Tak dlouho jsem vybíral, kterým novým deskám se v dnešním Honkytonk Jukeboxu podíváme na zoubek, až se mi původně plánovaná sestava úplně proměnila. To je na muzice, které se v tomhle pořadu věnujeme, príma. Furt se objevují nová alba, nové tváře a problém je spíš v tom, koho s lítostí vynechat a snažit se na to nejdůležitější nezapomenout. Naštěstí se trochu překrýváme s kolegou Evženem Müllerem a jeho pořady Country Heroes a Americana Express, kde v nedávné době dostala prostor řada těch, na které už mi prostě nezbylo v Jukeboxu místo. Takže tímto vřele doporučuji vynikající muziku, pod kterou jsou podepsaní John R.Miller, Sarah Shook, Charley Crockett, Sierra Ferrell, Billy Strings či Molly Tuttle a nasměroval bych vás přímo do našeho podcastového archívu.
V dnešním Honkytonk Jukeboxu si nejdřív odskočíme nahoru do Montany za trochou westernové romantiky smíchané s hip-hopem a rapem, ale pak už to zase bude o mladých a nebezpečně talentovaných písničkářích z apalačských kopců a údolí. Pořád se tam totiž líhnou další a další. Chvalme za to Pána a udržujme svoje brokovnice naolejované, pickupy natankované a banja naladěná. Přeháním, nebojte se, místama to bude docela nářez…
Poslouchejte: Honkytonk Jukebox 62 - Svářečky, kolty a kytary
Jessta James – Psanecká hudba z Montany
Do Nashvillu vede spousta cest. Ale málokdo to vezme oklikou přes rap a hip-hop. A právě to udělal rodák ze státu vysokých hor, širých plání, kovbojů, koní a nekonečné tvrdé práce, Jessta James. Na jeho příkladu se dá krásně demonstrovat síla poctivé a autentické country muziky. Když prostě vyrůstáte na písních Hanka juniora, Waylona či Johnnyho Cashe a v pubertě k tomu přidáte všechny ty jižanské rockové party a pořádnou dávku blues a countryové klasiky, tak to prostě dřív nebo později musí vylézt ven, i když vaše srdce bije pro rap a podobné žánry. A i kdyby to byl jen chytrý tah vašeho producenta, nemělo by to šanci na úspěch, pokud by vám ta muzika nešla prostě od srdce. V kruté konkurenci na americkém hudebním trhu rozhodně ne.
Mládenec z Montany razí pro svou hudbu termín „Montana Outlaw Music“ a pokud na jeho hru přistoupíte, docela to sedí. Na svém webu se označuje za samouka, zpěváka, skladatele, hudebního producenta, filmaře a herce. OK, jeho talent můžete nejlíp posoudit ve videoklipech k písním z jeho nové desky. Westernové příběhy z divoké přírody Skalistých hor se docela dobře spojují s muzikou, která na jedné straně ctí tradice waylonovské outlaw country a na opačné straně se nebojí sáhnout do nekonečné zásobárny ostrých southern-rockových riffů elektrických kytar.
Jessta James jako westernový mstitel a pistolník. To se jim to točí, když mají za barákem takovýhle exteriéry…
Má to moderní, dobře sejmutý spodek a nápadité basové linky a rozhodně v hudbě i ve vizuální prezentaci Jessta Jamese cítím velký potenciál do budoucna. A hlavně se na to dobře kouká a dobře se to poslouchá. Jako soundtrack k filmu, který si právě pod dojmem z téhle muziky sami ve své vlastní hlavě při poslechu vymýšlíte, je to perfektní. A pokud máte rádi westerny, tak ty klipy rozhodně skoukněte!
Jessta James – No Hero
1.9.2021
Dark Highway Records
https://www.jesstajames.com/
Kdybyste si někdy položili otázku, který šílenec sponzoruje Honkytonk Jukebox, tak vězte, že jste to vy sami. Pokud si tedy občas koupíte něco z originální nabídky našeho vidláckého eshopu DixieGear.cz. Díky!
