Sérii je potřeba odstartovat ve velkém stylu, tudíž velkým autem a tím na evropské poměry Lincoln Navigator z roku 2015 v edici Reserve rozhodně je. Vosmu pod kapotou už v téhle generaci budete hledat marně, ale to pro denní použití vlastně nemusí být nutně takový problém. Inu, pojďme se na auto podívat zblízka.
Krátce k historii
Automobilka Lincoln představila model Navigator 1. července 1997. Navigator vycházel ze základů o rok dříve představeného koncernového kamaráda, Fordu Expedition. Hřebíček byl uhozen na hlavičku, vůz totiž hned ve svém prvním roce předstihl v prodejích odvěkého rivala, Cadillac Escalade.
První a asi i ta nejikoničtější generace Navigatora.
Druhá generace světlo světa spatřila v roce 2003 a dlouho tu s námi nepobyla, její konec nastal jen o tři roky později. Vůz stále zůstával věrný platformě Fordu Expedition, která též prošla modernizací. S novou generací se ale Lincoln snažil víc a víc odlišovat, třeba v interiéru byste příbuznost s Fordem hledali těžko. Navigator se také pevně držel hýčkání svých pasažérů, už v roce 2006 jste v autě mohli mít například hlasem ovládanou satelitní navigaci s dotykově ovládanou obrazovkou,…
Generace druhá
Třetí generaci můžeme rozdělit na dvě období. To první datujeme mezi léta 2007 až 2015 a to druhé mezi 2015 až 2017, kdy přišel velký facelift, který pro mnohé vůz nutně nevylepšil. Po designové stránce si troufnu říct, že vůz doznal zlepšení a opět dohnal dobu. V roce 2013 sice Ford předeslal, že další generace Navigatoru už nebude jen přebaleným Expeditionem, svá slova ovšem dodržel asi stejně, jako politici dodržují své předvolební sliby. Bohužel mu také byla zpod kapoty vyrvána 5,4 litrová V8 Triton, která byla ve voze dostupná od vzniku celé modelové řady. Nahrazena byla 3,5 litrovým šestiválcovým EcoBoostem, který přeplňují dvě turba.
Třetí generace před faceliftem.
Čtvrtá generace se od roku 2017 vyrábí dodnes, samozřejmě už bez osmiválce, šestivál ale naštěstí zůstal zachován a posílil na poctivých 340kW a 691Nm. Příbuznost s Expeditionem je také stále přítomna, za ta léta je už vozu souzena. No a jak už je dnes zvykem, v květnu 2021 byl Lincolnem ohlášen vývoj plně elektrického Navigatora. Datum jeho představení zatím není známo, ale pokud uvažujete nad nejnovějším Navigatorem, moc dlouho už tu s námi nejspíš nebude…
Zaměřeno na facelift 3. generace
Z již zmíněného šestiválce se podařilo dostat 276kW a 582Nm s příslibem nižší spotřeby a lepší dynamiky, než tomu bylo u osmiválce. Dalším bonusem je možnost vyšší zátěže na kouli, která dosáhla na bezmála 4 100kg. Motor je spojen se šestistupňovým automatem. Vylepšení se dočkala i světla, vůz byl postaven na 22 palcová kola a celkově byl design více sladěn se zbytkem portfolia Lincolnu.
Současná podoba, design ušel od roku 97 opravdu kus cesty.
Očima majitele
Spousta lidí si na zimu přesedne do, v Evropě běžných, krabiček a zimu tak nějak přetrpí, než si na jaře zase vytáhnou svou ameriku z vyhřáte garáže. Ne tak náš čtenář Luboš, který si ke svému Mustangovi přikoupil právě tohoto Navigatora a používá jej pro denní ježdění.
Sluncem zalité soužití s Navigatorem. Lepší než sedět v Ofci, ne?
Proč taky ne, za dobu vlastnění, kdy s ním ujel zhruba 50 tisíc kilometrů, nemusel řešit prakticky žádný servis – nebudeme-li samozřejmě počítat běžnou údržbu. Ani základní údržba nebo náhradní díly vás ale nezruinují, cenově totiž vychází velmi podobně, jako díly na u nás běžná auta. Jediným zádrhelem tak může být jejich dostupnost, ačkoliv z USA zde díl může být i za 3-4 dny, což vás asi tolik nezabolí. A kdo myslí pragmaticky, jako majitel tohoto vozu, nakoupí si třeba oleje a filtry do foroty a pak už může jenom jezdit.
Sice „jen“ šestiválec, ale žádný drobek to stejně není.
Spotřeba ho z trenek taky nestáhla a tak si užívá výhled z vysokého posezu a unikátnost tohoto Navigatora v českých luzích a hájích. Dle jeho slov je s vozem opravdu spokojen, jak jízdně tak spolehlivostí, ačkoliv už tak trochu pokukuje po něčem osmiválcovém… Navíc tuto generaci v ČR často nepotkáte, až z těch všech dotazů o jaké auto jde, musel majitel opatřit kapotu nápisem Lincoln – a je klid.
Tričko s Lincolnem sice v nabídce našeho vidláckého eshopu DixieGear.cz nemáme (zatím...), ale fandové do poctivejch véosmiček si tam určitě něco vyberou. Nejlíp ZDE
A jak to vlastně jezdí a funguje?
