Snad žádná kategorie auta není pro Ameriku typičtější než fullsize pickup. Co začínalo jako praktický, utilitární pracovní nástroj se postupem času stalo univerzálním dopravním prostředkem i symbolem postavení. Mastodonti jako Ford F-150, Ram 1500 nebo Chevy Silverado dnes slouží nejen k přepravě nákladů, ale i jako svého druhu moderní náhražka klasických fullsize sedanů. To, co v 50. letech představovaly sedany s obřími ploutvemi, v 60. letech muscle cars s absurdními výkony a v 70. letech gigantická luxusní kupé, to jsou dnes pickupy. A stejně jako kdykoliv předtím, i dnes tahle monstra lákají obdivovatel amerického způsobu života po celém světě. A stejně jako kdykoliv předtím si Američané nechávají svoje nejtypičtější auta pro sebe – především proto, že na žádném jiném trhu by nebylo možné běžně prodávat giganta, jako je téměř šestimetrová F-150.
Proto Ford svou legendární F-Series nikdy nezahrnul do svého globálního programu 'One Ford', v jehož rámci se dostal osmiválcový Mustang na evropský trh a tříválcová Fiesta zase na ten americký. Namísto americké klasiky se tak ve většině světa prodává její menší bratříček jménem Ranger, který by se za několik let měl stát alternativou F-Series i na domácím trhu.
Dokáže ale nahradit F-150 nejen v roli dělníka, ale i jako auto, které chcete vlastnit? Nebo může být pro evropské podmínky dokonce lepší? Abychom na tuto otázku odpověděli, projeli jsme se vrcholnou verzí Rangeru – modelem Wildtrak s pětiválcovým dieselem o objemu 3,2 litru. Pojďme se podívat, jaký je.
Ze všeho nejdřív se musíme vypořádat s představou, že Ranger je jakýsi malý evropský pikápek, jehož rozměry nesnesnou srovnání s americkým „originálem“. Samozřejmě, pokud ho zaparkujete vedle současné hypertrofované generace F-150, bude působit jako menší bratříček. Ale stačí zvolit pro srovnání některou z předchozích generací, a výsledek bude poněkud jiný. Kupříkladu desátá generace F-Series z devadesátých let Rangeru velikostně téměř přesně odpovídá a vedle některých starších modelů může Ranger (odhlédneme-li od šířky) působit až monumentálně. Ranger totiž už dávno není malý – se šířkou i výškou kolem 1,9 metru a délkou téměř 5,40 m (jen o pár centimetrů méně než nedávno testovaný Ram 1500 Ecodiesel) působí Ranger jako opravdu poctivý kus auta.
Jenomže americké pickupy nejsou jen o velikosti. Jejich vývoj v posledních dvaceti či třiceti letech směřuje kromě stále větších rozměrů i ke komfortu, moderní výbavě a stylu. Málokdo by si koupil pro každodenní ježdění truck jen kvůli tomu, že je velký. F-150, Ram 1500 či Silverado si pořizujete kvůli tomu, že dobře vypadají, jsou velké, prostorné a pohodlné. Dnešní fullsize pickupy vám nabídnou všechno to, co luxusní sedan. Korbu a průchodnost terénem dostanete jako bonus. A tady evropské a japonské pickupy obvykle zaostávaly – jejich doménou byla spartánská užitečnost, ne styl a pohodlí. Dokáže to nový Ranger změnit?
Ve verzi Wildtrak nepochybně ano. Zatímco základní verze Rangeru se čtyřválcovým motorem může stále ještě působit trochu jako pickup, který si pořídíte na práci v lese či na stavbě, Wildtrak je spíše autem pro dobrodruha nebo člověka, který chce jako dobrodruh působit navenek. To neznamená, že byste s ním pracovat nemohli, byť pět stop (1 549 mm) dlouhá korba z něj nedělá zrovna nákladní auto. Je ale plný věcí, které k práci rozhodně nepotřebujete, ale v každodenním životě naopak potěší.
Automatickou klimatizaci, elektrická okna nebo centrální zamykání už dnes většinou očekáváme i od pracovního nástroje, jako je pickup. Ale Ranger jde dál. Vlastně o hodně dál. Dostanete čalounění v kombinaci kůže a látky, elektricky nastavitelná sedadla nebo digitální palubní desku a součástí standardní výbavy je dokonce i navigace, připojení telefonu přes Bluetooth nebo parkovací kamera. Za příplatek potom můžete mít takové záležitosti jako je adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel nebo sledování únavy řidiče. A potom samozřejmě slušnou porci stylu – osmnáctipalcová litá kola, výrazné laky, stylový rám nad korbou, střešní nosiče a další detaily, které dávají Wildtraku image dobrodruha.
Zároveň si do modelů Wildtrak a Limited můžete pořídit pětiválcový turbodiesel o objemu 3,2 litru – ten má nejen podobný objem, ale i podobný výkon (200 koní) jako italský turbodiesel od VM Motori pod kapotou Ram 1500 Ecodiesel. A stejně jako on v lecčem připomíná staré osmiválce. Samozřejmě se nedočkáte tak lahodného zvuku, ale bublavý chraplák pětiválcové nafty je překvapivě příjemný a zvláště v kombinaci s automatickou převodovkou bude jeho celkový projev podobný třeba klasické pětilitrové 302 od Fordu.
Testovaná manuální převodovka dodá motoru o něco méně „americký“ charakter, ale i starou F-100 či F-150 si leckdo nedokáže představit bez ručního řazení. Navíc převodovka pětiválcového Rangeru nepůsobí jako kus starého pickupu, ale spíše jako něco, co byste čekali v běžném osobním autě, s krátkými a přesnými drahami a hladkým chodem. Stejně tak jízdní vlastnosti jsou přinejmenším u špičkového Wildtraku, na poměry pickupů překvapivě dobré. Ranger se si dokáže bez problémů poradit i s dálničními rychlostmi a ačkoliv testování probíhalo s nenaloženým autem, je nečekaně pohodlný a uhlazený. Samozřejmě se nechová jako moderní luxusní SUV, ale nemáte rozhodně pocit, že sedíte v „pracovním stroji“. A ten náznak proletářské robustnosti, který z Rangeru čiší, mu spíše dodává na „chlapském charakteru“. Rozhodně nebudete mít pocit, že sedíte v nějakém zženštilém SUV.
A nebude to jen pocit. Ranger se pořád drží klasické konstrukce na rámu a namísto elektronicky ovládané čtyřkolky využívá tradiční ručně připínatelný systém s redukcí a uzávěrkou diferenciálu. Potřebujete si zkrátit cestu přes pole? Žádný problém a dokonce se budete možná cítit i pohodlně. Chtěli byste vyjet kopec či sráz, který se jeví nepřekonatelný, a pro běžná SUV by také nepřekonatelný byl? Zamkněte diferenciál, připojte čtyřkolku a zařaďte redukci, a dojedete dál, než byste kdy čekali.
Tady také dochází na největší rozdíl mezi americkými pickupy a Rangerem. I když Ranger narostl a nabízí teď mnohem více stylu a komfortu než kdy dřív, je stále o něco obratnější a má vyšší světlou výšku než například větší bráška F-150. Chcete pickup, se kterým budete jezdit pravidelně do terénu? Ranger může být lepší volba.
Je ale plnohodnotnou náhradou amerického pickupu? Z pohledu dnešních fullsize gigantů nejspíše ne – zvláště pro zákazníky, kteří hledají kombinaci prostorné čtyřdveřové kabiny a dlouhé korby. Na druhou stranu, vzdálenost mez Rangerem a F-150 je mnohem menší, než by se mohlo zdát. A Ranger nabízí zásadní výhodu v tom, že jeho rozměry jsou pro použití ve stísněné Střední Evropě přeci jen o něco více akceptovatelné. Takže i když Ranger není jako F-150, neznamená to, že je horší. Jen jiný.
Fotografie: Radek "Caddy" Beneš a Vojta Dobeš
Za zapůjčení testovaných vozů děkujeme společnosti AUTO IN Pardubice.
Tento článek vznikl ve spolupráci s redakcí časopisu Chrom a plameny.