Bonnie a Clyde
Slavnou gangsterskou dvojici Clyde Barrowa a Bonnie Parkerovou zná asi každý. A skoro každý také ví, že když bylo potřeba pořídit (obvykle bez vědomí majitele) nový vůz, dávali obvykle přednost snadno dostupným a přitom velmi rychlým a výkonným osmiválcovým vozům Ford.
Ford V8 slavného gangsterského páru
V jednom z nich, čtyřdveřovém sedanu modelového roku 1934, také nalezli 23. května 1934 na venkovské silničce u Bienville Parish v Louisianě svoji smrt, když si na ně počkali příslušníci texaské a lousianské policie vyzbrojení automatickými zbraněmi a brokovnicemi.
Neslavný konec cesty Bonnie, Clyda a jejich Fordu V8
Clyde Barrow dokonce napsal i pochvalný dopis Henry Fordovi, ve kterém oceňuje skvělou službu, kterou mu jeho vůz poskytl.
Pokud se chcete o slavném fordu Flathead V8 legendárních gangsterů dozvědět víc, lepší video asi nenajdete
Děkovný dopis, vychvalující rychlost a odolnost osmiválcových Fordů, napsal starému Henrymu i John Dillinger. Osmiválcové Fordy však jen kradl. Když přišlo na utrácení vlastních (ehm, nakradených) peněz, měl Dillinger náročnější vkus. Jeho nejoblíbenější značkou byl Essex, v té době známou jako Essex Terraplane, která představovala dostupnější odnož automobilky Hudson. Model Essex Terraplane 8 s řadovým osmiválcovým motorem si pořídil v březnu roku 1934 v St. Paul.
I Dellingerův Essex Terraplane nakonec skončil v muzeu
Dalším slavným vozem v Dillingerově držení (byť ne technicky vzato v jeho vlastnictví) byl Studebaker Commander modelového roku 1932, který v říjnu následujícího roku ukradl jistému šerifovi, aby s ním později provedl do té doby největší bankovní loupež – z Central National Bank v Greencastle ve státě Indiana ukradl na tehdejší dobu horentních 75 tisíc dolarů.
Studebaker Johna Dellingera je součástí expozice muzea Historic Auto Attractions ve městě Roscoe, Illinois, USA
Al Capone
Než jeho zločineckou kariéru ukončilo vězení za daňové úniky, vozil se šéf chicagského podsvětí Al Capone v tom nejlepším, co mu tehdejší trh mohl nabídnout – ve vozech Cadillac. Jeho nejznámějším exemplářem je limuzína z roku 1928, vyvedená v černém a zeleném laku, podobném tomu, jaké tehdy nosily automobily policie a městských úřadů v Chicagu. To mělo pomoci setřást pronásledovatele. A kdyby se to nepodařilo, pořád tu byl další doplněk v podobě festovního pancéřování. Tento kus se v roce 2012 prodal za 345 tisíc dolarů.
Al Caponův Cadillac po pečlivé renovaci (stejně jako na titulním obrázku tohoto článku). Krásnější než nový. Ovšem dobová patina je nenávratně v háji...
Al Capone měl ale i další auta, jako červený šestnáctiválec z roku 1940, který dnes můžete vidět v muzeu Collings Foundation ve městě Stow ve státě Massachussets.
S touhle cadillačí V16 by se leckdo rád svezl. A ani by nemusel být zrovna kousek stavěný na zakázku přímo pro velkého Ala.
Koluje také historka, že jeho zelený pancéřovaný Cadillac byl krátkodobě používán prezidentem Franklinem Delano Rooseveltem, když na začátku druhé světové války akutně potřeboval pancéřovaný vůz a žádný zrovna nebyl k dispozici. Bohužel je to ale opravdu jen historka. Stejně tak už se asi nedozvíme, co je pravdy na tom, že když Jiří Voskovec emigroval do Ameriky, koupil údajně s kamarády ojetý Lincoln právě pro Al Caponem.
V tomto videu si můžete pancéřování Caponova cadillaku prohlédnout podrobně
A takhle vypadá pracoviště řidiče Alova cadillaku z roku 1928 po renovaci
Lucky Luciano
Zatímco chicagský šéf Al Capone byl svými Cadillaky dosti známý a dva se dokonce dochovaly, o konkrétní podobě „zakladatele moderního amerického zločinu“, Charlese „Lucky“ Luciana, který byl mimo jiné jedním z předobrazů Dona Corleoneho z knižní a filmové série Kmotr, toho víme mnohem méně. Víme však, že měl v oblibě vozy jiné tehdejší špičkové značky – Packard. Masivní plech dveří jednoho z nich ho prý dokonce svého času zachránil před atentátem.
Packard Super Eight Sedan z roku 1933. V podobném autě se vozil Lucky Luciano a nejen on. FBI tehdy vozům značky Packard dala přezdívku "rolls-royce organizovaného zločinu".
Frank Rosenthal
Jméno Franka Rosenthal vám nejspíš nebude nijak povědomé. Možná si ale vzpomenete na Sama „Ace“ Rothsteina, hlavního hrdinu filmu Casino od Martina Scorseseho, představovaného skvělým Robertem de Nirem. Zajímavá byla snad všechna jeho auta – obvykle aktuální modely Cadillaku Eldorado – ale jedno mezi nimi vyčnívá. Je to totiž jeden z nemnoha případů, kdy konstrukční zvláštnost či nedokonalost nějakého vozu skutečně významně ovlivnila nejen zápletku filmu, ale i skutečný život. Když byl totiž v roce 1982 na Rosenthala spáchán atentát, zachránil ho jen fakt, že u General Motors do všech Eldorad tohoto ročníku namontovali železný plát pod sedačku řidiče, který měl pomoci napravit problém s vyvážením. Právě onen plát totiž odstínil sílu výbuchu...
Chudinka Eldorado...