Závoďáky i nenápadní zabijáci - Auta Paula Newmana

Závoďáky i nenápadní zabijáci - Auta Paula Newmana

Byl nejen slavný herec, ale také závodník. A milovník rychlých aut. Paul Newman fakt nevyhledával křiklavé italské sporťáky nebo německý luxus. Měl nenápadnější a o to zajímavější vkus.

Dolů

Když se Paul Newman poprvé dostal k automobilovému závodění, bylo mu už po čtyřicítce. Přesto v sobě dokázal najít nejen talent, ale i odhodlání a píli se zlepšovat, takže se mu nakonec podařilo stát špičkovým profesionálním závodníkem. A zajímavými auty jezdil i v soukromém životě.

VOLKSWAGEN BROUK / FORD V8

 

Červený VW Brouk. A ještě navíc kabriolet. To není zrovna auto pro hollywoodského herce – není ani drahé a už vůbec ne rychlé nebo "cool". Steve McQueen by něčím takovým nejezdil. Ale Paul Newman měl speciální vkus. Nebavilo ho poutat pozornost, naopak se rád tvářil nenápadně a potom překvapivé řidiče rychlých vozů strašlivě ztrestal. A jak to udělal? Nechal si do svého Brouku namontovat osmiválec o objemu 351 kubických palců ze závodního Fordu GT40…

DATSUN 510


Když Newman začínal závodit, byl už velkou hereckou hvězdou a rozhodně netrpěl nouzí o peníze. Pokud by chtěl, mohl se hned od začátku posadit za volant nejrychlejšího Porsche či Ferrari, které bylo k mání. On si však zvolil "poctivou" cestou od nejnižších úrovní, což mu umožnilo postupně rozvíjet své schopnosti a nakonec dosáhnout skvělých úspěchů.

DATSUN 280Z


Na konci sedmdesátých let už byl Newman špičkovým závodníkem, což dokázal druhým celkovým vítězstvím v poháru SCCA (Sports Car Club of America) v sezóně 1979. Jeho strojem byl opět vůz značky Datsun v barvách týmu Boba Sharpa – tentokrát však šlo o mnohem rychlejší a výkonnější sportovní kupé 280Z.

PORSCHE 935 MOBY DICK


To ovšem v celosvětovém měřítku nebylo nic proti Newmanovu druhému úspěchu téhož roku. Účast na legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans je sama o sobě úspěchem a něčím výjimečným. Ale Newman, v týmu s Dickem Barbourem a německým profesionálem Rolfem Stommelenem dokázal dovézt bestiální Porsche 935, přezdívané "Moby Dick", na druhé místo celkově a první ve své třídě. Kvůli otravným paparazziům se však už do Le Mans nikdy nevrátil.

VOLVO 745 GLE / BUICK V6 TURBO


V osmdesátých letech Paula Newmana patrně dostihly vzpomínky na brutálního Brouka a honičky se sportovními vozy na losangeleské Mulholland Drive a rozhodl se pořídit si další podobnou záležitost. Tentokrát ale uvažoval o něco praktičtěji a místo miniaturního kabrioletu sáhnul po pohodlném a bezpečném švédském kombíku. Volvo 745 nebyl zrovna sportovní stroj, ale stačilo implantovat turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec z Buicku Grand National, a dokázal poradit téměř cokoliv, co jste mohli na amerických silnicích 80. let potkat.

VOLVO 960 / FORD 5.0 V8 


První Volvo se však nikdy nezbavilo dětských bolestí a stále bylo poněkud hrubé a necivilizované. Proto se Newman rozhodl nechat si postavit další, lepší a dotaženější kousek. V polovině 90. let zadal firmě Converse Engineering, aby mu do o něco modernějšího kombíku Volvo, modelu 960, namontovala pětilitrový osmiválec z Mustangu. A pro jistotu nechal přidat kompresor, který posunul výkon na 400 koní.

CHEVROLET CORVETTE


Posledním autem, se kterým Paul Newman závodil, byla Corvette závodní třídy GT1 – tedy spíše od základu postavený závodní speciál, který má ze sériové "korvety" jen vnější tvary. Uvnitř se pak skrývá závodní podvozek a osmiválcový motor o nějakých 700 koních. Newman s ní v roce 2005 naposledy startoval na 24h Daytona (o 10 let dříve se ve svých 70 letech stal nejstarším závodníkem, který podobný závod kdy vyhrál) a v roce 2007 s ní absolvoval posledních závod na okruhu ve Watkins Glen a potom i nedlouho před smrtí posledních pár kol na okruhu Lime Rock.

LOLA T96


V závodění byl Paul Newman schopný nejen za volantem, ale i jako manažer a majitel týmu. Po letech, kdy provozoval svůj vlastní tým, se dal v roce 1983 dohromady s Carlem Haasem a vytvořili spolu tým Newman/Haas, který závodil v americké formulové sérii CART (přibližně ekvivalentní F1), kde za dobu existence týmu získali 105 vítězství v závodech a 8 pohárů jezdců. Po většinu své historie používal tým vozy Lola, na obrázku je model T91 z přelomu 80. a 90. let. 

FABULOUS HUDSON HORNET


Jedním z důvodů, proč většina veřejnosti neví o Newmanově závodnické historii a nespojuje si ho s rychlými vozy tak jako třeba Steve McQueena, je to, že od filmu Winning z roku 1969, který ho k závodění přivedl, dlouhá desetiletí žádný "autový" film nenatočil. Všechno to ale víc než vynahradil ve svém posledním filmu – animáku Auta, ve kterém hraje staré závodní auto na odpočinku. Měli jste pocit, že když Doc Hudson radí Blesku McQueenovi jak závodit nebo mu dělá manažera, zní to vážně opravdově? Teď už víte, čím to bylo…

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

Billy Gibbons ze ZZ Top a jeho auta

Billy Gibbons ze ZZ Top a jeho auta

Vojta Dobeš , Sbírat stará auta je zálibou mnoha rockových hvězd. Nikdo z nich ale nedokázal na kultuře klasických customů a hotrodů zanechat takovou stopu jako Billy Gibbons.

Soumrak V8 aneb proč úsporné osmiválce ustupují malým turbomotorům?

Soumrak V8 aneb proč úsporné osmiválce ustupují malým turbomotorům?

Vojta Dobeš , Osmiválce po dekády neodmyslitelně patřily k americkým vozům. Dnes ale rychle ubývají a oturbené šestiválce je dokonce nahrazují i ve velkých pickupech. Proč se to děje? Je to jen ekologií, nebo to dává i jiný smysl?

Trans Am: Když se v Americe začalo závodit do zatáček

Trans Am: Když se v Americe začalo závodit do zatáček

Vojta Dobeš , O amerických autech se říká, že jezdí jen rovně. Ale na konci šedesátých let existovala závodní série, ve které osmiválce točily 7 tisíc a muscle cars se honily po klikatých okruzích. A začalo to Mustangem.