Osmiválec na dvou kolech

Osmiválec na dvou kolech

Máte známého v pneuservisu a chcete se podílet na neekologické likvidaci pneumatik? Pořiďte si Boss Hoss, jeden z mála osmiválcových motocyklů na světě!

Dolů

Mám několik kamarádů motorkářů, kteří čas od času řeší dilema. Jít se v parný letní den projet na svém motocyklu, užít si příjemné ošlehávání větrem s ubíhajícími scenériemi okolní krajiny a vychutnávat všechny ty rozmanité vůně z grilů linoucí se přilehlými zahradami rodinných domků, nebo vytáhnout z garáže starý americký bourák, jehož charakteristické bublání a jízdní projev dokáží zrychlit tepovou frekvenci a posunout lidské emoce o několik úrovní dál.

Dvouválec, nebo radši osmiválec? Na auto je moc horko, no jo jenže zas ten úžasnej zvuk a „krouťák“, ach jo… No a nad tímto tématem si začal lámat hlavu počátkem devadesátých let i Monte Warne, na první pohled nenápadný chlápek žijící ve městě Dyersburg ve státě Tennessee, který proslavil zase jiný krajan jménem Jack Daniels. No a jelikož jsou Spojené státy americké zemí neomezených možností, tak proč neosadit radikálně upravený motocykl osmiválcovým automobilovým motorem a poloautomatickou převodovkou?

první smallblock v motorce

První sériově vyráběné motocykly Boss Hoss spatřily světlo světa v roce 1996. Už od počátku byly poháněny motory GM, přesněji smallblockem Chevy o obsahu 5700 ccm (později i big-blockem) a jedno či dvourychlostní poloautomatickou převodovkou s měničem točivého momentu a zpátečkou. Zanedlouho se v sériové produkci také objevil čtyřlitrový šestiválcový motor, který ovšem nikdy nezaznamenal takovou popularitu jako výkonnější osmiválec. Ukrutnou sílu automobilového motoru na zadní kolo motocyklu přenáší řemen a k zastavení tohoto kolosu slouží čtyřpístkové duální kotoučové brzdy o průměru 320 mm.

 

Vyplňte alternativní textOsmiválec upoutá na první pohledZcela odlišné chování a styl jízdy oproti klasické motocyklové koncepci vyžadovalo velké úsilí spojené s úpravami rámu, brzd, chlazení a ostatních provozních mechanismů, které musely být dostatečně naddimenzované. S pneumatikami si výrobce už tolik hlavu nelámal, přední pneumatika je běžně používaná motocyklová, kdežto zadní je automobilová. Jelikož použité díly jsou opravdu motoristickou všehochutí, budete potřebovat vícero katalogů náhradních dílů. Neopomeňte tedy zároveň s nákupem Boss Hosse navštívit také prodejnu nábytku a vybrat si nějakou pěknou knihovničku.

I když po zhlédnutí množství videí nabudete dojmu, že hlavními věcmi na motocyklu Boss Hoss jsou výkon, maximálním zrychlení , pálení pneumatik a to vše na úkor jízdního pohodlí, opak je pravdou. Tyto stroje díky vysoké hmotnosti, velkému počtu válců a kvalitně odtlumenému podvozku vynikají velmi nízkými vibracemi a tak při zastávce u čerpací stanice spojené s vykonáním malé potřeby již nebudete mít strach, že se samotný akt zvrhne vlivem třesoucích se rukou v docela jinou činnost. Je ovšem nutné počítat s faktem, že návštěvy benzínových pump budou probíhat v nepříjemně pravidelném a častém sledu a dost možná již po prvním měsíci v sedle Boss Hossu budete oslovovat zaměstnance místní pumpy jménem.

tankovat budete často

Není se totiž čemu divit. I když je nádrž oproti běžnému motocyklu podstatně větší a pojme až 32 litrů paliva, vzhledem k celkové hmotnosti stroje přes 500 Kg a motoru se sériovým výkonem několik set koňských sil se spotřeba vyšplhá někam v rozmezí 10-13 litrů na sto kilometrů. Takové stádo plnokrevníků zkrátka potřebuje něčím nakrmit, když má neustále fungovat v dostihovém tempu. A co vás čeká po usednutí do sedla tohoto mastodonta?Vyplňte alternativní text Do motocyklu se vejde i "šestdvojka" z Corvetty

V první řadě je třeba si uvědomit, že Boss Hoss není motocykl, který by ochotně ukusoval stovky kilometrů na vašem výletě za poznáním do historického centra Říma. Skupinu majitelů a příznivců této značky tvoří v drtivé většině entuziasté, kteří propadli více než cestovatelským horečkám radosti z brutálního zátahu a dýmovým efektům při burnoutu, který následuje při každém necitlivém zatáhnutí za plyn. O hromovém koncertu, který se line z výfukových potrubí asi také netřeba polemizovat. Zkrátka pokud se vám ve stodole povaluje starý osmiválec z Buicku po dědovi, co je skrz na skrz prorostlý kopřivami a sežraný rzí (ten Buick) a svezení na Harleyi vám už nepřijde dost cool, máte nejvyšší čas na to, začít shánět spoustu dalších extrémních dílů z různých vrakovišť monstertrucků a dragsterů a začít si stavět motocykl, který rozhodně žádný z vašich sousedů v ulici vlastnit nebude.

Štěpán Šnajdar

Štěpán Šnajdar

Hotrodový káry, old school harleye, rockabilly muzika a bouchačky všeho druhu. Každej máme nějaký koníčky…

Všechny články autora