ZZ Top. Tuhle malou, dneska už prastarou kapelku z Texasu zná snad každý obyvatel téhle planety. Pokud se teda aspoň trošičku zajímá o muziku. Se svým ostrým texaským bluesrockem ochuceným mezcalem a pouštním prachem se stali globální legendou a zaujali své poctivě zasloužené místo v síni slávy rockové, bluesové i country muziky. Na jejich velký profil jsme se chystali už dlouho a vyšlo nám to akorát. 26.června 2023 budeme mít šanci zažít sólový koncert frontmana ZZ Top Billyho F Gibbonse v Praze a tak tento seriál berte jako předkrm i pozvánku zároveň.
Malá odbočka k bubnům
Billy Gibbons jako středoškolák
Touha uzavřít každou encyklopedii svým heslem se zrodila, jak už to tak bývá, někde úplně jinde. William Frederick Gibbons se narodil 16. prosince 1949 v Tanglewoodu nedaleko Houstonu v Texasu. Když se člověk narodí ve státě osamělé hvězdy, je jasné, že pokud projeví hudební talent, nevyhne se blues. Jako pětiletého ho matka a sestra vzaly na koncert Elvise Presleyho a bylo vymalováno! Jeho otec, klavírista a skladatel, ho v osmi letech propašoval na nahrávací sekvenci samotného krále blues B. B. Kinga a odtud už vedla přímá cesta k... bicím nástrojům. Do New Yorku za slavným latinskoamerickým perkusionistou Titem Puente. Nevadí, ve třinácti letech dostal malý Billy svou první kytaru Gibson Melody Maker, kombo Fender a historie mohla jít tam, kam měla.
Kapela The Moving Sidewalks – Billy Gibbons třetí zleva
The Moving Sidewalks
Během studií na umělecké škole v Hollywoodu začal Gibbons hrát s různými kapelami, jako Saints, Billy G. & The Blueflames a The Coachmen. V roce 1967 se vrátil do Houstonu a založil skupinu The Moving Sidewalks, která hrála něco mezi blues a psychedelií. Zanechala po sobě několik singlů, jmenovitě 99th Floor/What Are You Going To Do (1967), Need Me/Every Night A New Surprise (1967), I Want To Hold Your Hand/Joe Blues (1968) a Flashback/No Good To Cry (1969), jedno EP A Band From Texas (1968) a především album Flash (1969). Předskakovala také skupině The Jimi Hendrix Experience na jejich prvním americkém turné. Billy se spřátelil s Hendrixem, který ho podle nedoložené legendy v jednom rozhovoru označil za nejlepšího kytaristu na světě. Kapela však hrála i s dalšími velikány té doby, jako byli The Doors, 13th Floor Elevators a další.
The Moving Sidewalks s Jimi Hendrixem (rok 1968)
Přišel rok 1969 a dvojice hráčů Tom Moore (klávesy) a Don Summers (baskytara) narukovala do armády. Billy nepolevil, s bubeníkem Danem Mitchellem se spojil s klávesistou a baskytaristou Lanierem Greigem a pokračovali dál. Jenže spolu dlouho nevydrželi, a tak se Billy začal poohlížet po nových hráčích. Mitchella nahradil za bicími Frank Beard a Greiga u basy Billy Etheridge (který později hrál se Steviem Ray Vaughanem), ovšem na jeho místo brzy nastoupil Dusty Hill.
Patnáctiletý letý Dusty Hill v roce 1965 s jednou ze svých středoškolských kapel
Joe Michael Hill alias Dusty Hill se narodil 19. května 1949 v Dallasu. On i jeho bratr Rocky byli od útlého věku aktivními hudebníky. Dusty hrál na violoncello, ale poslouchal hlavně blues. Od osmi let hrál s bratrem za peníze, Dusty zpíval, ale pak přešel na baskytaru. Byl jedním z mála baskytaristů, kteří zpočátku nehráli na kytaru. Později hrál ve skupinách The Outlaws, The Warlocks (v roce 1966 vydali dva singly - Splash Day/Life's A Misery, If You Really Want Me To Stay/Good Time Trippin'), The Cellar Dwellers (v roce 1968 vydali singl Bad Day/Call) a American Band (v roce 1968 vydali singl If I Were A Carpenter/All I Saw Was You a v roce 1968 dvě alba - Is Here a Do Their Thing).
Fejková kapela The Zombies. Zcela vlevo Frank Beard, vedle něj Dusty Hill. To je téma na samostatný článek...
Ve všech výše zmíněných kapelách se znovu setkal s bubeníkem Frankem Lee Beardem. Ten se narodil 11. června 1949 ve Frankstonu a kromě zmíněných kapel hrál také v The Hustlers. Oba se také podíleli na kontroverzním projektu falešné skupiny The Zombies, která v Americe hrála hudbu této britské populární skupiny, samozřejmě bez jejího svolení.
