Českem se opět prožene kavalérie!

Českem se opět prožene kavalérie!

Jakou techniku budeme moci vidět v sestavě konvoje US Army? Kromě známých Strykerů či Hummerů to bude pestrá směsice často exotických typů vozidel, takže se jim trošku podíváme na zoubek. 


Dolů

Určitě jste zaznamenali, že Českou republikou bude opět projíždět americká armáda v rámci spojeneckého cvičení Saber Strike 2022. Od úterý 15. února do soboty 26. února se budou v 7 konvojích přesouvat jednotky 2. jezdeckého pluku (2nd Cavalry Regiment)

Koně v sestavě amerického konvoje asi neuvidíme...

Jednotlivé konvoje k nám z Německa přijedou přes hraniční přechod Rozvadov a budou pokračovat po dálnici D5, D0, D1 a silnici I/38 do vojenského areálu Rancířov, kam by měli dorazit nad ránem a kde je plánovaná zastávka. Příští den navečer konvoje opět vyrazí směrem k hraničnímu přechodu Břeclav po silnici I/38 a následně po dálnici D1 a D2. V druhé polovině března se jednotky americké armády budou vracet stejnou trasou. Celkem by se mělo v 7 konvojích přes naše území přesunout 700 kusů kolové techniky a přibližně 1500 vojáků.

Jasný, tohle se dočteme téměř v každým článku, který o přesunu spojeneckých jednotek NATO píše. Ale co už málo kdo řekne, je taky něco o té technice, co pravděpodobně pojede v konvoji. A tak jsme si pro vás připravili takový stručný přehled.

HMMWV. Možná ani není potřeba představovat tuto americkou armádní legendu, která v americké armádě slouží již od roku 1984. Jen asi vypíchneme verze, které v konvoji můžete zahlídnout.

V konvoji určitě zahlídnete obrněnou verzi M1114, což je klasická slantback verze (zkosený zadek) pro čtyřčlennou posádku, která je obohacena o balistickou ochranu vozu (úroveň: STANAG 4569 Annex A Level 4).

HMMWV M1114

Dále v konvoji pravděpodobně zahlédnete i nákladní verzi M988, která je určena pro přepravu materiálu a zásob nebo vojáků. V prvním případě ve voze můžou jet dva vojáci (řidič a velitel vozu), v druhém případě ve voze může jet až 10 vojáků - řidič a velitel vozu a na korbě pak až 8 dalších vojáků.

HMMWV M988

Dnes už je ale legendární HMMWV nahrazováno novým typem vozu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) od společnosti Oshkosh. Společnost Oshkosh v tomto ohledu není žádným nováčkem. Americké armádě dodává vozy již řadu let. JLTV vznikl na základě požadavku americké armády, kdy bylo potřeba dodat vozidlo, které bude minimálně stejně mobilní jako HMMWV a zároveň balisticky odolné jako MRAP. Tenhle požadavek vyeskaloval v návaznosti událostí v Afghánistánu. To se nakonec podařilo skloubit a vzniklo JLTV, které má chráněné hydropneumatické pružení, systém nezávislého zavěšení kol TAK-4i, o 70% vyšší rychlost v terénu oproti HMMWV a menší vibrace v karoserii, takže se méně opotřebovává.

Oshkosh L-ATV M1278 Heavy Guns Carrier JLTV

Jedním z požadavků bylo, aby vozidlo bylo opravitelné běžně dostupnými nástroji, takže k jeho opravě vám budou stačit kladivo, šroubovák a ráčna. Nic víc pro běžnou údržbu a malé opravy, nepotřebujete. Posádka vozu je chráněna dvoustupňovým pancéřováním. První a základní pancíř, který se označuje jako A-kit, poskytuje ochranu před palnými zbraněmi. Druhý stupeň ochrany, B-kit, již odolá zásahu z RPG. B-kit se montuje dodatečně a ve dvou lidech ho na vůz namontujete přibližně za dvě hodiny. Motor k tomuhle drobečkovi, dodává General Motors a jedná se o dieselový Duramax V8 o objemu 6,6 litru a o výkonu něco málo přes 200kW, který ke kolům předává šestistupňová automatická převodovka Allison 2500SP.

