Hra Red Dead Redemption 2 vyšla v roce 2019 a protože je to hra úspěšná a tak promakaná, že vlastně definovala nový herní žánr, bylo o ní napsáno a řečeno téměř vše. Téměř. Většina recenzentů se zaměřila na popis příběhu, herních mechanik, kvalitu enginu, statistik a popis aktivit, které můžete ve hře provozovat. Na několik vážně zajímavých aspektů ale většinou zapomněli. A tady vzniká prostor pro amatérského fanouška westernů a života na starém Západě (autor tohoto článku), který počítačové hry hraje minimálně, aby vypíchl tři velmi zajímavá témata se hrou spojená. Vítejte na Divokém západě roku 1899.
Soumrak psanců
Red Dead Redemption 2 není žádná novinka. Pokud jste si ji chtěli zahrát, už jste ji patrně hráli, pokud vás vůbec nezajímá, tak pravděpodobně vůbec nečtete tenhle text. Pokud vás ale tak nějak minula, nebo vás zajímají jenom určité části tohoto fenoménu, jste na správné adrese. Pro jistotu na začátek pár základních informací.
Hra Red Dead Redemption2 (dále jen RDR2) je epická westernová hra od studia Rockstar Games. Hráč coby hlavní postava Artur Morgan zažívá košatý a dramatický příběh o konci slavných desperátských tlup éry Divokého západu. Všechno už je osídlené, rozmáhá se průmysl a nepříliš výkonné lokální šerify začíná nahrazovat policie a agenti Pinkertonovy agentury. Gang vedený charismatickým Dutchem van Linde se stále snaží dát dohromady dost peněz na to, aby mohl pověsit zbojničení na hřebík a zdekovat se někam, kde je teplo, klid, dostatek snědých dívek a rumu, a kde nikdo nemá ani ponětí o jejich kriminální minulosti. Většina plánovaných operací se ale zvrtne do krutého masakru a členové gangu musí vzít nohy na ramena, aby si zachránili holé životy.
Příběhová linie je jedna velká jízda poskládaná z přepadání bank, vlaků a usedlostí, plná střelby, výbuchů a osobních animozit jednotlivých členů party. Hráče čeká spousta dobrodružství a několik zásadních dějových zvratů. Kromě hlavní dějové linie jsou tu desítky vedlejších misí spojených se spoustou zajímavých vedlejších postav a také mnoho různých aktivit jako lov nebo hledání pokladů. Hra je neuvěřitelně propracovaná a odehrává se na velkém území vymezeném mapou, které obsahuje všechny typy krajiny, které si spojujeme s westernem.
Jsou tu prérie, divoké řeky, hospodářské oblasti, zasněžené hory, města, městečka, farmy i osamělé usedlosti a sruby, vyprahlé pouště, skalní monumenty i bažinaté delty s aligátory a stromy porostlými španělským mechem. Jediné větší město se jmenuje Saint Denis a je to taková reinkarnace New Orleansu konce devatenáctého století. Jsou tam bary, hotely i divadla, město má nádraží, přístav i průmyslovou zónu a v ulicích se mísí kreolština s čínštinou. Takový kapesní vesmír bych si dal líbit. To by byly čundry! Ve hře je přes padesát druhů léčivých rostlin, přes dvě stě zvířat, asi dvacet druhů koní a taky šedesát různých zbraní!
Kvéry. Kvéry!
S výzbrojí si autoři hry vážně vyhráli. Neměli sice licenci na všechny slavné bouchačky Divokého západu, takže třeba legendární Colt Peacemaker se ve hře jmenuje Cattleman, ale na vzhledu neměnili nic. K dispozici je většina zbraní té doby, colty, smith and wessony i remingtony nábojové i perkusní, winchestrovky, spencerovky i henryovky, Remington Rolling Block, Springfield Krag i Trapdoor a protože je rok 1899, vedle klasických dvouhlavňových brokovnic je k dispozici i první broková pumpa Winchester model 1897.
Dále pak i první modely pistolí, raritní Volcanic, Mauser, nebo Browning model 1900 (tady tvůrci trochu předběhli dobu) a samozřejmě první modely optiky. Nejen palnou zbraní mrtev jest člověk a tak se Artur může vyzbrojit pestrou škálou tomahawků, nožů od bowiáků po mačety (sekery i nože můžete házet a nablízko je to v rámci utajení ideální), lukem a taky lasem.
Do každé zbraně se dá nakoupit více druhů munice od běžné po silnější a například expanzivní munici si můžete, podobně jako třeba výbušné šípy, vyrobit sami, pakliže na ně máte materiál. Každá zbraň se dá navíc u puškaře individuálně doladit třeba delší hlavní, lepšími mířidly, nebo třeba elegantní rytinou. Vylepšování přidává zbrani na přesnosti, což může být během přestřelky otázka přežití.
Ještě důležitější je péče, kterou zbrani věnujete. Lepší holster a pravidelné čištění je zárukou spolehlivosti ve chvílích, kdy se počítá každá rána. Pokud stojíte proti přesile, je ideální, aby se po každé ráně složil jeden soupeř, protože jinak byste se mohli složit vy, tedy vlastně Artur. Kromě běžných zbraní, které je možné koupit nebo sebrat nepříteli, se dají na mnoha místech najít zbraně legendární, které jsou přesnější a umělecky hodnotnější. Arturův arzenál se tak v průběhu hry průběžně obměňuje a utěšeně bobtná. Navíc čím déle a častěji nějakou zbraň používá, tím efektivnější se v jeho rukou stává.