Poslouchejte: Honkytonk Jukebox 62 - Svářečky, kolty a kytary
Tony Logue – Drsná a hořká chuť domova
Domov. Nezáleží na tom, jak daleko od něj utíkáte, stejně mu nikdy nemůžete uniknout. Nikdy. Vydělat peníze na každodenní obživu je tam často krutý zápas na život a na smrt, sliby o pokroku a lepším životě tam zůstaly nenaplněny jako už tolikrát předtím, ale ani přesto nedokážete opustit kraj, kde vaše rodina žije a zápasí už tolik let. Do venkovského západního Kentucky nevedou dálnice, krajina je drsná, hořká i krásná, zároveň to platí i o lidech, kteří v ní žijí, a o kterých píše své písně Tony Logue. Oproti akustickému debutovému albu Serpents and Saviors (2018) a živáku Live on Red Barn Radio (2019) jeho nová deska duní plnokrevným a rockově důrazným zvukem s dominantní rolí elektrických kytar a steelky, což je zásluhou jak Tonyho doprovodné kapely, tak řady hostů, muzikantů z prvoligové nashvillské nezávislé scény.
Většině posluchačů i recenzentů při poslechu Tonyho autorských písní vytane na mysl jméno Bruce Springsteena, ale jeho klíčovým hudebním hrdinou a velikým vzorem je další, o generaci starší písničkář z Kentucky, Chris Knight. Tony Logue se s tím nijak netají, naopak třeba v písni Road To Richmond cíleně rozvíjí téma Knightova songu Carla Came Home z odlišného pohledu. Se svým idolem má Tony Logue společná témata písní, naléhavost, upřímnost i talent, ale rozhodně se nejedná o pouhý plagiát. Na to je debutová deska dalšího nebezpečně talentovaného rodáka ze zapomenuté části Ameriky příliš dobrá. A nebojím se tipnout, že jde o jeden z nejsilnějších hudebních zážitků teprve začínajícího roku 2022. Někdy stačí jen vyprávět příběhy o sobě, své rodině, sousedech a svém životě. Vítejte v západním Kentucky, světě Tonyho Loguea a Jericha.
Tony Logue - Jericho
4.2.2022
Lony Logue Music
https://tonyloguemusic.com/
Charles Wesley Godwin – Krev a kosti horalského maloměsta
Ke stejným vzorům jako Tony Logue (Bruce Springsteen a Chris Knight) se hlásí i jeho neméně talentovaný písničkářský kolega z opačného konce Appalačského pohoří, západovirginský patriot Charles Wesley Godwin. Jeho debutové album Seneca pro mě bylo jednou z nejlepších desek roku 2019 a nebudu nosit dříví do lesa, jeho recenzi si můžete přečíst ZDE. Oproti této první desce, která byla silně osobní, až autobiografická, mají příběhy zachycené v písních nového alba širší záběr. Plasticky z nich vystupuje obraz obyčejného horalského maloměsta, ne tak úplně depresivní a bezvýchodný, ale ani ne úplně optimistický a zidealizovaný. Ne pokaždé se jeho hrdinové rozhodnou správně, často udělají špatnou věc v nesprávný čas, ale nepřestávají to zkoušet znovu a znovu. Najít to svou pravou cestu životem je snazší, když se máte o co opřít, když je kolem vás rodina, přátelé, sousedi a místo, které vás formuje v dobrém i ve zlém. Domov.
Godwinova hudba není tak úplně to, co byste od appalačského písničkáře čekali. Zvuk jeho kapely je víc současný, barevnější a rockovější než old-time pikování banja a skřipek, i když i na ně občas v některých kouscích dojde. Propracované aranže umocněné suverénním a na první poslech rozpoznatelným pěveckým výkonem celou desku zpřístupňují i širšímu okruhu posluchačů z oblasti mainstreamové country muziky či inteligentního rocku, aniž by z Godwinových písní zmizela autenticita, opravdovost a onen těžko popsatelný horalský „šmak“. Tohle je prostě doopravdy, od srdce, pokorné i sebevědomé zároveň. Uvidíme, kam horníkova syna jeho hudební cesta nakonec zavede, ale rozhodně vám doporučuju jí sledovat.
Charles Wesley Godwin – How The Mighty Fall
7.10.2021
Think Indie
https://www.charleswgodwin.com/
Poslouchejte: Honkytonk Jukebox 62 - Svářečky, kolty a kytary
Playlist:
Jessta James – Hell´s Coming With Me
Jessta James – What It Means
Jessta James – Night Train
Jessta James – Loaded Gun
Tony Logue – Silas
Tony Logue – Welder
Tony Logue – Baptized
Tony Logue – Road To Richmond
Charles Wesley Godwin – Strong
Charles Wesley Godwin – Over Yonder
Charles Wesley Godwin – Blood Feud
Charles Wesley Godwin – Bones