Kapela Asleep at the Wheel již půl století udržuje při životě odkaz western-swingu ve stylu Boba Willse a světě div se, v počátcích tohoto subžánru můžeme nalézt i české kořeny. Příběh této unikátní a řadou Grammy ověnčené partičky si představíme ve velkém profilovém článku.
Nejprve nás ovšem čeká tradiční přehled novinek za poslední měsíc.
Poslouchejte: Asleep at the Wheel a Country zprávy červen 2021
Country zprávy – červen 2021
Populární kapelu Sawyer Brown opustil její zakládající člen Jim Scholten, který s ní hrál nepřetržitě čtyřicet let. Basák Scholten již zatoužil po odpočinku, což však vůbec neplatí o zbytku kapely, která v čele s frontmanem Markem Millerem právě odehrála strhující show v Grand Ole Opry a letos ji čeká velmi nadupané turné.
Sawyer Brown
Legendární duo Brooks & Dunn vyráží po více než deseti letech na plnohodnotné turné. Ronnie Dunn a Kix Brooks obnovili činnost již v roce 2015, ale dosud je bylo možné vidět téměř výhradně jen v rámci jejich stálého angažmá v Las Vegas. Nyní se svou parádní show vyrážejí napříč Amerikou a jelikož všechny jejich koncerty bude otevírat Travis Tritt, půjde o fakt bombastickou podívanou.
Brooks & Dunn
Ray Scott po roce vydal další maxisingl se čtyřmi novými písněmi. Po loňské nabušené lahůdkové kolekci Nowhere Near Done a předloňské Honky Tonk Heart se tentokrát zaměřil spíše na balady. Titulní písní nového projektu je skladba Cover The Earth.
Když si Tracy Byrd v roce 2003 pozval jako jednoho z hostů do vtipného songu The Truth About Men Blakea Sheltona, Shelton byl prakticky stále ještě neznámý nováček s pouhými dvěma hity na kontě. Postupně se však vypracoval na jednu z největších megastar a letos se pomyslný kruh uzavírá, když si Shelton na své turné vybral jako přeskokana právě Tracyho Byrda. Na Sheltonově turné „Heroes & Friends“ se dále představí Martina McBride a Trace Adkins.
Tracy Byrd
Tou hlavní novinkou od Blakea Sheltona je ovšem vydání jeho zbrusu nové desky Body Language. Album otevírá jeho nedávný hit Minimum Wage, který vyvolal absurdní kontroverzi, jelikož podle některých multimilionář Shelton nemá co zpívat o živobytí o minimální mzdě. Na albu dále nemůže chybět duet s jeho přítelkyní Gwen Stefani a celkově se celá deska nese ve velmi pohodovém duchu.
Blake Shelton
Ve věku 78 let zemřel zpěvák B. J. Thomas, který se na konci 60. let proslavil hity Hooked On A Feeling a Raindrops Keep Falling On My Head. Druhá jmenovaná se okamžitě stala evergreenem díky filmu Butch Cassidy and the Sundance Kid, kde byla použita ve slavné bicyklové scéně. Přestože B. J. Thomas dosáhl vrcholu popularity v 70. letech, aktivní zůstal až do pozdního věku a svou poslední desku The Living Room Sessions s řadou hostů vydal v roce 2013.
Originální tričko s legendárním „Mužem v černém“ Johnny Cashem najdete v našem vidláckém eshopu DixieGear.cz. Díky za vaše objednávky – jen díky Vám můžeme vysílat a připravovat pro Vás speciální pořady jako třeba Country servis Petra Mečíře.
Poslouchejte: Asleep at the Wheel a Country zprávy červen 2021
Asleep at the Wheel: Ambasadoři western-swingu
Bob Wills
Abychom měli příběh kapely Asleep at the Wheel kompletní, musíme se vrátit v čase téměř o sto let, kdy se koncem 20. let 20. století v oblasti Texasu a Oklahomy zrodil nový subžánr, který vycházel z country hudby a zároveň byl silně ovlivněn swingem, jazzem a blues. Začalo se mu říkat western-swing a mezi jeho nejvýraznější představitele patřil Bob Wills a jeho doprovodná kapela The Texas Playboys a dále třeba syn českých emigrantů Adolph Hofner, který dokonce zpíval česky a western-swing obohatil rytmem polky (toho jsme již blíže představili v článku o Češích v Texasu) Western-swing se těšil největší oblibě ve 30. a 40. letech, ale po válce pak zájem o něj začal postupně uvadat.
