The Kentucky Headhunters: Vlasatí divoši, co vykopli devadesátky

The Kentucky Headhunters: Vlasatí divoši, co vykopli devadesátky

Tak dlouho míchali country s rockem, až je vyhodili ze všech vydavatelství ve městě. Od té doby to mají vidláci z Kentucky na háku. I když nejsou slavní jako zamlada, stále aktivně koncertují a točí novou muziku. Výbornou…


Dolů

V závěru 80. let countryový svět pobláznila parta rockově vyhlížejících mladíků, kteří si říkali The Kentucky Headhunters. Svými divokými koncerty, na kterých často hráli staré evergreeny ve svižných rockových úpravách, pomohli country posluchače připravit na tvrdší muziku Gartha Brookse, Travise Tritta nebo Brooks & Dunn. Ačkoliv sami se na pomyslném countryovém Olympu ohřáli pouhé tři roky, dodnes stále aktivně koncertují a točí novou muziku. Na jejich dráhu se podrobnější podíváme v dnešním profilovém článku.

Napřed tu ovšem máme obvyklou rekapitulaci novinek za poslední měsíc.

Poslouchejte: The Kentucky Headhunters a Country zprávy srpen 2022

Country zprávy – srpen 2022

Ronnie Dunn vydal své páté sólové album nazvané 100 Proof Neon. Záměrem alba bylo oživit zvuk honkytonkových tančíren 80. let, takže téměř na každé skladbě můžeme slyšet pořádnou steelkytaru a špinavé elektrické kytary. Natáčení desky prý pro Dunna bylo tak kreativním procesem, že zároveň stihl napsat a natočit 15 dalších písní na své příští album. Brooks & Dunn jsou momentálně na letním turné a jak se zdá, Dunn zatím sólové koncerty neplánuje. 

Ronnie Dunn

Nový seriál Monarch o dynastii country zpěváků s Tracem Adkinsem a Susan Sarandon v hlavních rolích bude mít premiéru již 11. září. Stanice Fox nedávno vypustila nový trailer a zároveň prozradila, že v seriálu se jako hosté objeví i Shania Twain, Martina McBride, Little Big Town a Tanya Tucker

Zpěvačka a textařka Michelle Branch, která se proslavila jako polovina dívčího dua The Wreckers, byla zatčena za údajné domácí násilí, kterého se měla dopustit na svém manželovi. K zatčení a následnému propuštění na kauci došlo krátce poté, co zpěvačka oznámila podání žádosti o rozvod. Michelle Branch letos v září vydá svou druhou sólovou desku, která celá vznikla během covidu a ponese název The Trouble With Fever.

Michelle Branch

Tomáš Linka zveřejnil videoklip k písni Když milenky pláčou, kterou si vypůjčil z katalogu Karla Gotta. V originále tuto píseň napsal a natočil John Denver, od kterého Linka v českých verzích už dříve přezpíval řadu jiných hitů včetně Paní má se má nebo Svítá ve tvých tvářích. Po autobiografické skladbě Sen jde o druhou novou nahrávku Tomáše Linky, která vznikla u příležitosti vydání jeho knihy Paní má se má: Paměti countrymana.

Garth Brooks v listopadu vydá druhý díl své knižní biografie The Anthology, Part 2, která bude zachycovat léta 1996-2000, během kterých vyšly ikonické desky Fresh Horses, Sevens, Double Live a Scarecrow. Formálně jde již o Brooksovu třetí knihu, jelikož mezi prvním a druhým dílem ještě vyšel zvláštní díl věnující se živým koncertům. Jak je u Brookse zvykem, součástí knihy bude 6 CD s mnoha písněmi z tohoto období včetně několika dříve nevydaných nahrávek.