No jo, jízda. Ta je relativně klidná. Adaptivní tlumiče odvádí svou práci spolehlivě a přenáší vás nehlučně přes asfaltové nástrahy na našich silnicích. Dojde-li ale na větší nerovnosti a polní cesty, přestane Lincoln ctít svou image super luxusního SUV a začne s vámi nepříjemně třást. To k vozu téhle třídy rozhodně nepatří. Na výběr máte z různých jízdních režimů, Sport samozřejmě nechybí, ačkoliv ten v Navigatorovi asi moc používat nebudete. Nicméně při jeho zvolení se příjemně zostří odezva plynového pedálu a hlavně zvýší tuhost posilovače řízení. Řízení je totiž jinak „americké“, na můj vkus až přeposilované a znemožňující přesné vedení takového kolosu, jakým Navigator bezpochyby je.
Hladký asfalt mu ale samozřejmě svědčí.
Co interiér a prostornost? Na předních sedadlech je prostoru i luxusu dostatek. Zadní sedadla se rozhodl otestovat šéfredaktor Marty, vůz prošel spíš tak bez hlavy a ještě s odřenými rameny. Ne každý ale může opravovat trolejové vedení bez plošiny, takže měříte-li kolem 185cm, dozadu se vejdete. Všimněte si, že záměrně nedodávám, jak se tam vejdete. Přestože vůz měří 5,27 metru, tak v druhé a obzvlášť třetí řadě sedadel moc prostoru a komfortu není. Tedy rozhodně ne tolik, kolik bych v Lincolnu této třídy očekával. Pořád berme v potaz, že sedíme v super luxusním SUV, a ještě v té nejvybavenější variantě. Tohle bylo bohužel zklamání.
Vzhled je sice subjektivní záležitost, bohužel to ale není jediný problém.
Zastavme se ještě u výbavy, ta je bohatá. Chlazená a vyhřívaná sedadla v kůži, palubka vkusně obšitá a i na přírodní dřevěné obložení Ziricote se dostalo. Trochu zvláštně ale působí třeba plast použitý v prostoru tlačítek na středovém panelu, jakoby ho Lincolnu dodávala Dacia... Středovému panelu vévodí 8“ displej, systém Sync s nadstavbou MyLincoln Touch ovšem svou rychlostí a plynulostí rozhodně neohromí, ani pokud vezmu ohled na již odžitých 7 let. I podle recenzí, z doby, kdy byl vůz nový, to byla stejná písnička.
Duplicitní ovládání (tlačítky i dotykově) je ale velmi příjemné a praktické, chválím!
Budíky jsou hezky přehledné a praktické, jelikož jsme v roce 2015, tak je rychloměr analogový a po jeho stranách naleznete dva menší displeje. Co budou ukazovat je ve vaší režii, od otáček přes informace o spotřebě až k právě hrané muzice. Mimochodem, stejné budíky naleznete třeba ve stále ještě prodávaném Fordu Ranger Stormtrak, jehož test jsme vám nedávno také přinesli, viz. ZDE.
Komu by nestačil jeden Linec, stačí aby zapršelo a můžete mít dva.
Pak je tu ta tisíckrát omílaná spotřeba. Ta se pohybuje kolem 12 litrů na 100km, to za takovou zásobu pohodlí a výkonu stojí. Dynamika je věru příjemná, výkonu je na předjíždění dostatek a odtáhnout můžete kde co, tady dávám určitě palec nahoru. Absence V8 vás tu rozhodně tolik mrzet nemusí.
Zvenčí je to kus auta, kam se ale uvnitř všechen ten prostor ztratil?
Suma sumárum
Na začátku článku jsem se trochu pozastavil nad tím, že tu novější Navigatory zase tolik k vidění nejsou. Myslím, že se mi podařilo tuhle otázku rozklíčovat. Lincoln chce být super luxusním SUV, ale při hnaní se za tímto statusem nasekal mnoho chyb, ať už jde o použité materiály, prostor pro posádku nebo jízdní vlastnosti, které nemusí sednout každému a v porovnání s přímou konkurencí zůstávají poněkud na chvostu pomyslého peletonu. To je na jedno auto této kategorie až přespříliš. Jestli by snad nebylo lepší variantou poohlédnout se po Expeditionu, který sice nemá punc prémiovky, ale zase bude levnější a budete mu víc rozumět. No, a nebo je tu Cadillac...
Vzhledově ale auto nevypadá špatně, co říkáte?
Ale abychom nekončili na tak špatné notě, mám tu mnohem příjemnější informaci. Pokud vás tento konkrétní Lincoln Navigator zaujal, máte štěstí, je totiž momentálně na prodej, inzerát naleznete ZDE a když se majiteli zmíníte, že jste se o voze dozvěděli z našeho článku, tak vám dvacku cukne dolů. A co je doma, to se počítá…
Někdo má rád vdolky, jiný zase holky. Majiteli vůz sedl, proč by nemohl sednout i vám?
Sedadla jsou pohodlná jako gauč doma, na boční vedení ale zapomeňte.
Třetí řada se vyklápí automaticky, moc místa v kufru ale po jejich vysunutí nezůstane.
Záď vozu se ale Lincolnu povedla.
Příjemný doplněk, automaticky vysouvající se nášlap, který vám významně usnadní nastupování do jinak vysokého vozu.