10 aut, která změnila Ameriku

10 aut, která změnila Ameriku

Nebýt těchto deseti modelů, nevypadal by americký automobilový průmysl tak, jak ho dnes známe, ať už v dobrém nebo zlém...

Dolů

1. Ford Model T

(1908-1927)

Změnil Ameriku víc, než devět zbývajících aut dohromady. Díky masové výrobě mohl být levný, a protože byl levný, stal se automobil z luxusního zboží běžnou záležitostí. Nemohli jste si ho koupit v jiné barvě než černé, ale mohli jste si ho koupit. Předměstí, sahající desítky mil od městských center, absence veřejné dopravy, průjezdní restaurace a banky, automobilová kina... Počátky toho všeho můžeme vysledovat k Modelu T. Tam začíná Amerika, jakou známe.

2. Ford '32

(1932)

Model T byl úspěšný a postavil Ameriku na kola, ale víc než spartánskou přepravu nenabízel. Model 18 z roku 1932, běžně známý jako „dvaatřicítka“ (nebo také „dvojka“, deuce) přišel s něčím, co bylo do té doby u levného auta nevídané. S osmiválcovým motorem. Měl výkon 65 koní a rozhýbal lehkou Fordku na téměř 130 km/h. Amerika si zvykla na levná, výkonná auta a zamilovala se do V8. Později, když ho mladí nadšenci začali upravovat pro vyšší výkony, navíc stál u vzniku hot rodů...

3. Corvette

(1953-současnost)

Americká auta byla po druhé světové válce větší, komfortnější a rychlejší než jakákoliv jiná. Přesto ale víceméně neexistovalo něco takového jako „americký sporťák“. A když v roce 1953 přišel Chevrolet s první šestiválcovou Corvette, vypadalo to, že ani dlouho nebude. Snížení cen a nasazení osmiválcových motorů ale z přitažlivého roadsteru udělalo legendu, která nejenže se udržela ve výrobě dodnes, ale také přiměla Ford, aby vyvinul svůj Thunderbird. Což vedlo k dalším věcem, o nichž si ještě povíme...

4. Chevrolet '55

(1955)

Pro ročník 1955 přišel Chevrolet s modernějším, sportovnějším vzhledem – maska byla inspirována tehdejšími Ferrari – a hlavně do svých aut poprvé masově nasadil osmiválcový motor. „Pětapadesátka“ a po ní následující '56 a '57 tak měly podobný efekt jako před válkou '32 Ford. Byly levné, přitažlivé a na svoji dobu velmi rychlé. Dalo by se dokonce možná tvrdit, že někde tam se zrodil duch muscle cars. A navíc to byla první auta se slavným „Chevy Small Blockem“, nejvyráběnějším motorem v historii...

5. Ford Mustang

(1964-současnost)

Po technické stránce Mustang výjimečný nebyl. Naopak, sdílel většinu „vnitřností“ s levným kompaktem Falcon. Vznikl jako levnější alternativa k výše zmíněnému Thunderbirdu a jeho design, inspirovaný evropskými sporťáky, měl okouzlit mladou generaci. Jako asi první auto byl stvořen především marketingem – vzhled ho prodával a obrovská šíře příplatkové výbavy z něj dělala stroj na peníze. A v jeho šlépějích šla řada dalších „pony cars“ - jako třeba Chevrolet Camaro nebo Dodge Challenger.

6. Chevrolet Vega

(1970-1977)

První skutečně kompaktní vůz od General Motors. Sportovní tvary, moderní motor s hliníkovým blokem, nízká cena a vynikající jízdní vlastnosti měly z Vegy udělat miláčka davů, zvláště v době palivové krize na začátku sedmdesátých let. Bohužel se však projekt dostal pod přílišnou kontrolu účetních. Karoserie rezly před očima, motor se snadno přehřál a zkolaboval. Vega byla nakonec mnohem těžší a dražší než bylo plánováno, s chudší výbavou. Miliony Američanů si jako další auto koupily Toyotu...

7. Cadillac Seville

(1975-1979)

Palivová krize na začátku 70. let přidusila výkony amerických aut a donutila mnoho zákazníků zajímat se o menší vozy. Ale luxusní značky stále nabízely větší a větší koráby silnic, dávající svým majitelům zapomenout na špatné časy. V roce 1975 ale Cadillac představil model Seville, který měl konkurovat evropským luxusním značkám. Byl vrcholem v nabídce značky, byl nabitý technologií, nejdražší... a také nejmenší. Bylo to poprvé, kdy se americká luxusní auta začala zmenšovat.

8. Plymouth Voyager

(1984-1990)

Až do osmdesátých let byla v Americe populární gigantická kombi s osmiválcovými motory pod obří kapotou. Dodávky byly vnímány jako auta na práci. Potom ale někoho u Fordu napadlo postavit dodávce podobnou karoserii na podvozek osobního vozu. Vznikl tak prostor pro pohodlné usazení sedmi lidí, za kterými přitom stále zbýval slušný kufr. Henry Ford II ale myšlenku zavrhl a zodpovědný inženýr raději přešel ke Chrysleru. Tam vytvořil Voyager – a s ním i celou kategorii minivanů.

9. Ford Explorer

(1990-2001)

Až do osmdesátých let byly off-roady nebo SUV určené primárně do terénu a nabízely tomu odpovídající schopnosti. Explorer stál u zrodu nového druhu aut, která sice navenek vypadala jako drsné terénní vozy, ale jejich technika a především účel odpovídaly spíše kombíkům s vyšším posazem. Zákazníci milovali výhled a drsný vzhled, výrobci zase vysoké marže a výhodnější podmínky v rámci norem na emise a spotřebu. Po příchodu Exploreru začala SUV zaplavovat Ameriku.

10. Lincoln Mark LT

(2006-současnost)

Mark LT sám o sobě nebyl příliš úspěšným modelem. Vydržel ve výrobě pouhé dva roky a nedosáhl žádných zvláštních úspěchů. Ale jeho myšlenka žije dosud. Zákazníci nedokázali přijmout myšlenku pick-upu od luxusní značky, ale luxusních pick-upů se vyrojila celá řada. Když se podíváte na nejdražší verze Fordu F-150 (jehož přeznačenou verzí Mark LT byl), Dodge Ram nebo Chevroletu Silverado, zjistíte, že nabízejí komfort srovnatelný s luxusními sedany. A v jejich roli se také často používají...

+1: Tesla Model S

(2012-současnost)

Zatím je příliš brzy na to, říct že Tesla Model S změní americký automobilový průmysl. Zdá se ale, že má slušně našlápnuto. Nejenže jako první prakticky použitelný elektromobil možná změní celý svět. Může také změnit vnímání amerického automobilového průmyslu jako zatuchlého rybníčku, v němž se rochní tři tlustá prasátka v podobě GM, Fordu a Chrysleru. Je to poprvé za mnoho desetiletí, kdy v Americe vznikla skutečně nová automobilka – poprvé za ještě víc desetiletí, kdy by mohla mít úspěch...

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora