Americké trucky pro parádu, na závody, k bydlení i jen tak pro radost

Americké trucky pro parádu, na závody, k bydlení i jen tak pro radost

Americké trucky už dávno nejsou jen pracovní stroje. Jsou hvězdami customových show, umí jezdit i na elektriku a samozřejmě i závodit.

Dolů

Široké a dlouhé americké silnice by nikdy neměly své kouzlo, kdyby po nich nejezdily velké trucky s pořádným řízkem za volantem, jehož levá ruka zabíjí a pravé se bojí i on sám . Tvrdá práce je zároveň i stylem života a určitou kulturou. Jenomže moderní doba a nové možnosti umožnily těmto kolosům proniknout do nových odvětví a dát jim i jiný smysl, než polykat tisíce mil s mraženými burgery v návěsu a svázanou prostitutkou za sedadly.

První přepravní truck Tommyho Iva

Na začátku naší cesty opět sáhneme lehce do historie, kdy závodníci byli opravdové hvězdy s potlačeným pudem sebezáchovy a tisíce koní drželi na dráze jen pomocí pedálů a volantu. Ne jako dnes, kdy kokpit připomíná počítačovou konzoli a v té změti tlačítek aby se čert vyznal.

Tommy byl hrdinou filmového plátna i zručným mechanikem. Tady stojí u svého legendárního speciálu Showboat se čtyřmi motory Buick V8 s celkovým výkonem 1720 koní!  Zdroj: mksim.fr

Herec a závodník dragsterů Tommy Ivo se narodil v roce 1936 a jeho aktivní kariéra běžela hlavně v padesátých a šedesátých letech. Poté, co se přidal k závodní komunitě, byl prvním řidičem, kterému se podařilo zvládnout čtvrtmílový sprint  za méně než 9 sekund. Řídil přitom dragster s dvojicí motorů Buick "Nailhead" V8. Spolu s velkolepým časem 8,69 sekundy posouval také rekordy v maximální rychlosti, kdy se dostal až na 180 mil/h!

Po startu nevidíte silnici, přední kola, směr, kterým jedete, vlastně nevidíte vůbec nic. Zdroj: mksim.fr

S aktivní účastí na různých soutěžích potřeboval i nějaký nástroj pro přepravu svých dvou dragsterů a jedné červené Corvetty. Ta sloužila nejen k vyjížďkám po okolí ve volných chvílích, ale tahala i speciály na startovní rošt. 

Tuhle sestavu davy doslova milovaly a vedle Tommyho byl mediální hvězdou i jeho Dodge. Zdroj: tommyivo.com

Proto se vydal k dealerovi, kde si vyhlédl krásný Dodge. Původně jej chtěl s příplatkovým posilovačem řízení, ale prodejce mu volbu rozmluvil, jelikož by byla souprava těžko řiditelná na dálnici. První koncept měl pouhé dvě nápravy, ale jak můžete vidět na zbylých fotografiích, náklad byl tak těžký, že se nevyhnul montáži třetí. Jedná se tak o první kamion pro přepravu hned tří závodních automobilů.

První prototyp byl dost jednoduchý a ne až tak praktický jako jeho šestikolová evoluce. Zdroj: tommyivo.com

Dva dragstery se vešly dolů vedle sebe a Vette měla královské místo na střeše. Dostat ji tam však nebylo jednoduché. Nájezdová rampa byla úzká a přes dlouhou kapotu na ni nebylo vidět. Když truck Tommy prodával novému majiteli, možná byste čekali povzdech, nebo slzu. Ani jedno se nekonalo, údajně Dodge nikdy neměl v lásce.  Fanoušci jej ale milovali a s každým příjezdem jej vítaly davy lemující dráhu. Fanoušek Ken Brodsky dokonce postavil jeho krásný model. 

Osobně bych se na tak tenké konstrukci nesmál a už vůbec nezastavoval. Zdroj: tommyivo.com

Těžko si představit, jak velkou sběratelskou hodnotu model má. Zdroj: tommyivo.com

Low Buk$ truck

Tommy mi docela nahrál k dalšímu zajímavému závodnímu stroji. Bratři Steve a Jim Disher z amerického Colorada chtěli světu ukázat, že vstup do světa závodních trucků nemusí vyždímat vaši peněženku, ani dohnat hliněné prasátko k sebevraždě. Navíc přestavbu stihli za rekordní dva týdny! Společně postavili dva projekty s příhodnými jmény No Buks a Low Buk$. Vybral jsem si toho druhého, protože je perverzně krásný a v tom černém matu vypadá prostě brutálně! 

