V české kotlině je zažitou představou, že kdo vlastní americké auto, a zvláště pak americký pick-up, je nejspíše vlastníkem menšího ropného vrtu, nebo prostě miluje pálení peněz a tudíž ho spotřeba paliva vůbec nezajímá. Jinak by si přeci nekupoval takové monstrum, které určitě "žere třicet na sto".
Jenomže realita je od představ poněkud odlišná. Lidé, kteří jezdí americkými auty, obvykle nejsou výstřední milionáři a i pro ně je (byť to možná někteří nepřiznají) spotřeba důležitým údajem, byť se možná pohybují v jiných číslech. A pryč jsou také doby, kdy americká auta běžně spotřebovala 20 či 30 litrů na sto kilometrů. Ale i když jsou benzínové motory čím dál úspornější, zákazníci požadují stále nižší a nižší spotřebu. Což je důvod, proč se koncern FCA rozhodl začít do svého pick-upu Ram 1500 montovat italský třílitrový šestiválec, spalující naftu.
Pro spoustu puristů a nadšenců to je svatokrádež a poskvrnění jména značky. Nás ostatní po pohledu na slibně vypadající údaje o výkonech (240 koní a točivý moment 570 Nm odpovídá benzínovému sedmilitru z 90. let) a spotřebě (udávaná spotřeba 8,7 l/100 km mimo město a 12,4 l/100 km ve městě) přepadá zvědavost. Budou tahle čísla odpovídat realitě? Bude Ram 1500 s maličkým naftovým motorem a osmistupňovým automatem ještě působit jako "klasická amerika"? A může toto obrovské monstrum skutečně jezdit tak úsporně?
Na tyto otázky se pokusíme odpovědět v připravovaném testu Ram 1500 Ecodiesel. Ale pokud jde o úspornost provozu, máme tu zajímavé informace už dnes. Redaktor amerického magazínu Autoblog ve spolupráci se šampionem úsporné jízdy Waynem Gerdesem se totiž pokusili otestovat, jak daleko se dá s naftovou Ramkou dojet na jednu nádrž, a jejich výsledky jsou zajímavé.
Se sériovým pick-upem Ram 1500, dotankovaným až po hrdlo nádrže, vyrazili z Houstonu směrem na Detroit, kam na korbě vezli superúsporné soutěžní vozítko pro závod Shell Eco-marathon Americas. Plánem bylo jet co nejúsporněji a dostat se co nejdále na sever, než bude nutné znovu tankovat.
Aby dosáhli nejnižší možné spotřeby, používali samozřejmě všechny triky z učebnice úsporné jízdy. Chcete také jezdit úsporně? Zkuste následující:
-
Optimální rychlost je ta nejnižší, jakou dokážete udržet, aniž by převodovka podřadila z nejvyššího "kvaltu". V případě Ram 1500 Ecodiesel asi 84 km/h.
-
Samozřejmostí je co nejméně brzdit a co nejméně zrychlovat.
-
Do kopců raději přidejte, než abyste zpomalili natolik, že převodovka podřadí.
-
V případě Ram 1500 je vhodné se nejdříve rozjet na zhruba 100 km/h, kdy elektronika automaticky sníží světlou výšku (pro zlepšení aerodynamiky), potom už se podvozek znovu nezvedne, dokud neklesnete pod zhruba 50 km/h
A výsledek celého cvičení? Když se po 1 675 kilometrech cesty konečně rozsvítila kontrolka prázdné nádrže, vešlo se do auta při dotankování 104,2 litrů nafty. Výsledná spotřeba tedy činila neuvěřitelných 6,2 l/100 km, tedy skoro o čtvrtinu méně než je oficiálně udávaná hodnota.
V reálném světě nejspíš takových výsledků nedosáhnete a pokud byste se o to pokusili, ostatní řidiči vás patrně ukřižují. Ale přinejmenším to znamená, že oficiální údaj 8,7 l/100 km pravděpodobně není nikterak optimistický a pokud zrovna nebudete převážet půl tuny kamení nebo táhnout desetimetrový obytný přívěs, nejspíš je dosažení takové spotřeby skutečně reálné. Že by se fullsize pick-up konečně stal racionální volbou i v Evropě?
Přečtěte si více o Ram 1500 Ecodiesel.