A zrodila se legenda – ZZ Top
Vraťme se k The Moving Sidewalks a zároveň se s nimi rozlučme. V květnu 1969 se do kapely dostal Beard a okamžitě seznámil Gibbonse s Hillem, který se stal členem v únoru 1970. Ještě v sestavě s Etheridgem se trio v červenci 1969 přejmenovalo a zrodila se legenda - ZZ Top. Název vymyslel Gibbons. Chtěl spojit dva bluesmany, B. B. Kinga a Z. Z. Hilla do ZZ Kinga, ale zdálo se, že je to podobné oběma, takže si řekll, že král (king) je na vrcholu (top) a bylo to.
Jeden z prvních snímků ZZ Top v definitivní sestavě z května 1970
Kapelu řídil Bill Ham, který s Gibbonsem spolupracoval už v dobách The Moving Sidewalks. Jeho Lone Wolf Production se věnovala také umělcům jako Eric Johnson a kapelám jako Point Blank. Ham byl důležitou osobou, která utvářela vizuální podobu a zvuk ZZ Top až do roku 1996. Zemřel 20. června 2016.
Fešáci made in Texas
První singl skupiny, Salt Lick/Miller's Farm (1969), nahráli The Moving Sidewalks s Gibbonsem, Mitchellem a Greigem. Vyšla u Scat Records a následně u London Records, odnože britské Decca Records. S tou kapela podepsala smlouvu počátkem roku 1970 a zároveň, jak bylo uvedeno výše, ukončila personální rošády. Od července do října 1970 se trojice Gibbons, Beard a Hill zavřela v Robin Hood Studios v Tyleru a nahrála materiál pro debutové album ZZ Top ZZ Top's First Album, které vyšlo 16. ledna 1971. Obsahovala deset boogie-blues-rockových skladeb, které slibovaly velké věci do budoucna. Singl (Somebody Else Been) Shaking Your Tree/Neighbor, Neighbor se v hitparádě neumístil.
Ne, tohle není trempská parta odněkud od Sázavy, tahle parta navždy změnila historii rocku. Zleva Gibbons, Hill a Beard. ZZ Top někdy v roce 1971.
Doménou začínajících ZZ Top byly živé koncerty
Nevadí, od září 1971 do ledna 1972 skupina znovu nahrávala v osvědčeném studiu a výsledkem byla deska Rio Grande Mud. Vyšla 4. dubna 1972 a doprovázel ji singl Francene (na albu se píseň jmenuje Francine), který měl na straně B buď španělskou verzi písně (v USA), nebo píseň Down Brownie (v Evropě). Album se umístilo na 104. místě žebříčku Billboard a singl se usadil na erotické 69. pozici.
DixieGear.cz – jedinej eshop v Evropě, kterej se nebojí nechat hrdě vlát prapor Jihu. Triček a mikin s hudebníma motivama u nás najdete dost a dost, třeba TADY Nejposlouchanější české nezávislé internetové rádio – Rádio Dixie – a všechny naše hudební podcasty existují jen a jen díky vašim objednávkám. Mockrát děkujeme a zůstaňte naladěni!
Vyprodané sály
Úspěch ZZ Top byl od počátku založen na živém hraní. Svým mezcalem nasáklým ostrým rockem a blues zaplňovali čím dál větší sály a haly, návštěvnosti koncertů lámaly rekordy (desítky tisíc diváků nebyly výjimkou) a to všechno jen a jen díky ústnímu podání mezi nadšenými fanoušky. V rádiích či v televizi byste ZZ Top tehdy hledali marně. Okruh posluchačů se rychle rozšiřoval, prodeje desek stoupaly do závratných milionových výšin a hudební publicisté se dodnes nemohou tak úplně shodnout na tom, proč. Podle většinového názoru se kapele povedlo oslovit novou generaci mladých fanoušků (15-20 let), kteří nepamatovali Elvise ani začátky Beatles a instinktivně hledali něco nového, originálního, upřimného, divokého a autentického. A syrové blues a boogie ZZ Top bylo přesně v ten správný čas na správném místě. V Texasu.
Lehká změna image i designu kytar
Třetí album skupiny Tres Hombres vyšlo 26. července 1973 a v Americe se z něj stal trhák. V hitparádě se umístilo na osmém místě a doprovázel ho dnes již světoznámý singl La Grange/Just Got Paid, který byl v době vydání na 41. místě. Píseň La Grange se objevila v několika filmech a pojednává o nevěstinci, který byl později přejmenován na Chicken Ranch. Začala také spolupráce se zvukařem Terrym Manningem.