Tahle dvojice dokázala, že závodit se dá za pár korun. Chtějí spíš potěšit diváky, než lámat rekordy. Zdroj: tenfourmagazine.com

Jako základ zvolili Kenworth K100 používaný pro přesun mobilních domů. S cenou 500 USD se vážně nejednalo o nic nedostupného. Jediné, co bylo potřeba, bylo opravit spojku a následně vyměnili manuální převodovku za automatickou Allison. Když máte vzadu sériový šestiválec 335 Cummins, jedinou cestou za rychlostí je váhová redukce. Možná až bulimie. Podvozek zkrátili o 66 cm a celou karoserii přiblížili k silnici o 20 cm a dalších 15 cm ubraly seříznuté pružiny. Největší parádu však dělá snížená střecha o skoro 31 cm. 

Oba projekty mají neskutečný sexapeel. Kterým byste odjeli vy? Zdroj: tenfourmagazine.com

Těžký výfuk nahradily dvě vertikální roury a do starého železa putovaly boxy na nářadí, přídavné palivové nádrže, skříně pro baterie a rezervní kola. V interiéru zůstaly akorát sedačky, volant a budíky. Celkovou hmotnost se podařilo dostat na 3 628 kilogramů. Pravdou je, že na dragstripu není nejrychlejší, ale o to vůbec nejde. Hlavní je pobavit diváky a prohodit pár přátelských slov s nadšenými kolemjdoucími .  

Prachy v prachu. Ne však v tomto případě. Zdroj: tenfourmagazine.com

Tričko s poctivým hranatým americkým truckem nesmí v eshopu DixieGear samozřejmě chybět.

Custom Kenworth W900

Na úplně opačné straně stojí customy, které mají s předchozím truckem společný jen zápal pro věc a megalomanskou show. Časy na sprintech jsou vedlejší, tohle je hlavně o statickém dojmu. Důležité je šokovat na první pohled, ukázat, že truck může být také umění, kde se představám nekladou meze. Je to taková pojízdná reklama, kde jde o prestiž na velkých výstavách jako je SEMA nebo Great American Trucking Show. Tenhle koníček sice stojí nekřesťanský prachy, ale touha po vítězném poháru z přehlídky je velká. Představíme si notně upravený Kenworth W900 - reprezentační projekt společnosti Triple R Diesel provozující specializovaný obchod s autodíly v San Antoniu.  

Čistý custom vytvořený se zápalem pro věc a velkým budgetem. Zdroj: overdriveonline.com

Už samotná příď je ukázkou perfektního spojení kreativní mysli a šikovných rukou. Jen málokdy se vidí tak originální přední nárazník, plynule navazující na blatníky i kapotu. Dvoubarevné lakování je doplněné kontrastním jemným airbrushem, který mu dodává nádech luxusu a okázalosti. Nemluvě o masivním chromování. Originalita srší i ze zádi se sedmi světly, kde opět vše na sebe navazuje. 

Je až neuvěřitelné, co se z nudného základu dá vytvořit. Zdroj: overdriveonline.com

Uvnitř je snad chromu ještě více, až z toho bolí oči a řadicí páka je tak velká, že se ani do záběru nevešla. Tomu se říká extrém! Bohaté a černé lakování je doplněné koženým čalouněním sedadel. Show si může užít velké publikum, jelikož zadní spací kabina je vybavená širokou lavicí, nebo spíše pohovkou.

Na volant jen v bílých rukavicích! Otlačené prsty se tvrdě trestají. Zdroj:  overdriveonline.com

Ideální místo na malou párty se spoustou kvalitní hudby. Zdroj:  overdriveonline.com

Peterbilt Limo Custom 

Stejně jako předešlý Kenworth i tento Peterbilt byl stvořen pro získávání ocenění za kvalitně odvedenou karosářskou práci. Zatímco tým z Triple R Diesel šel po chromování a decentních úpravách, Jeff Botelho se svým týmem se vydal do trochu jiného extrému.  Jako základ projektu použili Peterbilt z roku 2000, který následně prodloužili o 4,5 m a na nově vzniklý prostor postavili prodlouženou kabinu. Aby byla úprava kompletní, původní motor nahradila jednotka C15 vyladěná na 2000 koní.

