Mise bez návratu: Vietnamský uprchlík s cessnou plnou malých dětí přistál na palubě americké letadlové lodi i bez záchytného háku.

Mise bez návratu: Vietnamský uprchlík s cessnou plnou malých dětí přistál na palubě americké letadlové lodi i bez záchytného háku.

Příběh o zoufalství, odvaze, pilotním umění, pořádné dávce štěstí a především o touze po svobodě. V hlavních rolích major jihovietnamského letectva, malá Cessna O-1E Bird Dog a posádka letadlové lodi USS Midway. Dějiště: Jihočínské moře. Píše se 30.duben roku 1975


Dolů

Poslední den měsíce dubna roku 1975 byl zároveň i dnem, který ukončil dlouhou vietnamskou válku. Severovietnamská komunistická armáda obsazuje Saigon - hlavní město Vietnamské republiky (často též nazývané Jižní Vietnam). Ze strany civilního obyvatelstva ale není vítána záplavou květů a nadšenými zástupy, je to přesně naopak. Nemálo Vietnamců dobře ví, jaký osud by je pod nadvládou vítěze čekal, a proto se snaží všemi prostředky dostat pryč. Odejít ze země, kterou její hlavní americký spojenec nakonec opustil a ponechal napospas bolševické diktatuře. Odejít nalehko a zachránit často jen holý život.

Poslední zoufalý odpor v ulicích Saigonu proti postupujícím jednotkám Vietkongu

Operace Frequent Wind

Evakuace Američanů, občanů třetích států i na životě ohrožených obyvatel Jižního Vietnamu začala již počátkem dubna pod kódovým označením „Frequent Wind“. Do 28.dubna se podařilo dopravními letadly US Air Force evakuovat více než 50.000 civilistů. Pak se základna jihovietnamského letectva Tan Son Nhut – poslední místo s dostatečně dlouhou dráhou umožňující provoz dopravních Herculesů a Starlifterů, ocitla pod palbou severovietnamských raket a dělostřelectva. 

Evakuační vrtulníky létaly přeplněné uprchlíky

Další záchranné operace mohly pokračovat jen s využitím vrtulníků. Ty ze střechy amerického velvyslanectví v Saigonu a z několika dalších evakuačních bodů ve městě převážely uprchlíky a zbytek Američanů do bezpečí na paluby lodí US Navy nacházející se blízko jihovietnamského pobřeží. Takto bylo zachráněno téměř 7000 osob. Plavidla Task Force 76 v čele s letadlovými loděmi USS Midway a USS Hancock se stala cílem i pro desítky tisíc zoufalých lidí, kteří se jich snažili dosáhnout na palubách přetížených vrtulníků jihovietnamského letectva či pomocí flotily malých a často improvizovaných plavidel. 

Rozmístění americké Task Force 76 v Jihočínském moři v rámci operace Frequent Wind

Paluba letadlové lodi USS Midway byla 30.dubna 1975 dějištěm neuvěřitelných výjevů. Z dešťových mraků se vynořovaly jedna za druhou helikoptéry UH-1 Huey letectva již neexistující Vietnamské republiky a na palubu vykládaly desítky vyděšených a plačících civilistů, převážně žen a dětí. Letová paluba byla tak přeplněná, že někteří piloti museli po vyložení civilistů na palubu se svým strojem odletět a vyskočit z něj poblíž letadlové lodi do moře, kde byli vyloveni již čekajícími záchrannými čluny.