Frank Beard dával do hraní všechno, stejně jako oba jeho kámoši
V roce 1974 vyšel "pouze" singl Beer Drinkers & Hell Raisers/La Grange, ale kapela neustále koncertovala a nahrála živý materiál na album Fandango! Stačilo to na jednu stranu desky, takže druhá strana byla doplněna o nové studiové věci. Singl Tush je pravděpodobně nejznámější skladbou skupiny ze 70. let. V hitparádě se píseň umístila na 20. místě a B-stranu singlu doplnila skladba Blue Jean Blues.
Kapela se vezla na vlně texaské i celoamerické popularity a náramně si to užívala
Koncerty ZZ Top byly vždycky neskutečná jízda a show
A přihoďte pár chřestýšů
V roce 1975 vyšel také singl Shiek/Borracho Y Parrandero. Kapela dosáhla svého bluesrockového vrcholu a její ambice se soustředily na popularitu, která měla během několika let přerůst v celonárodní mánii. Mnozí rockeři nemohou kapele tuto zálibu v úspěchu odpustit a srovnávají ZZ Top pouze s jejich image z 80. let. Je to škoda, protože její tvorba na prvních čtyřech albech splňuje ta nejpřísnější bluesová měřítka a přesto je svým způsobem jedinečná. Zatímco se tak dělo, kapela se na chvíli odmlčela. Proč?
26. listopadu 1976 se na pultech objevilo album Tejas. Ačkoli se v žebříčku umístilo na 17. místě, celkově nedosáhlo úspěchu předchozích dvou děl. Nepomohly ani čtyři singly It's Only Love/Asleep In The Desert (1976), Arrested For Driving While Blind/It's Only Love (1976), Enjoy And Get It On/El DIablo (1977) a El Diablo/Arrested For Driving While Blind (1977).
Taková stará dobrá folklórní kapelka z Texasu.
Kapela se vydala na doprovodné turné s názvem Worldwide Texas Tour. Na pódiu vytvořili dřevěný model Texasu, nakloněný tak, aby si ho diváci mohli během koncertu pohodlně prohlédnout. Součástí výzdoby byly kaktusy, juky a další místní rostliny a celé pódium za zády členů kapely uzavírala ručně kreslená maketa horizontu. Aby toho nebylo málo, na pódiu byla i zvířata, například dobytek, supi, pásovci a dokonce i chřestýši. Pokud byste si mysleli, že to způsobovalo problémy, nemýlili byste se. Jednou se zvířatům podařilo utéct, ale největší nepříjemností bylo prostě to, že je museli krmit a převážet v šesti přívěsech.
Gibbons ani Beard nebyli žádní tanečníci, ale jejich pódiové kreace byly nenapodobitelné.
Není se co divit, že se pak kapela rozhodla dát si na pár let pauzu. Důvodem byla především Beardova drogová závislost. Strávil nějaký čas v léčebně v Houstonu a na Jamajce, dokonce se oženil se svou přítelkyní Catherine Alexanderovou, Gibbons odjel do Evropy a Hill do Mexika. Nějakou dobu pracoval také na letišti v Dallasu, protože se chtěl dostat zpátky na zem. I přes odloučení zůstala kapela ve vzájemném kontaktu a připravila si novou image, kterou zná každý civilizovaný člověk na planetě Zemi. Hill i Gibbons si nechali narůst dlouhé vousy a pořídili si sluneční brýle...
Další pokračování příběhu ZZ Top můžete na webu RadioDixie.cz a ve vysílání našeho internetového Radia Dixie čekat zhruba za měsíc. Dojde na nejslavnější éru kapely. Osmdesátá léta, dlouhonohé dívky, nablýskané auťáky a spoustu hitů. A fousů samozřejmě…
Diskografie 1971-1976
ZZ Top’s First Album (1971)
Na začátku své kariéry se ZZ Top vytasili s albem s výstižným názvem The First Album. Úchvatná klasická kytarová trojka hrající blues a boogie s nezaměnitelným americkým feelingem. Osobně mám nejraději úvodní (Somebody Else Been) Shaking Your Tree, famózní pecku Brown Sugar, podmanivou Neighbor, neighbor.... Tvrdý přístup kapele sluší, koneckonců, co chybí takové Certified Blues? Nic. A krásné blues Just Got Back From Baby's ukazuje, v čem byla síla skupiny v 70. letech. Ani ostatní písně nejsou k zahození. Gibbons má nastavený perfektní zvuk a má osobitý feeling, který ocenil i Jimi Hendrix. K čemuž se přidávám. Celé album je příslibem věcí příštích (např. způsob tvorby sladkých balad, viz Old Man) a samotné album není vůbec špatné. Hlavně si na nic nehraje.
