Moonshine Jam 26: Maloměsto vrací úder

Moonshine Jam 26: Maloměsto vrací úder

Písně Try That In A Small Town Jasona Aldeana a Rich Men North Of Richmond Olivera Anthonyho bourají hitparády a mění Ameriku. Tak si je trochu rozebereme a přidáme pytel dalších novinek, které vypustili do světa třeba Chris Stapleton, Dale Watson či The Steel Woods.


Dolů

Moonshine Jam je pořad, který vám servíruje to nejzajímavější z nových desek a singlů muzikantů a kapel, kteří se pohybují někde mezi country a beatem, tak jak to máme u nás na Jihu rádi. Takže samozřejmě nemůžeme pominout dvě písně, které totálně překopaly veškeré hudební žebříčky a staly se hlasem normálních, poctivě pracujících Američanů. Jedna z nich je bohapustá komerční srágora tlačená velkou gramofirmou a tu druhou natočil někde v roští ve Virginii týpek, co nikdy nikde veřejně nehrál a do světa jí pustilo malý lokální rádio. Cesty Páně jsou nevyzpytatelné...

Poslouchejte: Moonshine Jam 26 - Maloměsto vrací úder

Kulturní válka v USA mezi levičáckou woke sebrankou a většinou normální pracující populace neutichá, spíš naopak. Nejnovější bitva vzplála na hudebním poli a to přímo u nás doma – v country muzice. Začalo to letos v květnu, kdy Jason Aldean, jedna z největších star komerčního country-popu, vypustil do rádií píseň Try That In A Small Town, první singl z nového alba Highway Desperado, které má vyjít 3.11.2023. Žádná velká díra do světa to nebyla, ale pak se objevil videoklip a začaly se dít věci. Začněme tím, že zjistíme, o čem ten song vlastně je:

Dej někomu pěstí jen tak na chodníku.
Přepadni starou paní v autě, co stojí na červenou
Vytáhni kvér na majitele obchodu s alkoholem.
Myslíš si, že je to v pohodě, tak se chovej jako blázen, jestli chceš.

Nadávej policajtovi, plivni mu do obličeje.
Pošlapej vlajku a zapál ji
Jo, myslíš si, že jsi drsňák

No, zkus to v malém městě
Uvidíme, jak daleko to dotáhneš
Tady se staráme sami o sebe.
Když překročíš hranici, nebude to trvat dlouho a zjistíš to
Doporučuji ti to nedělat.
Zkus to v malém městě.

Mám zbraň, co mi dal děda
Říká se, že jednoho dne mi ji seberou
No, ve městě by to mohlo klapnout, tak hodně štěstí.

To malý město je plný starých dobrých hochů, vychovaných správně.
Jestli chceš bojovat
Zkus to v malém městě
Zkus to v malém městě

(Try That In A Small Town)

A teď si pusťte to video:

Nemůžu si pomoct, ale když ten song slyším a vidím ty záběry z demonstrací a rabovaček organizovaných "profesionálníma revolucionářema" z Black Lives Matter a z Antify, tak si vzpomenu na reportáž, kde si tenkrát nějaká chudinka bílá aktivistka se slzama v očích stěžovala, že nemůžou tyhle kravály dělat na malejch městech. Místní týpci totiž vytáhnou ze skříní svoje automatický útočný pušky a brokovnice, vzpomenou si, jak za svoji zemi bojovali v Iráku nebo v Afghanistánu a dají jim jasně najevo, že „U nás ve městě teda ne. Táhněte, odkud jste přišli! Nebo jí koupíte…“ 

Tak tohle v našem městě fakt nechceme…

Takže si asi dokážete představit, jakej cajmrsk se rozpoutal kolem tohohle Aldeanova videa, obzvlášť když se zjistilo, že v té krásné historické budově Maury County Courthouse kousek od Nashvillu, před kterou se natáčelo, v roce 1927 zlynčovali nějakýho černocha obviněnýho ze znásilnění bílý holky. Sociální sítě přetejkaly komentářema o tom, jak je tahle písnička fujtajbl, a že prej jde o "ohavnou odpornou rasistickou píseň, která se snaží normalizovat rasismus, násilí, vigilantismus a bílý nacionalismus". A výsledek? Číslo 1 v hitparádách, desítky milionů shlédnutí na youtube, přehrání na spotify a stažení obecně. Lepší promo by si Aldeanova nahrávací firma přát nemohla. 

