Clintu Eastwoodovi se v jeho čtyřiaosmdesáti letech povedlo natočit komerčně nejúspěšnější válečný snímek všech dob. Přes 300 milionů dolarů hrubého zisku za první tři měsíce promítání, tři nominace na Oscara, návaly u pokladen po celých Státech a obrovská vlna mediálních polemik o obsahu filmu, která zasáhla nejen domovské USA, ale i celý svět.
Příběh nejúspěšnějšího odstřelovače amerických ozbrojených složek Chrise Kyla a zároveň osud tohoto filmu jsou především výpovědí o současné Americe. Režisér filmu Clint Eastwood celoživotně volí republikány, je zastáncem léty osvědčených pravicových konzervativních hodnot a svůj názor se nebojí bez obalu veřejně prezentovat. Jeho Dirty Harry, který nekompromisně vymetal z ulic amerických měst špínu, která tam zůstala po dnes často falešně idylicky vnímaných šedesátých letech plných míru a lásky, by si s Chrisem Kylem určitě rozuměl.
To, co celý film nejlíp vystihuje a zároveň to, co by mohlo být leitmotivem tohoto snímku, se objeví hned v jeho úvodní části. Kylův otec zde říká svým synům: „Na tomto světě většina lidí chce věřit, že zlo neexistuje. Když se s ním pak setkají, neví jak se bránit. To jsou ovce. Pak jsou tady predátoři, kteří zlo páchají. Jejich cílem jsou právě ovce. Je tady ale třetí skupina, lidé, kteří jsou schopni páchat zlo při ochraně druhých. To jsou ovčáci“. Potom, co zachrání jeden bratr druhého na školním hřišti před pěknou nakládačkou a jednomu ze školních „predátorů“ udělá z nosu karbanátek, není doma otcem oceněn malbou řemenem na zadní část těla, otec mu pouze s hrdostí řekne „Už víš, co jsi“.
Přečtěte si:
American Sniper není typický válečný film, i když reálné nasazení amerických jednotek v Iráku v období posledních pár let je tu zobrazeno naprosto věrohodně v autentickém a téměř reportážním stylu obdobně jako třeba v BlackHawk Down. Ano, takhle vypadá současná válka ve městě (zde irácká Faludža) a při představě, že bych tam měl být osobně, mi není úplně dobře po těle. Není to čistý thriller, místy máte pocit, že sledujete nějakou zvláštní odrůdu dokumentárního filmu a řada scén vás přinutí k přemýšlení. A často nepříliš příjemnému.
Odměnou za toto úsilí vám bude velmi uvěřitelný vhled do osobnosti hlavního hrdiny. Američana, vojáka, otce rodiny a především a vždy ovčáka. Člověka, který se narodil proto, aby chránil před zlem ty, kteří se sami bránit nemohou. Ježíšmarjá, kdo jiný by měl být hrdina než chlap, který se ve svých třiceti letech dobrovolně přihlásil do armády, úspěšně absolvoval výcvik elitních jednotek SEALS, absolvoval čtyři turnusy v Iráku a díky tomu, že odstřelil víc než 250 „vlků“, zachránil nespočet životů kluků, kteří nosili stejnou uniformu jako on.
Ani se nedivím, že Eastwoodův nový film zapůsobil na levicově a u nás bychom možná řekli „sluníčkářsky“ cítící část veřejnosti včetně obce novinářské a filmově-kritické možná ještě víc než pověstný červený hadr na bejka. Ani obligátní obvinění z fašismu nemohlo chybět, takže to vypadá na trefu opravdu do černého. Režisér ani představitel hlavní role Bradley Cooper z Kyla žádného nadpřirozeného supermana rozhodně nedělají. Vidíme zde chlapa, jehož hlavním traumatem bylo to, že nedokázal ochránit celé své stádo. Ovčácký pes nedokázal udělat svoji práci na sto procent a ubránit všechny svěřené ovce proti vlkům. Ne každý mariňák, kterého z dálky kryl svou odstřelovačskou puškou, se vrátil domů živý. Ale i tuhle noční můru dokázal za pomocí své rodiny překonat a smysl života našel v pomoci druhým. Obdobně postiženým válečným veteránům. Paradoxně právě toto jeho vítězství nad sebou samým ho připravilo o život, když se stal obětí psychicky narušeného bývalého vojáka, kterému se snažil pomoci.
Ovce málokdy milují psa, který hlídá a chrání jejich stádo. Některé z nich ho můžou i nenávidět právě proto, že jim denně svou prací a obětavostí připomíná jejich vlastní slabost. I naši váleční veteráni o tom vědí své. Pro mě je poselství filmu American Sniper jasné. Milovat svou vlast a s nasazením vlastního života bránit své spoluobčany, to přece není zločin. Važme si svých ovčáckých psů a neházejme po nich kamením. Budeme je zakrátko zatraceně potřebovat. Vlci jsou blízko.
American Sniper
režie: Clint Eastwood
scénář: Jason Dean Hall
předloha: Chris Kyle a Scott McEwen (kniha)
USA, 2014, 133 minut
Foto: Warner Bros.
Za pomoc při tvorbě tohoto článku děkuji Honzovi Korbelovi.