Americká záliba v pick-upech je pro běžného Evropana jednou z nejhůře pochopitelných zvláštností oné země za Atlantikem. Co vede Američany (od chudých po bohaté, od řemeslníků po IT specialisty) k tomu, že si kupují auta, jež můžeme popsat jako „lehký náklaďák“? Proč roli, kterou u nás zastane naftový kombík, běžně zastává třítunové monstrum s osmiválcem a pokud možno pohonem všech kol?
Důvod první: Protože můžou
První a dost možná hlavní důvod, proč si obyvatelé USA ve velkém pořizují pick-upy je v tom, že můžou. A nejde jen o to, že je Amerika stále ještě o něco bohatší než Evropa, pick-upy jsou díky masové výrobě laciné a benzín za mořem je několikanásobně levnější. Důležitý je i fakt, že Amerika je zkrátka větší. Města jsou rozlehlejší, ulice širší, parkovací místa větší. Jezdit v denním provozu s plnohodnotným pick-upem není drahá extravagance, ale dostupná záležitost.
Důvod druhý: Všestrannost
Z pohledu Evropana je americký truck dost zvláštní záležitost. Zvenčí je obrovský, ale notnou část délky zabírá masivní kapota a korba bývá kvůli čtyřdveřové kabině často zkrácena na minimum. Ve srovnání s evropským náklaďáčkem s podobnými rozměry a přibližně stejnou hmotností je přepravní kapacita Dodge Ram nebo Fordu F-150 dosti omezená. Nemluvě o tom, že vysoko umístěná ložná plocha a omezený přístup výklopnými vraty znesnadňují nakládání palet se zbožím nebo sypkých materiálů. Cennější věci zase mohou mít nepříjemnou tendenci měnit držitele bez vědomí řidiče.
Evropské lehké nákladní auto ale může sloužit jen jako náklaďák. Bývá hlučné, pomalé a nepohodlné, takže ho nechcete mít i jako prostředek osobní přepravy. Těžko si představíte, že majitel stavební firmy bude jezdit malou sklápěčkou na nákup do supermarketu.
Naproti tomu americký pick-up nabízí vnitřní komfort srovnatelný s velkým sedanem, včetně koženého čalounění, klimatizace, navigace, elektricky ovládaných sedaček nebo třeba vzduchového podvozku pro správný jízdní komfort. A výkonným sedanům odpovídá i jízdní dynamika. A k tomu máte jako bonus schopnost převážet náklady na korbě, případně táhnout i mnohatunový přívěs. Můžete si tak pořídit jeden automobil, se kterým odvezete pracovní nářadí nebo zboží, dojedete na pracovní schůzku, vyrazíte na rodinnou dovolenou či odtáhnete přívěs se svým motorovým člunem.
Důvod třetí: Styl
Jakkoliv může existovat mnoho praktických důvodů, proč si pořídit americký pick-up, zůstává tu u také jeden velmi důležitý iracionální důvod. Když vedle sebe postavíte americký pick-up a evropskou dodávku, uvidíte na jedné straně utilitární pracovní nástroj a na té druhé symbol americké pracující třídy. Majitel nového GMC Sierra se může chlubit všem kamarádům a spolupracovníkům, jaký si koupil nový chlapácký truck s mohutným osmiválcem, mocným zvukem, stovkami koní a drsňáckým vzhledem. Jeho evropský kolega, který si právě pořídil Iveco Daily nebo Ford Transit, si příliš uznání neužije.
Pick-upy jsou tedy módním trendem amerického automobilového průmyslu. Podobně jako jste v 50. letech minulého století měli sedan s obrovskými ploutvemi, v sedmdesátých letech kupé s přední kapotou zvící letadlové lodi, dnes je běžné používat k osobní přepravě malý náklaďák.
Důvod čtvrtý: Tradice
Amerika se v automobilismu drží hesla „Neměň, co funguje“. Ještě v padesátých nebo šedesátých letech vypadaly evropské pick-upy podobně jako ty americké, jen byly menší. Evropa je ale brzy nahradila dodávkami „bez čumáku“, které byly menší, obratnější ve městech, lehčí a úspornější. Amerika k tomu neměla důvod (viz bod jedna) a běžný Američan si raději koupí poctivý pick-up s dlouhou kapotou a osmiválcem vpředu. Jako jeho otec, děd a možná i praděd. Jen je jeho auto vždycky o kousek větší než předchozí generace.
S tím nejspíš souvisí i fakt, že se běžná americká osobní auta zmenšila. Úplně vymřely klasické „fullsize“ sedany a kupé s obřími rozměry, rámovou konstrukcí a gigantickými motory. Takže milovníkům „poctivého amerického auta“ nezbývá nic jiného než pick-up (případně SUV).
Důvod pátý: Emisní předpisy
Jak můžou předpisy vytvořené s cílem ochránit životní prostředí a snížit americkou závislost na ropě, podporovat nákup osmiválcového pick-upu? Jde o typický příklad státní regulace, která nakonec dosáhla téměř pravého opaku. Když totiž USA zavedly normu CAFE (Corporate Average Fuel Economy), jež diktuje maximální průměrnou spotřebu (a tím emise CO2) v rámci modelové řady výrobce, a předpisy o škodlivých emisích, musely se vypořádat s faktem, že „pracovní“ auta jsou větší, těžší a nemohou splňovat stejné předpisy jako ta osobní. Kategorie trucks dostala mírnější podmínky. Pick-upy a SUV mohly mít beztrestně vyšší spotřebu a emise. To dokonce způsobilo, že jeden čas vznikaly sportovní pick-upy rychlejší než osobní auta. Místo přesunu na menší a úspornější auta, vyměnila značná část řidičů velká auta za ještě větší trucky, kterých se předpisy netýkaly. Krásné, že?
Co si o amerických pick-upech myslíte vy? Lákalo by vás něčím takovým jezdit? Nebo to dokonce už děláte? Svěřte se v komentářích, proč je podle vás americký pick-up tím pravým dopravním prostředkem.