“Cowboy Limousine” je ten pravý dopravní prostředek pro velkolepý příjezd na párty. Zdroj: lctmag.com

Udělat z tahače limuzínu, to chce pořádnou dávku fantazie, nicméně tomuto týmu se práce povedly znamenitě. Hlavní výhodou je, že sem se vejdou dvě pohovky, takže si můžete pozvat více lidí. Ty nebudou mít nouzi o drahý alkohol a kvalitní hudbu. Skoro by se nabízelo instalovat dozadu tyč pro hezkou tanečnici v miniprádélku... nebo bez něj. 

V návaznosti na miniprádélko a tanečnici necháme na vás, co byste v interiéru dělali. Zdroj: lctmag.com

Airbrush pro dobrou věc

Airbrush nemusí být vždy součástí showtrucků, ale s oblibou zdobí i běžné kamiony, které můžeme na tamních cestách potkat. Společnost U.S.Xpress se při oslavách Dne nezávislosti rozhodla obdarovat šest vybraných válečných veteránů, pro které je truck každodenním chlebem nebo má v jejich srdci nepostradatelné místo. Vyvolení obdrželi úplně nový Freightliner Cascadia Evolution v exkluzivním designu inspirovaném americkými ozbrojenými silami.  

Nelítostné souboje ve vzduchu a ostré manévry v nízké výšce. To vše najdete u U.S. Air Force. Zdroj: overdriveonline.com

Vzor armádního textilu v maskáčových barvách a výjevy z bojových akcí vypadají vážně skvěle. Zdroj: overdriveonline.com

Nezapomnělo se ani na americké námořnictvo. Zdroj: overdriveonline.com

Trucking s vlastním domem

Zázemí v zadní části kabiny je naprostou nutností na dlouhých cestách. V dávných dobách měli truckeři jen primitivní zázemí a mnohdy spali skroucení na sedačkách. Oproti tomu dnešní tahače mají v zadní části pohodlné lůžko, plno odkládacích míst, nezávislé topení, lednici nebo mikrovlnou troubu. Společnost Legacy Sleepers se zabývá  právě moderním pojetím spacích kabin a to v té nejluxusnější podobě. Upravuje nové i staré tahače, především ty s dlouhou zadní nástavbou. Skoro se nechce věřit, co všechno si můžete vybrat. 

Vhodné spojení kempování a vození nákladů. Tohle je vážně krásný kolos! Zdroj: legacysleepers.com

Tento Kenworth W900L je postavený v klasickém designu, ale jedná se o zcela nový vůz se spací kabinou o délce skoro 4 metry. V takovém případě vážně nepotřebujete zázemí hotelu. Je zde malá kuchyň s dřezem i tekoucí vodou, jídelní stůl pro dvě osoby, lednice, televize, satelit, sprchový kout, WC a mnoho dalšího. O něčem takovém si na našich silnicích můžeme nechat jen zdát. Na druhou stranu, s tímhle bych tu vážně jezdit nechtěl. 

Takový luxus by záviděla kdejaká garsonka. Zdroj: legacysleepers.com

Peterbilt 378 Wrecker

Vlastně bych nechtěl jezdit ani s tímhle, ale když jsme se dostali k velkým nástavbám, nemůžu vynechat tuhle pracovní potvoru. Když váš miláček zůstane stát na krajnici v oblaku vlastního kouře, jedinou záchranou je pořádná odtahovka. 

Za volantem takového mazlíka jste king v každé situaci. Zdroj: autopia.org

Tenhle Peterbilt 378 s nástavbou Century 1060s Rotating Crane Heavy Duty Wrecker si pořídil blíže nespecifikovaný uživatel fóra, který se o něj rád podělil. Vlastníma rukama jej dovedl do nádherného stavu, za nímž se ukrývají hodiny a hodiny leštění.  

Toho leštění bylo vážně hodně. Zdroj: autopia.org

IHC LoneStar

Zatím mluvíme o notoricky známých značkách jako Freightliner, Kenworth, nebo Peterbilt. Přitom výrobce IHC s modelem LoneStar dal současnému designu velmi zajímavé pojetí. Rozhodl se jít cestou silného retro stylu, kdy základ tvoří převážně hranaté tvary, ale příď je zaoblená a plná chromu. Co na tom, že malé přední světlomety připomínají prasečí očka, nebo že většina to vezme jako krutý nevkus. Měli odvahu postavit něco nového a to se musí ocenit! Cenově se takový kousek pohybuje kolem 150 000 USD, tedy necelých 3 700 000 Kč v závislosti na výbavě. Takže za ten styl ani moc nepřiplatíte, za stejné peníze pořídíte i Kenworth nebo jinou kvalitní značku. 

