Když jsem dostal zadání sepsat pro vás článek o lodích, byl to pocit stejného zmatení a dezorientace, jako při hodině chemie na střední škole. Jenomže čím víc jsem se začetl do článků na různých fórech a motoristických webech, pochopil jsem, že se to od světa aut zase tolik neliší. Vlastně některé věci těm vodákům docela závidím.
Chevrolet El Camino a Gaylord na přívěsu. Prototypy, které se nedostaly do výroby (m3ntalward.files.wordpress.com)
Je to krásný pocit, mít v garáži staré Camaro s bublavým osmiválcem, který svým hukotem strhává pozornost lidí na ulici. Jenomže kde mu pustit uzdu a nechal ho pořádně vyřvat? Na veřejné komunikaci asi těžko, protože radarů je dost, avšak policie k nám byla docela ohleduplná, když své vozy nechala polepit více odrazkami, než má kamion Coca Coly. A abych se kvůli tomu tahal někam na letiště, to je docela pruda. Závodní okruh? Těch tu taky moc není.
Jen tak se o víkendu projet. Jen vy a auto (iamqurat.com)
Jenomže když máte loď, otevírají se vám nové možnosti. Pokud je hladina klidná, můžete zažít opravdovou svobodu na maximum, adrenalin a zároveň si užít pronikavý řev velkoobjemového osmiválce. Na vodě sice také platí pravidla, ale ona volnost se nedá s jízdou po silnici srovnat. Přitom se spolu můžou majitel auta a vlastník lodě bavit celé hodiny o technice a úpravách motoru, protože společným pojítkem budou hodiny strávené s klíči v ruce a hlavou někde mezi písty, řemeny a kabely. Zároveň není nouze o zajímavé příběhy.
Ideální víkendová dvojice pro milovníka aut i lodí (s1290.photobucket.com)
Miss America
Velmi oblíbené jsou ty z dávných dob, kdy touha konstruktéra neznala hranice a mechanická jednoduchost produkovala masivní sílu. Například ten o Garfieldu "Gar" Woodovi, zvaném jednoduše "Joe". Jako ropný magnát si mohl dovolit ze svých příjmů financovat stavbu rychlých lodí, a založení řady známé pod názvem "Miss Americas".
Garfield Wood byl i v požehnaném věku v plné kondici (alchetron.com)
Jednu z nejznáměnších lodí postavil začátkem třicátých let a dal jí poněkud fádní jméno "Miss America X". Tvarově jednoduchá loď s mahagonovým trupem nabízela dost stísněný prostor pro posádku, přestože na délku meřila 11.5 metru a široká byla lehce přes tři metry.
Sedět za kormidlem takového monstra musel být silný zážitek (alchetron.com)
Většinu prostoru totiž zabírala čtveřice vidlicových dvanáctiválců Packard s celkovým výkonem 1800 koní. Ten pocházel z objemu 40,8 litru s přeplňováním dvojicí kompresorů. Loď měla na zádi dva šrouby, každý z nich poháněly dva motory. Pravda, tyto agregáty se v automobilech neobjevily. Packard totiž stavěl také letadla, což vysvětluje jejich poněkud větší rozměry.
Jaké to asi bylo, sedět pár metrů od přímých výfuků? (bluebird-electric.net)
V roce 1932 stanovil Gar rychlostní rekord na jezeře svaté Kláry s hodnotou 199.9 km/h. To je i na dnešní poměry solidní výkon. Závodil také na řece Detroit, kde s rychlostí 192 km/h porazil velkého rivala Kaye Dona s lodí Miss England II. A jelikož skončit se má v tom nejlepším, Miss America X byla také poslední lodí, kterou Gar postavil.
Miss America X v plné síle při jednom ze závodů (graptolite.net)
HEMI forever!
Přesuneme-li se do moderní doby, můžeme vyprávět příběh o jistém Kurtovi, který momentálně tráví příjemný život v teplé Floridě. Ale nebylo to vždy tak jednoduché. Během berlínské krize narukoval do armády, ale jakmile to bylo možné, vrátil se ke své lásce - závodění.
Kurt ve svém slušivém kloboučku (seabuddyonboats.com)
Zkušenosti nejprve sbíral na automobilových soutěžích sériových vozů a později usednul také na motocykl. Během padesátých a šedesátých let navrhoval závodní lodě a za jejich volantem sbíral úspěchy v celé řadě soutěží v New Yorku, Buffalu a na Floridě.
Pyšný byl hlavně na loď Dancing Bear s dřevěným trupem, kterou stavěl dlouhé dva roky. Většinu testů prováděl přímo na řece Miami, kam to měl jako manažer jachtařské společnosti Merrill-Stevens blízko.
Zázemí Merrill-Stevens v Miami na Floridě (charterworld.com)
Coby mechanik měl velmi blízko k automobilům a tak není divu, že pro pohon své lodě použil 6,4 litru velký osmiválec Hemi z roku 1957. Díky jednoduché konstrukci se snadno upravoval, například pro přívod vzduchu se staralo přímé sání se šesticí otvorů a palivo posílal do válců nezničitelný karburátor. Stejný motor můžete najít v autech jako Chrysler 300C z roku 1957, nebo o rok mladším Chrysleru 300D.
V8 Hemi je téměř umělecké dílo (seabuddyonboats.com)
Liberator s LS1 z Firebirda
Bádání po spojení aut a lodí mně zavedlo na jedno fórum, kde jsem si přečetl zajímavý příběh hned dvou lodí. Majitel původně vlastnil model Horizon z roku 1971 a délkou 5.4 metru. Na zádil byl jen těžko přehlédnutelný osmiválec 468 z Oldsmobilu. Objem 7,7 litru totiž skrývá potenciál, který se po zkušeném zásahu může dostat až na 500 koní. Není divu, že je to častá volba pro hot rody. Jenomže tenhle takový výkon neměl a po rozsáhlé poruše se ho majitel rozhodl vyměnit za neméně oblíbený osmiválec LS1.
Horizon s motorem 468 z Oldsmobilu (performanceboats.com)
Motor o objemu 5,7 litru produkoval 435 koní, což bylo na krátký čas dostačující. Na chvilku proto, že majitel poslal celou loď "k vodě" a koupil legendární model Liberator s délkou 6.4 metru. Prodejce byl prý velmi vstřícný, o lodích toho hodně věděl a po předváděcí jízdě bylo o koupi okamžitě rozhodnuto.
Horizon s smiválecem LS1 (performanceboats.com)
Loď to byla skvělá, až na ten dýchavičný motor. 330 koní osmiválcového Chevy Big Blocku bylo přeci jen dost málo a loď to s ním vytáhla jen na 99km/h. Řešení na sebe nenechalo dlouho čekat. Na jednu stranu škoda, že majiteli vyhořel Pontiac Firebird Formula z roku 1999, ale motor nehodu zázračně přežil. Kompletně upravený agregát LS1 383 s výkonem 550 koní tedy putoval do lodě.
Liberator je poněrně tichý, dokud jej nenastartujete (performanceboats.com)
Tam bylo také více místa a pohonná soustava méně složitá. Takže majitel nemusel řešit drobnosti jako ladění řidící jednotky, škrtících klapek, umístění chlazení, nebo komplikované vedení výfukového potrubí. Se vším úsilím narostla maximální rychlost na 113 km/h, později na 116 km/h a nakonec se hodnota zastavila na 131 km/h. Prý to není nejrychlejší loď, ale je docela zábava ji řídit.
Také vám chybí mohutné vertikální sání u moderních motorů? (performanceboats.com)
More power, more fun
Faktor zábavy povětšinou roste spolu s výkonem a také Jeff Jost patří k těm, kteří pochopili, že nejjednodušší cestou je radikální výměna motoru. Když vám řeknu, že původní motor 7,5 litru GM (454 BBC) byl prostě málo, budete se divit, ale o objemu to jednoduše není.
Velký člun potřebujde odpovídající motor (lsxtv.com)
Proto vzal podstatně menší šestilitr LQ4 s vidinou, že klasických LS swapů má za sebou spoustu, takže to půjde hladce. Nešlo. Jak sám říká, jednotky Ford 351 jsou docela vzácné a s náhradními díly to není jiné. Proto si musel uzpůsobit hlavu válců z jiného motoru a velké problémy měl s utěsněním spojů výfukového potrubí. Oříškem bylo také najít odpovídající čerpadlo. Hotová detektivní práce, ale s trochou trpelivosti se povedlo.
Ten pohled po hodinách usilovné práce je k nezaplacení (lsxtv.com)
Došel nakonec k uspokojivému cíli? Konec práce a už jen užívat? Ani náhodou. Touha po rychlosti byla totiž tak velká, takže motor plánoval rozebrat a přidat přeplňování turbodmychadlem. Doufejme tedy, že vše dobře dopadlo, stejně jako ostatní rozdělané projekty. Na zahradě měl ještě rozpracované Monte Carlo z roku 1988, kde si zopakoval zástavbu agregátu LQ4. A potom také jeden Ford C-10 z roku 1969, kam pro změnu přišlo turbodmychadlo.
