než u Mercedesu třídy S – nebo cena, která se pohybuje od 55 tisíc dolarů až po téměř 100 tisíc dolarů. To jsou sice proti dřívějším modelům závratné sumy (model Escalade stojí také mezi 90 a 100 tisíci dolarů a na českém trhu za něj se všemi poplatky, clem a DPH zaplatíte přes 3 miliony korun), ale stále to neodpovídá přímé konkurenci nejdražšího Mercedesu. Do budoucna tak můžeme počítat, že přijdou nejen menší modely, které nahradí menší CTS a ATS, ale také větší CT8 a možná i superluxusní CT9 (lichá čísla budou pravděpodobně vyhrazena kupé či kabrioletům).
V šedostříbrné metalíze to novému CT6 vyloženě sluší
Další změnou, kterou CT6 oproti svým předchůdcům přináší, je odklon od snahy kopírovat „německý“ charakter. První kusy se již dostaly do rukou motoristickým novinářům zpoza oceánu a všichni se shodují na jedné věci – novinka jezdí skutečně jako Cadillac. Ne snad, že by nedokázala předvést solidní tempo v zatáčkách, o rovinkách ani nemluvě. Ale při vývoji byl očividně kladen důraz na komfort, ticho a poklidné cestování, o což se starají mimo jiné i magnetoreologické tlumiče MagneRide, které přizpůsobují tuhost podvozku aktuálním podmínkám.
Na youtube najdete řadu videotestů nové CT6. Zkuste třeba tenhle.
Nechybí ani další supermoderní technologie. CT6 je například jedním z prvních vozů na trhu, které nabídnou technologii u GM známou jako SuperCruise. Jde o podobný systém jako Autopilot u elektrické Tesly, nebo jeho obdoba u nové generace Mercedesu třídy E, která bude na trh uvedena zanedlouho. O co jde? Zjednodušeně o hodně chytrý tempomat, který vidí nejen auta před vámi, jako dnešní adaptivní tempomaty, ale také silniční značení, dopravní značky a další nezbytnosti a dokáže tak v dálničním provozu automobil plně ovládat, aniž byste potřebovali ruce na volantu.
Mezi další vychytávky, které navazují na tradici Cadillaku nabídnout svému řidiči to nejlepší a co nejvíce mu usnadnit život, patří zábavní a navigační systém s dotykovým displejem o uhlopříčce 10,2 palce, kamera, která umí nahradit zpětné zrcátko v situacích, kdy by vám byly mrtvé úhly na obtíž, nebo natáčecí zadní kola, které usnadňují manévrování v nízkých i vysokých rychlostech.
Interiér Cadillaku CT6 ladí s exteriérem. Ostré linie všude, kam se podíváte. Nejkvalitnější matriály jsou samozřejmostí.
Jediný tradiční prvek Cadillaku, který prozatím chybí, tak je osmiválcový motor. CT6 se v tuto chvíli nabízí s paletou tří motorů – základem je dvoulitrový čtyřválec o výkonu 265 koní s pohonem zadních kol, vypůjčený z Chevroletu Camaro. Soudě podle hodnocení v testech to ale bude spíše motor pro hotelové taxíky či limuzíny s řidičem, pohybující se jen po velkoměstech. Zlatým středem je motor 3.6 V6 o výkonu 335 koní s pohonem 4x4, taktéž vypůjčený z Camara, a vrcholem je dvěma turbodmychadly přeplňovaná třílitrová šestka (opět 4x4) o téměř 400 koních. Šéf značky Johan de Nysschen však slíbil, že zanedlouho přibude i osmiválec 4.2 Twin Turbo o výkonu téměř 500 koní. Zajímavé je i to, že nemá být vyhrazen pro „sportovní model“ a bude se nabízet do nejluxusnější výbavy Platinum. Silný Cadillac, který si nehraje na BMW. Milé.
Zadní pohled na nový Continental
A konkurence? O té zatím víme mnohem méně. Zatímco CT6 byl představen jako modelový rok 2016, nový Lincoln Continental má dorazit až jako modelový rok 2017, tedy pravděpodobně koncem letošního roku. Na rozdíl od patricijského Cadillaku používá o něco více plebejskou platformu – namísto koncepce s motorem vpředu podél a primárním pohonem zadních kol stojí Continental na stejných základech jako skromnější Ford Taurus, v současnosti jedno z nejoblíbenějších policejních aut v USA. Jeho motor je tak umístěn napříč, ale pohonem 4x4, objemem tří litrů, dvěma turby a výkonem 400 koní se Continental svému konkurentovi velmi podobá.
Interiér nového Continetalu je možná trochu víc tradiční než u konkurenčního Cadillaku CT6, ale japonskou minivěž z osmdesátek nepřipomíná ani jeden z nich. Zaplaťpámbů...
Nový Lincoln zatím nikdo mimo automobilku neřídil, takže se můžeme těžko podělit o bližší informace, zdá se však, že značka stejně jako u předchozích Continentalů z 90. let vsadila spíše na tichý luxus než oslnivá čísla a technologie. Nový Continental by tak měl nabídnout fantastickou kvalitu zpracování, spousty místa a interiér navržený tak, abyste se v něm cítili jako v obýváku, ne jako v kosmické lodi. Zatím nevíme, jakými špičkovými technologiemi se nás Lincoln pokusí oslnit, ale je jasné, že pokud má konkurovat Cadillaku, bude muset předvést něco opravdu zajímavého.
Obývákový komfort samozřejmě panuje i vzadu.
Zatím můžeme obdivovat třeba fantastické napevno umístěné kliky, které jsou součástí bočních chromovaných lišt a otevírají dveře pouhým dotykem, aniž byste za ně museli zatáhnout. Což je přesně detail, který od auta, jako je Lincoln, čekáte.
Detaily dotažené do konce. Tak to má být.
V tuto chvíli je stále ještě příliš brzy na to, abychom odhadovali úspěch dvojice vlajkových lodí amerického automobilového průmyslu. Pro všechny milovníky klasických amerických aut je ale skvělou zprávou, že se dvě nejprestižnější americké značky rozhodly vrátit na trh typicky americké sedany, navržené primárně s ohledem na luxus. Snad tak zanedlouho přijde nová éra, kdy americké značky budou vyrábět auta, která se nesnaží kopírovat německou konkurenci, ale jdou vlastní, americkou cestou – tou cestou, která vždy vedla k jedinečným výsledkům.
A co vy, který z dvojice amerických supersedanů byste si vybrali?