Vzhůru na palubu
Další velmi zajímavou a téměř opomíjenou kapitolou je angažmá části gangu, samozřejmě včetně Artura, v bojích v Karibiku. Celé to začne další zpackanou bankovní loupeží, která se zvrtne v masívní přestřelku a úprk do bezpečí, v tomto případě na palubu nákladní lodi kotvící v blízkém přístavu. Pětice černých pasažérů následně přežije i ztroskotání na ostrově Guarma východně od Kuby. Tady se pěstuje cukrová třtina a místní obyvatelstvo je vystaveno vykořisťování na úrovni otroctví.
V banditech se probudí sociální cítění, no popravdě řečeno nemají moc na výběr a zapojí se do partyzánské války proti latifundistům, potažmo proti zahraničnímu kapitálu. Přerod pistolníků v revolucionáře je docela zábavný, zvláště proto, že ke slovu přijdou těžké zbraně jako třeba kulomet Maxim nebo rotační kanón. S přesunem do Západní Indie souvisí i změna image celé bandy, hoši vypadají v rozevlátých košilích, zarostlí a s palmami za zády jako posádka Černé perly. Několik guarmských misí je zajímavým zpestřením a Dutchův gang se následně vrací zpátky do Ameriky.
Odvrácená strana
Poté, co si při hraní užijete přestřelek, vykrádání bank, lovu a neustálého přejíždění z místa na místo po oficiálních stezkách vyznačených na mapě, začnete se potloukat na místech, kam žádné cesty nevedou. A začnete nacházet zvláštní věci. Některé spíš legrační, třeba americkou verzi Jana Tleskače, tedy lidskou kostru ve zbytcích šlapacího letadla, nebo táborák místní buňky Ku-klux-klanu, ale většina je docela děsivá.
Každá třetí chata nebo srub skrývá mrtvolu, jejichž osud většinou vysvětlí dopis, který se dá snadno objevit v místnosti nebo vytušit z kontextu. Vdova po konfederačním vojákovi, rodina zabitá meteoritem, který jako na potvoru trefil jejich srub, nebo děti, jejichž matka se vydala pronásledovat zloděje a už se nikdy nevrátila a děti prostě zemřely hlady.
Mrtvoly. Jsou všude. Našel jsem kostru chlápka, který musel mít tak tři metry (bigfoot se vyskytuje ve většině her od Rockstaru), našel jsem pohanské obětiště s torzem horní poloviny těla a opravdu nepatřilo indiánům. Našel jsem indiánské pohřebiště. Našel jsem hradiště s obětním kamenem patřící kultuře, kterou se zdráhám definovat. Našel jsem jeskyni se sochami z předkolumbovské éry a vesnici se zatlučenými okenicemi a dveřmi a nápisem mor.
Našel jsem kostru vikinga, jeskynní malby indiánů i rytiny o tisíc let starší. Našel jsem dílnu šíleného vědce, jakéhosi amerického Frankeinsteina, který ale jako stavební materiál používal části zvířat. Našel jsem dům plný koster, sídlo kultu, který očekával příchod Mesiáše z kosmu a opravdu, pokud se v této oblasti nacházíte ve správnou noční dobu, přiletí i UFO. Našel jsem menhir na vrcholku hory, duševně nemocnou dívku zamčenou do miniaturní budky poblíž Braithwaite Manor, v bažinách na jihu je spousta známek místní obliby woodoo a santerie, potkal jsem dvě čarodějnice a upíra ve francouzské čtvrti v Saint Denis, vlčího muže a podivína vystupujícího jako ďábel, ale největší zrůdy jsou lidé.
Sériový vrah z Lucky´s Cabin, rozsévající kusy mrtvol po celé mapě spolu se vzkazy pro pronásledovatele, incestní sourozenci z prasečí farmy, kteří svoje oběti pozvou na večeři, otráví a poté jimi nakrmí prasata. Zabiják z bažin, který používá podobnou taktiku a místo večeří vás otráví moonshinkou, jen o kousek dál pobývající noční lidé z La Kay číhající na svoje oběti během mlžných nocí na blatech, podobně jako v hlubokých lesích kolem Tall Trees lovící Skinner Brothers, smrtelně nebezpečný gang lovců a indiánů libující si v kanibalismu stejně jako Murfee Brood z Beaver Hollow, zdegenerovaní vidláci jako vystřižení z Texaského masakru motorovou pilou a dalo by se pokračovat ještě dlouho.
Opravdovou třešničkou na dortu představují nadpřirozené bytosti jako například démon z Butchers Creek nebo duch nešťastné Agnes Dowdové. Pokud hrajete v noci, dokáže hra vykouzlit neuvěřitelně hutnou atmosféru o to strašidelnější, oč překvapivější, protože když hrajete hororovou hru, tak vás lekačky po chvíli unaví. U westernu je hororová atmosféra nečekaná. V takových chvílích se Artur mění v paranormálního detektiva a alespoň v mém případě se postava hry stává statečnější než sám hráč.
Youtube je, jak vidno, plný návodů, kompilací a teorií, které se snaží ozřejmit tu kterou záhadnou událost nebo podivné místo. Utajená, skrytá část mikrovesmíru RDR2 je neuvěřitelně bohatá. Bylo mi milou povinností vám tuto oponu poodkrýt.