Dnešní doba spoře oděným dívkám na automobilových závodech zkrátka nepřeje. A je jedno, jestli jste v politicky korektní Evropě nebo na tradičně konzervativním americkém Jihu. Fanoušky F1 připravila o pohled na sexy “grid girls” připravila politická korektnost, která předvádění ženy jako “ozdoby” považuje za sexistické a diskriminující vůči ženám, takže je nahradili dětští závodníci, pro které to prý bude skvělý zážitek.
Milovníky závodů NASCAR zatím o “Victory Lane Girls” a jejich úsporné oblečení zatím nepřipravilo nic. Ale protože je NASCAR nejpopulárnější v takzvaném “biblickém pásu”, tedy nábožensky konzervativní až fanatické části Ameriky, snaží se o ně fanoušci připravit sami. Zhruba před rokem tak způsobily obrovský poprask dívky, které propagují energy drink Monster. Prý jsou nedostatečně cudně oblečené. No, posuďte sami:
Holky od Monster Energy pózují se závodníkem NASCAR Kurtem Buschem.
Taková věc by se přece za starých dobrých časů, kdy NASCAR ještě znamenal opravdové závody “stock cars”, tedy sériových aut, muži byli celí muži, poctivé vé osmičky byly všude a svět byl prostě lepší, zkrátka nemohly stát. Protože šedesátá léta, zlatý věk osmiválcových monster honících se po klopených oválech, přece nebyla žádnou dobou necudnosti a divoké sexuality.
Atmosféra téhle fotky nepotřebuje komentář…
Jak slušně a cudně vypadal NASCAR ve svých zlatých dobách, to nám může názorně ukázat náš exponát B - legenda závodů stock cars, Miss Hurst Golden Shifter, slečna Linda Vaughn. Z jejích outfitů by dnes šíleli jak křesťanští fanatici, pro které by nejspíše představovala pokušení seslané Satanem, tak i militantní feministky, které by určitě tvrdily, že její využívání vlastní krásy k propagaci produktů je pro ženy degradující.
Linda Vaughn jako Miss Hurst Golden Shifter na jediném vyrobeném exempláři Chrysleru 300 Hurst Convertible.
Legrační přitom je, že Linda Vaughn rozhodně nebyla nějaká nesvéprávná dívenka, kterou někdo zneužil ke svým šovinistickým účelům. Naopak. Když si přečtete nějaký z mnoha rozhovorů, které poskytla motoristickým časopisům, zjistíte, že její kariéra nebyla zdaleka jen o “výrazné” postavě, hlubokém dekoltu a odvážných modelech. Linda Vaughn byla dlouhé dekády “první dámou NASCAR” především proto, co uměla.
Linda v akci. No, poněkud naaranžované, ale to kolo by určitě vyměnit svedla.
Bez Lindy by se Hurtových šaltrpák určitě tolik neprodalo
Byla vynikající v marketingu a pomohla společnosti Hurst prodat miliony jejích charakteristických řadících pák. Rozuměla ale i závodění jako takovému - ještě než se dostala do NASCAR, byla automobilovým nadšencem. Měla i sbírku starých muscle cars a vlastnoručně postavený hot rod. A také závodní licenci SCCA. V neposlední řadě musela být také skvělým manažerem, protože vedla celý tým “Hurstettes”, reklamních holek od Hurstu.
Bože, ty účesy...
Nejslavnější Hurstettes. Zleva Marsha Bennett, Linda Vaughn a Nikki Phillips
Janet Guthrie, první žena v Indy 500
V depech a “vítězné uličce” NASCAR se od té doby vystřídaly spousty krásných žen, ale žádná z nich už nedosáhla takové slávy jako jedinečná Linda Vaughn. Zato se v sedmdesátých letech začaly objevovat dívky na “druhé straně barikády”. Po pár ojedinělých startech žen na konci čtyřicátých a v padesátých letech se začaly závodnice objevovat i v největších závodech NASCAR. Jako třeba Janet Guthrie, která v roce 1976 jako první startovala na “superspeedway” v závodě World 600. O rok později se také stala v Ontariu první ženou, která v závodě NASCAR vedla.
