Kreativita na ústupu?
Začneme poněkud obšírněji, možná jste si všimli trendu posledních let, kdy je v módě oživovat staré věci a dávat jim nový kabát – a netýká se to zdaleka jen aut. Máme tu remastery a remaky videoher, písniček, již zmíněných aut… No a ne vždy se tento záměr povede. Často tím značky do jisté míry riskují svoje renomé, v poslední době je to třeba velký průser Rockstar Games a jejich remasteru titulů série Grand Theft Auto.
Dole je původní verze, nahoře nová, vylepšení bych si tedy představoval jinak.
A já se ptám, co za tím je? Bláhová vidina, že si zákazníci z nostalgie vůz/produkt koupí, ať už bude skoro jakýkoliv? Neschopnost vymyslet něco nového? Nebo je to výplod marketingových oddělení, která by ráda z dříve úspěšného jména vymačkala ještě nějaký ten výdělek? Nicméně, ve Volkswagenu se pustili do remaku Brouka a narazili (pro jistotu dvakrát, asi si tou první fackou od trhu nebyli jisti), Toyota se dala do holportu s BMW, aby oživila Supru, a i tady se jedná o velmi kontroverzní počin a takto bych mohl pokračovat. Návrat Bronca je ale jiné kafe...
Vzor
Nové Bronco 6. generace není zbrusu novým pokračovatelem rodu, jako je třeba již zmíněná Supra, do jisté míry jej totiž můžeme označit za remake té úplně první generace Bronca, vyráběné v letech 1966 – 1977. Šéfdesignér nového Bronca dokonce vlastní model z roku 1976, který byl digitálně naskenován pro inspiraci při tvorbě nového vozu. Na novém koníkovi tak naleznete spoustu designových podobností vůči svému předchůdci.
Ideální na odvoz úlovků
První generace byla postavena vůči tvrdé konkurenci Jeepu CJ-5 či Toyotě Land Cruiser a prodejně se jí dařilo, tedy pouze do roku '69, kdy přišly na trh nové modely Jeepu a Internationalu, přesněji nový Cherokee a Scout II, oba Bronco deklasovaly v jízdních vlastnostech a nakonec jej upozadily i v prodejích. Na slušných prodejních číslech se ale i tak vůz udržel a to díky postupným příchodům dalších či pozměnění stávajících karosářských verzí.
Ještě 3 dveřové provedení
Na počátku byly Bronca dostupné s šestiválcovými motory a třístupňovou manuální převodovkou, díky prodejním úspěchům bylo nakonec možné Bronco pořídit i s osmiválcem a třístupňovým automatem. Co se týče karosářských provedení, v nabídce bylo 3 dveřové SUV, 2 dveřový pickup a roadster – i tady se do jisté míry inspiroval nejmladší člen této modelové řady.
Ty staré reklamy zkrátka mají svoje kouzlo, co myslíte?
S dalšími generacemi to už ale šlo od desíti k pěti a úspěch prvního modelu se zopakovat nepodařilo. Ukončení výroby vozu, mimo nízkého zájmu, možná pomohl i Orenthal James „O.J.“ Simpson svým slavným úprkem před policií, který absolvoval ve svém bílém Broncu.
Honička, která všechno změnila.
Kdyby vás náhodou zajímalo, kam až se Simpsonovo Bronco dostalo.
Zpátky do současnosti
Nové Bronco bylo uvedeno na trh v roce 2021 a opět je postaveno proti svému, již dobře známému konkurentovi z Toleda, Jeepu Wrangler. V nabídce jej naleznete jako dvou či třídveřové SUV a u obou verzí je možné vůz předělat na kabriolet. No, a jelikož se jedná o konkrurenci Wranglera, nechybí ani možnost sundání dveří a z Bronca tak vznikne ideální plážový koráb na opalovačku.
A pak je tu jedna vychytávka oproti Jeepu, Bronco má totiž dveře bez rámů a ty se tak dají umístit do předpřipraveného prostoru ve voze, můžete je tak mít stále s sebou, což se při dojetí k těžkému terénu může hodit. Aby to byl návrat par excellence, přišel Ford ještě s kompaktnější a více silničně zaměřenou variantou Bronco Sport, aby si na své přišel opravdu každý.
Odstrojené nebo nastrojené, to je oč tu běží.
Ford Mustang i třeba ve verzi Bullit je osazen svými unikátními logy, má jít o jakousi exkluzivitu oproti běžnějším Fordům. I Broncu se dostalo této výsady, na volantu tak naleznete, namísto typického modrého oválu, koně. Je to jen dalším důkazem, že i Bronco má být něčím speciálním a ne jen další položkou v širokém fordím portfoliu. Uvnitř také zřete spoustu detailů, které mají dokreslovat retro atmosféru jinak moderního interiéru.
Stylová madla, ostré rysy palubní desky, prošívané sedačky… To by šlo.
Osmiválec? Ale kdeže...
Doba a její limity jsou neúprosné a tak pod kapotou už véosmičku budete hledat jen těžko. Bronco Sport si můžete nakonfigurovat s tříválcovým EcoBoostem o objemu 1,5 litru, který vyprodukuje 184 koní, a nebo s čtyřválcovým EcoBoostem 2,0, který ze sebe dostane 248 koní. Na motory je pak napojen osmistupňový automat a poháněna jsou všechna čtyři kola.
