Postavy známé zejména z detektivek drsné školy a jejich noirových filmových zpracování. Ženy, které vám vstoupí do života, aby ho převrátily vzhůru nohama a opět vás opustily v lepším případě s kupou nezodpovězených otázek a v tom horším s mrtvolou v kufru auta a tijuanským kartelem v patách. I v hudbě existuje pojem femme fatale a znamená přesně to samé. Na trojici zajímavých žen a jejich osudy se zaměří i sedmatřicátá Noční můra.
Nenechte se zmýlit, osudová žena může mít podobu křehké blondýnky. Jennifer Lawrence zazpívá o stromu oběšenců.
V Dupárně se bude konat jakási rozcvička dnešní Noční můry. Ne všechny zahrané skladby budou mít za autorky ženy osudové, ale všechny budou ženami zpívané a z větší části i napsané a složené. Amanda Palmer se svým otcem Jackem zrekapituluje proběhnuvší pitku, stejně jako Clare Fader a Lynda Kay, od alkoholu se pak s herečkou Jennifer Lawrence přesuneme ke stromu oběšenců a s norskou nadějí tradičního jazzu Angelinou Jordan zavzpomínáme na Screemin Jay Hawkinse.
Jill Tracy – Jedovaté rady z baru pro sebevrahy
Pokud si v hudbě někdo zaslouží označení femme fatale, pak je to bezesporu Jill Tracy. Zpěvačka, která jako by se strojem času přenesla z třicátých let minulého století, je přímo esencí všech osudových žen. Krásná, tajemná, s image alá Marlene Dietrich a hudebně někde mezi temným kabaretem a gotickým popem, pakliže jste vůbec schopni si takovou kombinaci představit. Vlastně ani nemusíte, tohle je hudební pořad a vám se stačí pouze zaposlouchat. Pomalé dlouhé kompozice z baru pro sebevrahy a jedovatě vemlouvavý hlas, který vám říká, co si myslet a dělat, ale dobré rady to rozhodně nejsou. Názvy skladeb jako Jemné umění travičské, nebo Noc zla společně, také dost napoví.
Kromě zpěvu, hry na klavír a skládání se Jill také čas od času mihne ve filmu, pravda většinou v roli barové zpěvačky, a hlavně přispěla na spoustu soundtracků ať už filmových, nebo seriálových. Možná to ani netušíte, ale některou z jejích věcí už dávno znáte. I to může být nebezpečí osudových žen.
Eliza Carthy – Čekání na loupežníka
Pro další interpretku se stalo osudovým už místo jejího narození. Scarborough v severním Yorkshire jakoby přímo koncentroval folkovou tradici staré Anglie, zvláště pokud je vaším otcem slavný folkový muzikant Martin Carthy a matkou zpěvačka Norma Watersová. Talentu podědila jejich dcera Eliza Carthy požehnaně, a proto není divu, že pokračuje ve šlépějích svých rodičů. Jako vynikající houslistka se podílela na nahrávkách řady interpretů anglické lidové hudby, mj. Nancy Kerr, Blue Murder, Waterdaughters, nebo Imagined Village. Její sólová kariéra se samozřejmě zpočátku točila kolem anglických lidovek, námořnických popěvků a starých mortyátů, ale inspirována tradicí, začala tvořit vlastní aranže, které tradiční muziku posouvají blíž k současnosti.
Každá její nová deska, a že jich má požehnaně, je něčím úplně jiná než ty předchozí. Použití netradičních nástrojů nebo zapojení elektroniky? Hranice v podstatě neexistují a do toho pár set let staré texty, loupežník popravený na rynku, námořník, co odešel na moře a už o něm nikdo neslyšel, zbojník svedený na scestí nešťastnou láskou a vždycky nějaká ta dívka co čeká, většinou zbytečně. Apropo, víte, že existuje britská verze americany, tedy moderní muzika inspirovaná tou lidovou? Právě Eliza Carthy je jednou z největších opor tzv. anglicany.
Tarantella – Soundtranck k Lynchově westernu
Pro třetí ženu dnešního pokračování se stalo osudovým jedno setkání. Zpěvačka a akordeonistka Kal Cahoone se po několika letech strávených v Chile a Argentině v roce 2000 vrátila do rodného Denveru a tady potkala kytaristu Johna Rumleyho. Slovo dalo slovo a doplněni o muzikanty z kultovních Slim Cessna Auto Club zahájili jako Tarantella svoje působení v roli předskokanů 16 Horsepower na Silvestra 2000, kde jinde než v Denveru. Po následných personálních změnách, protože v Denveru je spousta kapel, ale ve všech hrají ti samí muzikanti, vydali v roce 2005 svoje debutové album Esquéletos na labelu Jello Biafry Alternative Tentacles. Je to bohužel také album jediné, ale jedná se rozhodně o majstrštyk.
Deska plná hitů se nese v duchu mísení country, alternativního rocku, tex-mex a tanga a zní jako soundtrack k westernu od Davida Lynche. Kalin vokál zní místy nezúčastněně, místy lehce zoufale, ale stále tušíte silnou, ano, osudovou ženu. Inspirace jižní Amerikou se odrazila i v několika textech zpívaných španělsky. Tarantella se nikdy oficiálně nikdy nerozpadla, pouze tak nějak přestala existovat. To je na jednu stranu příznačné, na druhou stranu to ovšem dává určitou naději, zvláště proto že všichni zúčastnění stále žijí a vesele se v Denveru podílejí na nahrávání ostatních projektů od Munlyho po Lilium.
Je léto, noci jsou sice krátké, ale vlahé a proto by mohlo dojít k setkání s nějakou femme fetale. Pozor na ně! No, i když...
Playlist Dupárna 33 - Ženy osudové a ty druhé
Shavire – Goodnight Moon
Clare Fader – Animal Charm
Clare Fader – The Wine
Jack And Amanda Palmer – So Much Wine
Lynda Kay – Jack And Coke
Evelyn Evelyn – Evelyn Evelyn
Gypsy Jazz – I´ll See You In My Dreams
Lindi Ortega – Murder Of Crows
Jennifer Lawrence – Hanging Three
The Civil Wars – Kingdom Come
Diana Jones – Satan
Adam And Eva – Attrition
Angelica Jordan – I Put A Spell On You
Playlist Noční můra 37 - Femme fatale
Jill Tracy – Sell My Soul
Jill Tracy – Fine Art Of Poisoning
Jill Tracy – Evil Night Together
Jill Tracy – Haunted By The Thoughs Of You
Eliza Carthy – Blood On My Boots
Elizy Carthy – Maid On The Shore
Eliza Carthy – Rolling Sea
Paul Weller, Eliza And Martin Carthy – John Barleycorn
Tarantella – San Telmo
Tarantella – Southern Cross
Tarantella – Esquelétos
Tarantella – Chi Sa Doe Sara