Bob Wills a jeho The Texas Playboys
Záznam televizního vystoupení krále western swingu pochází ze stejného roku, kdy se narodil Ray Benson
A právě do této muziky se později zbláznil jeden vytáhlý židovský kluk z Philadelphie. Narodil se roku 1951, jmenoval se Ray Benson Seifert, ale rodné příjmení brzy odhodil. Ještě jako puberťák založil s partou kamarádů kapelu s názvem Asleep at the Wheel, aby hráli stejnou muziku jako jejich vzor Bob Wills. Jako parta nadšených mládežníků jezdili hrát po celých Státech, a poté, co je jednoho dne Van Morrison zmínil v rozhovoru pro časopis Rolling Stone, dostali nahrávací smlouvu. Roku 1973 vyšlo jejich debutové album Comin‘ Right at Ya a pochopitelně bylo zcela automatické, že jejich prvním singlem bude skladba z katalogu Boba Willse – a byla to Take Me Back To Tulsa. Krátce po vydání desky kapela na doporučení Willieho Nelsona přesídlila do Austinu.
Jejich idol Bob Wills byl sám aktivní až do roku 1969, kdy utrpěl mrtvici a skončil ochrnutý na polovinu těla. Postupně se ale částečně zotavil, takže se mohl na invalidním vozíku účastnit příležitostných akcí na jeho počest. V prosinci 1973 se připravovalo jeho rozlučkové album For The Last Time, kde se měli sejít žijící členové jeho někdejší doprovodné kapely The Texas Playboys a během dvou dnů natočit Willsovy poslední nahrávky. Přítomem byl také Willsův obdivovatel Merle Haggard a pozvána byla rovněž kapela Asleep at The Wheel, jejichž první album vyšlo jen o několik měsíců dříve.
Tehdy 22-letý Benson se tak konečně letmo setkal se svým hrdinou a bylo mu řečeno, že si s Willsem bude moct následující den promluvit. Té noci však Bob Wills dostal na hotelu další mrtvici, po které upadl do kómatu a o rok a půl později zemřel. Willsovi spoluhráči tedy museli desku dokončit bez něho a Ray Benson se svým idolem nakonec nikdy nemluvil. Jako malou útěchou mu alespoň bylo, že Wills prý slyšel jejich první singl a údajně se mu moc líbil.
Ray Benson pak celý svůj život zasvětil udržování odkazu western-swingu Boba Willse, což se mu úspěšně daří už víc než půl století. Na rovinu si přiznejme, že rozebírat tu chronologicky jednotlivá alba nebo personální změny v kapele by bylo bezpředmětné - frontman Ray Benson ve svém bandu do dnešního dne vystřídal již přes 90 doprovodných muzikantů. Asleep at the Wheel nikdy nedosáhli komerčního úspěchu – jejich největším triumfem je jeden Top 10 hit z roku 1975 s písní The Letter That Johnny Walker Read – a ani prodeje jejich desek nikdy nebyly nějak závratné, v důsledku čehož často střídali nahrávací společnosti.
A přesto je tato kapela nepřehlédnutelnou - její hlavní kouzlo totiž spočívá především v nenapodobitelném živém hraní, které klade velký důraz na instrumentální party a dále pochopitelně ve western swingu, jehož jsou nejvýraznějšími představiteli od dob Boba Willse. Asleep at the Wheel jsou pravidelnými hosty pořadu Austin City Limits, kde s počtem deseti natočených koncertů dosud drží rekord.
V 80. letech prošla kapela velkou krizí. Téměř pět let byli bez nahrávací smlouvy a za tu dobu se nahromadily velké dluhy, takže Bensonova parta byla v rámci svého přežití nucena nahrávat reklamní spoty i hudbu pro film. Benson však přesto dokázal vše ukočírovat a nakonec se mu podařilo (znovu) získat smlouvu s vydavatelstvím Epic. Asleep at the Wheel koncem 80. let zaujali hudební akademii, která jim začala pravidelně udělovat ceny Grammy, a to především za instrumentální nahrávky. Kapela se tak doslova dočkala své renesance a vytouženého comebacku.
V roce 1988 Asleep at the Wheel vystoupili v Praze na druhém festivalu Intercountry, který pořádal Jiří Brabec. Když jsem se s Rayem Bensonem před lety setkal, ptal jsem se ho na dojmy z tehdejší návštěvy Prahy. Ray řekl, že vůbec netušili, jak se v komunistických zemích žilo a zároveň přitom Československo označil za „nejpokrokově smýšlející zemi z tehdejších komunistických zemí“. A jak Ray dále vzpomínal: „Politická strana stále vše hlídala. Hráli jsme koncert a v prvních třiceti řadách viděli lidi v šedých kabátech!“ Nakonec si domů z Prahy odvezl i suvenýr: „Nechal jsem si na památku 500-korunovou bankovku, protože na ní byly komunistické motivy. Byl to velmi zajímavý zážitek.“
Zajímavostí je, že koncem 80. let se do Nashvillu přistěhoval neznámý chudý zpívající textař jménem Ronnie Dunn. Neměl kde bydlet, a tak mu Johnny Cash poskytl ubytování a daroval mu jeden ze svých kabátů, aby měl něco na sebe. První Dunnovou písní, kterou kdo nazpíval ve studiu, byli právě Asleep at the Wheel, kteří jeho píseň natočili v sobě vlastní western-swingové úpravě.