Tihle uprchlíci měli štěstí. Jejich vrtulníku se podařilo dosednout na palubu USS Midway

Zoufalý vzkaz v hlavni revolveru

Air Boss USS Midway Vern Jumper

Do tohoto zmatku přibyl posádce USS Midway k řešení další problém. Nad letadlovou lodí se objevil malý jednomotorový pozorovací letoun Cessna O-1 Bird Dog s výsostnými znaky jihovietnamského letectva a začal kroužit kolem ní. Rádiové spojení se s letadlem navázat nepodařilo. Tehdejší Air Boss Vern Jumper na tu chvíli vzpomíná: „Z ničeho nic šel ten chlápek prudce dolů až do výšky 100 stop nad palubou a během nízkého průletu něco vyhodil z kabiny. Bohužel to vítr sfoukl do moře. Tak to zkusil podruhé a zase marně. Povedlo se to až napotřetí. Byl to vzkaz, zřejmě mu nefungovalo rádio nebo na něm nedokázal naladit správnou frekvenci.“

Na listu papíru zasunutém v hlavni služebního revolveru, který sloužil jako zátěž, byla jednoduchá mapka a roztřeseným rukopisem zjevně za letu psaný vzkaz. „Můžu přistát na vaší ranveji. Mohli byste prosím ty vrtulníky, co na ní jsou, odsunout stranou? Paliva mám ještě na hodinu, můžete mne prosím zachránit?“ Podpis „Major Bong, manželka a pět dětí.“

Vzkaz zoufalého pilota

Vrtulníky přes palubu. Hned!

kapitán USS Midway Lawrence Chambers

„Měli jsme na věži tlumočníka do vietnamštiny, ale zbytečně. Rádio bylo hluché. Pak pozorovatelé hlásili, že v kabině letadla vidí minimálně čtyři osoby a všechno bylo najednou jasné. Nejdřív jsme uvažovali o tom, že by s tím letadýlkem sednul nouzově do moře vedle lodi a naši plavci by je pak všechny vytáhli ven, ale kapitán Chambers to zamítnul. Řekl, že to nepřipadá v úvahu. Jestli to ten maník posadí do vody, tak těch pět dětí ztratí. Podle mě měl kapitán pravdu, cessna by šla dolů pod hladinu jak šutr a ty děti bysme nikdy nedostali ven,“ pokračuje Vern Jumper.

Vern Jumper v řídícím středisku letadlové lodi USS Midway. V ruce drží tzv. červený telefon, který sloužil k přímé komunikaci s kapitánem lodi Cambersem

Zbývalo tedy jediné řešení. Udělat na palubě místo k přistání. Na rozkaz velícího důstojníka kapitána Chamberse byly všechny překážející vrtulníky shozeny přes palubu. V moři tak skončila technika za více než 10 milionů dolarů. Nad USS Midway zatím vytrvale kroužilo malé letadélko, které nemělo žádné vybavení potřebné k přistání na letadlové lodi, nebylo s ním možno komunikovat a nikdo nevěděl, jak zkušený pilot sedí za jeho kniplem.

Pokud by vietnamský pilot přistání nezvládl, mohlo dojít na přeplněné letové palubě ke katastrofě a vzniklý požár by mohl ohrozit celou obrovskou loď přeplněnou civilisty. A aby toho nebylo málo, sotva se posádce podařilo na přistávací palubě uvolnit potřebné místo, přistálo na něm dalších pět jihovietnamských vrtulníků UH-1 plných uprchlíků. Jakmile byly prázdné, šly okamžitě do moře. Dráha byla volná.

Překážející vrtulníky šly nekompromisně přes palubu

Mise bez návratu

Major VNAF (letectva Jižního Vietnamu) Bung-Ly odstartoval s lehkým pozorovacím letounem Cessna O-1E Bird Dog ze základny na ostrově Noc Son blízko Saigonu opravdu na poslední chvíli. Velice dobře věděl, co by ho čekalo v zajetí komunistických vojáků. Pomsta vítězných Ho Či Minových jednotek by byla krutá a zcela jistě by stejný osud čekal i jeho blízké. Do těsného kokpitu dvoumístné cessny se mu povedlo vecpat celou svou rodinu a poté, co úspěšně proletěl pásmem protiletadlové palby komunistických pozemních jednotek, zamířil na moře. Byla to mise bez návratu.