Garth Brooks

Blake Shelton vydal nový singl No Body, kterým se navrací do 90. let, kdy se jako mladík přistěhoval do Nashvillu. V doprovodném videoklipu pochopitelně musel oprášit i blonďatý mullet, který k začátku jeho dráhy neodmyslitelně patří. Shelton roku 2021 vydal rozšířenou verzi alba Body Language a novinka No Body tak představuje první vlaštovku nové muziky, na které zpěvák v současné době pracuje.

Triček s hudebními motivy najdete v našem vidláckém eshopu Dixie Gear.cz docela dost (třeba TADY) a kromě rockerů si určitě vyberou i fandové poctivé country muziky. A některá z nich najdete do konce srpna v akční 50% slevě. No, nekupte to…

Poslouchejte: The Kentucky Headhunters a Country zprávy srpen 2022

The Kentucky Headhunters: Vlasatí divoši, co vykopli devadesátky

Historie kapely se začíná psát roku 1968, kdy bratři Richard a Fred Youngovi spolu se svými dvěma bratranci Anthnonym Kenneym a Gregem Martinem založili kapelu Itchy Brother, kterou pojmenovali po postavičce z kresleného seriálu. Začali hrát v okolí svého rodného městečka Glasgow v Kentucky. Roku 1973 vydali nezávislý singl Shotgun Effie o Richardově a Fredově babičce. Celá 70. léta strávili hraním po malých klubech v Kentucky, až začátkem 80. let dostali velkou příležitost v podobě nahrávací smlouvy se Swan Song, labelem vlastněným skupinou Led Zeppelin

Itchy Brother, kapela, ve které to všechno začalo

Začali nahrávat debutovou desku, ale když se roku 1983 rozpadli Led Zeppelin, zrušili veškeré společné projekty včetně labelu Swan Song, a album Itchy Brother tak nikdy nebylo dokončeno. Po tomto nezdaru se otrávení členové rozhodli Itchy Brother rozpustit. Richard se stal textařem na plný úvazek, Fred hrál na bicí pro novou country zpěvačku Sylviu, Greg Martin se stal členem doprovodné kapely Ronnieho McDowella a Anthony Kenney pověsil hudební dráhu na hřebík.

O tři roky později se Martin pokusil skupinu Itchy Brother znovu vzkřísit, bratři Youngovi souhlasili, ale Kenney již neměl zájem. Martin proto do kapely pozval Douga Phelpse, se kterým hrál v kapele u McDowella, a ten přivedl svého staršího bráchu Rickyho Lee, který se stal hlavním zpěvákem. Přejmenovali se na The Kentucky Headhunters, opět začali hrát po klubech v okolí Kentucky a dvakrát do měsíce vystoupili v rozhlasovém pořadu Chitlin‘ Show na stanici WLOC. Ve svém repertoáru měli jak původní písně, tak i nejrůznější předělávky starých songů, které si okořenili svižnější rockovou úpravou.

V závěru 80. let si vypůjčili 4 500 dolarů, aby natočili demo album, které by pak mohli prodávat na svých koncertech. Nahrávka ovšem neunikla pozornosti nashvillským šéfům a The Kentucky Headhunters dostali nabídku exkluzivní smlouvy od Mercury Records. Tento label rovněž koupil práva na jejich nezávislé demo album a v říjnu 1989 ho vydal pod názvem Pickin’ On Nashville jako mainstreamovou desku.

Kvůli svému divokému a rockovému vzezření však v konzervativním Nashvillu neměli vždy na růžích ustláno. Jejich prvním singlem byla předělávka bluegrassové klasiky Billa Monroa - Walk Softly On This Heart of Mine, se kterou se dostali na 25. místo hitparády. Monroe je tehdy osobně pozval do Grand Ole Opry, aby jeho píseň zazpívali naživo, ale Roy Acuff jejich vystoupení zrušil, protože se mu nelíbily jejich příliš dlouhé vlasy. Druhý singl Dumas Walker, který byl pozvánkou do stejnojmenného baru, vyšplhal na 15. příčku a s cover verzí Oh Lonesome Me od Dona Gibsona zaznamenali svůj první (a zároveň poslední) Top 10 hit, který se dostal nejvýše na 8. místo singlového žebříčku. 