Dunn později řekl, že měl tehdy velmi smíšené pocity – měl sice první textařský zářez, ale nebyl z toho žádný hit a tudíž ani žádné peníze. Píseň se jmenovala Boot Scootin‘ Boogie a o dva roky později, kdy stejnou píseň natočil sám pod hlavičkou dua Brooks & Dunn, se z ní stal megahit a jeden z nejslavnějších tanečních šlágrů line dance všech dob.
(sákryš, ten text zní hodně povědomě, že?)
V roce 1993 Ray Benson natočil vynikající kompilaci ve stylu kultovních projektů Will The Circle Be Unbroken od Nitty Gritty Dirt Band s jediným rozdílem, že všichni pozvaní hosté zpívali písně k poctě Boba Willse. Projekt se jmenoval A Tribute to the Music of Bob Wills and the Texas Playboys a Willsovy písně si zazpívali např. George Strait, Garth Brooks, Dolly Parton, Willie Nelson, Merle Haggard nebo Brooks & Dunn. O šest let později pak vyšlo pokračování nazvané Ride With Bob, které byla ještě úspěšnější. Kromě tradičních Willsových obdivovatelů Haggarda a Nelsona Ray Benson tentokrát pozval i mladší umělce jako Dwighta Yoakama, Lee Ann Womack, Marka Chesnutta, Tracyho Byrda nebo Dixie Chicks. Asleep at the Wheel dostali za toho album další dvě Grammy a skladba s Dixie Chicks – Roly Poly - byla na CMA Awards nominovaná na hudební událost roku. Unikátní záběry z natáčení tohoto projektu jsou ve videklipu k písni Cherokee Maiden:
Největší doménou Asleep at the Wheel jsou živé koncerty a kdo by se s jejich tvorbou chtěl seznámit, nejlepší volbou jsou proto živáky. Dosud již vyšlo úctyhodných šestnáct, z nichž můžeme doporučit třeba Live at Billy Bob’s z roku 2004. Jedním z největších hitů kapely je dnes skladba Route 66, která je v jejich repertoáru již od roku 1976. Perličkou je, že v textu písně se zmiňuje arizonské městečko Winona a zpěvačka Naomi Judd se na základě této písně rozhodla říkat své dceři Christině právě Wynonna. (Matka a dcera Juddovy byly coby The Judds nejúspěšnějším country duem 80. let a Wynonna Judd pak začátkem 90. let odstartovala úspěšnou sólovou dráhu).
Z novodobějších projektů Asleep at the Wheel můžeme jmenovat desku Reinventing The Wheel z roku 2007, která byla složena výhradně ze zbrusu nových písní a pak kritikou velmi ceněné společné album s Williem Nelsonem – Willie At The Wheel. V roce 2015 pak vyšla třetí a zatím poslední kompilace Still The King k poctě Boba Willse s účastí mnoha hvězd. Tentokrát si jeho písně kromě obvyklých hostů jako jsou Nelson, Haggard nebo Lyle Lovett zazpívali také relativní mladíci Brad Paisley nebo Shooter Jennings.
Ray Benson nedávno oslavil sedmdesátku a dnes je legendou, která si stále tvoří muziku svého srdce. Loni po vypuknutí pandemie byl jedním z prvních country umělců, kteří se nakazili koronavirem a své pocity ze současného stavu světa nyní shrnul v nové písni nazvané Better Times.
(V článku byly použity informace z rozhovoru autora s Rayem Bensonem z roku 2012. Celý rozhovor je k dispozici zde)
Poslouchejte: Asleep at the Wheel a Country zprávy červen 2021
PLAYLIST:
Sawyer Brown - The Boys And Me
Brooks & Dunn - Red Dirt Road
Ray Scott - Take A Drink
Tracy Byrd - The Truth About Men
Blake Shelton - Corn
B. J. Thomas - Raindrops Keep Fallin' On My Head
Asleep At The Wheel - Take Me Back To Tulsa
Asleep At The Wheel - The Letter That Johnny Walker Read
Asleep At The Wheel - Miles And Miles Of Texas (live)
Asleep At The Wheel - Roly Poly
Asleep At The Wheel - Corrina Corrina (feat. Brooks & Dunn)
Asleep At The Wheel - Stay All Night (feat. Mark Chesnutt)
Asleep At The Wheel - Route 66 (live)
Asleep At The Wheel - Right Or Wrong (feat Willie Nelson)