Na ten čumák je potřeba si zvyknout, ale na třetí pohled už se vám začne líbit. Zdroj: internationaltrucks.com

Pod kapotou hybrid. A to jako vážně?

Pokud jde ale o moderní technologie a pokrokové myšlení, jen máloco dokáže předčít společný projekt Walmartu a Peterbiltu. Ceny pohonných hmot stále rostou, stěžují si Američané. Nechal bych je jezdit za evropské ceny, možná by to pomohlo upravit jejich názor. Nicméně se zrodila tato velmi futuristická souprava s hybridní jednotkou, která umí jezdit na diesel, biodiesel i natural. Samozřejmostí je možnost jízdy pouze na elektromotor, dokud se baterie nevybijí na 50 %. Hybridní pohonná jednotka by výrazně stlačila náklady Walmartu na provoz flotily, ale pořizovací cena asi nebude úplně pro každého. Návěs je z karbonového vlákna a nejsem si jistý použitelností v drsných podmínkách. Vzhledem k tomu, že projekt je starý dva roky, můžeme být docela v klidu. Zatím se nic podobného na silnicích neukázalo, takže stará naftová klasika tu ještě nějakou chvíli bude.

Jsem vážně zvědavý, kdy se takové ufo objeví na silnici. Zdroj: wired.com

Minitruck pro každého

Abyste mohli řídit truck, nutně potřebujete vyšší skupinu řidičského oprávnění. Skutečně? Tyto minikamiony z Nashvillu dokazují, že si pocit truckera může dopřát opravdu každý a zároveň mít doma praktický nástroj na vození dřeva, nebo měsíčního rodinného nákupu. Vlastně by zvládl i karavan a mnoho dalších srandiček. 

Na přání vám udělají starou klasiku stejně jednoduše... Zdroj: countryliving.com

... jako modernější kulaté provedení. Zdroj: countryliving.com

Karoserie vychází z klasických modelů, ale rozměrově odpovídá spíše klasickému pick upu. Moc hezky je zpracovaný také interiér, který věrně kopíruje celou ideu. Osobně bych takovým funky truckem jezdil každý den. Nemá sice spací kabinu, protože tam máte záda a hlavu, ale má velký smysl pro humor. A také cenovku, jelikož v průměru takový výtvor vyjde na 65 000 USD, tedy 1 612 000 Kč. 

Nesmí chybět ani držáky na velkou colu. Zdroj: countryliving.com

Možnosti moderní doby opravdu posunuly trucky do jiných dimenzí. Nyní si můžeme dříve pracovní stroje užívat v úplně jiných rozměrech, fantazii se meze prostě nekladou. A jak jsme si dnes dokázali, ani peníze nejsou tou hlavní otázkou. I když v USA mají trochu příznivější podmínky pro kreativitu. U nás doma kultura kamionů není zrovna rozvinutá a na nějaké velké výstavy můžeme rovnou zapomenout. A to je velká škoda. 


Mario Rychtera

Mario Rychtera

Nepíšu pro slávu, ale pro zábavu. Jen tak člověk pozná čistý charakter vozu, bez předsudků a dokáže jej náležitě ocenit.

Všechny články autora

10 nejšílenějších aut, kterými jezdí američtí policajti

10 nejšílenějších aut, kterými jezdí američtí policajti

Vojta Dobeš , Z pohledu Evropana jsou sice už osmiválcové Crown Victorie a Chargery dost zajímavé, ale v amerických policejních sborech se často najdou ještě exotičtější stroje. Jaká nejvíc cool policejní auta tam potkáte?

Nejvíc cool trucky, které si dnes můžete koupit

Nejvíc cool trucky, které si dnes můžete koupit

Vojta Dobeš , Americké pickupy už dávno nejsou jen pracovními nástroji. Některé z nich patří mezi ta nejvíc cool auta, která si dnes můžete koupit. My jsme se podívali po těch nejzajímavějších.

Pětice nejnebezpečnějších dálnic v USA

Pětice nejnebezpečnějších dálnic v USA

Mario Rychtera , Vysokohorské průsmyky, stovky mil pustinou, sníh, led, málo pruhů na stále houstnoucí provoz, i to jsou americké highways. Smrt může číhat kdekoliv.