Jason Aldean a jeho tým to mají dobře spočítaný

Kromě řady jeho kolegů (Travis Tritt, Brantley Gilbert a řada dalších) se za píseň a za svobodu vyjádřit svůj názor postavila i obrovská masa obyčejných Američanů, kterým není jedno, kam jejich země pod vedením současných uvědomělých elit směřuje. Žádný cenzurování se nekonalo, vyměkla jenom country televize CMT, která song stáhla z vysílání, ale jinak na ten levičáckej řev nikdo nereagoval. Ovšem zásadní je podle mého názoru to, že causa „Zkus to na malým městě“ ukázala velkýmu byznysu, že kvůli vydělávání peněz není potřeba lízt do řiti profesionálním woke aktivistům, že to jde i naopak. Potvrzení mělo přijít už za pár týdnů…

Poslouchejte: Moonshine Jam 26 - Maloměsto vrací úder

Oliver Anthony je Aldeanovým totálním protipólem...

Píseň, která sesadila Aldeanův komercí a vypočítavostí poznamenaný hit z prvního místa všech celosvětových žebříčků popularity, stažení a já nevím čeho ještě, nahrál v totálním zapadákově kdesi v lesích Virginie Oliver Anthony. Týpek, kterýho byste spíš čekali za volantem traktoru nebo za pokladnou na benzínový pumpě. Pokud je song Try That In A Small Town virální hit (a to rozhodně je), pak píseň Rich Men North Of Richmond se stala ultravirálním megahitem a možná i nejpopulárnějším současným songem na planetě Zemi. 

Prodávám svou duši, pracuju celej den
Bouchám přesčasy za blbou mzdu
Takže tu můžu sedět a promrhat svůj život
Táhnout zpátky domů a všechny svý trable v něčem utopit 

Je to zatracená ostuda, kam se tenhle svět dostal
Pro lidi jako já a lidi jako ty
Kéž bych se mohl probudit a nebyla to pravda.
Ale je to tak, ach, je to tak

Žít v novém světě
Se starou duší
Tihle bohatí chlápci na sever od Richmondu
Bůh ví, že všichni chtějí mít úplnou kontrolu nad vším
Chtějí vědět, co si myslíš, chtějí vědět, co děláš
A oni si nemyslí, že to víš, ale já vím, že to víš.
Protože tvůj vydělanej dolar je na hovno a je zdaněnej až do nekonečna
Kvůli boháčům na sever od Richmondu

Kéž by se politici starali o horníky
A ne jenom o nezletilce někde na nějakým ostrově.
Pane, máme lidi na ulici, nemají co jíst.
A obézní dojí sociální dávky

No, Bože, když měříš metr osmdesát a máš stopadesát kilo
Tak by účty za tvoje pytlíky sladkostí neměly jít z našich daní
Mladí kluci končí šest stop pod hlínou
Protože tahle zatracená země je pořád jenom sráží dolů

Bože, je to zatracená ostuda, kam se svět dostal.
Pro lidi jako já a lidi jako ty
Kéž bych se mohl probudit a nebyla to pravda.
Ale je to tak, ach, je to tak

Prodávám svou duši, pracuju celej den
Bouchám přesčasy za blbou mzdu

(Rich Men North Of Richmond)

Pro neznalé amerických reálií drobné dovysvětlení. Od bývalého hlavního města Konfederace Richmondu je to 100 mil na sever a jste ve Washingtonu D.C. Nezletilcema na ostrově Anthony nejspíš naráží na causu Jeffreyho Epsteina, odsouzeného za organizování sexuálních násilných hrátek s nezletilými pro příslušníky nejbohatší světové smetánky (Clinton, Gates atd.).

A teď je správná chvíle konečně si pustit to video, které změnilo hudební byznys. A možná i Ameriku.

