Nejmladší do party aneb příběh Victory Motorcycles

Nejmladší do party aneb příběh Victory Motorcycles

Jejich otcem byl sněžný skútr, matkou terénní čtyřkolka. Přesto jsou motocykly od Victory poctivé americké customy se vším všudy.

Dolů

V našem „okénku motocycklové historie“ už jsme se podívali na to, jak začali dva nejvýznamnější výrobci amerických motorek – legendami opředený, ale neustále zmírající a znovu z popela vstávající Indian, a stálice motorkářského nebe Harley-Davidson. Jen proto, že za sebou tyto dvě značky mají více než stoletou historii, bychom ale neměli zapomínat ani na jejich mladší konkurenty. Asi nejvýznamnějším z nich je v tuto chvíli značka Victory Motorcycles, která vznikla v roce 1997 nedávno vstoupila i na český trh.

na začátku byl sněžný skútr

Tahle značka se zrodila na opačném konci dvacátého století než její uctívaní protějšci, a tak i proces jejího vzniku odpovídal moderní době. Nebyl žádný John nebo Bob Victory, který by ve své garáži začal montovat motorky a experimentovat s různými konfiguracemi, než by našel tu fungující, začal jí pozvolna prodávat nedůvěřivým zákazníkům a nakonec vybudoval velkou továrnu.

Starý sněžný skútr Polaris A tímhle to celé začalo...

Tentokrát byla na počátku velká továrna, poté se zrodil kompletní projekt nového motocyklu a zůstali jen ti nedůvěřiví zákazníci. „Otcem“ značky Victory totiž není žádný jednotlivec, ale společnost Polaris. Ta se zrodila v padesátých letech minulého století jako jeden z prvních výrobců sněžných skútrů a postupně svoji nabídku rozšířila o terénní čtyřkolky a po určitou dobu vyráběla dokonce i vodní skútry. V devadesátých letech se ale její vedení rozhodlo v rámci diverzifikace produktového portfolia (jak tomu určitě říkali na korporátních mítincích) poohlédnout po dalších příležitostech.

Když se rozhlédli kolem sebe, uviděli na silnicích spoustu Harleyů. Vlastně úplně primitivních motorek s předpotopní technikou, které ale továrna nestíhala chrlit dost rychle na to, aby uspokojila zástupy chlápků v krizi středního věku, ochotných za ně utratit těžké peníze. A protože Polaris už vlastně „hračky pro velké chlapy“ vyráběl, padlo rozhodnutí doplnit nabídku o řadu moderních chopperů.

navrženo a vyrobeno v americe

Cílem bylo postavit skutečně americký motorcykl – jak charakterem, tak i původem. Od samého počátku se počítalo s tím, že se téměř všechny díly budou vyrábět v domovské Minnesotě a nakonec přímo zde proběhl i vývoj kompletního motocyklu, včetně jeho dvouválcového motoru. Proběhla sice jednání s řadou špičkových výrobců a vývojářů, včetně britského Cosworthu, ale nakonec si ve Victory navrhovali motory sami.

První exemplář Victory V92C První exemplář Victory V92C

Hned první motocykl, označený jako V92C, si získal slušnou pozornost. Když ho 26. června 1997 závodník Al Unser jr. v restauraci Planet Hollywood představil, existoval jen jediný exemplář. Novináři, kteří ho následně dostali k testům, byli zástupci automobilky zapřísaháni, že ho za žádnou cenu nesmí „položit“. Nepoložili, a co za jeho řidítky zažili, se jim líbilo – motocykl fungoval podle očekávání a jeho „zlatým hřebem“ byl právě přímo u Polarisu vyvinutý motor o objemu 1 510 cm3 (92 kubických palců). V té době šlo o druhý největší sériově vyráběný motocyklový motor na světě, a jeho příchod pomohl rozpoutat novou „válku motorů“, ve které dnes vede Triumph se svou monstrózní Rocket III o objemu 2,3 litru.

Ale velký motor by k úspěchu nové značky nestačil – o tom se ostatně přesvědčili zakladatelé konkurenčního výrobce Excelsior-Henderson, který vznikl na počátku 90. let a ještě před koncem dekády zkrachoval. Nové motocykly se sice prodávaly, ale zpočátku šlo sotva o tisícovky kusů ročně. Nabídka Victory se musela stát atraktivnější.

styl dodal král customů

Tady přichází na scénu legendární stavitel custom motocyklů Arlen Ness (1939), s nímž Victory začalo spolupracovat v roce 2003. Ness, spolu se synem Corym, přispěli k designu nového modelu Vegas, a vytvořili také jeho speciální variantu, nazvanou Ness Signature Series. V této zvláštní edici se později objevily i další modely Victory – zejména futuristický cruiser Vision Tour, který již ve své sériové podobě nápadně připomíná rozmáchlé, plynoucí tvary Nessových customů. To také naznačuje, že spolupráce Victory s Nessovic rodinou (kromě Arlena a syna Coryho se později přidal i vnuk Zachary) sahá dál než jen ke speciálním edicím a zakázkovým dílům v katalogu Arlen Ness.

Vyplňte alternativní text Arlen Ness na svém výtvoru - Victory Arlen Ness Vision

Dnes už je Victory zavedenou značkou, která se snaží nabídnout alternativu ke stále ještě mírně „usedlým“ Harleyům, těžícím především z minulosti a odkazujících na slavné modely. Novodobé Victory jsou spíše takové „továrně vyráběný customy“ - motocykly pro ty, kteří se tolik nezasní nad fotkami klasického modelu Harleye, jako spíš nad nejnovějšími kreacemi z motocyklových výstav.

A protože, jak už jsme zmiňovali na začátku, značka Victory nedávno dorazila i na český trh, přineseme zanedlouho silniční test a video jednoho z jejích modelů - „dvoukolového muscle caru“ Victory Judge. Těšte se, bude to jízda!

Foto:
vintagesnowmobiles.50megs.com
Victory Motorcycles

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora