Ford Ranger Wildtrak: Americký dělník na evropský způsob

Ford Ranger Wildtrak: Americký dělník na evropský způsob

Asi se nedočkáme toho, že by Ford na našem trhu nabídnul slavnou F-150. Může být nový Ranger její dostatečnou náhradou?


Dolů


Snad žádná kategorie auta není pro Ameriku typičtější než fullsize pickup. Co začínalo jako praktický, utilitární pracovní nástroj se postupem času stalo univerzálním dopravním prostředkem i symbolem postavení. Mastodonti jako Ford F-150, Ram 1500 nebo Chevy Silverado dnes slouží nejen k přepravě nákladů, ale i jako svého druhu moderní náhražka klasických fullsize sedanů. To, co v 50. letech představovaly sedany s obřími ploutvemi, v 60. letech muscle cars s absurdními výkony a v 70. letech gigantická luxusní kupé, to jsou dnes pickupy. A stejně jako kdykoliv předtím, i dnes tahle monstra lákají obdivovatel amerického způsobu života po celém světě. A stejně jako kdykoliv předtím si Američané nechávají svoje nejtypičtější auta pro sebe – především proto, že na žádném jiném trhu by nebylo možné běžně prodávat giganta, jako je téměř šestimetrová F-150.

Proto Ford svou legendární F-Series nikdy nezahrnul do svého globálního programu 'One Ford', v jehož rámci se dostal osmiválcový Mustang na evropský trh a tříválcová Fiesta zase na ten americký. Namísto americké klasiky se tak ve většině světa prodává její menší bratříček jménem Ranger, který by se za několik let měl stát alternativou F-Series i na domácím trhu.

Dokáže ale nahradit F-150 nejen v roli dělníka, ale i jako auto, které chcete vlastnit? Nebo může být pro evropské podmínky dokonce lepší? Abychom na tuto otázku odpověděli, projeli jsme se vrcholnou verzí Rangeru – modelem Wildtrak s pětiválcovým dieselem o objemu 3,2 litru. Pojďme se podívat, jaký je.

Ze všeho nejdřív se musíme vypořádat s představou, že Ranger je jakýsi malý evropský pikápek, jehož rozměry nesnesnou srovnání s americkým „originálem“. Samozřejmě, pokud ho zaparkujete vedle současné hypertrofované generace F-150, bude působit jako menší bratříček. Ale stačí zvolit pro srovnání některou z předchozích generací, a výsledek bude poněkud jiný. Kupříkladu desátá generace F-Series z devadesátých let Rangeru velikostně téměř přesně odpovídá a vedle některých starších modelů může Ranger (odhlédneme-li od šířky) působit až monumentálně. Ranger totiž už dávno není malý – se šířkou i výškou kolem 1,9 metru a délkou téměř 5,40 m (jen o pár centimetrů méně než nedávno testovaný Ram 1500 Ecodiesel) působí Ranger jako opravdu poctivý kus auta.

Jenomže americké pickupy nejsou jen o velikosti. Jejich vývoj v posledních dvaceti či třiceti letech směřuje kromě stále větších rozměrů i ke komfortu, moderní výbavě a stylu. Málokdo by si koupil pro každodenní ježdění truck jen kvůli tomu, že je velký. F-150, Ram 1500 či Silverado si pořizujete kvůli tomu, že dobře vypadají, jsou velké, prostorné a pohodlné. Dnešní fullsize pickupy vám nabídnou všechno to, co luxusní sedan. Korbu a průchodnost terénem dostanete jako bonus. A tady evropské a japonské pickupy obvykle zaostávaly – jejich doménou byla spartánská užitečnost, ne styl a pohodlí. Dokáže to nový Ranger změnit?

Ve verzi Wildtrak nepochybně ano.  Zatímco základní verze Rangeru se čtyřválcovým motorem může stále ještě působit trochu jako pickup, který si pořídíte na práci v lese či na stavbě, Wildtrak je spíše autem pro dobrodruha nebo člověka, který chce jako dobrodruh působit navenek. To neznamená, že byste s ním pracovat nemohli, byť pět stop (1 549 mm) dlouhá korba z něj nedělá zrovna nákladní auto. Je ale plný věcí, které k práci rozhodně nepotřebujete, ale v každodenním životě naopak potěší.

Automatickou klimatizaci, elektrická okna nebo centrální zamykání už dnes většinou očekáváme i od pracovního nástroje, jako je pickup. Ale Ranger jde dál. Vlastně o hodně dál. Dostanete čalounění v kombinaci kůže a látky, elektricky nastavitelná sedadla nebo digitální palubní desku a součástí standardní výbavy je dokonce i navigace, připojení telefonu přes Bluetooth nebo parkovací kamera. Za příplatek potom můžete mít takové záležitosti jako je adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel nebo sledování únavy řidiče. A potom samozřejmě slušnou porci stylu – osmnáctipalcová litá kola, výrazné laky, stylový rám nad korbou, střešní nosiče a další detaily, které dávají Wildtraku image dobrodruha.

