Nejvíc cool trucky, které si dnes můžete koupit

Nejvíc cool trucky, které si dnes můžete koupit

Americké pickupy už dávno nejsou jen pracovními nástroji. Některé z nich patří mezi ta nejvíc cool auta, která si dnes můžete koupit. My jsme se podívali po těch nejzajímavějších.

Dolů

Bývaly doby, kdy jste si truck kupovali především proto, že jste potřebovali auto na práci. Pokud jste chtěli ohromovat ostatní stylem, výkony či zvukem, pořídili jste si nejspíš muscle car, velké luxusní kupé nebo třeba okázalý kabriolet. Pickup byl především náklaďák, a i když se čas od času objevily takové, které byly vnímány jako „cool“, byly pořád spíše záležitostí venkova, kde se pořizovaly tak nějak z nutnosti. 

Dnes už ale velké osmiválcové sedany téměř vymřely a svět amerických kupé se smrsknul na trojici pony cars. Pokud tedy chcete něco opravdu velkého, amerického, hlučného a chlapského, musíte si koupit truck. To ví i automobilky a proto se mohou přetrhnout v tom, která nabídne drsnější a víc cool model. Takže, které jsou ty nejvíc cool trucky, které si dnes můžete koupit?

Ford F-150 Raptor

Tím to před 7 lety celé začalo. Někdo u Fordu se podíval na pouštní závody jako je Baja 500 a zjistil, že je to super. Chvíli si prohlížel závodní monstra, která se těchto závodů účastní – takzvané Trophy Trucks – a rozhodl se, že takovou věc by bylo dobré vyrábět jako sériové auto. A prodávat ho lidem, kteří s ním nejspíš budou obvykle jezdit do práce. 

Tak vznikl Ford F-150 Raptor. Pickup (nejen) na evropské poměry obřích rozměrů, s mohutným osmiválcem o výkonu přes 400 koní – ze začátku se chvíli nabízel i „slabý“ 5,4 l o sotva přes 300 k, ale neměl příliš úspěch – a především s podvozkem stavěným pro brutální podmínky pouštních závodů. Nejenže je tahle věc velká, zlá a obvykle také křiklavě zbarvená, ona vám především umožní jezdit napříč pouštěmi či polem asi tak stejně rychle, jako většina jezdí po silnicích. Nebo rychleji. 

Co na tom, že to nikdo v praxi nevyužije. Je to jedna z věcí, které je prostě hezké mít. A vlastně ani nevadí, že teď dostal místo velké V8 jen skromný šestiválec se dvěma turby. On je totiž ještě výkonnější, než byl.

Ram 2500 Power Wagon

Raptor však ve skutečnosti nebyl prvním novodobým pokusem o pickup, který by byl nejen cool, ale zároveň by nabízel i nějaké ty reálné schopnosti. O několik let ho totiž předběhl (tehdy ještě) Dodge Ram 2500 Power Wagon. Narozdíl od Raptoru, který sází spíše na rychlost a je postaven na stále ještě relativně kompaktní platformě „půltunky“, vznikl Power Wagon na základě mnohem masivnějšího modelu Ram 2500. Svůj význam to mělo hned ze dvou důvodů. 

Prvním byla historie. Původní Power Wagon byl legendární pracovní truck, který pomohl postavit kus Ameriky – a vlastně i mnoha dalších zemí. Vycházel z vojenského modelu WC40, který se proslavil za druhé světové války, a byl jedním z prvních běžně dostupných pickupů s pohonem všech kol. Vyráběl se od roku 1945 do roku 1981 a za tu dobu odvedl gigantické množství práce.

Druhým důvodem je, že Power Wagon není postaven na základě snů o pouštním závodění, které málokdo z majitelů reálně uskuteční. Power Wagon je o opravdovém ježdění v terénu – proto je vybaven prvky, jako jsou tuhá přední i zadní náprava, odpojitelné stabilizátoru, uzamykatelné diferenciály nebo obrovská kola. Na první pohled možná není tak cool, ale můžete s ním udělat opravdovou práci. A navíc, i dnes ho koupíte s gigantickou 6.4 Hemi pod kapotou!

Ram 1500 Rebel TRX

Na spoustu lidí je však „třičtvrtětunka“ příliš. A navíc asi nechcete v každodenním životě snášet nepohodlí, které s sebou přináší tuhá přední náprava. Proto má Power Wagon i svého menšího brášku. Rebel je postaven na základě menšího modelu Ram 1500, využívá jeho o něco sofistikovanější a pro silniční provoz vhodnější podvozek, ale stále je vybaven velkou částí úprav, které dělají z Power Wagonu tak zajímavý stroj – od terénních tlumičů až po obří kola. 

