Tradiční hot rod je asi nejstarší styl úprav automobilů. Vznikl ve 30. a 40. letech v Kalifornii. Základem pro stavbu tradičních hot rodů jsou obvykle americké vozy ze 30. let, zbavené všeho nepodstatného, odlehčené a vybavené silnějšími motory. Od moderních hot rodů se liší tím, že se používají výhradně dobové postupy a technologie. Více se o tradičních hot rodech dočtete příští pondělí.
Radio Dixie: Jak ses vůbec dostal k hot rodům?
Chavík: V autech a motorkách se hrabu už od dětství a odjakživa mě lákaly rychlé stroje a závodění. Na hot rody jsem poprvé narazil v reportážích o závodění na solných pláních v Bonneville ve starých časopisech.
Radio Dixie: Stavíš vážně zajímavé věci, na Motocyklu 2014 jsme například viděli tvoji od základu postavenou repliku Fordu 1934. Kde ses to naučil?
Chavík: To se nedá naučit. Musíš to mít v krvi. Potřebuješ smysl pro detail a pro dokonalost. A samozřejmě šikovné ruce.
Radio Dixie: Řekni nám něco víc o autech, co stavíš. Čím se tvoje práce liší od běžné renovátorské dílny?
Chavík: Děláme samozřejmě i klasické renovace starých aut, ať už amerických nebo evropských. Naší specializací jsou ale stavby tradičních hot rodů a indy cars, tedy formulí ze 30. let.
Radio Dixie: Co je to ten tradiční hot rod? Jak se to liší od těch lesklých věcí s obřími koly, co je v televizi staví Chip Foose?
Chavík: Tradiční hot rod musí vypadat tak, jak se hot rody stavěly původně, ve čtyřicátých a padesátých letech. Není to tedy veterán v pravém slova smyslu, protože jde obvykle o auta ze třicátých let, k nepoznání upravená až po válce, ale musíme dodržovat podobné věci. Stavíme z originálních dílů, které byly tehdy dostupné. A pokud nejsou a ani se dnes nevyrábějí jejich kopie, tak si je prostě musíme vyrobit sami. Nemůžeme dát do staré Fordky motor nebo brzdy z 90. let, to už by nebyl tradiční hot rod.
Radio Dixie: Jsou pro takové stavby nějaká pravidla? Určuje někdo, co je ještě tradiční hot rod a co už ne?
Chavík: Jako u všeho je i tady těžké říct, co je ještě „správně“ a co už ne. Já se ale při svých úpravách snažím držet kritérií SCTA (Southern California Timing Association), což je organizace, která pořádá například závody na zmiňovaných jezerech v Bonneville.
Radio Dixie: Můžu s takovým tradičním hot rodem jezdit u nás?
Chavík: Pokud auto, kterým stavba začala, nemá technický průkaz, může to být komplikované. Spousta veteránských klubů má při vydávání testací problém s upravenými auty. Tradiční hot rody by ale měly spadat do kategorie „dobová úprava“ a dostat tak veteránské značky.
Radio Dixie: V poslední době je populární termín „rat rod“. Je nějaký rozdíl mezi tradičním hot rodem a rat rodem?
Chavík: Pro mě je jsou rat rody, tedy záměrně ošuntělé a orezlé hot rody, které se snaží šokovat, jen dalším módním trendem. A vyloženě mi vadí, když se taková auta dávají do jednoho pytle s tradičními hot rody.
Radio Dixie: Na který ze svých projektů jsi nejvíc hrdý?
Chavík: Asi na repliku kupé Ford z roku 1934, kterou jste mohli vidět na výstavě Motocykl 2014. Má mechaniku z originálu, ale karoserie, kterou je dnes téměř nemožné nebo přinejmenším drahé sehnat, je kompletně vyráběná ručně.
Radio Dixie: Na začátku jsi mluvil o závodech v Bonneville. Máš v plánu tam někdy vyrazit a závodit sám?
Chavík: Určitě bych chtěl. V současnosti pracuju na replice závodního Buicku pro Indy Cars z roku 1933, a chtěl bych jí jednou vyvenčit i na solných pláních. Doufám, že se to podaří.
Radio Dixie: Řekni nám něco víc o svojí firmě? Co všechno nyní nabízíte?
Chavík: Restaurátorská dílna Hot-Rod Chavík je jedna z prvních firem u nás, která se zabývá dobovými úpravami a je schopná na zakázku postavit nebo zrenovovat kompletní dobový hot rod nebo formuli ze 30. let. Našim zákazníkům dokážeme zařídit i veteránskou testaci a vydání veteránských značek.
Radio Dixie: Co když si chci stavět auto sám, a jen sháním díly?
Chavík: Nově jsme otevřeli také internetový obchod s díly pro tradiční hot rody, zejména legendární Fordy z roku 1932. Takovou starou Fordku si u nás můžete koupit v podstatě celou, od předního nárazníku až po zadní. Rám, karoserii, světla, kola, sedadla, přístroje, brzdy, díly interiéru, skla a tak dále. Všechny tyhle věci u nás dostanete na Fordy z let 1929 až 1934.
Radio Dixie: To zní lákavě, i když žádný hot rod nestavím. Můžu se na ty nádhery někam přijít podívat?
Chavík: Naše nová dílna už je v chodu, a naše auta bude určitě možné vídat i na srazech amerických aut. Sledujte náš web www.hot-rods.cz.
Díky za rozhovor