Americana Express 5 – Americana z Czech Valley

Americana Express 5 – Americana z Czech Valley

Pátý díl speciálu Evžena Müllera je věnován ryze české americaně a dvěma mimořádně povedeným aktuálním albům Sarah & The Adams a Lenky Nové.

Dolů

Americana v Česku se nám poslední dobou slušně rozjíždí. Po desce Vladimíra Mišíka vydaly svá americkou hudbou notně načichlá alba dvě dámy – křehká a lyrická Šárka Adámková a vypravěčka hořkých příběhů Lenka Nová. A protože inspirace Amerikou prosakuje i do tvorby mnoha dalších umělců, pustíme si taky Honzu Fice, Kafka Band, Olina Nejezchlebu a Mirka Kemela.


„Noc právě zavřela svá vrátka, snad pocítím dnes na chvíli klid své duše a odpoutám se od minulosti…“ (Svítá)

Venku už svítá, ale Šárka Adámková si nenechává brát své sny a přemítá o svém životě, lásce a muzice. Kratičká úvodní píseň Svítá z jejího nového, v pořadí již třetího alba s názvem Pověz mi tak předznamenává náladu jedenácti křehkých, zamyšlených a také mimořádně povedených písní. Zatímco její první album My Place bylo celé v angličtině a na druhém Thank You byla českých textů jen hrstka, novinka je možná poněkud překvapivě celá v češtině. Na což se samozřejmě za chvíli Šárky zeptáme.

Co zůstává, jsou do detailu vypilované skladby na pomezí folku, country a jemného rocku s příchutí jazzu, jednoduše řečeno ve stylu jakési specifické české americany, jíž se poslední dobou u nás nebývale daří. Třeba poslední deska Vladimíra Mišíka či novinka Lenky Nové představují brilantní ukázky tuzemského pojetí tohoto stylu. Ostatně mezi muzikanty, kteří se na těchto nahrávkách podíleli, najdeme řadu opakujících se jmen, na výslednou podobu všech pak měl zásadní vliv multiinstrumentalista Josef Štěpánek. Přesto každý z umělců zůstává sám sebou – Mišík starým dobrým Mišíkem, Lenka Nová uhrančivou vypravěčkou hořkosladkých příběhů a Šárka Adámková laskavou a pozitivní šiřitelkou dobrých nálad.  

A protože Mišíkovu albu jsme se již věnovali ve třetím dílu Americana Expressu  a ochutnávku z desky Lenky Nové si necháme dnes na konec, podívejme se nyní podrobněji na album Pověz mi, které před nedávnem vydala Šárka Adámková se svými věrnými kumpány coby Sarah & The Adams

„Kéž bych mohla ti říct, 
s kým jdu spát, když se stmívá 
a o všem co zbývá z toho, co měli jsme dřív. 
A o tom co bylo dál a jak se vůbec mám, 
jak vzrostly koruny stromů, po cestě domů.“ (Když prší)

Na album už vyšla řada výstižných a veskrze kladných recenzí, s nimiž se autor článku téměř ve všem shoduje a další pitvání písní považuje za nošení dříví do lesa.  Máte-li chuť, počtěte si na webech Lidovky.cz , iReport.cz či iDnes.cz. Nechme tedy mluvit samotnou protagonistku – autorku a zpěvačku Šárku Adámkovou.  


Americana se pozvolna dostává do módy i u nás. Ty ale k tomuto hudebnímu stylu inklinuješ od svých hudebních počátků. Jak se zrodí v dívce z Podkrkonoší láska k tomuto druhu muziky?

Dovolím si drobnou opravu, nejsem z Podkrkonoší, jsem z Prahy. V Podkrkonoší jsme měli chalupu, kde jsem trávila většinu víkendů a prázdnin svého dětství. Mám ráda americkou hudbu už od mala, asi to souvisí s tím, že ji měli rádi moji rodiče, takže když u nás doma něco hrálo, tak to to byli většinou spíš Johnny Cash, Ray Charles, Bonnie Raitt, nebo něco podobného.

Tvoje první deska My Place byla celá nazpívána anglicky, na druhé Thank You již byly dvě z písní česky a novinka Pověz mi je dokonce celá v češtině. Co Tě přivedlo k psaní českých textů? Nezanevřela jsi na angličtinu?