Video natočené amatérsky pro lokální hudební kanál RadioWV na Anthonyho plevelem zarostlé malé farmě, kde žije se svými psy, přesáhlo po třech týdnech od zveřejnění jen na youtube 50 milionů shlédnutí, na spotify má 37 milionů přehrání a od svého debutu suverénně vede žebříčky Billboard Hot 100 a Hot Country Songs. A americká levice a davy progresivních aktivistů, komentátorů a influencerů se můžou zjevit. Fámy o ultrapravičáckém spiknutí byly už dávno vyvráceny a kecama o tom, jak je tahle píseň demonstrací bílé nadřazenosti, nenávisti a rasismu se jenom odkopávají jejich původci. Normální Američan už na tohle přestává slyšet. Zaplaťpámbů. 

Oliver Anthony sám říká: "V politice sedím pěkně uprostřed uličky a vždycky jsem seděl. Zdá se, že obě strany slouží stejnému pánovi. A tím pánem není někdo, kdo by lidem v této zemi prospíval. Setkávám se s lidmi z celé země a univerzální věc, kterou vidím, je, že ať se snaží sebevíc a vynakládají úsilí na cokoli, prostě se nemohou úplně prosadit. A hlasem těhle lidi bych chtěl být."

A tohle je přesně ono. To je ten důvod, proč píseň Rich Men North Of Richmond tak rezonuje mezi obyčejnými lidmi a proč se tak masově šíří. Přirozenou cestou, od člověka k člověku, bez podpory hudebního byznysu či velkých médií. Celej problém totiž není jen levice versus pravice, liberálové proti konzervativcům, spíš je to o tom, jak uzoučká vrstvička superbohaté elity vysává těch 99% ostatních. No, všeho do času…

Úspěch Olivera Anthonyho není samozřejmě úplně náhodný a nepřišel jako rána z čistého nebe. Nejdřív to dokázali Sturgill Simpson a Tyler Childers a po nich se z apalačských kopců začala vynořovat hned celá generace nebezpečně talentovaných písničkářů s nakřáplými hlasy, otřískanými kytarami a písněmi, jejichž příběhy zarezonovaly v duších milionů posluchačů. Charles Wesley Godwin, Logan Halstead, Cole Chaney či Drayton Farley jsou nejspíš i o kus dál a výš než začínající Oliver Anthony, cestu jak prorazit jen s pomocí sociálních sítí už mu prošlápnul Zach Bryan, ale generační HIT se objeví jen jednou za nějaký čas a ta chvíle prostě přišla právě teď s písní o bohatých chlápcích na sever od Richmondu. 

Uvidíme, jak se bude kariéra Olivera Anthonyho dál vyvíjet, písniček má na svém youtube profilu samozřejmě víc, takže na regulérní album by to klidně dalo. Ovšem klíčová bude volba producenta, který by měl najít tu správnou cestu, jak nezabít Anthonyho nesporný talent a zachovat jeho písním poctivost, autenticitu a upřímnost. David Cobb, Shooter Jennings? To by bylo skvělý. No, necháme se překvapit a dáme včas vědět.

Čas na vidláckou revoluci je evidentně tady. Jestli to bude s banjem nebo s elektrickou kytarou, to už necháme na vás. V nabídce našeho vidláckého eshopu DixieGear.cz najdete obojí…

Poslouchejte: Moonshine Jam 26 - Maloměsto vrací úder

Sympatický písničkář ze Západní Virginie Charles Wesley Godwin vypustí 22.srpna do světa už svoji třetí desku Family Ties a bude to mazec. Hned 19 písní najednou. Po veleúspěšném turné s megahvězdou Zachem Bryanem následoval podpis smlouvy s mamutím vydavatelstvím Big Loud Records, ale žádný posun směrem ke kolovrátkovému country-popu nečekejte, album se nahrávalo s muzikanty z Charlesovy doprovodné kapely v jejich oblíbeném studiu Echo Mountain v Ashevillu v Severní Karolíně a v Honkytonk Jukeboxu si ho určitě rozebereme podrobněji. Tady je první singl.

Good Ole Boys – chlapi z malýho města, kámoši, co občas dělají kravál a ne pokaždý se rozhodnou správně, ale uměj vzít za práci a držej spolu. Až tihle kluci zestárnou a ze světa zmizej ruce, který uměj betonovat, ohejbat ocel, řídit traktor nebo držet pušku, bude Amerika definitivně v háji... Přesně o tom je píseň Jona Wolfa, na které hostuje i „outlaw taťka“ Jamey Johnson. Ve videu si tenhle song dáme v akustičtější verzi, v podcastu to pánové rozjedou na plný koule.