Nový L-ATV ještě jednou

No a jak je na tom tohle, přes 4,6 tuny vážící monstrum s jízdními vlastnostmi? Jeho maximální udávaná rychlost je 110 km/h, couvat pak svede rychlostí 13 km/h. Dojezd po silnici, při rychlosti 56 km/h, se má pohybovat okolo 560 km a v terénu 480 km, při natankování speciálního armádního poliva JP-8. V základu se může brodit v hloubce 1,5m, přejet překážku vysokou 0,6, světlou výšku může upravovat v rozmezí půl metru a nedělá mu problém stoupaní 54° a boční náklon 36°. V konvoji se toto vozidlo bude nejpravděpodobněji vyskytovat ve verzi M1278 Heavy Guns Carrier.

Svůj kladný vztah k americké armádě snadno prokážete nějakým stylovým oděvním doplňkem. Třeba trikem z nabídky našeho eshopu DixieGear.cz.

Dalším vozítkem od společnosti Oshkosh, které budete pravděpodobně moci zahlédnout v projíždějícím konvoji, je FMTV (Family of Medium Tactical Vehicle). Nákladní vozy FMTV slouží v několika verzích v americké armádě už od roku 1996. Tato vozidla vyrábí ve dvou provedeních. Prvním z nich je LMTV (Light Medium Tactical Vehicle) s pohonem 4x4 a dalším pak MTV (Medium Tactical Vehicle) s pohonem 6x6. 

Oshkosh M1083 A1P2 5-ton MTV

FMTV vychází konstrukčně z rakouských nákladních vozidel Steyr 12 M 18 (4x4), v obou případech je pohání 6 válcový dieselový motor Caterpillar C7 o objemu 7,2 litru a výkonu 205kW. I tady, stejně jako tomu bylo u JLTV, najdeme převodovku Allison, tentokrát se ale jedna o 7 stupňovou verzi 3500 SP. Nádrž na 212 litrů dává vozům FMTV dojezd na vzdálenost přibližně 483 km a jejich maximální rychlost po silnici je 94 km/h. LMTV (4x4) váží se základním A-Kitem 10,4 tuny a jeho užitečné zatížení je 2268 kg, oproti tomu MTV (6x6) váží 11,3 tuny a uveze náklad vážící 4535 kg. A kdo je seriálový nadšenec a to především do seriálů s armádní tématikou, ten mohl tohle vozidlo vidět například v seriálu Dlouhá cesta domů.

Oshkosh LMTV M1078A1 z výzbroje 173rd Airborne Brigade v Belgii v roce 2016

Když už jsme u nákladních aut, tak rozhodně nesmíme zapomenout na vůz HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck). Opět se jedná o vůz společnosti Oshkosh, který je ve službě už od roku 1982 a používá se dodnes. Jde o 19,3 tun vážícího obra, který opět disponuje 6 válcovým dieselovým motorem Caterpillar, tentokrát ve verzi C15 o objemu 15,2 litru, jehož výkon dosahuje hodnoty 384 kW. Vůz je osazen 5 stupňovou automatickou převodovkou Allison 4500 SP. Na silnici může jet maximálně 100 km/h, přičemž plně zatížen dokáže na jednu 587 litrovou nádrž ujet vzdálenost až 483 km.

