Jakákoliv popularita s sebou nese i výrazný komerční potenciál, jehož se řada celebrit snaží náležitě využít. Konečně není žádným tajemstvím, že někteří vrcholoví sportovci vydělávají účinkováním v reklamách mnohem více než samotným sportem. Ačkoliv to samé v country muzice tak docela neplatí, i tak jsou reklamy pro řadu country zpěváků důležitým zdrojem příjmu a během let jsme spoustu z nich mohli vidět propagovat všechno možné od pojištění po limonády nebo od telefonních operátorů po párky. Pojďme si připomenout některé z těchto ikonických reklam, ve kterých si zahráli slavní countrymani.
Párečky George Jonese. Hmm, docela bych ochutnal…
Willie Nelson & Waylon Jennings: Pizza Hut
Když se roku 1991 přišlo na daňové úniky Willieho Nelsona, ten se pak musel začít pěkně ohánět, aby berňáku dlužných 16 milionů dolarů splatil. Kvůli splacení dluhu vydal dvě speciální desky: The Hungry Years obsahující dříve nevydané archivní nahrávky a pak dvoualbum The IRS Tapes: Who’ll Buy My Memories? Kromě toho vzal účinkování v celé řadě reklam. Jako příklad se podívejme na jednu, ve které mu vypomohl kámoš Waylon Jennings s variací na jejich legendární duet Mamas Don't Let Your Babies Grow Up To Be Cowboys.
Alan Jackson: Ford
Reklamy, ve kterých se během let angažoval Alan Jackson, se vždy nějak týkaly auťáků. Není se čemu divit, když jeho otec byl celý život automechanikem a Alan po něm tuto lásku zdědil. Ve volném čase totiž rád opravuje veterány a také se může pochlubit úctyhodnou sbírkou historických aut, motorek a motorových člunů. V 90. letetech natočil několik reklam pro Ford, ve kterých předělal své songy Gone Country na „Ford Country“ a Mercury Blues na „Crazy 'Bout A Ford Truck“.
Toby Keith: Ford
Toby Keith je bezpochyby nejúspěšnější byznysmanem v country music. Jeho nezávislý label Show Dog Records hravě konkuruje i těm největším hudebním konglomerátům, produkuje vlastní filmy a provozuje síť restaurací a barů. V roce 2013 se Toby objevil na obálce časopisu Forbes, když jeho jmění přesáhlo hranici 500 milionů dolarů. I on před lety natočil sérii reklamních spotů pro Ford, ale narozdíl od Alana Jacksona pro ně napsal dva původní songy, na které můžete mrknout zde:
Johnny Cash: Taco Bell
I sám Muž v černém se objevil v celé řadě spotů, ve kterých propagoval vše možné od mexické restaurace, přes síť čerpacích stanic až po modely vláčků a u dalších pak svolil k využití svých písní. Ta nejšílenějších z nich se však naštěstí nikdy neuskutečnila. Rok po Cashově smrti se Merle Kilgore pokusil prodat práva na píseň Ring Of Fire do reklamy na mast na hemeroidy. Dědicové po June Carter Cash, která s Kilgorem song napsala, však tento projekt hned v zárodku zatrhli. Zde je Cashova reklama na restaurace Taco Bell, kde se můžete najíst, když máte „jen pár drobných“" (just a little cash).
Jack Ingram: H-E-B
Jack Ingram je texasský patriot a roku 2013 se stal tváří tamějšího řetězce potravin s názvem H-E-B. Natočil pro ně speciální song a videoklip You Can't Spell Texas Without H-E-B a rovněž se objevil v geniální reklamě, ve které se zbytku Ameriky snaží uvést na pravou míru některé z mýtů, které o Texasanech kolují. Společnost H-E-B do kampaně s Jackem Ingramem investovala obří prostředky a dokonce si zaplatila vysílání tohoto spotu během Superbowlu.
Brooks & Dunn: Toyota
Dalšími promimentními hvězdami, jejichž turné sponzoroval výrobce pickup trucků, byli drsňáci Brooks & Dunn, se kterými uzavřela partnerství Toyota. Nechala jim na míru vyhotovit luxusní model Toyota Tundra osázený stříbrem a zabudovaným mobilním grilem v zadní části. Brooks & Dunn pak pro Toyotu natočili několik uměleckých reklam, které pouštěli divákům na začátku každého koncertu. Zde je jedna z nich nazvaná Farmer’s Daughter z roku 2008.
Garth Brooks: Dr. Pepper
Garth Brooks před 20 lety odkoupil od Capitolu veškerá práva ke svým nahrávkám a od té doby si marketing a distribuci řídí sám. Kdykoliv vydá nějaký nový boxset nebo naváže novou spolupráci, obvykle tuto událost provází masivní televizní kampaň, jako tomu bylo například u posledního boxsetu pro řetězec Target nebo s reklamami na hlasové ovládání Alexa, když celou svou diskografii zpřístupnil v digitální podobě na Amazonu. Následující reklama na Dr. Pepper se však od výše uvedených liší. Pikantní na ní je, že vznikla během natáčení klipu k písni Wrapped Up In You, takže obsahuje stejné prostředí i herce jako oficiální hudební videoklip.
George Jones: Country Sausage
George Jones si za svůj život vyzkoušel celou řadu podnikatelských aktivit. Některé byly vyloženým propadákem a o ty úspěšnější pak obvykle přišel s každým dalším rozvodem. Jedno ze svých posledních obchodních dobrodružství absolvoval na sklonku života, kdy uvedl na trh řadu uzenin „George Jones Country Sausage“. V následujícím spotu ho propaguje pomocí předělávky svého hitu Once You Had The Best a geniální na něm je pak závěrečné prohlášení, že žádné jeho výrobky neobsahují maso z vačice (vačice neboli anglicky Possum byla Jonesova přezdívka).
Brad Paisley & Kermit: Target
Nějakým tím dolarem navíc nepohrdne ani Brad Paisley, který loni zaplavil obrazovky sérií reklam, ve kterých spolu s legendou amerického fotbalu Peytonem Manningem propagovali pojištění a důchodové zabezpečení. Mnohem vtipnější reklamu však natočil v roce 2005, kdy spolu s žabákem Kermitem z Muppetů lákal na výprodej Black Friday do obchodního řetězce Target. Využili k tomu legendární skladbu Dueling Banjos z kultovního filmu Deliverance.
Tim McGraw: Bud Light
Ve výčtu reklam s country hvězdami samozřejmě nemůže chybět nějaká ta reklama na pivo. Různé americké značky během let propagoval skoro každý včetně Alana Jacksona, Clinta Blacka nebo Brooks & Dunn. V této reklamě na Bud Light z roku 2000 si zahrál Tim McGraw spolu se svým otcem, legendárním nadhazovačem v baseballu Tugem McGrawem.
BONUS
Mel Tillis: Whataburger
Žádný přehled country umělců v reklamách nemůže být kompletní bez té úplně nejslavnější, kterou jsou spoty Mela Tillise propagujícího texasské restaurace Whataburger ze začátku 80. let. Tillis trpěl od narození koktáním, což při komických vstupech na svých živých vystoupeních dokázal využít jako svoji silnou stránku. Jeho reklamy na burgery se nestaly ikonické jen díky Tillisovu svéráznému projevu, ale i jejich mnohem vážnějšímu společenskému podtextu. Právě těmto reklamám na Whataburger s koktajícím Tillisem se připisuje výrazné rozšíření povědomí o jedincích s tělesným postižením, které vyvovalo společenskou diskusi a v roce 1986 vyústilo v přijetí zákona v Kongresu, jenž tělesně znevýhodněným přiděloval jistá práva.