Je přirozené, že když člověk začíná něco tvořit, inspiruje se podvědomě tím, co má rád. Vychází na povrch to, co za roky před tím nasál. A se mnou to bylo stejné, začala jsem psát v angličtině, protože jsem takovou hudbu prostě měla ráda a poslouchala ji. Později jsem začala hledat i jiné cesty v psaní, které by byly pro mě co nejsvobodnější a byla jsem v nich co nejvíce doma. Přišel tak čas i na češtinu. Navíc jsem věděla, že i moji posluchači by uvítali více češtiny, často jsem se o tom s nimi bavila na koncertech. Tyto vnější výzvy by ale samozřejmě nestačily, musela jsem si počkat na tu svoji vnitřní, chtělo to čas. Nemyslím si ale, že bych s angličtinou úplně skončila. Teď nedávno jsem dokonce napsala zase nějaké anglické texty. 

Odpustím si otázku na Tvé hudební vzory a zeptám se jinak. Nové album je přes jistou křehkost a lehkou melancholičnost velice rozmanité a plné nejrůznějších nálad. Mohu se tě zeptat, jakou muziku posloucháš, jaké a čí písně Tě dokážou povzbudit, nabít energií nebo jednoduše potěšit svojí krásou? 

Vždy si oblíbím nějakou kapelu a ta je potom načas číslo jedna mého playlistu. Teď je to třeba švýcarská kapela Black See Dahu, před tím Kanaďan Andy Schauf. Co má ale v mém srdci vždycky místo je soulová klasika, třeba Marvin Gaye, ten u nás hraje často, nejvíce po ránu. Také miluji irské písničkáře - Lisu Hannigan, Glena Hansarda nebo americkou kapelu Punch Brothers a samozřejmě Norah Jones. Tu zmiňuji záměrně jako poslední, protože má pro mě zvláštní význam. 


S každým dalším poslechem objevuji v písničkách pozoruhodná zákoutí plná neobvyklých zvuků a hudebních obratů a znovu a znovu se s chutí zaposlouchávám do pestrobarevných tónů bezpočtu strunných a dalších nástrojů. Můžeš alespoň částečně poodhalit, jak probíhalo natáčení? 

Koncem listopadu 2017 jsme se sešli s kapelou v KD Říčany, kde jsme natočili základy, basu, bicí, některé kytary a piano. Zvukově se o vše staral Kryštof Pobořil, on vybral tento sál právě kvůli jeho skvělé akustice a obstaral veškerou techniku potřebnou pro natáčení, kterou jsme dovezli. Za pár dní na to jsme dotáčeli piana ještě ve studiu Martínek, kde mají nádherné křídlo. Zbytek jsme točili doma, což se trochu protáhlo, protože jsme měli malé dítě, takže to bylo ve chvílích volna, kterého nebylo mnoho. Právě tam ale vznikala největší část produkční práce, za kterou stojí hlavně Michal Gregor, který natáčel většinu kytar, smyčce i syntezátorové zvuky a má na svědomí také většinu aranží. Nakonec jsme ještě chtěli vylepšit zvuk některých kytar a také přidat party pedal a lap steel kytary Pepy Štěpánka, měli jsme tedy ještě krátkou session na Svárově a ve studiu Orm. Obrovský podíl na konečném soundu desky má ale ještě Honza Jakubec, který celou desku na konci tak nějak ošetřil a nádherně smíchal a zmasteroval.


Jádro Sarah & The Adams tvoří už desetiletí stabilní parta muzikantů – vedle tebe Michal Gregor, Josef Štěpánek, Rastislav Uhrík – kolem níž se pohybuje řada hudebně spřízněných duší. Sama přitom píšeš prakticky celý repertoár. Jak se Ti s těmito vyhraněnými muzikanty spolupracuje?