HEMTT M978A4 Tanker

K vidění bude pravděpodobně několik variant tohoto tahače. S nejvyšší pravděpodobností to budou M977, což je základní přepravní varianta rodiny vozů HEMTT a cisternový vůz M978 o objemu 9500 litrů. Tento typ cisterny se používá jak k přepravě pitné vody, tak pro přepravu pohonných hmot. Chybět určitě nebude odtahový vůz M984, který disponuje dvourychlostním vyprošťovacím navijákem s nosností 27 240 kg, zadním vyprošťovacím systémem o nosnosti 11 340 kg a jeřábem Grove pro manipulaci s nákladem s nosností 6350 kg

HEMTT M984 – ukrutnější odtahovku asi na našich silnicích nepotkáte…

No, tak to bychom měli za sebou logistiku a vozidla pro rychlý průzkum či patroly. Jenže žádné bojové cvičení se neobejde bez bojových obrněných vozidel. Naší krásnou krajinou se proto proženou i osmikolová obrněná vozidla Stryker. Konstrukce tohoto obrněného transportéru vychází z kanadského LAV III a ve spolupráci s americkou armádou ho vyrábí firma General Dynamics Land System


Stryker je přepínatelná osmikolka, což znamená, že základem je pohon 8x4 s možností přepnutí na 8x8, což je řízeno pneumatickým systém. Tenhle obrněnec opět využívá dieselové motory Caterpillar C7 o výkonu 260 kW (do nedávna starší motory Caterpillar 3126) a převodovku Allison 3200 SP. Jeho maximální rychlost je 97 km/h a dojezd přibližně 500 km. Osádku tohoto obrněnce tvoří dva vojáci a podle varianty vozidla, je možné dovnitř nasoukat až dalších 9 mužů. 

Stryker zahájil své působení v americké armádě v roce 2002 a to v mnoha různých provedeních. My budeme mít možnost vidět určitě některé z těchto variant:


M1126 Infantry Carrier Vehicle

M1127 Reconnaissance Vehicle

M1296 Infantry Carrier Vehicle

M1129 Mortar Carrier

M1130 Command Vehicle

M1133 Medical Evacuation Vehicle

No… a pokud se vám nebude chtít v noci vstávat a v zimě dlouho čekat, než kolem něco projede, máme pro vás i jinou dobrou zprávu – nějakou tu moderní americkou techniku totiž budete moci vidět třeba v rámci plzeňských Slavností Svobody. Kluci z naší přátelské Airsoftové druhé pěší tady totiž i letos vybudují moderní americký tábor, v které nebude chybět ani nějaká ta kolová technika. Takže se máte na co těšit! 

Uvidíme se, jako každý rok, před Muzeem generála Pattona v Plzni?

A mimochodem, kdybyste nechtěli čekat až do plzeňských slavností a chtěli se třeba i projet, pak neváhejte a jukněte na jejich nábor. Tahle parta totiž aktuálně hledá pár nováčků :-) 

Milan Laube

Milan Laube

Softwarový analytik se zálibou v českém sci-fi a fantasy a hlavně hrdý reenactor KVH JTF Raiders alias 2IDAS.

Všechny články autora

Oshkosh Corporation: Minulost a současnost americké legendy

Oshkosh Corporation: Minulost a současnost americké legendy

Lukáš Visingr , Těžké nákladní vozy pro armádní i civilní uživatele, tahače, požární vozidla, stavební stroje či obrněnce, to vše nabízí slavná značka z Wisconsinu.

Pacient měsíce Maj.Radek Syka aneb Třicet let s bílou hvězdou

Pacient měsíce Maj.Radek Syka aneb Třicet let s bílou hvězdou

Radek Syka , Ani jednou jsem nevynechal – až letos. Hostem Rádia Dixie je Maj.Radek Syka a řeč bude o reenactingu US Army, Slavnostech svobody v Plzni, jeepech, veteránech, jazzu i o lecčems jiném.

TOP 10 bizarních amerických vojenských vozidel

TOP 10 bizarních amerických vojenských vozidel

Lukáš Visingr , Pro americkou armádu byla vyrobena či navržena řada opravdu podivných strojů, které pořád vzbuzují smích či údiv, případně nechápavé výrazy.