Ten skutečný úspěch kapely však spočíval v jejich energických živých vystoupeních a dokonalé atmosféře, kterou na nich dokázali navodit. Za své debutové album dostali Grammy, na předávání cen CMA Awards byli vyhlášeni nejlepší skupinou roku a jejich album Pickin‘ On Nashville se stalo deskou roku 1990. Demonahrávky původně určené pouze k prodeji na koncertech tak nakonec v kategorii „nejlepší album roku“ porazily desky George Straita, Alana Jacksona a Keitha Whitleyho, které tehdy představovaly vrchol nashvillské produkce.

The Kentucky Headhunters vyjeli na turné jako předskokani Hanka Williamse Jr., čímž se mohli představit mnohem většímu publiku. Miláčkem diváků byl především bubeník Fred, který se stal jakousi komickou figurou celé kapely – často hrál svlečený do půl těla a na hlavě měl obvyklou beranici z mývalí kůže, jakou nosil Davy Crockett. Píseň o Crockettovi – The Ballad of Davy Crockett - byla i rovněž jejich prvním singlem z druhé desky a rozhlasové stanice spolu s cédéčkem jako fór obdržely i speciální promo beranice. Druhé album Electric Barnyard vyšlo na jaře 1991, ale úspěch první desky již nezopakovalo. Kapela po písni The Ballad of Davy Crockett vydala původní nahrávku It’s Chitlin‘ Time a rockovější předělávku Jenningsova hitu Only Daddy That’ll Walk The Line, ale žádný z těchto singlů  se nedostal ani do Top 40. Desky se ale i tak prodalo přes půl milionu a úspěšné turné kapele na CMA Awards znovu zajistilo titul nejlepší skupiny roku. 

Kapela však měla zásadní problém v tom, že pro řadu countryových posluchačů byli až moc rockoví a pro rockové publikum zase příliš countryoví. A názorové neshody panovaly i uvnitř kapely – zakládající členové chtěli hrát tvrdší muziku, zatímco bratři Phelpsovi tíhli více ke country. Doug a Ricky Lee Phelpsovi nakonec oznámili odchod z kapely, což se v country muzice stalo jednou z největších senzací začátku roku 1992. A ještě aby ne – z nejlepší country kapely najednou odešly dvě největší hvězdy. Jejich posledním společným projektem v původním složení bylo natočení nové písně Let’s Work Together k soundtracku akčního filmu Harley Davidson and the Marlboro Man.

Na uvolněné místo basáka se do The Kentucky Headhunters vrátil zakládající člen Anthony Kenney a na pozici hlavního vokalisty nastoupil Michael Orr, rodák z Michiganu. V novém složení pak začátkem roku 1993 natočili desku Rave On!!, která bylo mnohem více orientovaná na blues-rock. Country rádia však jejich nové písně vůbec nehrála a deska se vůbec neprodávala. Kapela pak zkusila ještě jeden experiment a ještě toho samého roku vydala společné album That’ll Work s bluesovým pianistou Johnniem Johnsonem, dlouholetým spoluhráčem Chucka Berryho.  

The Kentucky Headhunters s ním spolupracovali již řadu let a Johnson se často objevoval ve videoklipech kapely. Ačkoliv název desky That’ll Work sebevědomě tvrdil, že to bude fungovat, opak byl pravdou, album zcela zapadlo a jejich nahrávky se nikde nehrály. Po tomto nezdaru The Kentucky Headhunters řadu let do nahrávacího studia nevkročili.

