Tvrdé začátky, trpělivost, cit pro věc, zkušenosti a odhodlání - to vše provázelo na cestě za jeho snem chlapíka jménem Sam Phillips (1923 - 2003). Tento muž stál za zrodem legendárního nahrávacího studia Sun Records.
Zkušenosti z rádia se hodily
Phillips pocházel z Florence (Alabama) a ve 40. letech minulého století pracoval jako DJ rádia WLAY v Muscle Shoals v Alabamě. Stanice vysílala černošskou i bělošskou hudbu a inspirovala ho k jeho pozdější práci v Memphisu (Tennessee), kde 3. ledna roku 1950 otevřel na 706 Union Avenue nahrávací studio Memphis Recording Service. To sloužilo v 50. letech také jako studio pro jeho vlastní label Sun Records, jenž spolufinancoval Jim Bulliet (1916 -1988), který byl také jedním z mnoha nahrávacích manažerů, pro něž Sam objevoval neznámé umělce.
Studio Sun Records oficiálně zahájilo svůj provoz 27. března 1952 a je jedním z nejznámějších hudebních vydavatelství na světě. Memphis Recording Service a Sun Records poskytli šťastný domov stylům jako je gospel, blues, hillbilly, country, boogie a western swing. Podle dochovaných záznamů se studio soustředilo též na nahrávání afro-amerických hudebníků, protože Phillips miloval rhythm and blues a chtěl představit černou hudbu bílému publiku.
Elvis musel vytrvat
Manažer Jim Bulliet v roce 1953 dovezl s ozbrojeným strážcem a vězeňským dozorcem kapelu The Prisonaires. Jejich nahrávka Just Walkin´ in the Rain se stala hitem a dostala studio Sun Records do povědomí lidí. Doslechl se o něm také neznámý, plachý a nesmělý Elvis Presley (1935 - 1977). Phillips od začátku cítil v jeho hlase něco výjimečného, ale ani po mnoha hodinách to stále nebylo ono. Elvisova vytrvalost však nakonec přinesla ovoce. Když Presley nahrál ve Phillipsově studiu svoje verze písní Big Boy a That's All Right, Mama, byla to trefa do černého. Nahrávka měla v Memphisu obrovský úspěch, který se záhy rozšířil na celý jih USA. Během prvního půlroku měla ještě o něco větší úspěch píseň z druhé strany singlu. Šlo o Blue Moon of Kentucky od Billa Monroe. Presleyho singly a zpěvákův úspěch (prozatím omezený jen na jih USA) byly pro Sun Records kasovním trhákem.
V době, kdy Presley přišel do Sun Records, neměl vlastní doprovodnou skupinu. Sam Phillips vybral dva hudebníky, kterými byli kytarista Scotty Moore (1931) a baskytarista Bill Black (1926 - 1965). Společně s bubeníkem D. J. Fontanou (1931) později nahráli Elvisovy hity Heartbreak Hotel, Hound Dog, a Don't Be Cruel. S Elvisem hráli i po prodeji kontraktu firmě RCA Victor. K tomu došlo polovině roku 1955, kdy se Sun Records dostali do finančních problémů. Phillips smlouvu na Elvise Presleyho prodal za 35 tisíc dolarů.
Hvězdný jam
Peníze získané z prodeje nahrávacích práv Phillipsovi umožnily podpořit distribuci singlu Carla Perkinse (1932 - 1998) Blue Suede Shoes a Sun Records tak v roce 1955 získalo první hit. Sam Phillips měl vůbec pozoruhodný talent pro objevování muzikantů. Jako první pořídil nahrávky hudebníků jako je Elvis Presley, Carl Perkins, Roy Orbison (1936 - 1988), Jerry Lee Lewis (1935) a Johnny Cash (1932 - 2003). Zajímavé je, že první nahrávku Jerry Lee Lewise pořídil hudební producent a inženýr Jack Clement (1931 - 2013), když Sam Phillips odcestoval na Floridu.
Million Dollar Quartet Na Phillipsovu klíčovou roli v začátcích rokenrolu poukázala také jam session ze 4. prosince 1956, kdy se víceméně náhodou sešli ve studiu čtyři hudebníci. Když Lee Lewis hrál na klavír při Perkinsově nahrávací frekvenci , nečekaně se objevil Presley. Phillips zavolal i Cashe a zorganizoval improvizovanou session. Tato náhodná formace je známa pod názvem Million Dollar Quartet.
Mezi další významné umělce, jenž nahrávali u Sun Records své první věci, patří například bluesové legendy B. B. King (1925) a Howlin' Wolf (1910 - 1976). Hudba mnoha velkých muzikantů ze Sun Records, pomohla položit pevné základy moderního rock n´ rollu a ovlivnila mladší hudebníky - zejména Beatles. V roce 2001 se Paul McCartney (1942) objevil na hudební kompilaci s názvem Good Rockin 'Tonight: Legacy Of Sun Records.
Odložené slávy se nedožil
Memphiské studio společnosti Sun Records bylo slavnostně zařazeno mezi oficiální americké národní památky 31. července 2003 - jediný den po smrti zakladatele Sama Phillipse. Slavnostní ceremoniál se měl uskutečnit 23. července, ale byl o osm dní odložen. A toho se Phillips již nedožil. Během ceremoniálu, který se uskutečnil ve Washingtonu D.C., zazněla z úst sekretáře pro vnitřní věci Gale Nortona tato slova: „Nemůžete vyprávět o historii 50. let, aniž byste nevyprávěli historii rock’n’rollu. A nemůžete mluvit o historii rock’n’rollu, aniž byste zmínili jméno Sama Phillipse a společnosti Sun Records. Americká kultura a americká společnost se díky tomu, co se dělo v nahrávacím studiu Sun Records na 706 Union Avenue v 50. letech, naprosto nenávratně změnily.“ Sam Phillips byl v první skupině oceněných, která byla v roce 1986 uvedena do Rokenrolové síně slávy (Rock and Roll Hall of Fame) a jeho průkopnický příspěvek žánru, byl oceněn také uvedením do Rockabilly Hall of Fame.