Ano, patří tam ještě samozřejmě i bubeník Martin Novák, nebo troufnu si říct tak trochu i Jaromír Honzák, který s námi sice stabilně nehraje, ale nahrával některé písničky na desce a velmi mě podporuje. Jsou to všichni nesmírně otevření, vzdělaní a talentovaní muzikanti a skvělí lidé. Je pravda, že v tom, co dělají, jsou hrozně daleko, ale já se snažím na to příliš nemyslet, protože by potom pro mě bylo moc těžké se před ně postavit a zpívat jim svoje písničky. Snažím si spíš užívat jejich skvělou muziku i chvíle s nimi. Oni všichni jsou pro mě inspirací.


Záznam koncertu Sarah and The Adams na festivalu Folkové Chvojení 2016 

Od vydání minulé desky uplynulo 6 let, které jsi vedle muziky naplňovala hlavně svým mateřstvím. Zpíváte si doma, a jak hudbu vnímá Tvůj syn? Bude z něj také muzikant?

Má hudbu rád, ale musí mít na ní náladu. Když si třeba vezmu do ruky ukulele a chci něco hrát a zpívat, tak většinou nesouhlasí, naopak při houpání zpívat musím a v autě pokud hudbu nepustíme, tak nám to sám připomene. Nejraději má zatím Beatles. Jestli z něj bude muzikant nevím, ale asi bych z toho měla radost. Přeji si samozřejmě, aby byl hlavně šťastný.

Deska Pověz mi zatím vyšla pouze digitálně, poslechnout si ji můžeme například na Spotify či zakoupit na webu Supraphononline.cz. Dočkáme se také její fyzické podoby na CD, případně i na vinylu?

Ano, pracujeme na vydání fyzického CD, vinyl zatím zůstává mým nesplněným snem. 

Děkuji ti, Šárko, za odpovědi a přeji tobě, kapele, všem tvým blízkým i novému albu dobré dny budoucí.

Protože k novému albu zatím není žádné video k dispozici, připomeňme si jednu z prvních Šárčiných písniček v češtině Ukulele Woman v živé verzi z letošního března.


K albu Pověz mi se v následujících dílech Americana Expressu budeme ještě vracet v tzv. „českém okénku“. Teď se ale porozhlédneme po dalších stopách americany v současné domácí muzice.

Bluesový samorost Honza Fic si své nástroje vyrábí sám a svými výtvory zásobí i další muzikanty. Jeho hudební záběr není ale svázán jediným stylem (jedním z jeho vedlejšáků je ultra-tramp band The Honzíci – zadejte do YouTube a možná budete překvapeni) a jeho album Město (2019) to dokazuje. Za zmínku stojí i producentská práce Martina Kyšperského, který si s Honzovými skladbami citlivě a vynalézavě pohrál. Pokud je jedním z rysů americany jako stylu sepjetí s životem obyčejných lidí a její lidovost, tak to vše songy Hozy Fice naplňují dokonale.


Píseň Je čas vypadnout začíná v 41:20

Kapela Kafka Band je společným literárně hudebním projektem spisovatele Jaroslava Rudiše a hudebníka Jaromíra Švejdíka. Písně na albu Amerika (2019) vycházejí ze stejnojmenného románu Franze Kafky a původně byly psány pro divadelní představení. Zní tu čeština, angličtina i němčina a monumentální a místy až depresivně elektronické pojetí se střídá s průzračnou akustickou muzikou.
Být tak indiánem / Na pádícím koni / S větrem o závod / Zem pod sebou nevidět
Dlouhou / Cestu mám před sebou / Dlouhou
Čarokrásnou krajinou / Nekonečnou stepí / K černým horám v dálce / Dál a dál
Přes louky a řeky / Cestou necestou


V březnu vydala své čtvrté sólové album zpěvačka Lenka Nová. Nese název Dopisy a bylo inspirované skutečnými dopisy, které zpěvačce zasílali prostřednictvím sociálních sítí její fanoušci. Většinu z nich složila společně s Josefem Štěpánkem, který byl i jedním z producentů. Mimochodem také na tomto albu nechybí basista Rastislav Uhrík a mezi autory hudby nalezneme i jméno Petra Ostrouchova. Ondra Bezr ve své recenzi v Lidovkách zmiňuje velice pravděpodobnou skutečnost, že Ostrouchovem zhudebněná báseň Jiřího Ortena Vojákův dopis (napsaná v mužském rodě) je jakýmsi přebytkem z Mišíkova posledního alba. Jak je vidět, česká „americana“ komunita drží při sobě a utěšeně se rozrůstá.