Už od pohledu jde o civilizovanější model, ale do přírody se s ním bát rozhodně nemusíte.
Na tuto subtilnější variantu to jsou ale dostačující čísla, varianta Sport je totiž o 25cm kratší než Kuga a konkurovat má, spíš než Wranglerovi, Jeepu Compass. Ani varianta Sport vás ale v terénu na holičkách jen tak nenechá, je totiž vybavena spoustou asistentů a jízdních režimů. Ovšem tu opravdu nekompromisní zábavu v terénu zažijete až s klasickým Broncem.
I interiér je jiný a mnohem víc tíhne k moderně.
I u Sportu, jak je z fotek patrné, se myslelo na využití při kempování a různá dobrodružství v přírodě, na střechu tak lze namontovat stan a interiér je vybaven spoustou vychytávek a odkládacích prostorů. Nejde tak rozhodně jen o SUV pro maminky na vození dětí do školy, ale o opravdu univerzální auto do nepohody.
Úchyty, držáky, kapsy... a hlavně OTVÍRÁK! :)
Až na vrcholky hor
Pak je tu pro vás klasická verze Bronca, která vás na svých 35 palcových terénních kolech odveze skoro kamkoliv. O pohon se může starat buď čtyřválcový motor 2,3 EcoBoost s 270 koňmi, nebo 2,7 šestiválcový EcoBoost, kde už se s výkonem vyhoupneme na slušných 310 koní. Ke čtyřválci je v základu připojen sedmistupňový manuál (s redukovaným prvním převodem pro pomalou jízdu v terénu), druhou možností je pak desetistupňová automatická převodovka.
Už od pohledu se jedná o extrémnější variantu
Bronco je postaveno na ocelovém rámu a velký trumf proti Wranglerovi se týká náprav, kde oproti jeepácké pevné, inženýři z Fordu vsadili na nezávislé zavěšení, čímž významně vylepšili silniční jízdní vlastnosti a i v terénu bude Bronco obratnější. Vzadu je pak pevná náprava s pětiprvkovým zavěšením. Aby Ford v terénu projel ještě víc, tak v něm samozřejmě najdete spoustu dalších pomocníků, jako uzávěrka obou nápravových diferenciálů, odpojování předního stabilizátoru, 7 jízdních režimů (G.O.A.T.) a mnoho dalšího.
Bláto, kopce, kameny, sníh... v Broncu se toho bát nemusíte.
Konstruktéři Fordu prý údajně procházeli fóra offroadových nadšenců, aby zjistili, co jim u stávajících aut schází a mohli jim to v Broncu přinést. Při testování vozu si za protivníka dokonce vybrali extrémní buginu od Polarisu a to už je výzva. Zkrátka chtěli hlavního soka z Jeepu totálně zničit.
Inženýři zdá se neponechali nic v náhodě.
Design zvenčí i zevnitř je mnohem víc inspirován první generací Bronca, než je tomu u verze Sport. Vše je hranatější ale i praktičtější pro potřeby jízdy v terénu. Na karosérii naleznete úchyty pro naviják, přídavné světelné lišty. Vzhled je tak nezaměnitelný a zároveň krásně funkční.
Podoba je neodiskutovatelná.
V interiéru se také najde spousta chytrých řešení, ať už se jedná o zásuvky, hrazdu pro uchycení telefonu či kamery, vymývatelnou podlahu a další. Středovému panelu pak, dnes už tradičně, vévodí digitální infotainment a analogové budíky byly nahrazeny digitálním štítem. Nechybí tak vlastně nic, na co byste mohli být zvyklí z jiných novinek na automobilovém trhu.
Chytrých řešení je zde opravdu celá řada.
Závěrem
Já jsem z pokračování modelové řady Bronco nadšený, což jste z článku asi poznali. Líbí se mi projevený cit pro detail, vkusný mix retra a nejnovějších technologických výdobytků i to, že jde o opravdu funkční a schopné auto, nikoliv jen o stylovku pro pozéry. A ačkoliv většině lidí, soudě podle reakcí na internetu, se nový počin z Michiganu líbí, ozývají se i kritické hlasy, tak jak to máte vy? Líbí se vám nové Bronco? Uvítali byste jej v garáži?
Trocha akce mimo silnice.
Pokud jste názoru, že by se vám do garáže hodil, tak vás bohužel zklamu. V oficiální prodejní síti evropského Fordu jej nenaleznete. Nezbývá, než se tedy v případě zájmu obrátit na individuální dovozce z USA, jako třeba Auto Outlet (pod název vložit proklik na jejich web). Zrovna teď mají dokonce jeden Sport a jednu terénnější verzi skladem. Za Bronco Sport budete muset z peněženky vytáhnout 1,1 milionu bez DPH a za offroadovou verzi dáte ještě 500 000 Kč navíc. A pokud by vám ani jeden model nevyhovoval, prodejci z Auto Outletu vám jistě obstarají vůz přesně dle vašich představ.
Že by v showroomu Auto Outletu čekala tahle Bronca na někoho z vás?