****
Rio Grande Mud (1972)
Po příjemném debutu se Gibbons a spol. zhluboka nadechli a rozbalili to naplno. Už úvodní Francine je dokonalá, skloubila rock'n'roll, boogie, melodii a ráznost do podoby hitu. Parádní kytara otevírá obsesivní hendrixovku Just Got Paid. Geniální harmonikové blues Mushmouth Shoutin' snad ani není třeba vychvalovat. Raná kariéra ZZ Top byla především o blues, ať si říká kdo chce, co chce. Hardrockový přístup kapele sluší, Ko Ko Blues si v něm libuje. A bombová věc Chevrolet je... tak sexy, že to až není možné. Je to asi nejlepší hit kapely vůbec (La Grange a Tush prominou). Slidové blues Apologies To Pearly je prostě klasika, stejně jako ještě rychlejší Bar-B-Q. Slaďák s vybrnkávanou kytarou, což je přímo poznávací znamení ZZ Top, zde zastupuje Sure Got Cold After The Rain Fell. Je to ale spíš výjimka z dynamiky alba, přitvrzená Whiskey'n'mama a neuvěřitelně posazená Down Brownie jsou z kategorie čistokrevného blues rocku. Album nemá sebemenší chybu. Tohle je ZZ Top! V té nejlepší formě a životní formě.
*****
Tres Hombres (1973)
Je možné zopakovat tu čistou fontánu energie z desky Rio Grande Mud? Odpověď je jednoduchá - ano! Blues rock s nádechem jistého funky ostří v podání tria ZZ Top nikdy nechutnal lépe než v písních Waitin' For The Bus, Have You Heard? a Jesus Just Left Chicago. Vrcholem alba je hardrocková skladba Beer Drinkers & Hell Raisers. Po ní následuje klasický a notoricky známý hit z frivolního prostředí La Grange. A nutno dodat, že sólové pasáže dokonalé vypalovačky Move Me On The Line patří k nejlepším momentům alba. Ostatní věci jsou "jen" dokonalé a dotvářejí jedinečnou atmosféru Tres Hombres. I další album jižanů má punc klasiky.
*****
Fandango! (1975)
Toto album je vlastně padesát na padesát koncertní a studiový počin. Tři písně z pódií si nejdřív pořádně zarokenrolují (Thunderbird, Jailhouse Rock) a pak to přijde. Důvod, proč toto album miluji, je ztělesněn v téměř desetiminutové jízdě Backdoor Medley. Skládá se ze skladby Backdoor Love Affair z debutového alba a starých bluesových fláků. Co ji však odlišuje od všech podobných skladeb, je sólo pro zpěváka. Jazykolam Mellow Down Easy v přímém přenosu je neskutečný a já jsem z ní vždycky u vytržení! Studiovou část samozřejmě definuje hit Tush, ale kdo se nesoustředí jen na hity, dostane neuvěřitelnou bluesovou nadílku. Takové Blue Jean Blues nemá obdoby! A vyloženě hardrocková příchuť Nasty Dogs And Funky Kings přesně ukazuje, v čem spočívá kouzlo ZZ Top. Zajímavé je, že kapela nikdy nehrála dlouhé písně. Často vše podstatné vtěsnali do dvou minut.
*****
Tejas (1976)
Poslední řadové album, po kterém se kapela na čas odmlčela, nese všechny známky úpadku. Zvuk mravnější než jeptiška před narozením, skladby jsou klasické ZZ Topácké, přičemž svižná Arrested For Driving Blind a naprostá klasika El Diablo znějí z celé party nejlépe. Závan nefalšované Ameriky zavane ze živé Enjoy And Get It On, obecně platí, že svižnější skladby tu patří k těm lepším (Ten Dollar Man, Pan Am Highway Blues). Pokus o klidnou instrumentálku Asleep In The Desert je zajímavý, ale chtělo by to něco víc.
***
PLAYLIST:
The Moving Sidewalks - 99th Floor – LP Flash (1969)
ZZ Top – Goin´ Down to Mexico – LP ZZ Top’s First Album (1971)
ZZ Top – Backdoor Love Affair - LP ZZ Top’s First Album (1971)
ZZ Top – Just Got Paid – LP Rio Grande Mud (1972)
ZZ Top – Bar–B-Q – LP Rio Grande Mud (1972)
ZZ Top – Jesus Left Chicago – LP Tres Hombres (1973)
ZZ Top – Beer Drinkers & Hell Risers – LP Tres Hombres (1973)
ZZ Top – La Grange (live) – LP Tres Hombres (1973 – 2006 remastered)
ZZ Top – Tush – LP Fandango! (1975)
ZZ Top – Blue Jean Blues – LP Fandango! (1975)
ZZ Top – Arrested For Driving While Blind – LP Tejas (1976)
ZZ Top – Enjoy and Get It On – LP Tejas (1976)