Doug a Ricky Lee Phelsovi mezitím založili duo Brother Phelps, které pojmenovali po svém otci, který byl pastorem. Získali nahrávací smlouvu se společností Asylum a v létě 1993 vydali debutové album Let Go, které bylo čistě orientované na moderní country. Hned jejich úvodní singl Let Go byl slibným znamením, že jejich rozhodnutí ohledně odchodu z kapely bylo správné – skladba Let Go se dostala na 6. místo countryového žebříčku, což bylo výše, než jakékoliv nahrávky u The Kentucky Headhunters. 

Druhý singl Were You Really Livin‘ se dostal na 25. místo žebříčku a Brother Phelps byli nominovaní na country duo roku 1994. Jejich druhé album Any Way The Wind Blows z roku 1995 bylo sice kritikou ceněné, ale žádná z písní se nedostala ani do Top 40.  

Ricky Lee Phelps v dnešní době

V kapele The Kentucky Headhunters se toho po dvou neúspěšných deskách mnoho nedělo a hlavní zpěvák Michael Orr roku 1995 odešel. Richard Young proto zavolal Dougovi Phelpsovi, zda se nechce do kapely vrátit. Bratrům Phelpsovým již bylo v tu dobu jasné, že se z nich druzí Brooks & Dunn nestanou, a tak Doug nabídku přijal, duo Brother Phelps bylo rozpuštěno, a Doug se stal novým hlavním zpěvákem The Kentucky Headhunters. Jeho starší brácha Ricky Lee, který několik let předtím objevil Boha, se vydal na sólovou dráhu se zaměřením na náboženskou tvorbu. Do dnešních dnů vystupuje na různých křesťanských srazech nebo kurzech studia bible, kde občas zahraje i nějaký z fláků z dob působení u The Kentucky Headhunters (např. ZDE).

A takhle vypadá současná sestava The Kentucky Headhunters. Vlasy sice zešedivěly, ale muzika nezestárla...

V roce 1997 The Kentucky Headhunters získali nahrávací smlouvu s BNA Records a vydali novou desku Stompin‘ Grounds, kde všechny písně zpíval sólově Doug Phelps. Jednalo se o čistě countryovou desku, a přestože se podle recenzí kritiků jednalo o dosud nejlepší album jejich dráhy, rádia toto album prakticky ignorovala a jediný singl Singin‘ The Blues, předělávka od Martyho Robbinse, se dostal nejvýše na 70. místo žebříčku. Nabízí se otázka, zda vůbec mohli mít nějakou šanci, jelikož v očích posluchačů byli The Kentucky Headhunters spjati s hlasem Rickyho Lee Phelpse a sestava s jakýmkoliv jiným zpěvákem už působí spíš jako revival. Podobně jako Little Texas bez Tima Rushlowa, Shenandoah bez Martyho Raybona nebo Lonestar bez Richieho McDonalda měli i The Kentucky Headhunters bez původního frontmana šanci uspět jen velmi malou.

Po neúspěchu desky Stompin‘ Grounds pochopitelně o nahrávací smlouvu opět rychle přišli a než roku 2000 vydali své další album Songs From The Grass String Ranch, postupně vyjednávali s 38 různými nezávislými labely, než se dohodli. Album bylo nové hned v několika ohledech – vůbec poprvé kapela zařadila jen samé autorské písně a nikoliv cover verze s divočejšími aranžemi, kterými se proslavila, a zároveň se na hlavních vokálech poprvé podíleli i bratři Youngové – Richard nazpíval Louisiana Coco a Fred zase Dry-Land Fish. Ani jedna z písní se však do hitparády ani nedostala.

Roku 2003 se kapela opět víc přeorientovala na blues a natočila desku Soul, na které znovu spolupracovala s pianistou Johnniem Johnsonem. O dva roky později pak následovalo album Big Boss Man, které se naopak skládalo jen z cover verzí a The Kentucky Headhunters se na něm vyřádili v písních jako např. Walkin‘ After Midnight od Patsy Cline, Hey Good Lookin‘ od Hanka Williamse nebo Chug-a-Lug od Rogera Millera

U příležitosti 20. výročí vydání přelomové desky Pickin‘ On Nashville byla v roce 2009 vydáno živé album Authorized Bootleg: Live – Agara Ballroom – Cleveland, Ohio, které bylo natočeno v květnu 1990 v nejslavnější sestavě s Rickym Lee Phelpsem coby hlavním zpěvákem. Šestnáct písní zpívaných naživo byl pro všechny jejich příznivce opravdovým dárkem.