„Hledali jsme nějaké bezpečné místo“, vyprávěl major Bung-Ly po svém úspěšném přistání americkým námořníkům. „Paliva jsem měl už jen na hodinu a půl, když jsem uviděl šňůru vrtulníků směřujících od pobřeží někam na jihovýchod. Kam letí, to jsem netušil. Nevěděl jsem, že je to část leteckého evakuačního mostu ze Saigonu na americké lodě, ale něco mi prostě říkalo, že tohle je šance, na kterou bychom si mohli vsadit.“ 

Takhle to vypadalo na palubě USS Midway. Neustále přilétaly další přeplněné vrtulníky

Vietnamský pilot nikdy na vlastní oči letadlovou loď neviděl, natož aby byl vycvičen pro přistání na její palubě a jeho letadlu chybělo to hlavní, co je pro přistání na krátké palubě letadlové lodi nezbytné – přistávací hák. Nádrže cessny byly skoro prázdné a zpět k vietnamskému pobřeží by už palivo nevystačilo. Sednout na Midwayi byla jediná šance k přežití pro něj, pro jeho ženu i pět malých dětí. Jejich osud závisel na tom, zda se mu podaří s letadlem přistát a zabrzdit ho dřív, než se z paluby letadlové lodi zřítí do Jihočínského moře.

Podobný pohled na CVA-41 USS Midway měl po dobu svého více než hodinového kroužení na očích jihovietnamský pilot Bung-Ly. 

Ukázkové přistání 

 Air-boss USS Midway Vern Jumper na ten den nikdy nezapomněl. „Verne, vezmeme ho na palubu, řekl mi kapitán. Tak jsme obrátili loď po větru a rozjeli tu starou holku, co to jen šlo. Dokázali jsme udělat 25 uzlů, vítr byl kolem 15 uzlů, viditelnost špatná a pršelo. Víc jsme pro ně udělat nemohli. Spojení s letadlem pořád nefungovalo a tak jsme aspoň zkusili pilotovi signalizovat zeleným světlem, že jsme připraveni.“ 

Přistání malé cessny na palubě USS Midway se podařilo zachytit na filmový pás

„Ten chlapík si ještě párkrát zblízka obhlídnul při nízkých průletech situaci a šel na to. Namířil si to naprosto správně do prostoru, kde jsou normálně natažený přistávací lana. My jsme je předtím samozřejmě odstranili pryč, aby se za ně nezachytil. Bylo to ukázkový přistání bez přistávacího háku. Kdyby ho ten maník měl, tak by tutově zaseknul třetí lano jak největší mazák.“

Ukázkové přistání

„Jednou mu to odskočilo a pak už v pohodě doroloval a zastavil ještě daleko před koncem paluby. Chlapi z mýho přistávacího týmu byli připravený vyběhnout, pověsit se mu na křídla a pomoct to letadlo zastavit, ale nebylo to vůbec potřeba. Major a jeho žena vyskočili z kabiny, on posunul zadní sedačku dopředu a ven začaly padat všechny ty malý děti. Měli jich celkem pět a jeho paní držela to nejmenší celou dobu letu v náručí.“ 

Cessna O-1E Bird Dog těsně po dosednutí na palubu letadlové lodi

Major Bung-Ly a jeho rodina uprostřed jásajícího davu

„Kolem toho letadýlka se seběhli všichni, kdo byli v tu chvíli na palubě a byl to teda fakt šílenej a sakra  hlučnej blázinec. Nikdo už nemyslel na to, co se mohlo stát, kdyby to nevyšlo. Byli jsme hrdí, že jsme je dokázali zachránit.“ Tolik vzpomínka Verna Jumpera, v té době náčelníka letových operací na letadlové lodi USS Midway.

Na tváři vietnamského pilota těsně po přistání je vidět stres a vyčerpání

Nový život ve svobodné zemi

Posádka USS Midway rodinu majora Buang-Ly adoptovala a uspořádala pro ně sbírku, která jim pomohla začít nový život ve svobodné zemi, v USA. Připomínkou onoho vyčerpávajícího dne byla i zlatá pilotní křidélka US Navy, které dostal vietnamský major od svých kolegů z Midwaye na památku.