Na svém ryze autorském albu Nečekaná návštěva (2017) vzývá Ameriku také Jaroslav „Olin“ Nejezchleba, známý to hráč na violoncello, který k americké muzice přičichl už v dávných časech Marsyasu

Ameriko – dej mi trochu síly
naději i klid 
Ameriko – obejmi mě, prosím 
snad mi bude líp

V závěru písně se přidává Marta Kubišová, jíž Nejezchleba v bookletu děkuje za to, „jakým byla a je člověkem“.
Aranžérsky se na albu svého parťáka z Tria Ivana Hlase významně podílel famózní muzikant Norbi Kovács, který se vedle kytary chopil také baskytary, mandolíny a dalších nástrojů, ale také obstaral natočení i mix alba.



Že karikaturista Miroslav Kemel píše skvělé songy, jeho příznivci už léta dobře vědí. A přesto, že pod mírně zkráceným jménem Mirek Kemel vydal již tři alba, je stále znám spíše jako břitký komentátor aktuálního dění. Což je obrovská škoda, protože jeho zatím poslední deska Ryby, raci patří k tomu nejlepšímu, co se u nás ve folkrockové oblasti v posledním desetiletí objevilo. Před nedávnem se jako předzvěst chystaného alba na YouTube objevila stylově poněkud odlišná skladba Úsměv. Producentské role se tentokráte chopil Petr Ostrouchov a zdá se, že další výborné album s notnou dávkou americany je na obzoru…


Dnešní díl Americana Expressu vznikal déle než obvykle a v době poněkud podivně zavirované a docela dost pitomé. Amerika je najednou zase skoro tak daleko, jako za časů bolševiků, a tak jsem tentokrát pro songy nešel daleko a vybral z překvapivě bohaté domácí úrody. Nicméně, a doufám, že to tento pořad to potvrdil, česká americana je poněkud svébytným žánrem podobně jako české country. Příští díly už ale budou opět téměř výhradně americké a domácí scéna bude mít vyhrazeno jen okénko pro jednu či dvě písně. Nová alba mají Lucinda Williams, Jason Isbell či Steve Earle, pár nových vlaštovek vypustili Ray Wylie Hubbard či Larkin Poe, takže určitě bude z čeho vybírat.

Playlist 
Jan Fic – Je čas vypadnout
Sarah & The Adams – Když prší
Sarah & The Adams – Jarní
Sarah & The Adams – Luny svit
Sarah & The Adams – Divoký husy
Kafka Band – Cesta
Lenka Nová – Do písku
Lenka Nová – Generaci X
Lenka Nová – Nové zvolání
Jaroslav Nejezchleba – Amerika
Mirek Kemel – Úsměv

Evžen Müller

Evžen Müller

Jako dítě mě chytla Dylanova Blowin' In the Wind. V pubertě přišel Johnny Cash, v osmnácti Waylon s Williem a karty byly rozdány.

Všechny články autora

Americana Express 2 – The Band, toulky Českem a letošní ceny AMA

Americana Express 2 – The Band, toulky Českem a letošní ceny AMA

Evžen Müller , Druhý díl nového pořadu Evžena Müllera nahlédne do počátků kapely The Band, zapátrá po americaně v české kotlině, překvapí jednou raritkou a představí letošní vítěze cen Americana Music Association.

Honkytonk Jukebox 52: Desperados z hlubin Dixie

Honkytonk Jukebox 52: Desperados z hlubin Dixie

Martin Pešek , Outlaws těžce vyzbrojili svou kytarovou armádu, poslední opravdový psanec Billy Don Burns našel svoje blues kousek za mexickou hranicí a Jesse Daniel valí bakersfieldskej honkytonk jak o život.

Jak jsme streamovali The Cell aneb Postkoronáčový redneck mejdan online

Jak jsme streamovali The Cell aneb Postkoronáčový redneck mejdan online

Martin Pešek , O sockách, záhadně zmizelých džínách zpěváka The Cell a o zákulisí prvního online koncertu ze série Dixie On The Road.