Takhle vymazlené Monte Carlo asi nemá, ale brutální síla vyváží všechny kosmetické vady (mcsmk8.com)
Corvette Z06 na vlnách
Prakticky v celém článku si povídáme o spojení lodi s automobilovým motorem, ale když jde o křížení amerických symbolů, jen málo co se vyrovná následujícím dvěma unikátním a drahým kusům. Od jednotek GM to není zase tak daleko ke Corvettě, takže nikoho nepřekvapí křížení ve větším měřítku.
Tak jako Corvetta funguje dobře na suchu, tak tahle loď přináší na vodě jen radost (seriouswheels.com)
Tvary přídě jsou podřízené svému účelu, takže moc Corvetty tam nenajdete. Vtipné by byly mrkačky jako odkaz na předešlé modely, ale asi by to vypadalo dost komicky. Vzadu je to o něčem jiném. Horní hrana a celkové tvary jsou povědomé, nemluvě o čtveřici charakteristických světel. A kdyby někdo stále netušil, odkud vítr vane, přečte si to na velkém stupátku. Vzadu je pochopitelně také motor. Vidlicový osmiválec LS7 s výkonem 505 koní pochází z ostré verze Z06. Jeho krásu můežete obdivovat po odklopení zadní kapoty.
Ochranné plexi je odkazem na suchozemského bratra (barrett-jackson.com)
Nejvíce Corvetty ale najdete v interiéru. Palubní deska byla sice upravená, ale svůj původ nezapře. Díky absenci řadicí páky zbyl prostor pro držáky nápojů. O jejich použitelnosti na vlnách dost pochybuji. Jistě poznáte také "ukradené" kožené sedačky s červeným prošíváním. Když potom večer přijedete do přístavu, můžete uspořádat malou párty hned na molu, protože osmireproduktorová soustava Malibu-Rockford Fosgate hraje poměrně nahlas.
Asi Chevroletu zbylo ve skladu hodně dílů, tak je efektivně využili (barrett-jackson.com)
Loď se prodávala zároveň s přívěsem vyrobeným na míru. Tam se nedalo vymyslet už vůbec nic a tak jediným spojovacím prvkem jsou kola právě z Corvetty.
Takovouhle sestavu jen tak na silnici nepotkáte (speednik.com)
A jeden rejnok nakonec
Pravdou je, že druhá kreace pochází z roku 2007 a ke konci článku bychom si měli dopřát něco modernejšího, většího a brutálnějšího. Píše se rok 2012 a na scénu přichází loď MTI ZR48 inspirovaná Chevroletem Corvette. Ale není to Z06. Je to vzpomínka na to nejlepší, co nám tahle modelová řada dala - Stingray.
Rychlá a hbitá jako rejnok (autoevolution.com)
Dechberoucí karbonové tělo s dvojitou špičkou je opravdovým predátorem mořské hladiny. Více testosteronu má snad jen zápasník MMA v ringu. Vystouplý střed přídě jasně odkazuje na svůj původ, avšak nízká kabina je kontrastně moderní. Sloupky za zadním oknem se pomalu svažují k ploché kapotě, pod níž zuří dvojice motorů Mercuri Marine s celkovým výkonem 2700 koní. To znamená maximální rychlost kolem 288km/h!
Zadní partie se opravdu povedly! (autoevolution.com)
Bohužel, interiér už je méně retro a kombinuje prvky ryze moderní koncepce. Palubní deska pochází z klasické Corvetty, přičemž budíky byly upraveny podle nároků pohonné soustavy. Volant a řadicí páka je z verze ZR1. Celkem je možno přepravit šest cestujících, přičemž přední sedačky jsou částečně z karbonového vlákna. V případě, že by vám bylo moc horko, jsou klimatizované.
Co je lepší, moderní koncept, nebo retro? (autoevolution.com)
Pochopitelně nesmí chybět osvětlení celé kabiny a také masivní audio soustava. Ta kromě oblíbených songů pouští také falešný zvuk motoru. Pozor, ozvučení je interiérové a exteriérové, přičemž celkový výkon soustav činí 8000 Wattů. To mi přijde už jako kýč, ale určitě by se to dalo kladivem vypnout. Multimediální zařízení pak podporuje Wi-Fi připojení k internetu, zakázkovou dokovací stanici na iPod a nesmí chybět ani Apple TV.
S lodí kupujete také speciálně vyrobený přívěs s centrálou a další výbavou (autoevolution.com)
Je docela zajímavé, jak se téma dá začít čtyřmi motory Packard, pokračovat swapy LS a Hemi motorů a skončit u tovární Corvetty pro dobývání mořské hladiny. Většinou mám docela pevně vyhrazený styl, ale tady opravdu nevím, co by se mi líbilo více. Jestli stará funkční klasika, hodiny strávené s hlavou v motoru, nebo drahá a moderní loď, kde už je vše hotové. Jaká by byla Vaše volba?