Zároveň si do modelů Wildtrak a Limited můžete pořídit pětiválcový turbodiesel o objemu 3,2 litru – ten má nejen podobný objem, ale i podobný výkon (200 koní) jako italský turbodiesel od VM Motori pod kapotou Ram 1500 Ecodiesel. A stejně jako on v lecčem připomíná staré osmiválce. Samozřejmě se nedočkáte tak lahodného zvuku, ale bublavý chraplák pětiválcové nafty je překvapivě příjemný a zvláště v kombinaci s automatickou převodovkou bude jeho celkový projev podobný třeba klasické pětilitrové 302 od Fordu.

Testovaná manuální převodovka dodá motoru o něco méně „americký“ charakter, ale i starou F-100 či F-150 si leckdo nedokáže představit bez ručního řazení. Navíc převodovka pětiválcového Rangeru nepůsobí jako kus starého pickupu, ale spíše jako něco, co byste čekali v běžném osobním autě, s krátkými a přesnými drahami a hladkým chodem. Stejně tak jízdní vlastnosti jsou přinejmenším u špičkového Wildtraku, na poměry pickupů překvapivě dobré. Ranger se si dokáže bez problémů poradit i s dálničními rychlostmi a ačkoliv testování probíhalo s nenaloženým autem, je nečekaně pohodlný a uhlazený. Samozřejmě se nechová jako moderní luxusní SUV, ale nemáte rozhodně pocit, že sedíte v „pracovním stroji“. A ten náznak proletářské robustnosti, který z Rangeru čiší, mu spíše dodává na „chlapském charakteru“. Rozhodně nebudete mít pocit, že sedíte v nějakém zženštilém SUV.

A nebude to jen pocit. Ranger se pořád drží klasické konstrukce na rámu a namísto elektronicky ovládané čtyřkolky využívá tradiční ručně připínatelný systém s redukcí a uzávěrkou diferenciálu. Potřebujete si zkrátit cestu přes pole? Žádný problém a dokonce se budete možná cítit i pohodlně. Chtěli byste vyjet kopec či sráz, který se jeví nepřekonatelný, a pro běžná SUV by také nepřekonatelný byl? Zamkněte diferenciál, připojte čtyřkolku a zařaďte redukci, a dojedete dál, než byste kdy čekali.

Tady také dochází na největší rozdíl mezi americkými pickupy a Rangerem. I když Ranger narostl a nabízí teď mnohem více stylu a komfortu než kdy dřív, je stále o něco obratnější a má vyšší světlou výšku než například větší bráška F-150. Chcete pickup, se kterým budete jezdit pravidelně do terénu? Ranger může být lepší volba.

Je ale plnohodnotnou náhradou amerického pickupu? Z pohledu dnešních fullsize gigantů nejspíše ne – zvláště pro zákazníky, kteří hledají kombinaci prostorné čtyřdveřové kabiny a dlouhé korby. Na druhou stranu, vzdálenost mez Rangerem a F-150 je mnohem menší, než by se mohlo zdát. A Ranger nabízí zásadní výhodu v tom, že jeho rozměry jsou pro použití ve stísněné Střední Evropě přeci jen o něco více akceptovatelné. Takže i když Ranger není jako F-150, neznamená to, že je horší. Jen jiný.

Fotografie: Radek "Caddy" Beneš a Vojta Dobeš

Za zapůjčení testovaných vozů děkujeme společnosti AUTO IN Pardubice.

Tento článek vznikl ve spolupráci s redakcí časopisu Chrom a plameny.

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

1958 Chevrolet Apache: Pracovitý Indián

1958 Chevrolet Apache: Pracovitý Indián

Vojta Dobeš , Dnešní pickupy už jsou často spíše luxusními limuzínami s korbou. Před půl stoletím ale šlo o praktické a účelné nástroje bez zbytečných vychytávek. Jaký je takový truck z pohledu dnešního řidiče?

Ram Ecodiesel: Vyrážíme do práce!

Ram Ecodiesel: Vyrážíme do práce!

Marek Doubrava , Jak jezdí Ram 1500, když ho zapřáhnete do opravdové práce? A žere opravdu tak málo, jak výrobce udává?

Ford Super Duty 2017: Luxusní náklaďák

Ford Super Duty 2017: Luxusní náklaďák

Vojta Dobeš , Hliníková konstrukce, kamery všemi směry, radarový tempomat, masážní sedačky nebo panoramatická střecha. Nejnovější Cadillac nebo Lincoln? Ne. Takhle dnes vypadá náklaďák.