Frank Foster je dalším příkladem umělce, který si dělá věci po svém a funguje mu to. Nashvillský hudební průmysl má totálně v prdele, o distribuci své muziky, o koncerty a veškeré promo se stará sám s partou přátel a jelikož to dělá dobře a dlouho, nemá problém naplnit svými fanoušky velkou halu nebo dostat nové album na špičky žebříčků. Pro novou desku Ridin´For The Brand to platí taky a titulní píseň z ní je tady. Fandové rodea a westernových koní obecně určitě budou potěšeni.

O nových, mladých kapelách, které dál nesou pochodeň amerického jižanského rocku, už jsme tady v poslední době několikrát psali (jak já ZDE anebo kolega Dališ TADY) a jméno Robert Jon & The Wreck pro vás tak možná není úplně neznámé. Tihle hoši z Kalifornie mají venku nové album Ride Into The Light a jízda je to veskrzevá parádní. Šup s nima do playlistu!

A na samý závěr dnešního přehledu novinek si dáme něco pro fandy tradiční country a fandy bakersfieldského soundu Merlea Haggarda či Bucka Owense. Logan Ledger vypustí ven svou novou desku Golden State 8.září a zárukou toho, že byste jí určitě neměli přeslechnout, je mimo jiné i jméno producenta Shootera Jenningse a taktéž i jméno vydavatelství. Lidi od Rounder Records jen tak nějakej shit do světa nepošlou.

V playlistu dnešního Moonshine Jamu určitě nepřehlédněte i nové singly The Steel Woods a Chrise Stapletona anoncující jejich nová alba, která budou mít premiéru na podzim. Mám takovej dojem, že do Vánoc nebudu vědět, jakou desku mám v Honkytonk Jukeboxu recenzovat dřív. Ale nebojte, nějak to dáme. Stay tuned!

Poslouchejte: Moonshine Jam 26 - Maloměsto vrací úder

Playlist:
Kyle Nix & The 38´s – Close The Bets
Jason Aldean – Try That In A Small Town
Oliver Anthony – Rich Men North Of Richmond
Zach Top – Justa Jonesin´
Charles Wesley Godwin – All Again
The Steel Woods – Devil In This Holler
Chris Stapleton – White Horse
Jon Wolfe, Jamey Johnson – When The Good Ole Boys Age Out
Frank Foster – Ridin´For The Brand
Robert Jon & The Wreck – Ride Into The Light
Dale Watson – Whatever Happened To The Cadillac
Logan Ledger – All The Wine In California

Martin Pešek

Martin Pešek

Konzervativní Kozoroh na trnité cestě ke splnění svého amerického snu. Tenhle svět potřebuje opravdu trochu víc buranů.

Všechny články autora

Americana Express 15: JJ Cale a kytarová pohoda Tulsa soundu

Americana Express 15: JJ Cale a kytarová pohoda Tulsa soundu

Evžen Müller , Od odchodu nenápadného génia rockové kytary uplynulo už 10 let, ale jeho písně tady zůstanou navždy. Bez JJ Calea by Eric Clapton nebo Mark Knopfler hráli úplně jinak a možná by se z nich nestaly celosvětové hvězdy…

Honkytonk Jukebox 70: Na jižanské tancovačce třikrát jinak

Honkytonk Jukebox 70: Na jižanské tancovačce třikrát jinak

Martin Pešek , The Shootouts rozjíždějí taneční zábavu v americkém maloměstě, špinavé a upocené alabamské máničky z Them Dirty Roses deflorují fanynky jižanským rockem a nashvillské hvězdy posílají milostný dopis dědkům z Rolling Stones. 

ZZ Top 3: Zpátky ke kořenům

ZZ Top 3: Zpátky ke kořenům

Erik Kriššák , Ve třetím pokračování čtyřdílného profilu legendárních ZZ Top se spolu s kapelou vrátíme zpět k syrovému blues a dostaneme se až do žhavé současnosti.