Malá Cessna na palubě letadlové lodi při plavbě domů do Států

Cessna O-1E sériového čísla SU4981 letectva Jižního Vietnamu na palubě USS Midway zůstala. Byla nabídnuta National Museum of Naval Aviation ve městě Pensacola ve státě Florida, kde byla vystavena řadu let v jeho expozici. Když byla USS Midway vyřazena z řadové služby v US Navy, zakotvena v San Diegu v Kalifornii a její prostory a paluby se proměnily v plovoucí muzeum, na její palubu se vrátilo zpět i malé bílé letadélko, které v roce 1975 zachránilo sedm lidských životů a stalo se jediným letadlem bez přistávacího háku, které kdy na její palubě přistálo. 

Bird Dog majora Bung-Ly v expozici na dnes již jen muzejní letadlové lodi USS Midway

V roce 2010 se na palubě USS Midway zakotvené v San Diegu po letech setkali Bung-Ly a Vern Jumper

Major Bung-Ly v kokpitu Cessny Bird Dog a kapitán Midwaye Larry Chambers obklopen rodinou, kterou svým rozhodnutím pomohl zachránit.

Zdroje:
http://www.navalaviationmuseum.org/attractions/aircraft-exhibits/item/?item=o-1_birddog
http://www.kpbs.org/news/2010/apr/25/uss-midway-air-boss-remembers-heroic-bird-dog-airp/
http://rvnhs.blogspot.cz/2015/08/vnaf-major-ly-bungs-flight-to-freedom.html
http://www.dailykos.com/story/2015/08/11/1410851/-Air-Minded-Escaping-the-Fall-of-Saigon#
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Frequent_Wind
http://www.sandiegouniontribune.com/news/2010/may/01/vietnam-refugees-honor-carrier-that-spelled/
http://vnafmamn.com/flight_freedom.html
http://www.navyhistory.org/2014/04/the-opportunity-to-make-history-vietnam-war-heros-flight-to-freedom-remembered/
http://www.recreationalflying.com/threads/cessna-bird-dog-carrier-landing.103138/
http://www.sandiegouniontribune.com/photos/galleries/2010/mar/09/bird-dog/
https://www.flickr.com/photos/13476480@N07/sets/72157650759524946/with/16532175001/
http://forums.jetcareers.com/threads/the-fall-of-saigon-40-years-ago-this-month-aviation-history.217376/
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Aboard_USS_Midway_(CV-41)

Martin Pešek

Martin Pešek

Konzervativní Kozoroh na trnité cestě ke splnění svého amerického snu. Tenhle svět potřebuje opravdu trochu víc buranů.

Všechny články autora

Desmond Doss: hrdina z Hacksaw Ridge zachránil 
stovky životů bez jediného výstřelu

Desmond Doss: hrdina z Hacksaw Ridge zachránil stovky životů bez jediného výstřelu

Tomáš Chalupa , Jeho víra mu zakázala nosit zbraň. Jako vojenský zdravotník dostal své kamarády zpět domů i ze samotného pekla. Skutečný příběh hrdiny války v Pacifiku a zároveň celoživotního pacifisty.

Louis Curdes – stíhací eso, které sestřelilo americký letoun i s budoucí manželkou na palubě

Louis Curdes – stíhací eso, které sestřelilo americký letoun i s budoucí manželkou na palubě

Tomáš Chalupa , Kromě Němců, Italů a Japonců si na svůj Mustang namaloval i americkou vlaječku za sestřelenou Dakotu. A ještě ho za to vyznamenali...

Operace Babylift: Tisíce vietnamských sirotků zachránil letecký magnát kašlající na předpisy

Operace Babylift: Tisíce vietnamských sirotků zachránil letecký magnát kašlající na předpisy

Tomáš Chalupa , Edward Daly, majitel World Airways, rozjel jednu z nejslavnějších záchranných operací amerického letectva.