Janet Guthrie u svého Chevroletu Chevelle Laguna, se kterým startovala v ročníku 1977 Winston Cupu
Shawna Robinson
Teprve v roce 1988 se ale poprvé stalo, že závod NASCAR Touring Series vyhrála žena - jmenovala se Shawna Robinson a byla nejmladším z pěti dětí automobilového mechanika a amatérského závodníka “Leftyho” Robinsona z Des Moines v Iowě. O závodění se svého času pokoušela i její matka, než ale havarovala a Lefty jí přesvědčil, aby závody opustila. Nadšení pro rychlé stroje se ale přeneslo na všech pět dětí, které jezdily na motorkách, sněžných skútrech i čemkoliv jiném, co jim přišlo pod ruku.
Shawna byla první, která to natřela všem chlapům
Shawna z nich byla nejšikovnější a v roce 1983 poprvé přesvědčila otce, aby jí nechal závodit s tahačem International v pětikolovém sprintu na trati Toledo Speedway. Hned napoprvé skončila druhá, poté, co čtyři kola vedla. Začala tedy závodit na plný úvazek a než se v dubnu následujícího roku přesunula do divize superspeedway. V roce 1988 už se jí podařilo nejen vyhrát závod na Asherville-Weaverville Speedway, ale také skončit celkově třetí v poháru jezdců a být zvolena “nováčkem roku” a nejpopulárnějším jezdcem roku v hlasování ostatních závodníků.
Shawna Robinson závodila v NASCAR až do roku 2003, kdy se odešla věnovat rodině a své firmě, která se zabývá návrhem nábytku a interiérů. V té době už ale americké okruhy brázdila jiná žena, která se měla brzy stát novou legendou amerického závodění a spojit v sobě talenty Janet Guthrie a Shawny Robinson i Lindy Vaughn. Jmenovala se Danica Patrick.
Danica Patrick
Svou kariéru začala na americké poměry trochu netradičně, totiž tím, že se přestěhovala do Británie a začala tam jezdit závody Formule Ford a Formule Vauxhall. Po pár letech se ale vrátila do USA, kde se pustila do závodění v různých seriálech “značkových formulí” jako Toyota Atlantic nebo Barber Dodge Pro.
Píše se rok 2005 a Danica Patrick vede smečku formulí v seriálu IndyCar
V roce 2005 konečně udělala velký krok a pustila se do závodů v Americe nejprestižnějších - IndyCar. Hned v první sezóně získala tři pole position, čímž vyrovnala nováčkovský rekord Tomase Schecktera. V roce 2007 se umístila na celkově sedmém místě poháru jezdců a v následujících dvou letech se pokaždé o jedno místo zlepšila - v roce 2009 tak skončila celkově pátá.
Ve světě NASCAR se Danica stala jednou z nejpopulárnějších postav a to nejen kvůli svému vzhledu.
Na konci dekády ale začala forma Danicy Patrick poněkud uvadat a po posledních dvou sezónách, které za volantem monopostu IndyCar odjezdila v letech 2010 a 2011, se postupně přesunula do pomalejšího, ale stále velice atraktivního světa NASCAR. Postupně prošla sériemi Nationwide i Sprint Cup a přesto, že se jí nikdy nedařilo vyhrávat, dosáhla všude solidních úspěchů - včetně toho, že jako první žena získala v cupovém závodě pole position a překonala rekord Janet Guthrie coby žena s největším počtem umístění v první desítce na závodech Sprint Cup.
Danica Patrick umí s rychlými auty zatraceně rychle jezdit, ale také se nestydí s nimi vyfotit.
Danicu Patrick ale znají i ti, kteří nejsou zarytými fanoušky NASCAR - podobně jako svého času Linda Vaughn se totiž i ona stala vizuálním symbolem těchto závodů. Nebyla možná nejrychlejší, nevyhrávala poháry, ale přinejmenším z pohledu typického mužského fanouška NASCAR byla rozhodně nejhezčí. A to jí udělalo zatraceně populární.
Potěšte oko, pánové!
Objevovala se na obálkách časopisů, ať už cudně v závodní kombinéze nebo o něco vyzývavěji v plavkách. Stejně jako Linda Vaughn také projevila talent pro marketing - jak sama sebe, tak produktů a firem, kterým propůjčila tvář. Kritici o ní sice tvrdili, že je spíše sex symbol než závodnice, ale očividně to funguje. A navíc dokázala, že žena může být přitažlivá, nestydět se za to a přesto uspět i v typicky mužské disciplíně. Není tohle ta správnější cesta boje za práva žen, než zakazovat holky na startu formulí?
Pojďme se ještě na chvíli vrátit zpátky co sedmdesátek…