The Kentucky Headhunters si již byli řadu let vědomi, že jejich komerční dráha je již dávno pasé, a tak si aspoň dále natáčeli špinavý jižanský rock, jaký se jim líbil, bez ohledu na to, zda je někdo bude hrát. Roku 2011 vydali nové album Dixie Lullabies, které natočili po skončení turném s Jameym Johnsonem, a v roce 2015 pak vyšla deska Meet Me In Bluesland, které obsahovalo nepoužité nahrávky z roku 2003, kdy s Johnniem Johnsonem natáčeli desku Soul. 

Další nová deska On Safari vyšla roku 2016 a jejich zatím poslední studiový počin pak vyšel na podzim 2021, kdy vydali nové album That’s A Fact Jack. Na novém albu se též objevila nová verze písně Shotgun Effie, se kterou o téměř padesát let dříve svou dráhu zahájili. Krátce po vydání desky – v prosinci 2021 – The Kentucky Headhunters také vůbec poprvé vystoupili v Grand Ole Opry (tentokrát již jejich vlasy nikomu nevadily…).

Poslouchejte: The Kentucky Headhunters a Country zprávy srpen 2022

PLAYLIST:
Ronnie Dunn - Honky Tonk Skin
Trace Adkins - Ladies Love Country Boys
The Wreckers – My, Oh My
Tomáš Linka – Když milenky pláčou
Garth Brooks - The Beaches Of Cheyenne
Blake Shelton – No Body
The Kentucky Headhunters - Walk Softly On This Heart Of Mine
The Kentucky Headhunters - Oh Lonesome Me
The Kentucky Headhunters - Spirit In The Sky
The Kentucky Headhunters - Blue Moon Of Kentucky
Brother Phelps - Were You Really Livin'
The Kentucky Headhunters - Singin' The Blues
The Kentucky Headhunters - Louisiana Coco
The Kentucky Headhunters - Rock 'n' Roll Angel

Petr Mečíř

Petr Mečíř

Nejsem hudební kritik, ale hudební chválič, protože píšu jen o tom, co se mi líbí. Za dobrou muzikou pojedu kamkoliv.

Všechny články autora

Hurá na Jih 89: The Georgia Thunderbolts aneb Malý profil velké desky

Hurá na Jih 89: The Georgia Thunderbolts aneb Malý profil velké desky

Dalibor Mierva , Když v říjnu minulého roku vydala kapela The Georgia Thunderbolts své první oficiální album Can We Get A Witness, bylo to jako blesk z čistého nebe. Kdo z vás tuto kapelu nezná, bude mít možná stejný pocit. Takže si tuhle desku dneska dáme celou… 

The Highwaymen: Superkapela hvězdných staříků

The Highwaymen: Superkapela hvězdných staříků

Petr Mečíř , Založení společné kapely, ve které byli Johnny Cash, Willie Nelson, Waylon Jennings a Kris Kristofferson, se v country muzice stalo jednou z největších událostí poloviny 80. let. Odepisované pohasínající hvězdy zbouraly hitparády a jejich živé koncerty byly oslavou kamarádství i skvělé muziky.

Vzpomínka na Charlieho Danielse + exkluzivní rozhovor

Vzpomínka na Charlieho Danielse + exkluzivní rozhovor

Petr Mečíř , Rozhovor s jedním z otců zakladatelů jižanského rocku jen tak nějaké evropské médium nemá. Radio Dixie ano. Díky Petru Mečířovi.