Je to však jen pár dní, co značka Ram představila koncept, který posouvá Rebel na zcela novou úroveň. Rebel TRX dostal ještě větší kola (37 palců), ještě vyšší světlou výšku (33 cm), a především osmiválec o objemu 6,2 litru, osazený kompresorem. Možná už ho znáte z Challengeru Hellcat. Tady má sice „pouhých“ 585 koní, ale pořád jde o jedno z nejbestiálnějších aut, která si dnes můžete koupit.

Všechny ty naleštěný a nadupaný bestie jsou sice krásný, ale na opravdovou práci bych si radši vzal starou F-150 podobnou té, kterou najdete na jednom z nových triček DixieGear.

Chevrolet Silverado Special Ops

Zdá se, jako by koncern General Motors poněkud zaspal, pokud jde o drsné a výjimečné trucky. Sierru od GMC si můžete koupit jako luxusní Denali a Silverado od Chevroletu se nabízí v celé řadě speciálních edicí, ale většina z nich sestává především designových detailů, kol a samolepek. Asi nejzajímavější z nich tak zůstává Silverado Special Ops, které se inspirovalo vybavením námořních speciálních jednotek Seals. Je černé, s černými doplňky, černými samolepkami, černými koly a dost možná i černou duší. Jinak sice jezdí úplně stejně jako normální Silverado, ale to vlastně ani tolik nevadí.

Icon TR

Vypadá to jako starý Chevrolet? Máte pravdu, kdysi to dokonce byl starý Chevrolet. Ale už není. Kalifornská firma Icon jde daleko za hranice renovací a to, co dělá, lze nazývat stavbou zbrusu nových vozů. Karoserie, rám a některé základní díly sice pocházejí z „dárcovského“ vozu, ale většina toho podstatného je nová a i to, co nové není, je jako nové. 

V dílnách Iconu celé auto rozeberou do posledního šroubku a postaví znovu. Pod kapotu putuje moderní motor – v případě Chevroletích pickupů samozřejmě slavný osmiválec LSx – všechny podvozkové díly jsou vyměněny za lepší nebo alespoň perfektně opraveny a předělány jsou i ty nejmenší detaily, jako budíky nebo kliky dveří. Všechno je do detailu promyšlené, všechno je zhotoveno s maximální pečlivostí. Byl díl na sériové verzi náchylný k menší životnosti? Nemělo všechno správný chod, nebylo to dokonale odladěné? Vyrobí se to znovu, lépe, dokonaleji.

Výsledkem je auto s duší starého trucku, ale udělané tak, že jezdí jako nové. A navíc tak bude jezdit ještě po desítky let, protože je vyrobeno s kvalitou, které žádné sériové auto ani dnes, ani před 50 lety nemohlo dosáhnout.

Jen se musíte smířit s tím, že byste za cenu jednoho Iconu mohli jezdit obyčejnými trucky nejspíš až do konce života. Přijde totiž na $220,000...

AEV Brute

Pickupy od Jeepu mají dlouhou tradici, která byla bohužel před dvěma desítkami let přerušena a od té doby ji nikdo nedokázal obnovit. Proslýchá se, že příští Wrangler dorazí i jako klasický pickup, ale dokud se neobjeví v showroomech, budete se muset spokojit s něčím jiným – nebo si ho (nechat) postavit sami.

A cesta k tomu je překvapivě snadná. Stačí si od firmy AEV objednat její model Brute, což není nic jiného než prodloužený Wrangler s korbou v místě, kde původně sídlila zadní část kabiny. Škoda jen, že cena opět odpovídá tomu, že jde víceméně o zakázkový stroj – zdaleka sice nedosahuje výšin předchozího exempláře, ale více než 40 tisíc dolarů za Wrangler s korbou je pořád poněkud hořká pilulka, nemluvě o 60 tisících za vyšší výbavu Filson. Takže se možná nakonec přeci jen vyplatí počkat na příští generaci Wrangleru...

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

1958 Chevrolet Apache: Pracovitý Indián

1958 Chevrolet Apache: Pracovitý Indián

Vojta Dobeš , Dnešní pickupy už jsou často spíše luxusními limuzínami s korbou. Před půl stoletím ale šlo o praktické a účelné nástroje bez zbytečných vychytávek. Jaký je takový truck z pohledu dnešního řidiče?

8 amerických aut a ženy, které na ně nalákáte

8 amerických aut a ženy, které na ně nalákáte

Vojta Dobeš , Balit ženské na auta nebývá chytrý nápad. To vám řekne každý moudrý muž. Ale kdyby vás to přeci jen napadlo, máme pro vás pár tipů...

Zázraky buranského inženýrství aneb Co staví rednecks místo zahradních traktůrků

Zázraky buranského inženýrství aneb Co staví rednecks místo zahradních traktůrků

Vojta Dobeš , Když český vidlák dostane záchvat inženýrské kreativity, udělá ze staré škodovky zahradní traktůrek. Jižanský redneck obvykle postaví něco o dost zajímavějšího...